Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

DrDR skrev:
Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.

Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...

Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
DrDR skrev:
Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.

Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...

Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.

Beror på körmönstret också. Kör man många korta sträckor så drar förbrukningen på elbilen iväg rejält om man mäter "från pumpen". Och såklart beror det även på vad man har för abonnemang. Tror man kan binda elen för ca 2:-/kWh inkl allt i SE3. Drar den 3 kWh inkl uppvärmning och laddförluster så kostar elbilen 6:-/mil. En snål diesel drar nog säkert 0,6 l/mil om det är korta körningar i stadstrafik. Dieseln kostar 19:-/litern så det blir 11,40 kr/milen.

På längre körning kanske dieseln sjunker till 0,4 liter/mil men då sjunker Zoen till 2 kWh/mil inkl laddförluster också. Då är det alltså ca 4:-/mil för elbilen och ca 7,60 kr/mil för Clion.

Ska man så långt att Zoen måste snabbladdas blir den dyrare efter de 30-35 mil den klarar på hushållsström. Säg att man ska köra 70 mil. Då kommer 35 mil kosta 4:-/mil och 35 mil kommer kosta 1,8 kWh/mil * 5:-/kWh = 9:-/kWh. Varför 1,8 och inte 2? Inga laddförluster... :)

Över 70 mil kommer då Zoen kosta 6,50 kr/mil och Clion kommer kosta 7,60 kr/mil. Break even ligger alltså på ca 78 mil. Kör man längre än så, om man startar hemifrån med fullt batteri, så är det dyrare med elbil.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
DrDR skrev:
Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.

Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...

Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.

Beror på körmönstret också. Kör man många korta sträckor så drar förbrukningen på elbilen iväg rejält om man mäter "från pumpen". Och såklart beror det även på vad man har för abonnemang. Tror man kan binda elen för ca 2:-/kWh inkl allt i SE3. Drar den 3 kWh inkl uppvärmning och laddförluster så kostar elbilen 6:-/mil. En snål diesel drar nog säkert 0,6 l/mil om det är korta körningar i stadstrafik. Dieseln kostar 19:-/litern så det blir 11,40 kr/milen.

På längre körning kanske dieseln sjunker till 0,4 liter/mil men då sjunker Zoen till 2 kWh/mil inkl laddförluster också. Då är det alltså ca 4:-/mil för elbilen och ca 7,60 kr/mil för Clion.

Ska man så långt att Zoen måste snabbladdas blir den dyrare efter de 30-35 mil den klarar på hushållsström. Säg att man ska köra 70 mil. Då kommer 35 mil kosta 4:-/mil och 35 mil kommer kosta 1,8 kWh/mil * 5:-/kWh = 9:-/kWh. Varför 1,8 och inte 2? Inga laddförluster... :)

Över 70 mil kommer då Zoen kosta 6,50 kr/mil och Clion kommer kosta 7,60 kr/mil. Break even ligger alltså på ca 78 mil. Kör man längre än så, om man startar hemifrån med fullt batteri, så är det dyrare med elbil.
Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"
Precis. Det blir ju lika haltande som att jämföra en Zoe och en Lexus RX....
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av DrDR »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"
Precis. Det blir ju lika haltande som att jämföra en Zoe och en Lexus RX....
Det som ni inte fattar är att jag inte försöker göra nån teoretisk jämförelse om den ena eller andra bilen är billigast att köra. Jag jämförde bara mina bilar med samma körmönster. Dvs, vilken av dem tar jag på morgonen utifrån vilken som kostar minst under dagen. Ett praktiskt use case för MIG.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av [JM] »

Vår Tesla Model X med bara kortkörningar drar ca 3kWh/mil i denna kyla.
Vår Zoe med bara kortkörningar drar ca 2 kWh/mil i denna kyla.

Om elpriset är dyrare än 3kr/kwh så kan man ladda på en publik stolpe. Billigare än så så kan man ladda hemma.

Worst case är alltså 9kr/mil för Model X och 6kr/mil för Zoeyn

Om Fossilpriset är 18kr/litern så måste alltså motsv stora SUV dra 0.5l/mil och motsv liten bil dra 0,33l/mil.

Med dessa extrema elpriser är det alltså typ samma pris per mil för el som bensin/dieslel om man inbillar sig att motsvarande fossilbil drar så lite under dessa kalla omständigheter......
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

Har utöver min X5 en Kia picanto som nog går att köra billigare om man anstränger sig, jag brukar dock landa lite högt i förbrukning pga min högerfot men valde att ta den till jobbet någon dag för att den bara går 300 mil om året så bromsarna börjar kärva och att X5 körs över 2500. Men efter en gång så kom jag fram till att sitta och frysa i den bullerlådan och behöva skrapa rutor innan man skulle åka hem och ha en fin bil med värme som man kan aktivera på distans går bort i min värld, fast jag kommer max 5-6 mil på 20 kwh. Värdeminskningen är fortfarande den stora kostanden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av dd88 »

Tycker synd om de små verksamheterna som satt upp gratisladdare för sina stammisar, som nu missbrukas av boende i området.

Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Tycker synd om de små verksamheterna som satt upp gratisladdare för sina stammisar, som nu missbrukas av boende i området.

Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.
Är väl en relativt naturlig utveckling iofs. I Norge finns väl typ inga gratisladdare kvar överhuvudtaget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av NiklasTesla »

Niklas Z skrev:
Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Samma här fast annan kommun. Max 3500sek i elkostnad på ca 11000mil körda.

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Tycker synd om de små verksamheterna som satt upp gratisladdare för sina stammisar, som nu missbrukas av boende i området.

Lokala golfklubben fick stänga av sina laddare efter att elräkningen hade trillat in för November månad. Kostnaden var högre än vad dom gick i vinst på restaurangen så hela verksamheten gick back, elen blir ju inte gratis för att någon annan betalar.

Folks småaktighet och snålhet provocerar mig men jag är inte överraskad. Som konsult har man levererat x antal godiskorgar till kunder vid jul och påsk. Har sett folk som, när de tror att ingen ser, fyller en hel påse som de tar med sig hem.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av bjornnilsson »

Remuz skrev:
Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh.
Då jag har bostad både i Stockholm och i Örnsköldsvik så följer jag elpriserna och det skiljer sig enormt, vilket väl inte är någon större överraskning men det sticker ändå ut att det är sådan skillnad när man tittar i appen... Just nu i skrivande stund kostar Tibber här uppe 43 öre i jämförelse med bostaden i Stockholm där elkostnaden just nu är 343 öre (utan skatter).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av BrooklynS »

”Byta till diesel” - ja då gör man nog en framtidsspaning som torde vara svårförankrad i verkligheten. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
Remuz skrev:
Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh.
Då jag har bostad både i Stockholm och i Örnsköldsvik så följer jag elpriserna och det skiljer sig enormt, vilket väl inte är någon större överraskning men det sticker ändå ut att det är sådan skillnad när man tittar i appen... Just nu i skrivande stund kostar Tibber här uppe 43 öre i jämförelse med bostaden i Stockholm där elkostnaden just nu är 343 öre (utan skatter).
Inte så konstigt. Ni har kvar vattenkraften i norr, och vi har tappat 50% av kärnkraften i söder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

Idag kom elräkningen för november. Och även denna månaden blev det:

0 kronor!

Jag skriver det igen, tredje månaden i rad. JAG ÄLSKAR MINA SOLCELLER!
Fortfarande 472 kr till godo. I december kommer det alltså börja kosta pengar, i vanliga fall får jag ingen elräkning förrän i januari eller februari. Men ändå. Från och med mars är det ju gratis igen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Idag kom elräkningen för november. Och även denna månaden blev det:

0 kronor!

Jag skriver det igen, tredje månaden i rad. JAG ÄLSKAR MINA SOLCELLER!
Fortfarande 472 kr till godo. I december kommer det alltså börja kosta pengar, i vanliga fall får jag ingen elräkning förrän i januari eller februari. Men ändå. Från och med mars är det ju gratis igen. :)
Intressant. Har lurat lite på att installera solceller. :)

Hur många kvm solcellsyta har du, och hur stort hus har du?

Hur mycket el konsumerar du nu vintern, och hur mycket producerar cellerna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
mati skrev:
Idag kom elräkningen för november. Och även denna månaden blev det:

0 kronor!

Jag skriver det igen, tredje månaden i rad. JAG ÄLSKAR MINA SOLCELLER!
Fortfarande 472 kr till godo. I december kommer det alltså börja kosta pengar, i vanliga fall får jag ingen elräkning förrän i januari eller februari. Men ändå. Från och med mars är det ju gratis igen. :)
Intressant. Har lurat lite på att installera solceller. :)

Hur många kvm solcellsyta har du, och hur stort hus har du?

Hur mycket el konsumerar du nu vintern, och hur mycket producerar cellerna?
Ja, det låter ju fantastiskt. Enligt dom offerter jag fått så skulle jag bara få tillbaka en tredjedel av årsförbrukningen trots att jag skulle täcka hela taket med paneler. Noll kronor i november måste ju innebära ett rejält överskott på sommaren?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av [JM] »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Idag kom elräkningen för november. Och även denna månaden blev det:

0 kronor!

Jag skriver det igen, tredje månaden i rad. JAG ÄLSKAR MINA SOLCELLER!
Fortfarande 472 kr till godo. I december kommer det alltså börja kosta pengar, i vanliga fall får jag ingen elräkning förrän i januari eller februari. Men ändå. Från och med mars är det ju gratis igen. :)
Intressant. Har lurat lite på att installera solceller. :)

Hur många kvm solcellsyta har du, och hur stort hus har du?

Hur mycket el konsumerar du nu vintern, och hur mycket producerar cellerna?
Ja, det låter ju fantastiskt. Enligt dom offerter jag fått så skulle jag bara få tillbaka en tredjedel av årsförbrukningen trots att jag skulle täcka hela taket med paneler. Noll kronor i november måste ju innebära ett rejält överskott på sommaren?
En enkel tumregel är att ni får ca lika mkt kwh på året som ni har installerad peakeffekt gånger 1000.
Dvs har ni ett system med 40 paneler som är på 250W vardera så har ni 10kW i peakeffekt och får ca 10000kWh per år.

Detta förutsatt att ni har monterat panelerna "vettigt" och inte massor med skuggor osv.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Idag kom elräkningen för november. Och även denna månaden blev det:

0 kronor!

Jag skriver det igen, tredje månaden i rad. JAG ÄLSKAR MINA SOLCELLER!
Fortfarande 472 kr till godo. I december kommer det alltså börja kosta pengar, i vanliga fall får jag ingen elräkning förrän i januari eller februari. Men ändå. Från och med mars är det ju gratis igen. :)
Intressant. Har lurat lite på att installera solceller. :)

Hur många kvm solcellsyta har du, och hur stort hus har du?

Hur mycket el konsumerar du nu vintern, och hur mycket producerar cellerna?
Ja, det låter ju fantastiskt. Enligt dom offerter jag fått så skulle jag bara få tillbaka en tredjedel av årsförbrukningen trots att jag skulle täcka hela taket med paneler. Noll kronor i november måste ju innebära ett rejält överskott på sommaren?
En enkel tumregel är att ni får ca lika mkt kwh på året som ni har installerad peakeffekt gånger 1000.
Dvs har ni ett system med 40 paneler som är på 250W vardera så har ni 10kW i peakeffekt och får ca 10000kWh per år.

Detta förutsatt att ni har monterat panelerna "vettigt" och inte massor med skuggor osv.
Har en offert på 36paneler på totalt 12,2kW.
Beräknas ge 11500kWh/år.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av jonte89 »

Vilken leverantör och vad blir kostnad efter bonus?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

jonte89 skrev:
Vilken leverantör och vad blir kostnad efter bonus?
Telge energi och 176 400kr.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av jonte89 »

Ok. Tack. Det är 20 KSEK lägre än Swea Solar som jag fick offerter ifrån.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Idag kom elräkningen för november. Och även denna månaden blev det:

0 kronor!

Jag skriver det igen, tredje månaden i rad. JAG ÄLSKAR MINA SOLCELLER!
Fortfarande 472 kr till godo. I december kommer det alltså börja kosta pengar, i vanliga fall får jag ingen elräkning förrän i januari eller februari. Men ändå. Från och med mars är det ju gratis igen. :)
Intressant. Har lurat lite på att installera solceller. :)

Hur många kvm solcellsyta har du, och hur stort hus har du?

Hur mycket el konsumerar du nu vintern, och hur mycket producerar cellerna?
72 paneler, 19.4kWp. Det är inte världens mest effektiva paneler, behövs ju liksom inte när man har ett stort tak.
Min produktion brukar ligga runt 17-18MWh/år. Det var något mindre i år, mestadels på grund av att maj månad var den sämsta maj någonsin med konstant dåligt väder och väldigt lite sol. Där förlorade jag 1MWh tyvärr.
Förbrukningen på årsbasis brukar ligga i samma härad, så oftast är jag självförsörjande.
Jag har två hus att värma upp, 3 luft-luft värmepumpar totalt. Varmvattenberedaren är direktverkande.
Båda husen är inte särskilt stora. Ingen aning hur stor boyta det handlar om, 100-120kvm kanske. Man får ha i åtanke att det är gamla hus som läcker värme lite överallt. Elförbrukningen gick ner ordentligt förra året efter att jag tagit mig tid att isolera om taket.
Nu på vintern producerar solcellerna bara försumbart med el. Jag "lever" på sparade meriter sen i somras.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av jonte89 »

Fredrik j skrev:
jonte89 skrev:
Vilken leverantör och vad blir kostnad efter bonus?
Telge energi och 176 400kr.

Hur många kvm paneler och vad var effekten på panelerna?
Skriv svar