Nu blir vattenskotern elektrisk!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Massor av Teslasnack som vanligt.
Bild
Bilar med sladd: Nu blir vattenskotern elektrisk!

I detta avsnitt:
I denna veckas avsnitt pratar vi om vindkraftprotester, solpaneler, elektriska snö- och vattenskotrar. Greenpeace verkar inte tycka om elbilar. Vi rapporterar om nya Toyota Mirai och hör från en lyssnare som har ett scoop om vätgas. Vi diskuterar begreppet klimatflyktingar. Och självklart är elbilsteatern tillbaka!

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av OlleBack »

Som vanligt ett kanonavsnitt! Älskar elbilsteatern! Speciellt dialekterna :)

Tänkte på en sak bara. Ni säger att folk väljer att köpa fossilbil trots att dom vet vart vi är på väg.

Men på samma sätt väljer ju ni att flyga trots att ni vet att en resa tur och retur till Thailand Innebär i princip samma utsläpp som en årlig förbrukning av en fossilare?

Enda skillnaden är att ni gör det för nöjes skull och dom för att dom inte har råd och inte vill göra vardagen svårare. (Sen åker väl dom Thailand också men iaf)

Skulle nog argumentera för att det ni gör nästan är värre? Iaf om man borträknar från omställningseffekten och vad i slutet ett helelektrifierat samhälle skulle kunna innebära :)

Keep it Up! Veckans höjdpunkt!
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av Silversound »

Angående elektriska snöskotrar, så har jag sedan flera år funderat över vad skidåkarna i täten i t.ex. Vasaloppet egentligen tycker om att ha en snöskoter framför sig större delen av vägen. Trevligt för oss som sitter hemma i tv-soffan, men det kan inte vara något vidare att andas in avgaserna när man samtidigt ska fysiskt prestera maximalt under många timmar...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av BrooklynS »

Silversound skrev:
Angående elektriska snöskotrar, så har jag sedan flera år funderat över vad skidåkarna i täten i t.ex. Vasaloppet egentligen tycker om att ha en snöskoter framför sig större delen av vägen. Trevligt för oss som sitter hemma i tv-soffan, men det kan inte vara något vidare att andas in avgaserna när man samtidigt ska fysiskt prestera maximalt under många timmar...
Det är fyrtaktare med katalysator.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Silversound skrev:
Angående elektriska snöskotrar, så har jag sedan flera år funderat över vad skidåkarna i täten i t.ex. Vasaloppet egentligen tycker om att ha en snöskoter framför sig större delen av vägen. Trevligt för oss som sitter hemma i tv-soffan, men det kan inte vara något vidare att andas in avgaserna när man samtidigt ska fysiskt prestera maximalt under många timmar...
Det är fyrtaktare med katalysator.
Bättre än förr förstås, men fortfarande inte helt hälsosamt.

Det vore ju en grym PR-kupp av Taiga eller någon annan tillverkare att ha en elektrisk snöskoter under vasan nästa år :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av fth »

fth skrev:
BrooklynS skrev:
Silversound skrev:
Angående elektriska snöskotrar, så har jag sedan flera år funderat över vad skidåkarna i täten i t.ex. Vasaloppet egentligen tycker om att ha en snöskoter framför sig större delen av vägen. Trevligt för oss som sitter hemma i tv-soffan, men det kan inte vara något vidare att andas in avgaserna när man samtidigt ska fysiskt prestera maximalt under många timmar...
Det är fyrtaktare med katalysator.
Bättre än förr förstås, men fortfarande inte helt hälsosamt.

Det vore ju en grym PR-kupp av Taiga eller någon annan tillverkare att ha en elektrisk snöskoter under vasan nästa år :)

/fth
Sagt och gjort, jag mailade Taiga Motors med förslaget, vi får se om dom nappar :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av Swede1 »

Klarar elskotern 9 mil?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av chpaulin »

Swede1 skrev:
Klarar elskotern 9 mil?
Lyssnar man på avsnittet vet man att den klarar 13 8-)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av GreenMachine »

Rätt dåligt med eluttag i Sarek har jag hört..
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av bylund »

GreenMachine skrev:
Rätt dåligt med eluttag i Sarek har jag hört..
Fast där får man väl ändå inte köra skoter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av fth »

fth skrev:
fth skrev:
BrooklynS skrev:
Silversound skrev:
Angående elektriska snöskotrar, så har jag sedan flera år funderat över vad skidåkarna i täten i t.ex. Vasaloppet egentligen tycker om att ha en snöskoter framför sig större delen av vägen. Trevligt för oss som sitter hemma i tv-soffan, men det kan inte vara något vidare att andas in avgaserna när man samtidigt ska fysiskt prestera maximalt under många timmar...
Det är fyrtaktare med katalysator.
Bättre än förr förstås, men fortfarande inte helt hälsosamt.

Det vore ju en grym PR-kupp av Taiga eller någon annan tillverkare att ha en elektrisk snöskoter under vasan nästa år :)

/fth
Sagt och gjort, jag mailade Taiga Motors med förslaget, vi får se om dom nappar :D

/fth
Dom är på, jag fick snabbt svar från Chloe Beaulieu, Director of Strategic Initiatives på Taiga!

:D

Är det någon här som är inblandad i Vasaloppet på något sätt som kan peka mig i rätt riktning för vem jag skall förmedla kontakten till?

(Och ja, nio mil klarar den utan problem ;) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av Bjelke »

Jäklar vad kul! Hoppas verkligen det blir av :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av mans71 »

Grymt bra!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av fth »

Liten update från Chloe, dom är intresserade av att göra en liten presentation för TCS när dom är här:
Hello Fredrik,

My apologies for the delay in reply as I have been out of office exhibiting Orca.

I really appreciate this information, and we enjoy collaborating with Tesla clubs here in Canada. Please sign up for our newsletter to stay up to date on our schedule for demos in Sweden- https://taigamotors.ca/newsletter/

It would also be interesting to present the snowmobile and/or watercraft to the Tesla community in Sweden. I am happy to send over additional materials, and we could look at planning an in person meet up when we are there.

Very Best,

Chloe
Jag gissar att det kan vara intressant för rätt många här, jag har bett henne återkomma med ungefär när dom tänker komma till Sverige så kanske vi kan dra ihop något @TiborBlomhall ?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu blir vattenskotern elektrisk!

Inlägg av Zalman3 »

En elektrisk snöskoter/vattenskoter ihop med Teslas nya Cypertruck är perfekt!
Cybertrucken har ju 240V eluttag så den kan ladda en elektrisk snöskoter/vattenskoter i fält.
Dessutom har den drag och flak så den kan transportera en snöskoter/vattenskoter.

Drt går tom övernatta i en Cybertruck om man så vill.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar