Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av hooked »

Vore intressant att veta om hela bilen kan uppdatera OTA, eller om det bara är Infotainment/appar? Tesla har som bekant kontroll OTA över alla hårdvarukomponenter och kan öka prestanda via motorkontroller, kalibrera om BMS, uppdatera Autopilot och säkerhetssystem, klimatanläggningen, osv osv. Har Polestar samma möjligheter?

Fråga gärna (eller testa) hur laddhastigheten och laddkurvan ser ut i praktiken på en snabbladdare.

Hoppas provkörningen blir kul och ser fram mot att lyssna på nästa avsnitt av er podd!
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Albin »

Kommer man kunna provköra den i Skåne eller Köpenhamn?
När kommer instegsversionen som ska kosta €39k och vad får den för specs?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Polestar2
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2019 01:20

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Polestar2 »

Som tidigare skribenter skrivit. Pusha dom gärna på hur troligt det är att motoreffekt etc kan uppdateras ota. Dom har ju redan i pipen att släppa trådlös Apple CarPlay och andra kommer ju komma, det förstår man.

Men typ, slänga in en parkeringsassistent via en uppdatering hade ju varit fantastiskt!:)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Mickep »

Tänk om de släpper en bomb att de gått med i suc nätverket. Det hade varit ett scoop.
Jag är inte särskilt bekymrad över brist på eget nätverk då det finns redan på marknaden. Dyrt ja men det finns. Måste polstar bygga? Nej det påverkar inte min bild av dem. Måste det bli fler laddställen ja, men är ej polstar s sak.
Verdi

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Verdi »

I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".

Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Mickep »

Ja upplevd kvalitet och väghållning är ju väldigt objektiv. Tydligen är performance hård och dn rek faktiskt att gå på instegsmodellen som kändes betydligt bättre.

Skulle vilja veta hur ofta de planerar uppdatering av mjukvaran. (och vad kommer de uppdatera, hur ser det ut med google vad kommer de göra)?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av chaffis75 »

Hur ser de ur med verkstäder, kommer de bara vara ett fåtal Volvo handlare eller kommer de vara representerade med ett tätt nätverk i hela Sverige? Tänker framförallt jämförelsen där tesla bara har verkstäder i 3 städer i Sverige.

Hur gör man om man får problem i ett land där bilen ej säljs än? Med tex en Volvo så finns de alltid en verkstad nära I hela Europa (tror jag).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Sofie »

Vilken energiförbrukning får ni i verkligheten?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Nicklas »

Några planer på att få till något annat än lövkärre-stöd?
- vår husvagn väger 1800kg och till alla campingar vi kommer klassas den som "liten" :D
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av d3marcus »

mans71 skrev:
Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
En av Polestars USP:er är ju att de erbjuder tredjepartsappar till skillnad från Tesla. Mycket mer framtidssäkert än att vara inlåst i exempelvis Teslas egna, begränsade Spotifyklient och navigation. Teslas trafikinfo har ju mycket sämre kvalitet än Waze och Google Maps dito.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av mans71 »

d3marcus skrev:
mans71 skrev:
Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
En av Polestars USP:er är ju att de erbjuder tredjepartsappar till skillnad från Tesla. Mycket mer framtidssäkert än att vara inlåst i exempelvis Teslas egna, begränsade Spotifyklient och navigation. Teslas trafikinfo har ju mycket sämre kvalitet än Waze och Google Maps dito.
...fast igen, mitt citat är taget ur sitt sammanhang. Min fråga gäller appar i min telefon som kan styra bilen, inte appar i bilen.

Egentligen är ju det en valid frågeställning för alla uppkopplade bilar, hur länge garanterat tillverkaren att det finns appar till bilen? Att plötsligt inte kunna starta värmen, justera laddstyrka etc när bilen är X antal år borde ju påverka hur man ser på andrahandsvärdet antar jag?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av bonath »

Verdi skrev:
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".

Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.

"Upplevd"... Vem då? Journalisten? Subjektivt, bilen finns inte ute på riktigt ännu.
Blir mycket intressantare när ägarna kan lämna sina omdömen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
...fast igen, mitt citat är taget ur sitt sammanhang. Min fråga gäller appar i min telefon som kan styra bilen, inte appar i bilen.
Dessa appar finns för Tesla men är inte supportade av Tesla på något sätt. Visserligen bygger de på Teslas API men detta API är egentligen inte öppet eller i alla fall inte specificerat för tredje part. De har fått granska hur Teslas app fungerar för att själva sedan utnyttja detta till sina appar. Finns ingen inbyggd säkerhet i dessa tredjepartsappar heller. En del är säkrare än andra men det finns klara brister eftersom Tesla inte har tagit fram ett system för tredjepartsappar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
Dessa appar finns för Tesla men är inte supportade av Tesla på något sätt. Visserligen bygger de på Teslas API men detta API är egentligen inte öppet eller i alla fall inte specificerat för tredje part.
Exakt. Du lämnar dessutom ifrån dig din klientnyckel till en tredje part.

Och även om Tesla hade haft ett öppet API är det inget tecken på att bilen skulle vara framtidssäker. Tesla kan när som helst ändra villkoren för API:t eller helt enkelt stänga ner det, som Netflix gjorde.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Mickep »

Garantier och service, vilka är det som kan fixa bilen?
(måste man ta det till vissa servicepunkter eller finns de lokalt)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".

Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Den är ~1 dm kortare och har 14 cm kortare axelavstånd än Model 3. Så nog tror jag den kan vara roligare att köra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
Verdi skrev:
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".

Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Den är ~1 dm kortare och har 14 cm kortare axelavstånd än Model 3. Så nog tror jag den kan vara roligare att köra.
En Zoe är väl typ 1m kortare, borde vara mkt roligare då? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
En Zoe är väl typ 1m kortare, borde vara mkt roligare då? ;)
Nja :-)

Men det är inte en slump att Porsches sportigaste bilar har relativt kort axelavstånd. 911:an har 2.45m som exempel. ID.3 2.76m.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Mickep »

En del tycker en mindre bil är roligare att köra, framför allt i europa på mindre vägar och gränder (och framför allt in i garage) Stor är inte alltid bäst.

Laddhastighet skulle vra intressant. och hur google är integrerat i bilen.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av d3marcus »

Polestar använder Android Automotive som operativsystem, ej att förväxlas med Android Auto som är en funktion för att spegla en telefon.

I operativsystemet finns det stöd för Googles röststyrning, Google Maps samt en Play-butik. Med Google-konto kan bilen också synka senaste sökningar, kalender och data från andra Googletjänster. Finns (fanns?) en demo på Polestars hemsida.

Kan se följande fördelar med det jämfört med Teslas låsta OS:

- Du får native-appar in dash, dvs de senaste funktionerna från originalutvecklarna.
- Större utbud av media- och navigationsappar.
- Överlägsen röststyrning (kanske inte så svårt).
- Klart bättre trafikdata.
- Ett beprövat konsumentorienterat OS från ett av världens största IT-bolag med i princip oändliga resurser.
- Fordonstillverkarna kan fokusera på fordonsspecifik utveckling istället för på OS.

Nackdelar

- Kan bli svårt att differentiera sig mot andra fordonstillverkare.
- OS:et ställer krav på hur apparna skall se ut, storlek på skärmar, fönster etc.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Mickep »

Vilket säkerhetstänk finns i bilen. (det är ju från volvo även om de vill särskilja sig) Hur många kameror et.c.
Hur är förar assistansen?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Teslaspolen »

Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Anderzzon »

Teslaspolen skrev:
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av Albin »

När kommer svaren på frågorna?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inlägg av B99 »

Albin skrev:
När kommer svaren på frågorna?
Eventuellt finns svaren i podden :o
Skriv svar