Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Remuz skrev:Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh. I min senaste räkning för November så var snittpriset jag betalade per kWh från SkeKraft 1.04kr plus moms, så runt 2.5kr/kWh betalar jag. Förbrukar runt 12 000 kWh/år och brukade betala runt 18 000kr om året för det, nu blir det nog närmare 25 000kr iår...
Edit, i transport av el låg en massa skatt också.
Så här ser det ut för mig. 68 öre för överföring och skatt inkl moms. Spännande att det är moms på skatt förresten...
Vad gäller själva elen så har jag också Skellefteåkraft och betalar exakt samma som dig. Så totalt för mig blir det alltså ca 2:-/kWh om jag räknat rätt. Tycker de kunde skippa det där med "gratis el till din Tesla". Ett avdrag på 154:- räcker inte långt.
Poolvärmaren (drar väl >2 kW under huvuddelen av dygnet) har gjort att förbrukningen ökat på sommaren. Vi har dock ingen "riktig" pool utan bara en ovanmarkspool på 18 kbm.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Niklas Z skrev:Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Jag är för bekväm. Skulle kunna ladda Teslan gratis i Fullerö men jag tycker inte det är värt pengarna ens nu.
Har dragit 5 100 kWh hemma med Teslan (av 7355 kWh totalt) och 2081 kWh med i3:an under de senaste 12 månaderna. Har kört ganska lite pga pandemin. Under 2019 laddades Teslan med totalt 13 373 kWh, varav 4874 kWh hemma. Resten var gratis. Har aldrig betalat en krona för laddning förutom den hemma. Lite lustigt att jag jag laddat mer hemma nu än förut trots att totala laddningen nästan halverats. Det har dock att göra med ett gratis trefasuttag som jag inte längre har tillgång till som under 2019 stod för nästan 6000 kWh.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Remuz skrev:2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Enda skillnaden är väl att du har 39,60 öre och jag har 18,50 öre? Dvs drygt 26 öre inkl moms i skillnad.
(Vet inte om du gjort det men fasta avgifter är fasta och bör inte, tycker iaf jag, slås ut på kWh.)
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Fast jag betalar ju den fasta avgiften för att få el. Det enda som är intressant för mig är vad jag betalar för elen inkl allt, men efter den misslyckade avregleringen är ju elräkningen något slags suduko från helvetet, så det är inte direkt enkelt att förstå vad man faktiskt betalar...MWall skrev:Remuz skrev:2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Enda skillnaden är väl att du har 39,60 öre och jag har 18,50 öre? Dvs drygt 26 öre inkl moms i skillnad.
(Vet inte om du gjort det men fasta avgifter är fasta och bör inte, tycker iaf jag, slås ut på kWh.)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Remuz skrev:Fast jag betalar ju den fasta avgiften för att få el. Det enda som är intressant för mig är vad jag betalar för elen inkl allt, men efter den misslyckade avregleringen är ju elräkningen något slags suduko från helvetet, så det är inte direkt enkelt att förstå vad man faktiskt betalar...MWall skrev:Remuz skrev:2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Enda skillnaden är väl att du har 39,60 öre och jag har 18,50 öre? Dvs drygt 26 öre inkl moms i skillnad.
(Vet inte om du gjort det men fasta avgifter är fasta och bör inte, tycker iaf jag, slås ut på kWh.)
Nja, om du laddar bilen ikväll eller inte ändrar inte den avgiften och därför är det fel att belasta kvällens eventuella laddning med del av den kostnaden. Av samma anledning tycker jag det är fel att räkna bilkostnad i kronor per mil. Man blandar ju fasta och rörliga kostnader hej vilt. Bättre att räkna på månadskostnad.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Månadskostnad duger för mig. Jag betalade förut 1000kr/mån i El, nu är det 2000kr/mån. Jag kan inte välja när jag laddar heller, det får göras när jag inte är ivägen dvs kvällar mellan typ 17 och 21.
Såg att ett elverk gör cirka 2kWh/liter bensin, så det är ett tag kvar tills det blir lönsamt
Såg att ett elverk gör cirka 2kWh/liter bensin, så det är ett tag kvar tills det blir lönsamt
P85D svart/svart med gratis SuC
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag skulle också ladda hemma om jag hade den möjligheten. Det är dock ganska enkelt för mig att ladda på publika gratisladdare. Det finns ett dussin inom tio minuters gångväg från bostaden. Det finns också laddare vid tennishallen där jag spelar, med gratis el.MWall skrev:Niklas Z skrev:Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Jag är för bekväm. Skulle kunna ladda Teslan gratis i Fullerö men jag tycker inte det är värt pengarna ens nu.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.DrDR skrev:Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Fredrik j skrev:Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.DrDR skrev:Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Beror på körmönstret också. Kör man många korta sträckor så drar förbrukningen på elbilen iväg rejält om man mäter "från pumpen". Och såklart beror det även på vad man har för abonnemang. Tror man kan binda elen för ca 2:-/kWh inkl allt i SE3. Drar den 3 kWh inkl uppvärmning och laddförluster så kostar elbilen 6:-/mil. En snål diesel drar nog säkert 0,6 l/mil om det är korta körningar i stadstrafik. Dieseln kostar 19:-/litern så det blir 11,40 kr/milen.
På längre körning kanske dieseln sjunker till 0,4 liter/mil men då sjunker Zoen till 2 kWh/mil inkl laddförluster också. Då är det alltså ca 4:-/mil för elbilen och ca 7,60 kr/mil för Clion.
Ska man så långt att Zoen måste snabbladdas blir den dyrare efter de 30-35 mil den klarar på hushållsström. Säg att man ska köra 70 mil. Då kommer 35 mil kosta 4:-/mil och 35 mil kommer kosta 1,8 kWh/mil * 5:-/kWh = 9:-/kWh. Varför 1,8 och inte 2? Inga laddförluster...
Över 70 mil kommer då Zoen kosta 6,50 kr/mil och Clion kommer kosta 7,60 kr/mil. Break even ligger alltså på ca 78 mil. Kör man längre än så, om man startar hemifrån med fullt batteri, så är det dyrare med elbil.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.MWall skrev:Fredrik j skrev:Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.DrDR skrev:Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Beror på körmönstret också. Kör man många korta sträckor så drar förbrukningen på elbilen iväg rejält om man mäter "från pumpen". Och såklart beror det även på vad man har för abonnemang. Tror man kan binda elen för ca 2:-/kWh inkl allt i SE3. Drar den 3 kWh inkl uppvärmning och laddförluster så kostar elbilen 6:-/mil. En snål diesel drar nog säkert 0,6 l/mil om det är korta körningar i stadstrafik. Dieseln kostar 19:-/litern så det blir 11,40 kr/milen.
På längre körning kanske dieseln sjunker till 0,4 liter/mil men då sjunker Zoen till 2 kWh/mil inkl laddförluster också. Då är det alltså ca 4:-/mil för elbilen och ca 7,60 kr/mil för Clion.
Ska man så långt att Zoen måste snabbladdas blir den dyrare efter de 30-35 mil den klarar på hushållsström. Säg att man ska köra 70 mil. Då kommer 35 mil kosta 4:-/mil och 35 mil kommer kosta 1,8 kWh/mil * 5:-/kWh = 9:-/kWh. Varför 1,8 och inte 2? Inga laddförluster...
Över 70 mil kommer då Zoen kosta 6,50 kr/mil och Clion kommer kosta 7,60 kr/mil. Break even ligger alltså på ca 78 mil. Kör man längre än så, om man startar hemifrån med fullt batteri, så är det dyrare med elbil.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"Fredrik j skrev:Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Precis. Det blir ju lika haltande som att jämföra en Zoe och en Lexus RX....MWall skrev:Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"Fredrik j skrev:Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Det som ni inte fattar är att jag inte försöker göra nån teoretisk jämförelse om den ena eller andra bilen är billigast att köra. Jag jämförde bara mina bilar med samma körmönster. Dvs, vilken av dem tar jag på morgonen utifrån vilken som kostar minst under dagen. Ett praktiskt use case för MIG.Fredrik j skrev:Precis. Det blir ju lika haltande som att jämföra en Zoe och en Lexus RX....MWall skrev:Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"Fredrik j skrev:Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Vår Tesla Model X med bara kortkörningar drar ca 3kWh/mil i denna kyla.
Vår Zoe med bara kortkörningar drar ca 2 kWh/mil i denna kyla.
Om elpriset är dyrare än 3kr/kwh så kan man ladda på en publik stolpe. Billigare än så så kan man ladda hemma.
Worst case är alltså 9kr/mil för Model X och 6kr/mil för Zoeyn
Om Fossilpriset är 18kr/litern så måste alltså motsv stora SUV dra 0.5l/mil och motsv liten bil dra 0,33l/mil.
Med dessa extrema elpriser är det alltså typ samma pris per mil för el som bensin/dieslel om man inbillar sig att motsvarande fossilbil drar så lite under dessa kalla omständigheter......
Vår Zoe med bara kortkörningar drar ca 2 kWh/mil i denna kyla.
Om elpriset är dyrare än 3kr/kwh så kan man ladda på en publik stolpe. Billigare än så så kan man ladda hemma.
Worst case är alltså 9kr/mil för Model X och 6kr/mil för Zoeyn
Om Fossilpriset är 18kr/litern så måste alltså motsv stora SUV dra 0.5l/mil och motsv liten bil dra 0,33l/mil.
Med dessa extrema elpriser är det alltså typ samma pris per mil för el som bensin/dieslel om man inbillar sig att motsvarande fossilbil drar så lite under dessa kalla omständigheter......
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Har utöver min X5 en Kia picanto som nog går att köra billigare om man anstränger sig, jag brukar dock landa lite högt i förbrukning pga min högerfot men valde att ta den till jobbet någon dag för att den bara går 300 mil om året så bromsarna börjar kärva och att X5 körs över 2500. Men efter en gång så kom jag fram till att sitta och frysa i den bullerlådan och behöva skrapa rutor innan man skulle åka hem och ha en fin bil med värme som man kan aktivera på distans går bort i min värld, fast jag kommer max 5-6 mil på 20 kwh. Värdeminskningen är fortfarande den stora kostanden.
27,8 kWp solceller
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Tycker synd om de små verksamheterna som satt upp gratisladdare för sina stammisar, som nu missbrukas av boende i området.
Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.
Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Är väl en relativt naturlig utveckling iofs. I Norge finns väl typ inga gratisladdare kvar överhuvudtaget.dd88 skrev:Tycker synd om de små verksamheterna som satt upp gratisladdare för sina stammisar, som nu missbrukas av boende i området.
Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Samma här fast annan kommun. Max 3500sek i elkostnad på ca 11000mil körda.Niklas Z skrev:Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
MVH
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
dd88 skrev:Tycker synd om de små verksamheterna som satt upp gratisladdare för sina stammisar, som nu missbrukas av boende i området.
Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.
Folks småaktighet och snålhet provocerar mig men jag är inte överraskad. Som konsult har man levererat x antal godiskorgar till kunder vid jul och påsk. Har sett folk som, när de tror att ingen ser, fyller en hel påse som de tar med sig hem.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1115
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Då jag har bostad både i Stockholm och i Örnsköldsvik så följer jag elpriserna och det skiljer sig enormt, vilket väl inte är någon större överraskning men det sticker ändå ut att det är sådan skillnad när man tittar i appen... Just nu i skrivande stund kostar Tibber här uppe 43 öre i jämförelse med bostaden i Stockholm där elkostnaden just nu är 343 öre (utan skatter).Remuz skrev:Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
”Byta till diesel” - ja då gör man nog en framtidsspaning som torde vara svårförankrad i verkligheten.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Inte så konstigt. Ni har kvar vattenkraften i norr, och vi har tappat 50% av kärnkraften i söder.bjornnilsson skrev:Då jag har bostad både i Stockholm och i Örnsköldsvik så följer jag elpriserna och det skiljer sig enormt, vilket väl inte är någon större överraskning men det sticker ändå ut att det är sådan skillnad när man tittar i appen... Just nu i skrivande stund kostar Tibber här uppe 43 öre i jämförelse med bostaden i Stockholm där elkostnaden just nu är 343 öre (utan skatter).Remuz skrev:Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik