Kan elbilister äta kött?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Av just nötkreatur vet jag inte, men:
Men i själva verket används minst 75 procent av all världens soja till djurfoder och av den soja som importeras till Sverige är 90 procent djurfoder.
Och gällande om det ena alltid är bättre än det andra:
– Protein från kött och mjölkprodukter har i princip alltid större klimatavtryck från avskogning och andra växthusgasutsläpp än protein från vegetabilier, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... skogningen
Du tar återigen upp världskonsumtion. Sveriges andel av detta är mycket liten. Svenska nötkreatur äter inte mycket sojabönor, de äter gräs till absolut största del och till mindre del majs, åkerbönor, ärtor, raps och soja. Jag säger det igen, det går inte säga att allt är svart eller vitt. Allt kött är inte likadant producerat och svenska nötkreatur orsakar inte avskogning. Även växthusgaspåverkan är lägre för svenska nötkreatur som går utomhus. De hjälper även till att binda kol i marken. Det ena är inte alltid bättre.
Det här är som att diskutera elbilar i gruppen "Bensinupproret 2.0", finns alltid ursäkter och anledningar.

Lägger min förhoppning vid en yngre, mer pragmatisk generation, man kan inte lära en gammal hund att sitta.
Du menar att du ska lär mig, hunden, att jag inte ska äta kött?

Jag har inget alls emot att man här i väst bör tänka till och gå mot att äta mer grönt och mindre kött. Det jag hävdar är att man inte kan ta detta svar och vitt. Det går inte säga att allt kött är dåligt och allt grönt är bra eller att det ena alltid är bättre än det andra.

Har vi inte nötkreatur här uppe i Norden så kommer vi tvingas plantera skog på många ställen istället och importera grödor som inte alltid är särskilt miljövänliga.

Jag står dock fast vid att de som jämför sig med andra och anser sig sitta på en högre stol för att de tycker att de är mer miljövänliga (tex för att de är vegetarianer) är dryga. Inget i denna tråd har fått mig att ändra den synpunkten, snarare har den förstärkts...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av M3apan »

mati skrev:
Pontus skrev:
M3apan skrev:
tänk att när jag blev vegan (tidigt 90-tal) så var det för att impa på en tjej...
Impa på tjej = vilja föröka sig = mer personer på jorden = dåligt för miljön :D :D
Nix, fel i ekvationen: Impa på tjej = vilja föröka sig
Det ena har absolut ingenting med det andra att göra. De andra två delarna av ekvationen stämmer däremot.
Kan dock erkänna att det gick åt skogen, så inte mycket i ekvationen slog in just i det fallet ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Pontus »

M3apan skrev:
mati skrev:
Pontus skrev:
M3apan skrev:
tänk att när jag blev vegan (tidigt 90-tal) så var det för att impa på en tjej...
Impa på tjej = vilja föröka sig = mer personer på jorden = dåligt för miljön :D :D
Nix, fel i ekvationen: Impa på tjej = vilja föröka sig
Det ena har absolut ingenting med det andra att göra. De andra två delarna av ekvationen stämmer däremot.
Kan dock erkänna att det gick åt skogen, så inte mycket i ekvationen slog in just i det fallet ;)
Men om jag skulle få använda argument som dessa så skulle jag någon sälja argument för nästan vad som helst, både för att äta kött och emot :)
Kanske blir jag så rik att jag kan köpa mig en oxfilé på en torsdag ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Av just nötkreatur vet jag inte, men:
Men i själva verket används minst 75 procent av all världens soja till djurfoder och av den soja som importeras till Sverige är 90 procent djurfoder.
Och gällande om det ena alltid är bättre än det andra:
– Protein från kött och mjölkprodukter har i princip alltid större klimatavtryck från avskogning och andra växthusgasutsläpp än protein från vegetabilier, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... skogningen
Du tar återigen upp världskonsumtion. Sveriges andel av detta är mycket liten. Svenska nötkreatur äter inte mycket sojabönor, de äter gräs till absolut största del och till mindre del majs, åkerbönor, ärtor, raps och soja. Jag säger det igen, det går inte säga att allt är svart eller vitt. Allt kött är inte likadant producerat och svenska nötkreatur orsakar inte avskogning. Även växthusgaspåverkan är lägre för svenska nötkreatur som går utomhus. De hjälper även till att binda kol i marken. Det ena är inte alltid bättre.
Det här är som att diskutera elbilar i gruppen "Bensinupproret 2.0", finns alltid ursäkter och anledningar.

Lägger min förhoppning vid en yngre, mer pragmatisk generation, man kan inte lära en gammal hund att sitta.
Du menar att du ska lär mig, hunden, att jag inte ska äta kött?

Jag har inget alls emot att man här i väst bör tänka till och gå mot att äta mer grönt och mindre kött. Det jag hävdar är att man inte kan ta detta svar och vitt. Det går inte säga att allt kött är dåligt och allt grönt är bra eller att det ena alltid är bättre än det andra.

Har vi inte nötkreatur här uppe i Norden så kommer vi tvingas plantera skog på många ställen istället och importera grödor som inte alltid är särskilt miljövänliga.

Jag står dock fast vid att de som jämför sig med andra och anser sig sitta på en högre stol för att de tycker att de är mer miljövänliga (tex för att de är vegetarianer) är dryga. Inget i denna tråd har fått mig att ändra den synpunkten, snarare har den förstärkts...
Klart att inget är svart eller vitt, men några få undantag är inte heller något som man kan använda som argumentation för att förminska faktum att vi står inför ett enormt problem som kräver obekväma lösningar.

Sen finns det olika grader av likgiltighet, vill man inte se problemet (oavsett om det är flyg, fossilbränslen, kost osv) så ska man inte heller ta på sig offerkoftan och bli kränkt, då är man helt enkelt en del av problemet. Är man medveten om problemet, erkänner det men samtidigt medger att man inte har resurser eller möjlighet att förändra sitt levnadssätt så respekterar jag det ur en ren miljöaspekt. Då är man iaf i närheten att bli en del utav lösningen, som med rätt åtgärder (utbildning, resurser osv) kan medföra till att fler bidrar till en bättre värld.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
lator skrev:
Jag inbillar mig att om man får dåligt samvete av att någon påpekar att ens köttkonsumtion är en kraftig miljöparameter så kanske man ska fundera på om det är dags att "lägga köttet på hyllan"...
För förtydligande: Jag har inte det minsta dåligt samvete för att jag äter kött, men jag blir irriterad på fenomenet att man skjuter in sig på oss som trots allt försöker göra en hel del gott för planeten och försöker ge oss dåligt samvete, som om vi är mer mottagliga för kritiken än de som skiter i allt och ändå inte bryr sig.
lator skrev:
Dagens "köttindustri" har ingenting med att framställa nyttig mat med miljöhänsyn att göra utan bara att tjäna så mycket pengar som möjligt... :(
Har inga invändningar emot det.
lator skrev:
Ibland så undrar jag om vi verkligen är så otroligt bra på allt här i Sverige som vi hävdar. att det finns många länder som har en ännu sämre djurhållning håller jag med om men kanske inte "alla"... :roll:


Vi är naturligtvis inte bäst på allt. Men även om vi hittar bra kött på annat håll så finns det ingen anledning att transportera det hit eftersom vi kan producera de livsmedel vi behöver inom landet. Vi har inte en tillräcklig produktion för tillfället, men vi kan ställa om till det. Landareal finns, den ska bara utnyttjas.
lator skrev:
Att transportera grönsaker kors och tvärs över planeten påverkar faktiskt inte klimat och miljö så mycket som man kan tro. Givetvis är närproducerat bäst men jag känner inget samvetskval när jag köper grönsaker från andra länder.
Diesel går åt till all livsmedelsproduktion men det är bättre tider på gång. :)
För mig, som kör elbil av miljöskäl, så är det lika illa att transportera mat, oavsett om det är kött eller grönsaker, längre än nödvändigt eftersom det fortfarande nästan uteslutande sker med fossila transporter. Och dieselåtgången för frigående gräsätande nötkreatur är faktiskt extremt låg; nästan ingen alls.

När jag äter kött från vilt så är min miljöbelastning i det hänseendet i princip lika med noll. Det är ett djur som ändå skulle ha levat och dött. Att jag äter upp det gör varken till eller ifrån. (Och jag har heller inga som helst moraliska problem med att döda djur för att äta dem. Det är ett naturligt kretslopp som har pågått så länge det funnits levande organismer på vår jord; att äta och att ätas.)

Och att äta kött mår jag bra av och det är dessutom så fantastiskt gott! (Däremot får jag alltid olika typer av magproblem om jag äter för mycket grönsaker, men som tillbehör i kötträtter kan vissa grönsaker vara mycket bra och tillföra en rätt mycket.) Så att ge upp att äta kött kommer jag att motsätta mig i det längsta men också samtidigt söka upp det bästa köttet att äta, ur miljöperspektiv. Jag har sedan många år slutat att äta kött som inte har sitt ursprung i Sverige och väljer så långt det är möjligt att köpa kött direkt av köttbönder som jag känner och vet hur de föder upp djuren eller så köper jag viltkött. Då känner jag att jag är hemma ur ett miljöperspektiv.

Nu ska jag inte göda den här tråden mer. Jag föll för frestelsen att skriva här men det var ett misstag. Jag ska bättra mig och hålla mig undan icke bil-trådar i fortsättningen.

I den nya dokumentären om Lasse Åberg som SVT släppt idag citerar han bönen som skrevs på 1600-talet av en nunna. Han gjorde det också i sitt sommarprogram. Och speciellt en passage där ska jag öva mig i att följa (även om det innebär att jag aldrig kommer att komma ikapp Bjelke):
”Herre, Du vet bättre än jag själv att jag håller på att åldras, och att jag en dag ska vara gammal.

Avhåll mig från den fatala tron, att jag måste yttra mig i alla ämnen och vid alla tillfällen. Befria mig från begäret att jag skall ordna upp alla människors angelägenheter.

Gör mig tankfull men inte dyster, hjälpsam men inte beskäftig.

Hjälp mig att inte repetera ändlösa detaljer, ge mig vingar som för mig till saken! Försegla mina läppar angående mina krämpor och besvär. De tilltar och det känns alltmer frestande att älta bekymren.

Jag vågar inte be om ett förbättrat minne men jag ber om växande ödmjukhet och mindre tvärsäkerhet när mitt minne inte stämmer med andras. Lär mig den strålande läxan att jag tar fel ibland. Låt mig få bli någorlunda angenäm, jag vill inte vara något helgon, somliga helgon är så svåra att leva med.

Men en sur åldring är något av kronan på djävulens verk.

Ge mig förmågan att se det goda i oförutsedda sammanhang och att se talanger hos människor där man inte väntade sådant.

Och käre Herre, gör mig vänlig, så att jag säger dem vad jag ser. Amen."
Tack för ordet!
Den passagen tror jag att jag redan följer ganska bra :)
(Så du kan nog komma ikapp ändå ;) )
Gillar för övrigt fortfarande det mesta du skriver :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av chpaulin »

Jag har sedan jag skaffade min första Tesla verkligen ändrat min inställning gällande vad jag äter, hur jag reser, varifrån elen jag köper kommer ja ni hänger med.

Jag som många andra på detta forumet skaffade inte elbil med miljön som första argument. Fler mig var det bil och teknikintresse som ledde mig hit. Men väl med elbilen på uppfarten så fick det mig att fundera.

Just kring maten så älskar jag som många andra i denna tråden kött och mer specifikt nötkött. Jag funderade på vad jag kunde göra för att minska min klimatpåverkan från maten och det var snabbt tydligt att minskat intag av just nötkött hade störst impact. Nötkött visade sig leda till minst dubbelt så mycket CO2 som griskött och tio gånger mer än kyckling.

För mig landade jag i att undvika nötkött till fördel för kyckling i första hand och griskött i andra. T.ex. kyckling som helgkäk istället för en biff, blandfärs/fläskfärs/quornfärs istället för nötfärs och lite övriga vegetariska alternativ som verkade intressanta. Skall jag käka nötkött skall det vara närproducerat och av bra kvalité vilket automatisk leder till mer sällan då priset ökar kraftigt.

Så när jag är riktigt sugen på något gott och köper mig en riktigt fin entrecote från ett svenskt nötkreatur har jag inget dåligt samvete.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av bonath »

chpaulin skrev:

Så när jag är riktigt sugen på något gott och köper mig en riktigt fin entrecote från ett svenskt nötkreatur har jag inget dåligt samvete.

Precis, eco i all ära men hellre (svenskt) närproducerat.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Fredrik j »

Går det ens att bedriva storskaligt ekologiskt jordbruk utan att ha djur på gården?

Har ni sett den här?
https://svtplay.se/video/25356591/varan-lilla-bondgard
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Gasglad »

Anledningen för mig att reservera Cybertrucken är för att ha en oöm bil på jakten. Dock funkar frunken i 3.an jättebra när man ska få hem småvilt. Men med cybertrucken slipper man kanske till och med släpvagn när man ska bärga hem en älg.

Så jo man kan äta kött och åka elbil.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av OlleBack »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Av just nötkreatur vet jag inte, men:
Men i själva verket används minst 75 procent av all världens soja till djurfoder och av den soja som importeras till Sverige är 90 procent djurfoder.
Och gällande om det ena alltid är bättre än det andra:
– Protein från kött och mjölkprodukter har i princip alltid större klimatavtryck från avskogning och andra växthusgasutsläpp än protein från vegetabilier, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... skogningen
Du tar återigen upp världskonsumtion. Sveriges andel av detta är mycket liten. Svenska nötkreatur äter inte mycket sojabönor, de äter gräs till absolut största del och till mindre del majs, åkerbönor, ärtor, raps och soja. Jag säger det igen, det går inte säga att allt är svart eller vitt. Allt kött är inte likadant producerat och svenska nötkreatur orsakar inte avskogning. Även växthusgaspåverkan är lägre för svenska nötkreatur som går utomhus. De hjälper även till att binda kol i marken. Det ena är inte alltid bättre.
Det här är som att diskutera elbilar i gruppen "Bensinupproret 2.0", finns alltid ursäkter och anledningar.

Lägger min förhoppning vid en yngre, mer pragmatisk generation, man kan inte lära en gammal hund att sitta.
Du menar att du ska lär mig, hunden, att jag inte ska äta kött?

Jag har inget alls emot att man här i väst bör tänka till och gå mot att äta mer grönt och mindre kött. Det jag hävdar är att man inte kan ta detta svar och vitt. Det går inte säga att allt kött är dåligt och allt grönt är bra eller att det ena alltid är bättre än det andra.

Har vi inte nötkreatur här uppe i Norden så kommer vi tvingas plantera skog på många ställen istället och importera grödor som inte alltid är särskilt miljövänliga.

Jag står dock fast vid att de som jämför sig med andra och anser sig sitta på en högre stol för att de tycker att de är mer miljövänliga (tex för att de är vegetarianer) är dryga. Inget i denna tråd har fått mig att ändra den synpunkten, snarare har den förstärkts...
Dom sitter på höga stolar för att dom kör elbil och tycker dom är mer miljövänliga då? :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av OlleBack »

nek0 skrev:
Det är som alltid med människan.
Det jag inte vill ha behöver ingen annan ha.
Det jag inte gillar ska ingen annan gilla.
Det jag tycker är rätt är alltid rätt.
Varför måste man predika hela tiden om vad som mitt rätt eller fel.
Låt alla avgöra själva om man vill äta kött, dricka mjölk, köra elbil eller inte.
Låt alla bestämma själva hur mycket de vill göra för miljön.
Hur kan jag med säkerheten veta att kristendomen är mer rätt än islam?
Tycker man ska ge fan i att blanda se i andras liv.Lev egna liv och må bra.
Svårt må bra när naturen kollapsar. Håller med dig egentligen men svårt förstå hur man ska kunna "rädda världen" om alla ska få göra precis som dom vill. "jag vill gräva ner mitt kvicksilver i jorden"... Vart drar man gränsen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av nek0 »

OlleBack skrev:
nek0 skrev:
Det är som alltid med människan.
Det jag inte vill ha behöver ingen annan ha.
Det jag inte gillar ska ingen annan gilla.
Det jag tycker är rätt är alltid rätt.
Varför måste man predika hela tiden om vad som mitt rätt eller fel.
Låt alla avgöra själva om man vill äta kött, dricka mjölk, köra elbil eller inte.
Låt alla bestämma själva hur mycket de vill göra för miljön.
Hur kan jag med säkerheten veta att kristendomen är mer rätt än islam?
Tycker man ska ge fan i att blanda se i andras liv.Lev egna liv och må bra.
Svårt må bra när naturen kollapsar. Håller med dig egentligen men svårt förstå hur man ska kunna "rädda världen" om alla ska få göra precis som dom vill. "jag vill gräva ner mitt kvicksilver i jorden"... Vart drar man gränsen.
Jo men jag menar hur mycket man vill göra för miljön inte emot. Att gräva ner kvicksilver i jorden är väl inte för utan emot miljön.
Sedan finns det lagar som man ska följa.
Vad jag egentligen menar är att alla ska få göra så mycket för miljön som de har råd med eller viljan att avstå något.
Även om man gör jätte lite rätt är det bättre än inget.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Svenssons »

OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Svenssons skrev:
Dom sitter på höga stolar för att dom kör elbil och tycker dom är mer miljövänliga då? :)
Samma sak som jag skrivit flera gånger i denna tråd om du läser mina inlägg. Om man tror att man är en miljökämpe för att man är vegetarian, kör fossilbil och håller på med motorsport och kräver att de som äter kött (oavsett hur det är producerat) är som sagt var bara dryga. Samma sak om det tex är en elbilist som kräver att ändra skall köra elbil men själv flyger eller liknande. Alla kan göra bättre, att leva är dock inte särskilt miljövänligt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av OlleBack »

nek0 skrev:
OlleBack skrev:
nek0 skrev:
Det är som alltid med människan.
Det jag inte vill ha behöver ingen annan ha.
Det jag inte gillar ska ingen annan gilla.
Det jag tycker är rätt är alltid rätt.
Varför måste man predika hela tiden om vad som mitt rätt eller fel.
Låt alla avgöra själva om man vill äta kött, dricka mjölk, köra elbil eller inte.
Låt alla bestämma själva hur mycket de vill göra för miljön.
Hur kan jag med säkerheten veta att kristendomen är mer rätt än islam?
Tycker man ska ge fan i att blanda se i andras liv.Lev egna liv och må bra.
Svårt må bra när naturen kollapsar. Håller med dig egentligen men svårt förstå hur man ska kunna "rädda världen" om alla ska få göra precis som dom vill. "jag vill gräva ner mitt kvicksilver i jorden"... Vart drar man gränsen.
Jo men jag menar hur mycket man vill göra för miljön inte emot. Att gräva ner kvicksilver i jorden är väl inte för utan emot miljön.
Sedan finns det lagar som man ska följa.
Vad jag egentligen menar är att alla ska få göra så mycket för miljön som de har råd med eller viljan att avstå något.
Även om man gör jätte lite rätt är det bättre än inget.
Problemet är väl lite att att det är lättare göra mindre mot miljön än mer för miljön :)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Fredrik j »

OlleBack skrev:
nek0 skrev:
Det är som alltid med människan.
Det jag inte vill ha behöver ingen annan ha.
Det jag inte gillar ska ingen annan gilla.
Det jag tycker är rätt är alltid rätt.
Varför måste man predika hela tiden om vad som mitt rätt eller fel.
Låt alla avgöra själva om man vill äta kött, dricka mjölk, köra elbil eller inte.
Låt alla bestämma själva hur mycket de vill göra för miljön.
Hur kan jag med säkerheten veta att kristendomen är mer rätt än islam?
Tycker man ska ge fan i att blanda se i andras liv.Lev egna liv och må bra.
Svårt må bra när naturen kollapsar. Håller med dig egentligen men svårt förstå hur man ska kunna "rädda världen" om alla ska få göra precis som dom vill. "jag vill gräva ner mitt kvicksilver i jorden"... Vart drar man gränsen.
Att gräva ner kvicksilver förgiftar ju jorden. Klimatförändringar förändrar våra förutsättningar. Tycker det är en viktig skillnad.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av 4dy »

Svenssons skrev:
OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Svenssons skrev:
Dom sitter på höga stolar för att dom kör elbil och tycker dom är mer miljövänliga då? :)
Samma sak som jag skrivit flera gånger i denna tråd om du läser mina inlägg. Om man tror att man är en miljökämpe för att man är vegetarian, kör fossilbil och håller på med motorsport och kräver att de som äter kött (oavsett hur det är producerat) är som sagt var bara dryga. Samma sak om det tex är en elbilist som kräver att ändra skall köra elbil men själv flyger eller liknande. Alla kan göra bättre, att leva är dock inte särskilt miljövänligt...
dd88 kan mycket väl vara en större "miljökämpe" än dig. Han bidrar inte heller till djurs lidande och kvalfyllda död. Tycker ni båda kan kliva ner från era höga hästar. ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Svenssons »

4dy skrev:

dd88 kan mycket väl vara en större "miljökämpe" än dig. Han bidrar inte heller till djurs lidande och kvalfyllda död. Tycker ni båda kan kliva ner från era höga hästar. ;)
Jag har aldrig hävdat att jag är en miljökämpe, tvärtom kan jag säga att jag inte är det. Vilken hög häst sitter jag på? Jag har heller aldrig krävt att någon ska sluta köra avgasbil.

dd88 kan mycket väl vara en större miljöförstörare än mer än halva jordens befolkning. Det är till och med sannolikt att så är fallet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
4dy skrev:

dd88 kan mycket väl vara en större "miljökämpe" än dig. Han bidrar inte heller till djurs lidande och kvalfyllda död. Tycker ni båda kan kliva ner från era höga hästar. ;)
Jag har aldrig hävdat att jag är en miljökämpe, tvärtom kan jag säga att jag inte är det. Vilken hög häst sitter jag på? Jag har heller aldrig krävt att någon ska sluta köra avgasbil.

dd88 kan mycket väl vara en större miljöförstörare än mer än halva jordens befolkning. Det är till och med sannolikt att så är fallet.
Jag påstår inte att jag är bättre än någon annan, jag är däremot medveten om vilken påverkan mina val har och jag blundar inte för det. Som sagt, första steget är att acceptera att man är en del av problemet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Jerker »

4dy skrev:
Han bidrar inte heller till djurs lidande och kvalfyllda död.
Skrev ju att jag inte skulle lägga mig i den här tråden mer, men jag råkade skumma igenom den idag och det här kan jag inte låta stå oemotsagt. Det finns en helt obefogad romantik kring vildlevande djurs livsvillkor. Den som tror att vildlevande djur i jämförelse med tamboskap lever i ett paradis kan inte ha mer fel. Är det nån semester att leva i ständig skräck för att falla offer för nåt rovdjur? Eller hur stor fördel är det att att inte kunna få vård för skador man får, t.ex. bryter ett ben? Det, om något, brukar oftast leda ett stort lidande och en kvalfylld död för ett vilt djur. Eller drabbas av parasiter och andra sjukdomar, riskera att svälta eller frysa ihjäl under en hård vinter, hur bidrar det till livskvalitet? Och även om ett djur undslipper dessa scenarier så ska de alla dö av något och om det blir av ålderdomssvaghet så blir det iaf ett stort lidande i form av svält eller att till slut falla offer för ett rovdjur.

Jag är den siste att förespråka köttfabriker där djuren lever under fasansfulla förhållanden, men varför ska man ta dessa som enda exempel på hur människor behandlar djur i fångenskap när det finns så många andra, mycket finare, exempel på djurhållning? Jag skulle aldrig få för mig att köpa t.ex. danskt fläskkött. Deras sätt att behandla djuren är vidrigt. Men det finns andra djuruppfödare och även de sämsta i Sverige är mycket bättre än de danska tack vare vår lagstiftning som tvingar svenska uppfödare till bättre villkor för djuren. (Ja, det finns även bra uppfödare i Danmark, men det går inte att köpa deras kött i svenska butiker.)

Ska man kritisera köttätande så måste man nyansera kritiken annars vinner man ingen respekt hos mig. Att generalisera så grovt tjänar inte syftet med kritiken eftersom det är så lätt att slå hål på genom en enkel faktakontroll. Och så vill jag upprepa att argumentet att det per definition är fel att döda djur i syfte att äta upp dem är något som jag inte erkänner. Jag ser inget moraliskt fel i det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker, tack för dagens skratt. :lol:
Jag skulle aldrig få för mig att köpa t.ex. danskt fläskkött. Deras sätt att behandla djuren är vidrigt. Men det finns andra djuruppfödare och även de sämsta i Sverige är mycket bättre än de danska tack vare vår lagstiftning som tvingar svenska uppfödare till bättre villkor för djuren.
Att generalisera så grovt tjänar inte syftet med kritiken eftersom det är så lätt att slå hål på genom en enkel faktakontroll.
Missförstå mig inte. Jag håller med om mycket du skriver, men lite komiskt blev det. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker, tack för dagens skratt. :lol:
Jag skulle aldrig få för mig att köpa t.ex. danskt fläskkött. Deras sätt att behandla djuren är vidrigt. Men det finns andra djuruppfödare och även de sämsta i Sverige är mycket bättre än de danska tack vare vår lagstiftning som tvingar svenska uppfödare till bättre villkor för djuren.
Att generalisera så grovt tjänar inte syftet med kritiken eftersom det är så lätt att slå hål på genom en enkel faktakontroll.
Missförstå mig inte. Jag håller med om mycket du skriver, men lite komiskt blev det. ;)
;) Jo, sant! Men för att nyansera det lite så är det så att det danska fläskkött som säljs i Sverige säljs ju med argumentet att det är billigare än det svenska och det är det ju för att det generellt är sämre förhållanden i den danska djuruppfödningen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
4dy skrev:
Han bidrar inte heller till djurs lidande och kvalfyllda död.
Skrev ju att jag inte skulle lägga mig i den här tråden mer, men jag råkade skumma igenom den idag och det här kan jag inte låta stå oemotsagt. Det finns en helt obefogad romantik kring vildlevande djurs livsvillkor. Den som tror att vildlevande djur i jämförelse med tamboskap lever i ett paradis kan inte ha mer fel. Är det nån semester att leva i ständig skräck för att falla offer för nåt rovdjur? Eller hur stor fördel är det att att inte kunna få vård för skador man får, t.ex. bryter ett ben? Det, om något, brukar oftast leda ett stort lidande och en kvalfylld död för ett vilt djur. Eller drabbas av parasiter och andra sjukdomar, riskera att svälta eller frysa ihjäl under en hård vinter, hur bidrar det till livskvalitet? Och även om ett djur undslipper dessa scenarier så ska de alla dö av något och om det blir av ålderdomssvaghet så blir det iaf ett stort lidande i form av svält eller att till slut falla offer för ett rovdjur.

Jag är den siste att förespråka köttfabriker där djuren lever under fasansfulla förhållanden, men varför ska man ta dessa som enda exempel på hur människor behandlar djur i fångenskap när det finns så många andra, mycket finare, exempel på djurhållning? Jag skulle aldrig få för mig att köpa t.ex. danskt fläskkött. Deras sätt att behandla djuren är vidrigt. Men det finns andra djuruppfödare och även de sämsta i Sverige är mycket bättre än de danska tack vare vår lagstiftning som tvingar svenska uppfödare till bättre villkor för djuren. (Ja, det finns även bra uppfödare i Danmark, men det går inte att köpa deras kött i svenska butiker.)

Ska man kritisera köttätande så måste man nyansera kritiken annars vinner man ingen respekt hos mig. Att generalisera så grovt tjänar inte syftet med kritiken eftersom det är så lätt att slå hål på genom en enkel faktakontroll. Och så vill jag upprepa att argumentet att det per definition är fel att döda djur i syfte att äta upp dem är något som jag inte erkänner. Jag ser inget moraliskt fel i det.
Fast alternativet till djurhållning är ju inte att släppa djuren fria vind för våg, det är ju att inte föda upp dem. Så att säga att kycklingarna på kycklingfabriken skulle ha det ännu värre i skogen gör ju inte att de har ett bra liv i kycklingfabriken. Jag tror inte att det var det du menade, men jag menar bara att jämförelsen med hur djur skulle ha haft det som vilda inte riktigt är relevant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Fast alternativet till djurhållning är ju inte att släppa djuren fria vind för våg, det är ju att inte föda upp dem. Så att säga att kycklingarna på kycklingfabriken skulle ha det ännu värre i skogen gör ju inte att de har ett bra liv i kycklingfabriken. Jag tror inte att det var det du menade, men jag menar bara att jämförelsen med hur djur skulle ha haft det som vilda inte riktigt är relevant.
Nu vet jag inte, men det du säger motsäger väl inte mitt resonemang? Det är ju just det som djurrättsaktivister hävdar, att även djur som är domesticerade sedan urminnes tider, skulle ha det bättre i det fria, vilket ju inte stämmer alls eftersom de inte klarar sig många dagar som vildlevande.

Och omvänt, bara för att man hävdar att ett vildlevande djur har det bra så innebär ju det inte per definition att ett i fångenskap har det sämre? Det beror ju på hur djurhållningen sköts, och alla alternativ är definitivt inte dåliga för djuren, tvärtom.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av 4dy »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Fast alternativet till djurhållning är ju inte att släppa djuren fria vind för våg, det är ju att inte föda upp dem. Så att säga att kycklingarna på kycklingfabriken skulle ha det ännu värre i skogen gör ju inte att de har ett bra liv i kycklingfabriken. Jag tror inte att det var det du menade, men jag menar bara att jämförelsen med hur djur skulle ha haft det som vilda inte riktigt är relevant.
Nu vet jag inte, men det du säger motsäger väl inte mitt resonemang? Det är ju just det som djurrättsaktivister hävdar, att även djur som är domesticerade sedan urminnes tider, skulle ha det bättre i det fria, vilket ju inte stämmer alls eftersom de inte klarar sig många dagar som vildlevande.

Och omvänt, bara för att man hävdar att ett vildlevande djur har det bra så innebär ju det inte per definition att ett i fångenskap har det sämre? Det beror ju på hur djurhållningen sköts, och alla alternativ är definitivt inte dåliga för djuren, tvärtom.
Alternativet är inte vilda djur istället för tama. Att vilda djur också lider har ingen bäring på den här debatten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan elbilister äta kött?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Fast alternativet till djurhållning är ju inte att släppa djuren fria vind för våg, det är ju att inte föda upp dem. Så att säga att kycklingarna på kycklingfabriken skulle ha det ännu värre i skogen gör ju inte att de har ett bra liv i kycklingfabriken. Jag tror inte att det var det du menade, men jag menar bara att jämförelsen med hur djur skulle ha haft det som vilda inte riktigt är relevant.
Nu vet jag inte, men det du säger motsäger väl inte mitt resonemang? Det är ju just det som djurrättsaktivister hävdar, att även djur som är domesticerade sedan urminnes tider, skulle ha det bättre i det fria, vilket ju inte stämmer alls eftersom de inte klarar sig många dagar som vildlevande.

Och omvänt, bara för att man hävdar att ett vildlevande djur har det bra så innebär ju det inte per definition att ett i fångenskap har det sämre? Det beror ju på hur djurhållningen sköts, och alla alternativ är definitivt inte dåliga för djuren, tvärtom.
Fast var det någon här som påstod att djur har det bättre i det vilda? Jag kollade några sidor bakåt utan att hitta det, så jag tolkade ditt inlägg som att du menade att djurhållning är ok för att många djur skulle ha det sämre om de inte togs omhand om människor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar