Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath

Inlägg av Herr X »

Bild
Exklusivt: Vi kör Polestar 2 och pratar med Polestars VD Thomas Ingenlath

I detta avsnitt:

Denna vecka ägnar vi oss helt åt Volvokoncernens första elbil åt vanligt folk, Polestar 2. Bilar Med Sladd blev bland de första i Sverige att provköra den och fick dessutom en exklusiv intervju med Polestars VD Thomas Ingenlath. Hur är relationen till Volvo? Hur går samarbetet med Google? Och är han trött på att Polestar jämnt blir jämfört med Tesla?

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Legato »

Kul avsnitt!

Man fick dock känslan av att det Ingenlath tyckte var mest revolutionerande med bilen var chrome deleten från fabrik... Nog för att jag gillar chrome delete, men vad f-n liksom :lol:

Det är verkligen synd att de inte löst det bättre med laddning, i övrigt verkar den ju riktigt fin!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Det är verkligen synd att de inte löst det bättre med laddning, i övrigt verkar den ju riktigt fin!
Men vadå? Du får ju en Plugsurfing-bricka med bilen. Problemet löst, inga konstigheter. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Mickep »

Tänk om de gjort partnerskap med tesla, fixat protokollet vid soc (som tesla fick göra med ionity). Och de fick ladda för ca 6 kr/kwh). Då har de tillgång, men det kommer inte bli någon nöjesladdning utan bara vid behov.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mans71 »

Mickep skrev:
Tänk om de gjort partnerskap med tesla, fixat protokollet vid soc (som tesla fick göra med ionity). Och de fick ladda för ca 6 kr/kwh). Då har de tillgång, men det kommer inte bli någon nöjesladdning utan bara vid behov.
Som Teslaägare skulle jag inte gilla att spelreglerna förändras och att det bildas köer med bilar vid SuC som inte har varit med och bekostat utbyggnaden. Det skulle nog få många Teslaägare att byta bil, dessutom är SuC idag en verklig marknadsfördel som säljer fler bilar. När Elon sträckte ut handen var ju läget ett annat än idag. Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Model S P85DL+
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Mickep »

Även med 6 kr/kwh? Även om de betalar en insats? Vissa bilmärken står bakom ionity. (Är dessa ok? För de gör exakt det). Tror knappast det blir kö.
Att folk skulle bli förnärmad och lämna märket tror jag inte på. Idén kommer ursprungligen från tesla själv. De har nyligen lagt till att man kan lägga till kontokort för att ladda en lånad bil. Vad det i sin tur kan leda till kan man med lite fantasi tänka sig.
Men vet sedan länge att vissa ägare vill inte se andra märken vid suc.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av frippe »

Mickep skrev:
Även med 6 kr/kwh? Även om de betalar en insats? Vissa bilmärken står bakom ionity. (Är dessa ok? För de gör exakt det). Tror knappast det blir kö.
Att folk skulle bli förnärmad och lämna märket tror jag inte på. Idén kommer ursprungligen från tesla själv.
Finns absolut noll mening i dagsläget att släppa in andra bilmärken i teslas SuC nätverk.

SuC nätverket är ett av teslas största försäljningsargument jämfört med andra märken. Skulle det jämnas ut försvinner en av anledningarna till viss del att köpa en tesla, nu när fler och fler elbilar kommer ut på marknaden.

2016 när detta var på tapeten var läget lite annorlunda.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mans71 »

Mickep skrev:
Även med 6 kr/kwh? Även om de betalar en insats? Vissa bilmärken står bakom ionity. (Är dessa ok? För de gör exakt det). Tror knappast det blir kö.
Att folk skulle bli förnärmad och lämna märket tror jag inte på. Idén kommer ursprungligen från tesla själv.
Att Tesla får fett betalt hjälper mig föga när jag står där och väntar på SuC.
Model S P85DL+
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Mickep »

Det skulle vara direkt konstigt om bilföretagen byggde laddare som bara de fick ladda på. När suc först startades var det en annan spelplan. Vet inte hur de ser på saken idag.

Men nog om detta.. var sitter laddkontakten?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Det är än mer orimligt att EN tillverkare ska bygga laddnätverk för samtliga tillverkare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Det är än mer orimligt att EN tillverkare ska bygga laddnätverk för samtliga tillverkare...
Nejnej. Tesla kommer ju sannolikt inte kunna bygga laddnät till alla elbilar om det säljs 30-40%. Fler måste hjälpa till. Men det är ett bra sätt att få snurr och för Tesla att kunna tjäna pengar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Inte alls orimligt, egentligen högst rimligt. Det kommer att behövas MÅNGA snabbladdare om alla åker elbil om man inte ska tvingas vänta. Om man sen väljer att bygga i egen regi eller att organisera sig tillsammans med andra tillverkare som i fallet med Ionity är ju lite olika strategier. Teslas linje innebär att dom själva styr en viktig konkurrensfördel och man kan välja att vara lite mer premium än tillverkare som inte är drivande och som bara går med i Ionity eller liknande.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Det är än mer orimligt att EN tillverkare ska bygga laddnätverk för samtliga tillverkare...
Nejnej. Tesla kommer ju sannolikt inte kunna bygga laddnät till alla elbilar om det säljs 30-40%. Fler måste hjälpa till. Men det är ett bra sätt att få snurr och för Tesla att kunna tjäna pengar.
Visst, vill Tesla kortsiktigt tjäna lite pengar så visst. Men de förlorar en stor konkurrensfördel direkt.

Det är en stor fördel för tesla gentemot andra biltillverkare att de har enskilt det bästa laddnätverket.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Pontus »

Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller :?:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av chaffis75 »

Pontus skrev:
Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller :?:
Exakt min tanke..

De är nu de visar vad de verkligen har som mål..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mati »

Det där med att Tesla har exklusiv tillgång till SuC skapar såklart irritation på bägge sidor. Jag som har kört Tesla tidigare vet att jag också kunde tycka att andra bilar inte ska få ladda pä SuC, just för att det är Teslas egna laddare. Samtidigt som jag ju vill att alla elbilar ska ha så bra laddmöjligheter som möjligt. Jag är lite kluven där.
Idag är det tvärtom så att jag kan bli irriterad när jag ser en Tesla som tar upp enda laddaren som finns. Då kan jag komma på mig själv att jag tänker, fan, du har världens bästa laddnätverk till ditt förfogande och dessutom mycket mer räckvidd än jag, varför står du här och blockerar enda laddaren som fungerar för min bil. Åk till superchargern istället.
Lite så. Men så blir det ju automatiskt när man skapar nånting som bara finns tillgängligt för en viss exklusiv grupp av människor. Det skapar ni-och-vi tänk. Och det gynnar inte omställningen till elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mans71 »

chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller :?:
Exakt min tanke..

De är nu de visar vad de verkligen har som mål..
Jamen alltså, ingen har ju gjort i närheten av vad Tesla har för omställningen. Ska konkurrenter åka snålskjuts på Teslas ansträngningar för det är lite synd om dom för dom är så dåliga?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Laban »

Snabba på omställningen gör man bäst via konkurrens. De som tappar marknadsandelar måste tänka om osv. Svårt att klaga på Tesla i det fallet.

Sen kan man förstås göra som VW mfl och skrika på staten/skattebetalarna att de måste stå för notan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Mickep »

Tesla laddar på andra nätverk. Andra nätverk har gjort så att tesla kan ladda på dem. Jag tror inte det skulle vara billigt för andra att ladda på teslas nätverk. Kan det bli en intäktsström för företaget? Andra bygger nätverk. Tesla är och kan inte vara den enda som bygger elbilar och snabbladdare.
Folk säger ju att de skall gå samman och göra partnerskap med laddnätverk (MEN INTE TESLAS!!!). Vet inte om polestar skulle kunnat gå med i SuC från början (så det är ett konstigt argument). Sedan kan man spekulera om tesla fortfarande erbjuder andra att gå med i nätverket.(den frågan borde ställas på aktieägarmötet, så man vet vad de står)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av TiborBlomhall »

Det jag tycker Tesla skulle kunna göra är att skapa ett nytt bolag ALSET och byta kåpa på säg två laddstolpar på varje Supercharger station från TESLA till ALSET.

På TESLA laddare kan fortfarande endast Teslor ladda.

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.

Då skulle Tesla få in pengar även från andra elbilar men utan att de blockerar alla Supercharger laddare.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Laban »

”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Legato »

Att låta andra ladda inom SUC tror jag främst var aktuellt när man hade överkapacitet. Med den stora tillväxten i Model 3 försäljning och den framtida förväntade tillväxten i Model Y försäljning så tror jag man har fullt upp att klara av kapaciteten för de egna bilarna.

I Kalifornien är det ju exempelvis redan nu kaos. Att ha timlånga köer vid laddare tror jag är betydligt värre för transformationen än att ha "fencade" laddare och på så sätt skapa press och incitament för fler andra att sätta upp laddare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Laban »

Tibors förslag skulle nog kunna vara en bra ide för vissa stationer. Ex Töre som har väldigt många laddare sett till nyttjandegraden. Men jag undrar om det är värt besväret. Speciellt med tanke på betalbiten. Det måste nog mogna lite mer först, antagligen både mjukvaran i bilarna samt CCS standard för identifiering av bilen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av M3apan »

TiborBlomhall skrev:

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.
ALSET priset borde logiskt sett ligga på 6.52 per kWh :lol:
Skriv svar