Nu går elbilen 100 mil

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
Frekvent snabbladdande leder till att Tesla begränsar laddhastigheten så kraftigt att ovanstående körmönster blir i praktiken omöjligt.
Att 85-batteriet begränsats är förvisso sant, men övriga batterier verkar inte ha drabbats av detta, trots att många av dem körts mycket och snabbladdats frekvent.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Jwe »

85 batteriet var det första massproducerade……..

Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?

En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
85 batteriet var det första massproducerade……..

Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?

En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
Visst, men det finns många andra bilar nu som körts riktigt långt. Det är inte rimligt att extrapolera från ett visst batteri.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Jwe »

Det borde vara mer rimligt att extrapolera från gjorda erfarenheter än från pågående och framtida.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
Det borde vara mer rimligt att extrapolera från gjorda erfarenheter än från pågående och framtida.
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.

Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av juristen »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.

Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
Kan vi vara säkra på detta? Finns det någon källa? Det är väl kanske också så att 85-batterierna är de enda som är såpass gamla att man faktiskt kan dra några slutsatser, och att vi inte ännu vet hur de nyare batterierna kommer påverkas av tidens tand och antal snabbladdningar? Jag tar iaf inte för givet att det inte kommer komma nerfningar på laddhastighet för fler batterier med tiden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av MWall »

juristen skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.

Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
Kan vi vara säkra på detta? Finns det någon källa? Det är väl kanske också så att 85-batterierna är de enda som är såpass gamla att man faktiskt kan dra några slutsatser, och att vi inte ännu vet hur de nyare batterierna kommer påverkas av tidens tand och antal snabbladdningar? Jag tar iaf inte för givet att det inte kommer komma nerfningar på laddhastighet för fler batterier med tiden.

För några år sen hyllades 85-batteriet som överlägset 90-batteriet då det senare verkade ha högre degradering. Svänger fort. :D
Skriv svar