Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av _Peter »

Hej och tack för en kul, bra och inspirerande pod! (Bäst att smickra er lite om man skall få svar... ;) )

Vi har precis idag fått igång vår nya solcellsanläggning hemma (ca 24 kW) och jag är intresserad av att skapa en egen sida likt Fabians (https://bilarmedsladd.se/sollcellsinspiration/) för att visa våra egna data fr Tibber. Har ordnat en Tibber API token och läst en del info på deras Tibber API docs mm. Men saknar praktiska exempel på en HTML sida etc som jag kan använda som grund för att bygga något eget.

Vore tacksam för något / några exempel på hur ni skapat Fabians websida, som gör precis det jag vill göra.
Tack på förhand :)

P.s. Sa jag att ni gör en förb... bra podd?!
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av martinot »

_Peter skrev:
Hej och tack för en kul, bra och inspirerande pod! (Bäst att smickra er lite om man skall få svar... ;) )

Vi har precis idag fått igång vår nya solcellsanläggning hemma (ca 24 kW) och jag är intresserad av att skapa en egen sida likt Fabians (https://bilarmedsladd.se/sollcellsinspiration/) för att visa våra egna data fr Tibber. Har ordnat en Tibber API token och läst en del info på deras Tibber API docs mm. Men saknar praktiska exempel på en HTML sida etc som jag kan använda som grund för att bygga något eget.

Vore tacksam för något / några exempel på hur ni skapat Fabians websida, som gör precis det jag vill göra.
Tack på förhand :)

P.s. Sa jag att ni gör en förb... bra podd?!
Lite OT för din fråga, men vill passa på att fråga om du får in "Elbilar med sladd" på din Tesla?

Förr i tiden så gick det att lyssna på podden via TuneIn på min Tesla, men har inte lyckats under hela 2020 att få in nya avsnitt (alla andra poddar fungerar fint).

Lite olyckligt är en elbilspodd inte fungerar på en av de mest sålda elbilarna, om detta är ett generellt problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av _Peter »

Lite OT för din fråga, men vill passa på att fråga om du får in "Elbilar med sladd" på din Tesla?

Förr i tiden så gick det att lyssna på podden via TuneIn på min Tesla, men har inte lyckats under hela 2020 att få in nya avsnitt (alla andra poddar fungerar fint).

Lite olyckligt är en elbilspodd inte fungerar på en av de mest sålda elbilarna, om detta är ett generellt problem.
Lite OT som sagt, men gick faktiskt ut och testade precis eftersom jag också saknat BMS i Teslan.

Har tidigare kopplat upp Spotify på mobilen och lyssnat via den i Teslan. Men nu provade jag att trycka på högerhjulet på ratten och sa "Spela Bilar med sladd" och då presenterade den (när får vi ett namn som "Siri", skall den kallas "Elon" kanske?) podden via TuneIn. Klickade på poddikonen och fick sedan upp podden och senaste avsnitten (se bif. bilder). BTW: jag har FW version 2020.36.11 i min M3LR.

Hoppas detta hjälper dig :)
AFA0C79E-7B82-42C8-A653-CFED51F2C7DC_1_105_c.jpeg
BB335B4F-2FA8-4EEE-A3FA-0E7F33C844B8_1_105_c.jpeg
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av martinot »

_Peter skrev:
Lite OT för din fråga, men vill passa på att fråga om du får in "Elbilar med sladd" på din Tesla?

Förr i tiden så gick det att lyssna på podden via TuneIn på min Tesla, men har inte lyckats under hela 2020 att få in nya avsnitt (alla andra poddar fungerar fint).

Lite olyckligt är en elbilspodd inte fungerar på en av de mest sålda elbilarna, om detta är ett generellt problem.
Lite OT som sagt, men gick faktiskt ut och testade precis eftersom jag också saknat BMS i Teslan.

Har tidigare kopplat upp Spotify på mobilen och lyssnat via den i Teslan. Men nu provade jag att trycka på högerhjulet på ratten och sa "Spela Bilar med sladd" och då presenterade den (när får vi ett namn som "Siri", skall den kallas "Elon" kanske?) podden via TuneIn. Klickade på poddikonen och fick sedan upp podden och senaste avsnitten (se bif. bilder). BTW: jag har FW version 2020.36.11 i min M3LR.

Hoppas detta hjälper dig :)
Stort tack för att du checkade (och att jag fick störa lite i tråden). Checkade själv på nytt, och nu fungerade podden igen! :)

Är osäker på om de bakom "Elbilar med sladd" läser detta forum så väldigt ofta? Men skall bli spännande att se om de kommer tillbaka om din Tibber API-fråga (har fått en känsla av att de inte längre är så aktiva på TCS och detta forum).

Har precis skaffat en Easee från Tibber själv som verkar grymt smidig. Gillar att den har möjlighet att integreras mot olika saker, och även kan styras tex. mot bra timpriser på el.

Har du tänkt att koppla ihop systemet med något hemautomatiseringssystem, eller vill ha API mest för att kunna läsa data från Tibber hur mycket el ni sålt?

Vilken styrelektronik kör du till eran solcellsanläggning?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av dhogborg »

Jag gjord en app för att få reda på hur mycket jag sparar tack vare timdebitering, integrerad med Tibbers API.

Appen kan testas på: https://offpeak.se
Källkod finns att läsa på Github: https://github.com/dhogborg/off-peak

Notera att autentisering är annorlunda jämfört med om du använder ett token eftersom appen kan autha mot alla tibber kunder.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av swegarm »

Så hur mycket sparar du ?

Har funderat på att byta men om de handlar om enstaka 100-lappar känns de inte värt de.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av dhogborg »

swegarm skrev:
Så hur mycket sparar du ?

Har funderat på att byta men om de handlar om enstaka 100-lappar känns de inte värt de.
30-50 kr/mån, varierar mycket.

Senaste 30 dagarna:
https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphs
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av djFabbe »

_Peter skrev:
Hej och tack för en kul, bra och inspirerande pod! (Bäst att smickra er lite om man skall få svar... ;) )

Vi har precis idag fått igång vår nya solcellsanläggning hemma (ca 24 kW) och jag är intresserad av att skapa en egen sida likt Fabians (https://bilarmedsladd.se/sollcellsinspiration/) för att visa våra egna data fr Tibber. Har ordnat en Tibber API token och läst en del info på deras Tibber API docs mm. Men saknar praktiska exempel på en HTML sida etc som jag kan använda som grund för att bygga något eget.

Vore tacksam för något / några exempel på hur ni skapat Fabians websida, som gör precis det jag vill göra.
Tack på förhand :)

P.s. Sa jag att ni gör en förb... bra podd?!
Tjena Peter!

Jag har integrerat min växelriktare, Niebe-panna och Tibber och Watty med Homey. Eftersom Homey redan hade smidiga integrationer direkt med dessa tog jag genvägen att helt sonika sätta upp ett flöde som skickar upp några utvalda parametrar från dessa enheter till ett php-script på en av mina bolags servrar. Lite moddad exempelkod på en gauge-visare i javascript - och voilá - solcellsinspirations-sidan (https://bilarmedsladd.se/sollcellsinspiration/, likväl en liten enkel webapp (se bifogad bild) var födda!

Vill man göra detta mer på riktigt får man så klart bygga en webbsida med databaser mm där man kan integrera direkt med dessa API:ier (vem antar utmaningen?) Men detta fick duga för mig - och fungerar faktiskt alldeles utmärkt för behovet. :-)
IMG_A731A06C72EF-1.jpeg
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av Mr S »

Jag använder Tibbers API till att lyssna på Watty. Samtidigt lyssnar jag i realtid på växelriktaren.

Samtidigt som jag kan räkna ut besparing etc så kan jag styra easee laddboxen vi deras API. Så om det är en solig dag kan jag se till att bilen endast laddar led sol-el.

För att knyta ihop allt använder jag Home Assistant. Det finns mycket färdigt, men jag skrivet en del egna skript och integrationer i Python.

Bild
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Tibber API, exempel på praktisk tillämpning?

Inlägg av _Peter »

Tack @dhogborg , @djfabbe och @Mr S för bra info
Kan bli en riktigt intressant tråd för alla intresserade av detta, om fler delar med sig...

djfabbe, har du lust att dela med dig av din kod (både hemsida och app)? Om ej offentligt, så PM mig istället.

I annat fall får jag väl "anta utmaningen" ;) Återkopplar sedan i denna tråden med hur det går om fler är intresserade.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Skriv svar