Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Legato skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
[/quote]
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote]
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Legato skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote][/quote]
Haha härligt. Vart och ett av dina våningsplan är lika stort som vårt hela hus
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta.
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Legato skrev:
Henkens skrev:
PV system power: 40.300 kWp
Annual Production: approx. 37,278 kWh (925 kWh/kWp)
Har 154 solceller och 2st SMA omformare på 25 och 12 kw
Wow! Hur stor anläggning har du egentligen? 50 kWp?
Maffigt! Men hur funkar det när du säljer mer än du köper? Är det bara att du missar "60 öringen" på överskjutande del?[/quote][/quote]
"Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något"
Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta.
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Var precis och hälsade på Peter och såg även din imponerande anläggning!
Om P S är Peter S så är det en granne som inspirerade mig till detta.
BrooklynS skrev:
Henkens skrev:
Jag har en villa på 3 plan och 180m2 per plan.
En verkstad på 160m2
En liten stuga som jag hyr ut på 45m2
Enligt jämtkraft så straffas jag inte om jag skulle överproducera något och det har inte hänt ännu. Ligger precis på gränsen.
Har förbrukningssäkring på 25Ah
Och en produktions säkring på 63Ah
Så jag är rätt nöjd faktiskt
Det låter mycket bra. Lustigt, jag har en gammal kamrat P S som också bor i Dvärsätt och har solcellsanläggning sedan många år via Jämtkraft, är det alla i byn som kör solel som något slags projekt eller?
Var precis och hälsade på Peter och såg även din imponerande anläggning!
Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Var säkert sagt det förr och tror några håller med mig. Jag har inte elbil för att spara eller tjäna pengar, visst kan det bli billiga mil om priset är lågt. För mig handlar det om att inte släppa ut avgaser och koldioxid. Sedan att att är my kWh trevligare att köra elbil pga respons och att åka och tanka och riskera att få bränsle på händer eller stå där och andas in ångorna saknar jag inte. Men det kan vara så att det är klassfråga för dom är ju inte billiga i inköp. Lennon dom som har råd skaffar så blir det fler beg att köpa.
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Jag tror tyvärr det finns en överhängande risk att elpriset stannar på en permanent hög nivå mer liknande Tyska priser de kommande 10-15åren. Den så kallade omställningen är ju helt beroende av billig fossilfri el och den finns helt enkelt inte i tillräcklig mängd längre i Sverige som vi sett det sista 1,5åren.
Jag tror dock fortfarande att många skaffar elbil ändå för det finns många andra fördelar än strikt ekonomiska. Däremot så blir det nog en betydligt långsammare övergång än vad många hoppats på. Tuffare tider och hög inflation/ränta kommande år hjälper ju inte heller till.
Jag har heller inte skaffat bil av ekonomiska skäl. Tvärtom så har elbilarna nästan knäckt mig ekonomiskt. Så nej, ekonomi var verkligen ingen avgörande faktor för mig. Tyvärr.
Men man kan ju inte kräva att alla är så korkade som jag är. De flesta är nog bättre på ekonomiska frågor än vad jag är och tittar såklart först och främst på priset. Och då är elbilar underlägsna tyvärr.
Jag vet inte riktigt om gemene man lägger så mycket värde i fördelarna en elbil medför. Många vet inte ens om fördelarna. De flesta ser nog främst nackdelarna, som dock hittills har kompenserats av ett lågt elpris och kanske att man vill göra nåt bra för miljön. Men jag tror inte att miljön är en drivande faktor. Folk styrs i slutändan av pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Begagnat skulle jag absolut fortfarande rekommendera elbil.
Mycket nattladdning, gratisladdning och låg Servicekostnad gör kalkylen trevlig (har fram tills nu vart bra andrahandsvärde också).
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Begagnat skulle jag absolut fortfarande rekommendera elbil.
Mycket nattladdning, gratisladdning och låg Servicekostnad gör kalkylen trevlig (har fram tills nu vart bra andrahandsvärde också).
MVH
Just för att andrahandsvärde var så högt har jag senaste året alltid sagt till folk att en begagnad elbil är vansinne. En begagnad bil för priset som en ny skulle jag aldrig köpa. Och var nånstans finns det fortfarande gratisladdning? Det kan inte längre vara ett argument för att skaffa elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror inte att man kan sälja elbilar enbart på att de är billigare i drift än ICE-bilar. Man måste trycka på att de är bättre än ICE-bilar på det mesta. Smartphones tog inte över mobilmarknaden för att de drog mindre batteri....
Man kanske kan visa denna video för potentiella elbilsköpare:-):
Sett till totalen så har jag nog högre månadskostnad med Min Model Y, än vad jag hade på min förra X3:a i och med att jag lånade på bostaden för X3:an och tog billån på Y. Men jag ångrar inte bytet en sekund. Model Y är bättre på nästan allt. Enda fördelen med X3:an var att man kunde välja lunchställe fritt på långresa .
Att en elbil är bättre på många sätt märker folk oftast inte förrän de har kört elbil ett tag. Även på långresa kan en elbil vara bättre. Jag pratade häromdagen med en kund som har skaffat en Taycan, mest för att han gillar bilar. Inte för att spara pengar eller så. Och han var lyrisk hur trevligt det är med elbil på långfärd. Han upplever det som en fördel att han tvingas stanna och ladda nån gång ibland. Tidigare har han alltid kört 100 mil i sträck, sa han. Det går inte nu längre, och det är bra. Själv var jag likadant. Dieseltanken kunde inte vara stor nog, bara så jag slapp stanna på resorna.
Jag har sagt det till folk i många år, det är ingen nackdel att behöva stanna varannan timme. Men många fattar inte det. Man måste ändra mindsettet när man reser med elbil, men har man väl begripit det så är det faktiskt ett trevligare sätt att resa på, tycker jag.
Men det är trots allt ingenting som får folk att byta till elbil. Fördelarna finns där, men de är inte lika uppenbara som i fallet med smartphones vs gamla mobiltelefoner. En elbil är fortfarande bara en bil. Man kan inte göra så mycket mer med den än med en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att en elbil är bättre på många sätt märker folk oftast inte förrän de har kört elbil ett tag. Även på långresa kan en elbil vara bättre. Jag pratade häromdagen med en kund som har skaffat en Taycan, mest för att han gillar bilar. Inte för att spara pengar eller så. Och han var lyrisk hur trevligt det är med elbil på långfärd. Han upplever det som en fördel att han tvingas stanna och ladda nån gång ibland. Tidigare har han alltid kört 100 mil i sträck, sa han. Det går inte nu längre, och det är bra. Själv var jag likadant. Dieseltanken kunde inte vara stor nog, bara så jag slapp stanna på resorna.
Jag har sagt det till folk i många år, det är ingen nackdel att behöva stanna varannan timme. Men många fattar inte det. Man måste ändra mindsettet när man reser med elbil, men har man väl begripit det så är det faktiskt ett trevligare sätt att resa på, tycker jag.
Men det är trots allt ingenting som får folk att byta till elbil. Fördelarna finns där, men de är inte lika uppenbara som i fallet med smartphones vs gamla mobiltelefoner. En elbil är fortfarande bara en bil. Man kan inte göra så mycket mer med den än med en fossilbil.
Jag tror alla vill ha elbil och alla kommer skaffa elbil. Men inte just nu. En sån här teknikövergång kommer ta tid. Tillverkarna kommer bredda modellutbudet de kommande 5-10åren samtidigt som mer bilar kommer ut på begagnatmarknaden där priserna äntligen börjat sjunka. Det är ju inte heller speciellt bråttom som energiläget ser ut nu.
Laddstoppen på långresa är något slags rött skynke för många. Har kollegor som säger att det inte funkar med elbil för dem för det är för kort räckvidd, de har så långt till <stugan, farmor, fjällen, whatever>. Även om de bara åker dit en gång om året. Och för dyrt är det också, förvånade över att jag (vi har samma jobb och lön) har råd med en Tesla.
I samma samtal nämner en av kollegorna att de har en Caravelle som i princip aldrig används men hans fru vill inte sälja den eftersom det är så skönt att packa i den när de åker på semester. Sen har de en bil till också som är den som används mest. Orkade inte förklara att mitt bilägande antagligen kostar mindre på totalen..
Att en elbil är bättre på många sätt märker folk oftast inte förrän de har kört elbil ett tag. Även på långresa kan en elbil vara bättre. Jag pratade häromdagen med en kund som har skaffat en Taycan, mest för att han gillar bilar. Inte för att spara pengar eller så. Och han var lyrisk hur trevligt det är med elbil på långfärd. Han upplever det som en fördel att han tvingas stanna och ladda nån gång ibland. Tidigare har han alltid kört 100 mil i sträck, sa han. Det går inte nu längre, och det är bra. Själv var jag likadant. Dieseltanken kunde inte vara stor nog, bara så jag slapp stanna på resorna.
Jag har sagt det till folk i många år, det är ingen nackdel att behöva stanna varannan timme. Men många fattar inte det. Man måste ändra mindsettet när man reser med elbil, men har man väl begripit det så är det faktiskt ett trevligare sätt att resa på, tycker jag.
Men det är trots allt ingenting som får folk att byta till elbil. Fördelarna finns där, men de är inte lika uppenbara som i fallet med smartphones vs gamla mobiltelefoner. En elbil är fortfarande bara en bil. Man kan inte göra så mycket mer med den än med en fossilbil.
Själv har jag alltid stannat efter 3-4 timmar på långresor. Förstår inte nöjet i att sitta och stirra på en motorväg 6-7 timmar i sträck. Så för mig är den enda nackdelen på långresa att man måste välja matställe utifrån var snabbladdningen finns.
Går ju att göra en del saker med elbil som är svårt med fossibil. Som att sova i bilen på vintern och att använda bilen som biosalong. Istället för att stressa hem när jag skjutsat min dotter till hennes träning så sitter jag nu ofta kvar i bilen med "camp mode" på och tittar på Netflix. I X3:an blev det väldigt kallt efter ett tag att vänta i bilen. Sedan när V2G kommer så kan ju bilen användas som hemmabatteri. Men jag tycker fortfarande det saknas information om dessa fördelar utanför elbilskretsar, så uppfattningen hos gemene man verkar vara att elbilar är sämre på allt jämfört med fossibilar. Här har vi en artikel fylld av "intressanta" perspektiv:
Laddstoppen på långresa är något slags rött skynke för många. Har kollegor som säger att det inte funkar med elbil för dem för det är för kort räckvidd, de har så långt till <stugan, farmor, fjällen, whatever>. Även om de bara åker dit en gång om året. Och för dyrt är det också, förvånade över att jag (vi har samma jobb och lön) har råd med en Tesla.
I samma samtal nämner en av kollegorna att de har en Caravelle som i princip aldrig används men hans fru vill inte sälja den eftersom det är så skönt att packa i den när de åker på semester. Sen har de en bil till också som är den som används mest. Orkade inte förklara att mitt bilägande antagligen kostar mindre på totalen..
Jag kan iofs förstå att man vill ha kvar en Caravelle. Det är ju en jäkligt praktisk och skön bil på semester med familj/ungar. Du får visa dem en Id Buzz
Går ju att göra en del saker med elbil som är svårt med fossibil. Som att sova i bilen på vintern och att använda bilen som biosalong. Istället för att stressa hem när jag skjutsat min dotter till hennes träning så sitter jag nu ofta kvar i bilen med "camp mode" på och tittar på Netflix. I X3:an blev det väldigt kallt efter ett tag att vänta i bilen. Sedan när V2G kommer så kan ju bilen användas som hemmabatteri. Men jag tycker fortfarande det saknas information om dessa fördelar utanför elbilskretsar, så uppfattningen hos gemene man verkar vara att elbilar är sämre på allt jämfört med fossibilar. Här har vi en artikel fylld av "intressanta" perspektiv.
Visst finns dessa fördelar. Själv skulle jag aldrig mer skaffa en bil utan V2L/V2G. Och att kunna ha bilen parkerad med A/C eller värme på utan att motorn går är såklart underbart. Men det är ingenting folk är medvetna om att det ens går. Och så räcker det trots allt inte som argument att byta till elbil när den är nästan dubbelt så dyr i inköp jämfört med en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Begagnat skulle jag absolut fortfarande rekommendera elbil.
Mycket nattladdning, gratisladdning och låg Servicekostnad gör kalkylen trevlig (har fram tills nu vart bra andrahandsvärde också).
MVH
Just för att andrahandsvärde var så högt har jag senaste året alltid sagt till folk att en begagnad elbil är vansinne. En begagnad bil för priset som en ny skulle jag aldrig köpa. Och var nånstans finns det fortfarande gratisladdning? Det kan inte längre vara ett argument för att skaffa elbil.
Då det nu blivit ett litet tapp (vilket jag ser som ganska tillfälligt) så skulle jag IAF kolla på just begagnad elbil om jag stod och funderade på ny bil.
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.