Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Mickep »

Vilket säkerhetstänk finns i bilen. (det är ju från volvo även om de vill särskilja sig) Hur många kameror et.c.
Hur är förar assistansen?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Teslaspolen »

Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Anderzzon »

Teslaspolen skrev:
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Albin »

När kommer svaren på frågorna?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av B99 »

Albin skrev:
När kommer svaren på frågorna?
Eventuellt finns svaren i podden :o
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Svenssons »

Anderzzon skrev:
Teslaspolen skrev:
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Man kanske även vill vara aväpplad och avkinesad då är det bra mycket lättare att bli aväpplad och avgooglad om man väljer en Android mot en iPhone.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Teslaspolen »

Anderzzon skrev:
Teslaspolen skrev:
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Därför jag gillar öppen källkod på mjukvaran. Android är i botten öppet även om Googles appar inte är det och det finns alternativa appkällor, huvudsakligen F-Droid, där det finns massor av gott. :)

På Apple finns inte den motsvarigheten alls på samma vis. Även om jag tror Apple behandlar sin kunddata på annat sätt än Google så går Apple bort på grund av sin strategi med sin "walled garden".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av martinot »

M3apan skrev:
djFabbe skrev:
mans71 skrev:
Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?

Tesla stödjer inte tredjepartsappar annat än websidebaserade appar förstås. Netflix och Spotify är specialgjorda appar som till stor del är gjorda av Tesla själva eller bara wrappade websideversioner (tex Netflix). Här har faktiskt Polestar kommit längre i och med det nära samarbetet med Google. Man kommer stödja tredjepartsappvr genom det Android-baserade OS bilen kör och som man är första bilmodell ut med. Det betyder inte att alla Androidappar som finns till din telefon kommer kunna köras i din Polestar 2, urvalet kommer, av säkerhetsskäl vara starkt kurerat och apparna behöver sannolikt skrivas om lite för att passa det nya gränssnittet.

När jag fick bilen demad för ett år sedan skyddade jag både Spotify och Skype på skärmen. Hör mer om det här: https://bilarmedsladd.se/exklusiv-forha ... olestar-2/
Skype? Det låter redan nu som en föråldrad bil... :D
Skämt åsido! Laddnätverket är det intressanta. Nu prisätter man den som en direkt konkurrent till model 3, men man "glömmer" att i tesla-priset så ingår det även ett magnifikt laddnätverk. Utan något liknande så tror jag att det blir svårt att slå igenom brett.
Varför det? Jag hade gärna haft Skype i min Tesla!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Mycket bra fråga. Skulle gärna få svaret på den!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av djFabbe »

Hej!

Detta, och mycket mer av frågorna som dykt upp i denna tråd ges det svar på i denna intervju jag gjorde med Polestar:

https://bilarmedsladd.se/exklusivt-pole ... as-fragor/
martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Mycket bra fråga. Skulle gärna få svaret på den!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av HelectriC »

Man kan i stort sett stänga av allt av googlespårning. Men då får man inte alla funktioner, bilen funkar dock bra för de flesta ändå vill jag påstå. Däremot ganska trevlig att få upp tex sökresultat i Google maps som man sett på med telefonen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar