Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Energiförlust vid laddning

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion

Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare Linkan » 05 feb 2020 18:12

Är det någon här som har koll på vilken energiförlust det är vid laddning, dvs. om bilen (i mitt fall modell 3 LR) under en dag förbrukat 20kWh och på kvällen kopplar på laddning, då visar displayen i bilen alltid fler kWh som skall fyllas på, typ 8 timmar x 3kW= 24kWh vilket blir den verkliga förbrukningen. Finns det några siffror på skillnad i förluster mellan laddning med AC och DC ?
Användarvisningsbild
Linkan
Teslaägare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2019 18:40
Ort: Kode
Referralkod: peter16836

Re: Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare [JM] » 05 feb 2020 18:37

Blir ju skillnader om du har varmt eller kallt batteri när du påbörjar laddningen.
Extremfallet när det är svinkallt ute och man försöker ladda ett kallt batteri med en fas 10A. Då är det inte mkt av energin som hamnar i batteriet.

Dvs när du parkerar och bilen visar 20kwh med varmt batteri så kanske det blir 24kwh senare på kvällen med kallt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 719
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare Linkan » 05 feb 2020 22:15

Okey, tack
Användarvisningsbild
Linkan
Teslaägare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2019 18:40
Ort: Kode
Referralkod: peter16836

Re: Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare miksch » 07 feb 2020 16:43

Når man snakker om energitap ved lading mener man ikke om batteriet er kaldt og må varmes opp. Den faktoren kommer ekstra. Det man mener er energitapet pga batteriets indre motstand som må overvinnes av ladeenheten.
Ladetapet ligger på mellom 10-15%. Hvis du i tillegg må varme opp eller kjøle et batteri før eller under lading er tapet noe større.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 30 mar 2015 19:59

Re: Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare Linkan » 07 feb 2020 16:48

Tack, tror du det är någon skillnad till det bättre vid Supercharging (likström) ?
Användarvisningsbild
Linkan
Teslaägare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2019 18:40
Ort: Kode
Referralkod: peter16836

Re: Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare [JM] » 07 feb 2020 17:12

Linkan skrev:Tack, tror du det är någon skillnad till det bättre vid Supercharging (likström) ?

När du laddar AC så är det bilens ombordladdare som skapar likström, DC, till batteriet.
När du snabbladdar så har redan SuC:en omformat AC till DC.
Konverteringen har en förlust på ca 2-5% för de flesta korrekt designade AC/DC omformare.

Skillnaden här är att förlusten med AC-laddning hamnar i din bil men med snabbladdning hamnar den förlusten i SuC:en.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 719
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Energiförlust vid laddning

Inläggav Teslaägare fth » 07 feb 2020 17:19

Det har gjorts en del tester av detta med olika modeller, t.ex. ett med Model S som påvisade ganska stora skillnader i förluster vid AC-laddning beroende på vilken effekt som användes.
3*13A gav i det testet bäst effektivitet, högre/lägre effekt gav större förluster.

Andra tester har visat liknande resultat, men vid andra nivåer, beroende på om det var en S/X/3, vilken årsmodell etc.

Det finns alltså inget entydigt svar på detta att hämta, svaret är nog tyvärr "det beror på", men konsensus verkar iaf vara att högsta möjliga effekt inte alltid är mest effektivt vid AC-laddning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2548
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071


Återgå till Bilar med sladd

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.