Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av taliz »

De gamla dieselkramarna kan inte stoppa utveckligen längre.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
De gamla dieselkramarna kan inte stoppa utveckligen längre.
Vill dom inte konkurrera så kommer som sagt andra ta deras marknad ifrån dom.
Dvs det enda som sker är att de snabbar på sin egen undergång.
Det är väl samma situation för allihop? Det är ju bara tesla som har eget laddnätverk?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
mati skrev:
Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".
Laddas inte kinesiska bilar?
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.
Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev tim-långa köer vid SUCs.

Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.
Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev Tim-långa köer vid SUCs.

Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Ja du har helt rätt. Kommer precis från Ödeshög och där var det 5 Tesla bilar på laddningen. Det är det ändå en ganska vanlig corona onsdag. Tänk er
då en vanlig semester onsdag utan corona, om alla får ladda där. Köer till Gränna?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mans71 »

Legato skrev:
Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Exakt. SuC är ”the killer app”, och som Tesla-ägare, men framförallt som aktieägare skulle jag bli rätt sne om man säljer ut största konkurrensfördelen, även om det kortsiktigt ser ut som en bra affär.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.
Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Med Teslas stora fördel i form av existerande nätverk så är det dock i mitt tycke väldigt osmart av Polestar att inte etablera samarbete med tex Ionity. Dumt att lägga massor av resurser på att bygga en bra bil samtidigt som man inte löst det allra mest centrala, nämligen bra tillgång till drivmedel.
Och risken är då att Polestar2-spekulanden istället väljer en laddhybrid. Det kommer bromsa upp övergången.
Återigen, jag tror det vore långt värre för transformationen om det blev Tim-långa köer vid SUCs.

Det är Polestars, inte Teslas, ansvar att lösa Polestars laddning.
Ja du har helt rätt. Kommer precis från Ödeshög och där var det 5 Tesla bilar på laddningen. Det är det ändå en ganska vanlig corona onsdag. Tänk er
då en vanlig semester onsdag utan corona, om alla får ladda där. Köer till Gränna?
Ok. Jag trodde inte det var så på gränsen redan utan att det fanns kapacitet. Det rullar väl ca 12000 teslor i Sverige.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".
Laddas inte kinesiska bilar?
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".
Laddas inte kinesiska bilar?
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?
Sannolikt. Eller förstabil för de som sällan kör längre sträckor. Och det är nog en ganska stor del av köparna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...
Det beror på hur kunderna värderar framdriften.
Man är nog inte så sugen på en premiumtysk med avgasmotor om några år.
Jag tror de kommer få strypa ner sina modellprogram avsevärt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...
Det beror på hur kunderna värderar framdriften.
Man är nog inte så sugen på en premiumtysk med avgasmotor om några år.
Jag tror de kommer få strypa ner sina modellprogram avsevärt.
Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:

Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Att man väntar eller väljer ett annat märke är ju själva hotet.
Det behövs inte mkt för att de skall gå back och till slut gå omkull.
Deras största hopp är nog EU-stöd. Men hittills ser det ju ut som EU bara kommer stödja elbilar, så det blir nog en del konkurser till slut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Att man väntar eller väljer ett annat märke är ju själva hotet.
Det behövs inte mkt för att de skall gå back och till slut gå omkull.
Deras största hopp är nog EU-stöd. Men hittills ser det ju ut som EU bara kommer stödja elbilar, så det blir nog en del konkurser till slut.
Det blir det säkert.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Jerker »

Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Bruno »

Laban skrev:
”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.
Plus att de får bidrag från EU...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Har inte sett någon statistik där men skulle tro att en mycket stor majoritet av nybilsköpare bor i villa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Tror varken eller är någon flaskhals. Båda kommer lösas allt eftersom bilparken byts ut.
Redan nu byggs det laddstolpar vid så gott som samtliga nybyggen, och väldigt många brf och samfälligheter har antingen redan satt upp eller dragit igång projekt för att göra det.
Det kommer ta många år innan alla kan ladda hemma, men det kommer ta många år att byta bilparken också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av mati »

Jag kör ju en så kallad "premiumtysk" för tillfället. För mig är det absolut inte uteslutet att min nästa bil blir en Kia eller en Hyundai eller liknande. Fixar de en elbil med vettig dragkrok så ser jag inga som helst hinder varför man inte skulle köpa en sådan. Är man inte märkestrogen så spelar det väl ingen som helst roll.
Kineserna är också helt klart attraktiva, bara de får till en bra serviceorganisation osv. Rent tekniskt är det säkerligen inget fel på dessa bilar. Förmodligen är de inte sämre än de flesta andra elbilar, fast till ett mycket lägre pris. Och som sagt, märkesloggan är helt ointressant för mig.
Det är väl som med mobilerna. Jag har kört med min kinesiska "budgettelefon" i flera år nu och jag är supernöjd med den. Jag ser inte varför man skulle vilja betala mer.
Det är väl just de märkestrogna kunderna som de traditionella (tyska) biltillverkarna hoppas på. Antagligen finns det rätt många sådana tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar