Så blir Apples elbil

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Så blir Apples elbil

Inlägg av GreenMachine »

Verdi skrev:
GreenMachine skrev:
Verdi skrev:
Herr X skrev:
GreenMachine skrev:
Tesla är ju redan bilvärldens motsvarighet till Apple så jag vet faktiskt inte vad Apple skulle kunna göra bättre.
Exakt vad jag säger i programmet. Men det är ju inte otänkbart att det fortfarande är möjligt att innovera i bilvärlden... ganska tänkbart faktiskt.
Klart det går att göra det bättre än Tesla.
Givetvis så finns det många som kan göra saker bättre än Tesla på samma sätt som att en del mobiltillverkare kan göra vissa saker bättre än Apple. Men frågan är väl om det går att göra SÅ pass mycket bättre?

Apple har en tradition av att lansera och introducera ny teknik på ett område som också innebär det ett paradigmskifte inom hela branschen. För tio år sedan visste du inte vad en läsplatta var för något, men så kom Apple och .. .. ja ..

Man kan såklart sätta en Apple logga på en VW ID och byta lite kaross etc men vad som är intressant är ju om Apple kommer att kunna lansera en produkt som även får Tesla att framstå som föråldrad och tekniskt efterblivet? Tveksamt om jag får tro något men det ska bli spännande att se vad som händer. Kanske alla M3 ägare om något år kommer att stå där och vara lika snopna som jag var när Apple lanserade I-phone och man själv stod där med Ericssons ”värstinglur” som var fullmatad med ”the latest of the latest” och insåg att det bara var skräp.

- Bättre ljudisolering.
- Bättre byggkvalitet.
- Serviceorganisation som man faktiskt kan få tag i. Som finns på fler orter.
- Riktig regnsensor.
- Kameraavläsning av skyltar.
- Fler tillval. Individual-färger, matrix-strålkastare, HUD, night vision, fyrhjulsstyrning osv osv.
- Skidlucka.
- Fyrzons-AC. (ungarna klagar att det blir varmt i baksätet på sommaren)

Det finns mycket bra med Tesla men själva bilarna är inte så imponerande förutom drivlinan och lågt luftmotstånd. Det finns mycket att förbättra.

Det är väl trevligt med uppdateringar OTA och pekskärmen. Men det måste ju gå att kombinera den tekniken med en mer avancerad bil.
Håller som sagt med om att det finns potential för förbättringar från Teslas sida men skidlucka och ljudisolering är ju inga tekniska kioskvältare direkt och någon vilken biltillverkare som helst kan lösa. Det är ingen ”ny teknik” och Apple har ju byggt hela sin affär på att utveckla teknologi som är så användarvänlig och innovativ att det är nära på sci-fi och fyrzons ac är inte sci-fi ;) Att Apple skulle kunna utveckla en hyfsad elbil, absolut det tror jag också men att det skulle vara en bil som var byggd på ny teknologi som får andra biltillverkare (inklusive Teslas) att framstå som förlegad och ålderdomlig och få dig att nästan ramla av stolen har jag lite svårare att tro.

Personligen så tror jag inte att Apple kommer att lansera någon bil på flera år, men den dagen de möjligtvis gör det så skulle jag inte bli förvånad om det är en, och troligtvis då även den allra första, riktigt självkörande bilen eller något annat helt revolutionerande.
Verdi

Re: Så blir Apples elbil

Inlägg av Verdi »

Alla kan lösa det utom Tesla... Jag struntar i om det är lätt eller svårt. Jag vill ha en välisolerad praktisk bil. För mig är det viktigare än Netflix, pruttkuddar och spel.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Så blir Apples elbil

Inlägg av ochso »

Hahaha, gällande personen som hänvisar till "antalet google-träffar" kan ni ju be vederbörande googla på "god exists" och fundera på om det var en bra metod...
Skriv svar