Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
De gamla dieselkramarna kan inte stoppa utveckligen längre.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det är väl samma situation för allihop? Det är ju bara tesla som har eget laddnätverk?taliz skrev:De gamla dieselkramarna kan inte stoppa utveckligen längre.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Laddas inte kinesiska bilar?Laban skrev:Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev tim-långa köer vid SUCs.Fredrik j skrev:Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Ja du har helt rätt. Kommer precis från Ödeshög och där var det 5 Tesla bilar på laddningen. Det är det ändå en ganska vanlig corona onsdag. Tänk erLegato skrev:Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev Tim-långa köer vid SUCs.Fredrik j skrev:Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
då en vanlig semester onsdag utan corona, om alla får ladda där. Köer till Gränna?
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.Fredrik j skrev:Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Exakt. SuC är ”the killer app”, och som Tesla-ägare, men framförallt som aktieägare skulle jag bli rätt sne om man säljer ut största konkurrensfördelen, även om det kortsiktigt ser ut som en bra affär.Legato skrev:Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Model S P85DL+
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.Laban skrev:Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.Fredrik j skrev:Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Ok. Jag trodde inte det var så på gränsen redan utan att det fanns kapacitet. Det rullar väl ca 12000 teslor i Sverige.nek0 skrev:Ja du har helt rätt. Kommer precis från Ödeshög och där var det 5 Tesla bilar på laddningen. Det är det ändå en ganska vanlig corona onsdag. Tänk erLegato skrev:Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev Tim-långa köer vid SUCs.Fredrik j skrev:Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.Legato skrev:Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
då en vanlig semester onsdag utan corona, om alla får ladda där. Köer till Gränna?
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.nek0 skrev:Laddas inte kinesiska bilar?Laban skrev:Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?taliz skrev:Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.nek0 skrev:Laddas inte kinesiska bilar?Laban skrev:Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".mati skrev:Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Sannolikt. Eller förstabil för de som sällan kör längre sträckor. Och det är nog en ganska stor del av köparna.Fredrik j skrev:Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.mati skrev:Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...taliz skrev:Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.mati skrev:Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det beror på hur kunderna värderar framdriften.Fredrik j skrev:Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...taliz skrev:Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.mati skrev:Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Man är nog inte så sugen på en premiumtysk med avgasmotor om några år.
Jag tror de kommer få strypa ner sina modellprogram avsevärt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.taliz skrev:Det beror på hur kunderna värderar framdriften.Fredrik j skrev:Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...taliz skrev:Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.mati skrev:Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.taliz skrev:Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Man är nog inte så sugen på en premiumtysk med avgasmotor om några år.
Jag tror de kommer få strypa ner sina modellprogram avsevärt.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Att man väntar eller väljer ett annat märke är ju själva hotet.Fredrik j skrev:
Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Det behövs inte mkt för att de skall gå back och till slut gå omkull.
Deras största hopp är nog EU-stöd. Men hittills ser det ju ut som EU bara kommer stödja elbilar, så det blir nog en del konkurser till slut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Det blir det säkert.taliz skrev:Att man väntar eller väljer ett annat märke är ju själva hotet.Fredrik j skrev:
Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Det behövs inte mkt för att de skall gå back och till slut gå omkull.
Deras största hopp är nog EU-stöd. Men hittills ser det ju ut som EU bara kommer stödja elbilar, så det blir nog en del konkurser till slut.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Plus att de får bidrag från EU...Laban skrev:”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Har inte sett någon statistik där men skulle tro att en mycket stor majoritet av nybilsköpare bor i villa.Jerker skrev:Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Tror varken eller är någon flaskhals. Båda kommer lösas allt eftersom bilparken byts ut.Jerker skrev:Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Redan nu byggs det laddstolpar vid så gott som samtliga nybyggen, och väldigt många brf och samfälligheter har antingen redan satt upp eller dragit igång projekt för att göra det.
Det kommer ta många år innan alla kan ladda hemma, men det kommer ta många år att byta bilparken också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen
Jag kör ju en så kallad "premiumtysk" för tillfället. För mig är det absolut inte uteslutet att min nästa bil blir en Kia eller en Hyundai eller liknande. Fixar de en elbil med vettig dragkrok så ser jag inga som helst hinder varför man inte skulle köpa en sådan. Är man inte märkestrogen så spelar det väl ingen som helst roll.
Kineserna är också helt klart attraktiva, bara de får till en bra serviceorganisation osv. Rent tekniskt är det säkerligen inget fel på dessa bilar. Förmodligen är de inte sämre än de flesta andra elbilar, fast till ett mycket lägre pris. Och som sagt, märkesloggan är helt ointressant för mig.
Det är väl som med mobilerna. Jag har kört med min kinesiska "budgettelefon" i flera år nu och jag är supernöjd med den. Jag ser inte varför man skulle vilja betala mer.
Det är väl just de märkestrogna kunderna som de traditionella (tyska) biltillverkarna hoppas på. Antagligen finns det rätt många sådana tyvärr.
Kineserna är också helt klart attraktiva, bara de får till en bra serviceorganisation osv. Rent tekniskt är det säkerligen inget fel på dessa bilar. Förmodligen är de inte sämre än de flesta andra elbilar, fast till ett mycket lägre pris. Och som sagt, märkesloggan är helt ointressant för mig.
Det är väl som med mobilerna. Jag har kört med min kinesiska "budgettelefon" i flera år nu och jag är supernöjd med den. Jag ser inte varför man skulle vilja betala mer.
Det är väl just de märkestrogna kunderna som de traditionella (tyska) biltillverkarna hoppas på. Antagligen finns det rätt många sådana tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14