Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Eller 65.2 kr per kWhM3apan skrev:ALSET priset borde logiskt sett ligga på 6.52 per kWhTiborBlomhall skrev:
På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.Mickep skrev:Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det är ju tyvärr så att alla andra elbilar förutom Tesla är helt ointressanta för min del så länge det inte finns ett bra nätverk.A76 skrev:Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.Mickep skrev:Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Varför ska de bry sig om laddningen? Så länge de kan sälja flera bilar än de klarar av att tillverka behöver de inte bry sig om något.Verdi skrev:Det är ju tyvärr så att alla andra elbilar förutom Tesla är helt ointressanta för min del så länge det inte finns ett bra nätverk.A76 skrev:Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.Mickep skrev:Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Du borde Tweeta Elon om detta. Med tanke på hans känsla för ordskämt, är det inte omöjligt att han tänder på idén!TiborBlomhall skrev:Det jag tycker Tesla skulle kunna göra är att skapa ett nytt bolag ALSET och byta kåpa på säg två laddstolpar på varje Supercharger station från TESLA till ALSET.
På TESLA laddare kan fortfarande endast Teslor ladda.
På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.
Då skulle Tesla få in pengar även från andra elbilar men utan att de blockerar alla Supercharger laddare.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- Coolio
- Teslaägare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
- Ort: Nyköping
- Referralkod: ts.la//tomas68743
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.
Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?
Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?
Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?
Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det finns många "dreamers" som prövar/önskar att kunna ladda på Teslas Superchargers.
Har tom sett en Passat GTE försökt ladda på en SuC!!!
Har tom sett en Passat GTE försökt ladda på en SuC!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
På bredden för några dagar sen såg jag en outlander PHEV hitta en tom plats på ett annars fullsmockat Superchargerställe. De snurrade runt länge runt sin bil och försökte desperat stoppa i sladden.Coolio skrev:Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.
Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?
Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?
- Coolio
- Teslaägare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
- Ort: Nyköping
- Referralkod: ts.la//tomas68743
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Men det är inte ok om säljarna lurar sina kunder att de kan ladda på supercharger?
De jag pratade med var först väldigt sura på tesla, eftersom det inte var tydligt var de kunde blippa sitt kort. De tyckte ju att kabeln passade perfekt och att det därför borde fungera;-)!
De skulle prata med säljaren på polestar…
De jag pratade med var först väldigt sura på tesla, eftersom det inte var tydligt var de kunde blippa sitt kort. De tyckte ju att kabeln passade perfekt och att det därför borde fungera;-)!
De skulle prata med säljaren på polestar…
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Även jag trodde mycket mer på Ionity när det lanserades. Helt klart en stor besvikelse även för mig.mati skrev:Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.Laban skrev:Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.Fredrik j skrev:Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.
Men är nyfiken; om du när du skaffade e-tron, vetat vad du nu (2021) vet om Ionitys utveckling (eller snarare brist på det), vad hade du gått för istället för e-tron? Hade det blivit en Model X istället?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Okunnig säljare, någon säljare som dragit en vals, eller (troligast) kunden som inte lyssnat eller missförstått.Coolio skrev:Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.
Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik