Kan elbilister äta kött?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Jerka »

Mitt största problem med mitt eget köttätande är den framväxande känslan av att vara lurad. Att jag har en bild av köttindustrin som inte stämmer med verkligheten.

Jag trodde att djuren hade det helt okej, åtminstone i Sverige. Jag trodde de slaktades på ett humant sätt. Men så visar det sig att grisar bedövas genom att man kväver dem med koldioxid. Även KRAV-grisar. Grisarna får panik och försöker klättra på varandra för att ta sig ur schaktet där de sänkts ned.

I debatten som följde kunde man läsa kommentarer från Livsmedelsverket och KRAV som att grisarna "kan uppleva ett visst obehag" vid bedövningen. Obehag alltså. När ordet används om människor för det tankarna till fenomen som halsbränna, rädsla för ormar eller kanske en lite diffus känsla av att det är tungt att gå till jobbet. Inte att kvävas till döds.

Och då undrar man ju vad mer som är omskrivet på det sättet. När de påstår att grisslakten är human och sköts helt enligt alla våra hårda svenska djurhållningsregler - då väcker det frågetecken kring vilka andra krav som, om man börjar granska dem, inte alls är särskilt hårda. Om det är fullt tillåtet att plåga ihjäl grisar, hur sköts då våra svenska kycklingar och kor?

Jag tvivlar inte alls på att det finns många bönder som behandlar djuren väl, men om man tror att svensk lagstiftning räcker för att garantera djuren ett bra liv och ett humant slaktförfarande, då har man nog inte rätt bild av det.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Det är ju ett underliggande argument i alla debatter om köttätande. Det finns i huvudsak tre argument:
1. Det är fel att äta andra djur.
2. Djur i fångenskap har det sämre än vildlevande.
3. Djurhållning bidrar till växthuseffekten.

Och det jag citerade syftade på den andra testen.

Edit: Punkt 2 ska nog hellre formuleras: Djur i fångenskap behandlas per definition illa och deras död är plågsam.
Ja, naturen kan vara ganska grym och hänsynslös. Särskilt för bytesdjur.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av mati »

Det är lite naivt att tro att djur som förs till slakt inte lider (om nu någon trodde det), oavsett om det är svenska eller utländska grisar. Även om svenska grisar förhoppningsvis har ett drägligare liv innan de slaktas. Men grisar är inte dumma eller utan känslor, även om det underlättar att intala sig det. De förstår mycket väl vad som väntar, och har man någon gång sett, eller bara hört, när grisar som ska slaktas föses in i lastbilen så får man sig en rejäl tankeställare. Det är ingen trevlig syn, och skriken glömmer man inte så lätt. Jag har varit med om det några gånger och jag har inte ätit fläskkött sedan dess. Men jag har också sett människor som förblir helt fullständigt oberörda av detta, vilket nog är förklaringen till att det ser ut som det gör. Fast jag tror faktiskt att många skulle reagera på samma sätt som jag.
Jag är ingen vegetarian och jag äter ändå kött då och då, men jag får ett allt större problem med köttätandet av moraliska skäl, inte så mycket för klimatets skull. Jag äter fisk under förutsättning att den är fångad på ett hållbart sätt.
Viltkött har den teoretiska fördelen att djuret dör pang utan att veta om det i förväg. Förhoppningsvis, dvs om skytten var nykter och klarade av att skjuta rakt. Men det blir tyvärr inte heller så bra alla gånger. Det kan bli värre än med slaktade tamdjur i värsta fall.
Jag har alltid sagt att jag hade varit värsta hardcore-vegetarianen om jag hade behövt slakta djuren själv. Det skulle jag aldrig klara av. Så sett är jag medveten om att jag är världens största hycklare eftersom jag ändå inte är strikt vegetarian. Men jag äter vegetariskt i den mån det är praktiskt genomförbart. Men tyvärr erbjuder inte alla lunchställen vegetariska alternativ. Och då tar jag fiskrätten istället.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av HX100 »

Fem miljoner tuppkycklingar gasas ihjäl och mals ner till biobränsle varje år i Sverige. Detta bara några minuter efter de fötts. I andra länder läggs de efter de könsbestämts i ett rullband som går rakt ner till en strimlare. Helvetet finns på riktigt men här på jorden.

//vegan sen 15 år tillbaka...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av fth »

För snart 35 år sedan gjorde jag analysen att köttproduktion är ohållbart ur miljö-, klimat-, resurs-, och moralperspektiv och blev vegetarian.

Jag har fortfarande inte hört en argumentation som motsäger min analys ur egentligen något av dessa perspektiv, om något har jag blivit mer övertygad genom åren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Vi käkar kött, en till några gånger i veckan enligt följande:
Väldigt sällan kyckling, mycket på grund av min egen uppfattning hur djuren behandlas, även i Sverige (äter då bara eko-kyckling, svensk).
Fisk någon gång i veckan, alltid MSC-märkt eller egenfångad (endast sommartid).
Nötkött en till två gånger i veckan - oftast i form av färs till tacos. Känner bonden, så vet hur djuren har det (KRAV-gård dessutom).
Gris ibland, och då blir det utegriskött, lokalproducerat.
Vi har fri tillgång till ägg från höns som har det sjukt mycket bättre än produktionsägg, dock ej helt frigående (pga rovfåglar, räv, våra stora katter och grannskapets bärodlingar)...
Mejerivaror går det en hel del av - men ekologisk och närproducerad mjölk är basen.

Sedan är ju frågan om ekologiskt eller icke-ekologiskt egentligen är bättre ur CO2-hänseende; men jag vet att djuren vi äter mår bra (förutom kycklingen, som jag bara antar har det bättre än snittet av kycklingar).
Har även varit med i yngre dagar och vallat grisar till slaktbilen (dock från grisfarm vintertid(?) där grisarna var i en lada och kanske inte hade det bäst), och min uppfattning var nog snarast att grisarna skrek av glädje att äntligen få röra på sig. Sedan blev de sjukt lurade när de sprang in i lastbilen istället för ut på gården :cry: .

Min kropp trivs bättre med att äta kött än att bara äta vegetariskt, men jag är medveten om att det är sämre för miljön.
Iofs kör jag inte elbil än :D
mache
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 maj 2020 10:34

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av mache »

Det behöver ju inte vara så svart-vitt. Det är väl ganska etablerat att det finns mer klimatvänliga alternativ än att äta rött kött.
Sen är det ju svårt att helt sluta med det över en natt. Därför är det intressant med exempelvis Impossible Food's "kött" som är helt växtbaserat.
Deras vision var ju just att skapa ett kött som upplevs likadant som kött som kommer från djur, så att det ska bli ett lätt val.
Men vet inte om det går att få tag på i Sverige än, utanför hamburgerkedjorna alltså. Tillsvidare så har vi börjat äta mer vegetariskt.
Det var svårt i början, men vi körde vegetarisk matkasse ett tag för att få inspiration. Köpte olika matassar med rabatter via https://matkassetopllistan.se och det var smidigt.
Men det ersätter ju inte att handla, så i slutändan blev det enklast att lösa hela handlingen själv.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av fth »

mache skrev:
Därför är det intressant med exempelvis Impossible Food's "kött" som är helt växtbaserat.
[...]
Men vet inte om det går att få tag på i Sverige än, utanför hamburgerkedjorna alltså.
Moving Mountains, Beyond Meat, och ett par andra "fake-burgare" går att köpa i vissa butiker i Stockholm iaf, hyfsat dyra jmf med andra vego-burgare, men faktiskt rätt goda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar