Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MrRun »

Ja vad har hänt nudå när SE2 och 3 har samma höga priser?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av LarsL »

MrRun skrev:
Ja vad har hänt nudå när SE2 och 3 har samma höga priser?
Export till Finland som elproducenterna (Vattenfall/staten) tjänar storkovan på.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av DrDR »

MrRun skrev:
Ja vad har hänt nudå när SE2 och 3 har samma höga priser?
Verkar va nåt underhållsarbete så att överföringskapaciteten mellan SE1 och SE2 är begränsad.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

Det gav rätt bra igår då :D
Screenshot_20220809_144833_com.tibber.android.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

Henkens skrev:
Det gav rätt bra igår då :D

Grattis! Förbannar mig själv att jag var så seg i vintras. Nu får jag inte upp mina solceller förrän i början på oktober... Men det blir nog bra framåt våren.
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Haneky »

Henkens skrev:
Det gav rätt bra igår då :D
Snyggt! Hur mycket sålde du då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771kr
Haneky skrev:
Henkens skrev:
Det gav rätt bra igår då :D
Snyggt! Hur mycket sålde du då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Henkens skrev:
Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771kr
Haneky skrev:
Henkens skrev:
Det gav rätt bra igår då :D
Snyggt! Hur mycket sålde du då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Legato skrev:
Henkens skrev:
Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771kr
Haneky skrev:
Henkens skrev:
Det gav rätt bra igår då :D
Snyggt! Hur mycket sålde du då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Legato skrev:
Henkens skrev:
Jag tillverkade 251kwh och sålde 237kwh för 771kr
Haneky skrev:
Henkens skrev:
Det gav rätt bra igår då :D
Snyggt! Hur mycket sålde du då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D
Legato skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
[/quote]

Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote]
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D
Legato skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote][/quote]

Haha härligt. Vart och ett av dina våningsplan är lika stort som vårt hela hus :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av BrooklynS »

Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D

Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta. :D
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D

Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av BrooklynS »

Jajjemen, visst är det han. :D

Du får väl i gengäld inspirera honom till att köra Tesla!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Bjelke »

Det är sk grannsamverkan :mrgreen: :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

Japp, helt klart är det så.
Jämtkraft fick tillslut byta ut transformatorstationen då det är 4st rätt stora anläggningar på den.
Bjelke skrev:
Det är sk grannsamverkan :mrgreen: :)
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av wheels »

Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D
Legato skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote][/quote]

"Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något"

Håller man inte på att ta bort det där ofoget
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av BrooklynS »

Henkens skrev:
Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta. :D
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D

Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Var precis och hälsade på Peter och såg även din imponerande anläggning!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Henkens »

Alright. Trevligt :D
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta. :D
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2

Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt :D

Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Var precis och hälsade på Peter och såg även din imponerande anläggning!
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av martinot »

Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).

Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.

Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15

Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr

Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Var säkert sagt det förr och tror några håller med mig. Jag har inte elbil för att spara eller tjäna pengar, visst kan det bli billiga mil om priset är lågt. För mig handlar det om att inte släppa ut avgaser och koldioxid. Sedan att att är my kWh trevligare att köra elbil pga respons och att åka och tanka och riskera att få bränsle på händer eller stå där och andas in ångorna saknar jag inte. Men det kan vara så att det är klassfråga för dom är ju inte billiga i inköp. Lennon dom som har råd skaffar så blir det fler beg att köpa.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Jag tror tyvärr det finns en överhängande risk att elpriset stannar på en permanent hög nivå mer liknande Tyska priser de kommande 10-15åren. Den så kallade omställningen är ju helt beroende av billig fossilfri el och den finns helt enkelt inte i tillräcklig mängd längre i Sverige som vi sett det sista 1,5åren.

Jag tror dock fortfarande att många skaffar elbil ändå för det finns många andra fördelar än strikt ekonomiska. Däremot så blir det nog en betydligt långsammare övergång än vad många hoppats på. Tuffare tider och hög inflation/ränta kommande år hjälper ju inte heller till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

Jag har heller inte skaffat bil av ekonomiska skäl. Tvärtom så har elbilarna nästan knäckt mig ekonomiskt. Så nej, ekonomi var verkligen ingen avgörande faktor för mig. Tyvärr.
Men man kan ju inte kräva att alla är så korkade som jag är. De flesta är nog bättre på ekonomiska frågor än vad jag är och tittar såklart först och främst på priset. Och då är elbilar underlägsna tyvärr.
Jag vet inte riktigt om gemene man lägger så mycket värde i fördelarna en elbil medför. Många vet inte ens om fördelarna. De flesta ser nog främst nackdelarna, som dock hittills har kompenserats av ett lågt elpris och kanske att man vill göra nåt bra för miljön. Men jag tror inte att miljön är en drivande faktor. Folk styrs i slutändan av pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar