Att 85-batteriet begränsats är förvisso sant, men övriga batterier verkar inte ha drabbats av detta, trots att många av dem körts mycket och snabbladdats frekvent.Jwe skrev:Frekvent snabbladdande leder till att Tesla begränsar laddhastigheten så kraftigt att ovanstående körmönster blir i praktiken omöjligt.
Nu går elbilen 100 mil
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nu går elbilen 100 mil
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nu går elbilen 100 mil
85 batteriet var det första massproducerade……..
Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?
En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?
En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nu går elbilen 100 mil
Visst, men det finns många andra bilar nu som körts riktigt långt. Det är inte rimligt att extrapolera från ett visst batteri.Jwe skrev:85 batteriet var det första massproducerade……..
Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?
En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nu går elbilen 100 mil
Det borde vara mer rimligt att extrapolera från gjorda erfarenheter än från pågående och framtida.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nu går elbilen 100 mil
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.Jwe skrev:Det borde vara mer rimligt att extrapolera från gjorda erfarenheter än från pågående och framtida.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu går elbilen 100 mil
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.Niklas Z skrev:Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu går elbilen 100 mil
Kan vi vara säkra på detta? Finns det någon källa? Det är väl kanske också så att 85-batterierna är de enda som är såpass gamla att man faktiskt kan dra några slutsatser, och att vi inte ännu vet hur de nyare batterierna kommer påverkas av tidens tand och antal snabbladdningar? Jag tar iaf inte för givet att det inte kommer komma nerfningar på laddhastighet för fler batterier med tiden.fth skrev:Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.Niklas Z skrev:Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Nu går elbilen 100 mil
juristen skrev:Kan vi vara säkra på detta? Finns det någon källa? Det är väl kanske också så att 85-batterierna är de enda som är såpass gamla att man faktiskt kan dra några slutsatser, och att vi inte ännu vet hur de nyare batterierna kommer påverkas av tidens tand och antal snabbladdningar? Jag tar iaf inte för givet att det inte kommer komma nerfningar på laddhastighet för fler batterier med tiden.fth skrev:Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.Niklas Z skrev:Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
För några år sen hyllades 85-batteriet som överlägset 90-batteriet då det senare verkade ha högre degradering. Svänger fort.