Sida 1 av 1

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 28 apr 2021 12:25
av MWall
lator skrev:
MWall skrev:


Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.
En dieseldriven fullastad långtradare drar ca 4,5 liter per mil så i närheten av 5 gånger så mycket som en större personbil. Jämför man en Model X i samma hastighet så stämmer nog mellan 10 och 12 kWh per mil. Sen är det ju väldigt svårt att komma fram till exakta siffror utifrån tillgängligt material.

Är dock svårt att göra en rak jämförelse mot en diesellastbil. En dieselmotor ökar ju inte förbrukningen vid högre last på samma sätt eftersom den då får bättre verkningsgrad. En dieselbil som drar husvagn ökar ju inte förbrukningen procentuellt lika mycket som en elbil som drar en husvagn. Sen tror jag mycket beror på luftmotståndet. Får du bara upp lasten i fart så rullar det ganska lätt sen. Så det är inte helt lätt att bedöma. Men vi får väl tro på den artikel jag hittade att förbrukningen ligger där nånstans. :)

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 28 apr 2021 12:28
av Alfred
lator skrev:
I inslaget om elvägar så nämns att maxvikten på en lastbil skulle vara 36 ton. Varifrån kommer den siffran och vad ska den menas gälla för? Enligt tabeller på Transportstyrelsens hemsida så är max vikt för en 3-axlad lastbil 28 ton, för en fyraxlad lastbil 32 ton och för en släpvagn 38 ton. Man räknar i inslaget på hur stor del av totalvikten som skulle komma att utgöras av batteriet som beräknas vara på 500 kWh men då skulle det ju faktiskt bara bli hälften så stor del av vikten om man kan åka omkring med 70 ton (det finns också ett initiativ för att få höja totalvikten till 74 ton).
Sen finns det väldigt mycket att både ifrågasätta och ta hänsyn till vad gäller framtida utformning av vägar och fordon men jag ser det som positivt att det utförs tester med laddvägssystem även om jag som Anders har svårt att se något annat än induktiva lösningar som värda att satsa på.
Det var hämtat från EU-direktiv 96/53/EG. Kontrollerade dock nu, och det visade sig att detta direktiv är ersatt, så informationen var inaktuell. Som du är inne på borde vi istället ha kollat på: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... or-fordon/

Vi har fått en hel del respons och hjälp att räkna på exempelvis vad motsvarande dieselmotor väger, vilket vi ju väljer att bortse från i programmet och hjälper ellastbilen i jämförelsen. Sammanfattningsvis kan man dock säga att vi saknar tillräcklig noggrannhet i förbrukningssiffrorna för att säga mer än vi redan gör. Nämligen att det verkar vara fullt görbart att bygga helelektriska lastbilar med batterierna som krävs även för tunga transporter över längre distanser utan stöd från elvägar.

Eftersom vi bara har uppskattad förbrukning från rapporten (https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... bladdning/) spelar det inte så stor roll om fordonen får väga 32 eller 36 ton. Vi har helt enkelt så låg noggrannhet i förbrukningssiffrorna att så små skillnader i vikt inte gör till eller från för räkneexemplet. Inte heller har vi en aning om vad förbrukningen blir för långtradare på 70-74 ton. Men det känns rimligt att anta att den knappast blir mer än dubbelt så stor och därmed räcker det bra om man skruvar i ytterligare ett batteri i trailern.

Sen om batterierna blir precis 500kWh är det svårt att sia om. Men jag törs påstå att vi är rätt ute med en noggrannhet om ca ± 10-20% - dvs kapaciteten som krävs borde vara 400-600 kWh.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 12 maj 2021 18:53
av LarsL
Om det är 5 mil mellan snabbladdarna som Vägverket nu sätter upp som mål och bilarna har 100 kWh batteri vad är då poängen med elvägar? Det låter som en idé från någon som inte åkt elbil. De som vill ha stora batterier och lyxa till det med kommer ju skaffas det ändå. Vi som inte köper onödigt stora batterier vill ju inte betala för dyr elvägar ändå.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 24 nov 2021 15:24
av filipstesla
Jag har alltid tyckt att det känns lite lustigt att lastbilar ska åka inkopplade på det sättet. Å andra sidan så funkar det ju med tåg och andra fordon så varför inte? Frågan är ju hur dyrt det blir. Batterier är ju däremot en av de största miljöbovarna så det här kanske är helt rätt väg att gå för att minska batteripaketen :D

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Postat: 24 nov 2021 15:47
av martinot
filipstesla skrev:
Batterier är ju däremot en av de största miljöbovarna så det här kanske är helt rätt väg att gå för att minska batteripaketen :D
Om batterierna tillverkas på grön el, och gruvorna som innan bryter material för batterierna kör på elfordon, så är det inga stora miljöbovar. Finns många bra skötta gruvor och väl skötta fabriker. En orsak till att tex. NorthVolt skall ligga i norra Sverige är för tillgången på vattenkraft för sin produktion av batterier.

Sedan är det stora möjligheter även för att återvinna mycket av mineralerna i uttjänta batterier för att bygga nya.