Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Vad gjorde Tesla nu igen. Först bilar, sen laddare. Det ena födde det andra. Så svårt är det inte.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det tror inte jag heller. Jag menar olika utföranden av bilar. Storlekar. Design. o.s.v.taliz skrev:Majoriteten köper idag mobiltelefoner från andra tillverkare än på dumbphones-tiden.Fredrik j skrev:Klassiska hönan eller ägget. På samma sätt som jag inte tror att omställningen till elbilar kommer ta fart på riktigt innan det finns alternativ från dom stora tillverkarna.Laban skrev:Tror inte att någon föreslår just det. Eller tror att det skulle inträffa för den delen. Marknaden ser lite annorlunda ut jämfört med då Model S släpptes. Men jag hade hoppats på att marknaden hade löst detta utan skattebetalarnas insats. Att Ionity, befintliga fossilbränslekedjor som OKQ8 osv tillsammans hade tagit upp kampen mot Tesla, utan skattebetalarnas insats. Det verkar ganska rimligt med tanke på det kapital som finns bakom.Fredrik j skrev:Lite vad jag menar. Tesla har en stor tillväxt i procent men i antal bilar i relation till total försäljning är det ju fortfarande ganska få bilar. Om lösningen är att alla ska "göra en Tesla" och bygga egna laddstationer kommer det många stolpar.
Majoriteten kommer troligtvis inte köpa Tesla i brist på andra alternativ...
Det här med märkeslojalitet är inte så starkt som många tror, särskilt inte vid stora teknikskiften.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Fast det är väl ingen som förväntar sig eller tror att övriga ska göra en Tesla.Fredrik j skrev:Lite vad jag menar. Tesla har en stor tillväxt i procent men i antal bilar i relation till total försäljning är det ju fortfarande ganska få bilar. Om lösningen är att alla ska "göra en Tesla" och bygga egna laddstationer kommer det många stolpar.Legato skrev:Med den stora tillväxten i Model 3 försäljning och den framtida förväntade tillväxten i Model Y försäljning så tror jag man har fullt upp att klara av kapaciteten för de egna bilarna.
Teslas nuvarande infrastruktur försörjer ju en mycket liten andel av det totala antalet bilar.
För Tesla var det en förutsättning för att kunna sälja bilar att också bygga laddning. Då fanns ingen marknad för elbolag, oljebolag mm att bygga laddinfra. Nu finns det en stor och snabbt växande marknad att mätta samt gott om stater som är intresserade av att subventionera.
Ser inte varför det skulle vara mer komplicerat än det var för oljebolagen i början. Det kommer säkert bli en väldigt dynamisk marknad med många aktörer som successivt konsolideras med åren.
Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Fick detta mejl nu.
Nu på fredag den 10 juli klockan 10.00 är det premiäröppning av Polestar space i Göteborg på Kungsportsavenyn 25 och nästa fredag i Stockholm på Norrlandsgatan 5.
Välkommen in till oss och upplev prestandahybriden Polestar 1 och den 100 % elektriska Polestar 2 på nära håll. Självklart kommer vi tillsammans med våra Polestarspecialister finnas på plats för att svara på dina frågor.
Hoppas vi ses!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Finns det något som tyder på att en investering av laddare är en bra affär? Visst, biltillverkarna behöver dom för att sälja bilarna, men finns det pengar att tjäna för andra? Får mer intrycket att många tycker det är för dyrt om man inte kan ladda för ett pris som inte täcker investering och elkostnad. Vem vill ha sånna kunder?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Jag svarade aldrig på den frågan utan jag ställde bara en fråga, ser de bara pengarna eller vill de hjälpa hela marknaden.. Ja absolut har tesla skapat en marknad men vill Elon göra de han en gång sagt om tesla?mans71 skrev:Jamen alltså, ingen har ju gjort i närheten av vad Tesla har för omställningen. Ska konkurrenter åka snålskjuts på Teslas ansträngningar för det är lite synd om dom för dom är så dåliga?chaffis75 skrev:Exakt min tanke..Pontus skrev:Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller
De är nu de visar vad de verkligen har som mål..
Ja om jag själv svara på frågan så tror jag inte han får de för sina aktieägare även om han hade velat..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. De flesta har numera insett att detta inte kommer att ske. Jag tror inte att det är många som säger att staten ska hjälpa till. Däremot att staten (eller någon annan form av kontrollorgan) bör se till att priserna för laddning inte skjuter iväg i svindlande höjder, och att snabbladdare ska finnas överallt, tycker jag är nånting man kan kräva. Visst jag vet, marknaden kommer löser allt detta, men marknaden fungerar så att folk väljer det som är billigast, och det är i dagsläget en fossilbil. Och i och med t.ex. Ionitys nya priser, och alla andra som tar efter, har en fossilbil blivit mycket attraktivare igen, jämfört med för bara ett år sedan. Jag har full förståelse för folk som väljer en fossilbil när de köper nytt.Laban skrev:”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Lite minuten mot bankomat. Den ena fanns bara för att den var först...
Skämt åsido, jag tycker minsann att de andra kan köra samma modell. Så många laddare blir det inte. När fler hade byggt ut på samma sätt är det sedan enklare att bli av med minuten och låta alla gå över till bankomat.
Skämt åsido, jag tycker minsann att de andra kan köra samma modell. Så många laddare blir det inte. När fler hade byggt ut på samma sätt är det sedan enklare att bli av med minuten och låta alla gå över till bankomat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
De gamla dieselkramarna kan inte stoppa utveckligen längre.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det är väl samma situation för allihop? Det är ju bara tesla som har eget laddnätverk?taliz skrev:De gamla dieselkramarna kan inte stoppa utveckligen längre.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Laddas inte kinesiska bilar?Laban skrev:Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev tim-långa köer vid SUCs.Fredrik j skrev:Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Ja du har helt rätt. Kommer precis från Ödeshög och där var det 5 Tesla bilar på laddningen. Det är det ändå en ganska vanlig corona onsdag. Tänk erLegato skrev:Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev Tim-långa köer vid SUCs.Fredrik j skrev:Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
då en vanlig semester onsdag utan corona, om alla får ladda där. Köer till Gränna?
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.Fredrik j skrev:Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Exakt. SuC är ”the killer app”, och som Tesla-ägare, men framförallt som aktieägare skulle jag bli rätt sne om man säljer ut största konkurrensfördelen, även om det kortsiktigt ser ut som en bra affär.Legato skrev:Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Model S P85DL+
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.Laban skrev:Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.Fredrik j skrev:Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Ok. Jag trodde inte det var så på gränsen redan utan att det fanns kapacitet. Det rullar väl ca 12000 teslor i Sverige.nek0 skrev:Ja du har helt rätt. Kommer precis från Ödeshög och där var det 5 Tesla bilar på laddningen. Det är det ändå en ganska vanlig corona onsdag. Tänk erLegato skrev:Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev Tim-långa köer vid SUCs.Fredrik j skrev:Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
då en vanlig semester onsdag utan corona, om alla får ladda där. Köer till Gränna?
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.nek0 skrev:Laddas inte kinesiska bilar?Laban skrev:Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?taliz skrev:Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.nek0 skrev:Laddas inte kinesiska bilar?Laban skrev:Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Sannolikt. Eller förstabil för de som sällan kör längre sträckor. Och det är nog en ganska stor del av köparna.Fredrik j skrev:Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.mati skrev:Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.