Nu går elbilen 100 mil

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Bjelke »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Bjelke »

M3apan skrev:
men har den dragkrok?
:lol: :lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
BrooklynS skrev:
nek0 skrev:
Elof skrev:
100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?
Alla, fram till ca 1980 eller så.
Ok såna finns det många av och de tankar långsammare om det är kallt eller varmt eller om de måste dela bränslepumpen med någon. Ser du inte själv hur det du skrev låter.? Hur många här på forumet har en sån bil och hur många åker långt med en son bil?

Hur ofta kör du själv långt på vintern?
Minst en gång per vecka.,men det är inte relevant för mina inlägg i denna tråden. Frågan var hur många skulle betala extra för en större bränsle tank i en avgasbil, inte hur lång räckvidd jag vill ha
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Herr X skrev:
Maw skrev:
Elon har ju för övrigt sagt att det är helt meningslöst att ha längre räckvidd än 400 miles i samband med att MS plaid+ skrotades
Även om Elon är husgud så har han faktiskt inte alltid rätt :)
Jag hade uppskattat 100 mils räckvidd. Då hade den kanske gått 50 mil i motvind och snöstorm. Eftersom superladdarna inte står med exakt 50 mils mellanrum, så kanske den effektiva räckvidden blir 45 mil under de förutsättningarna. Det hade passat mig!
Jag håller helt med, jagbtror också att Elon har fel. 1000 km WLTP är en rimlig målsättning för en familjebil. Om jag inte minns fel siktar även t ex Volvo på 1000 km.
Tycker jag också är en bra målsättning. Har man längre räckvidd så slipper man stoppa på SuC för mat och paus. Finns så mycket trevligare ställen att stanna på. Tesla SuC är effektiva, men verkligen stentråkiga ställen med asfaltsöken och dålig smaklös snabbmat. Har man längre räckvidd så får man större frihet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Elof skrev:
100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?
Vet ej. Är nog inte många. De flesta har nog betydligt längre. Vår har E-klass diesel har med 70+ liter tank en räckvidd på 150-170 mil på landsväg/motorväg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Mickep »

95% är under 5 mil har jag läst.
50% är kortare än 5 km.

så behöver man en bil som går 100 mil utan att tanka? Nej, men det är bra för frihetskänslan.
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Flajjan »

Jag kan hålla med om att längre räckvidd vore tacknämligt, jag kör regelbundet 30-70 mil på en dag i tjänsten, har en Tesla 3P, räckvidden är inget man hurrar över direkt.
Nu finns ju teslas stationer på många ställen, så även allmänna stationer.

Visst finns bensinstationer mer regelbundet (ett tag till, många kommer lägga ner pga bristande lönsamhet och ökade krav).
Jämför jag med mina senaste 2 Volvobilar. V90CC T5, hade en räckvidd på 30 mil max, V90 D4 hade en räckvidd på 70 mil ungefär. I jämförelse med min V90 T5 så ligger min T3P i paritet med vad den klarade av innan det var dags att fylla på med mer energi.

Hade man haft en elbil som faktiskt klarade av 40 mil på vintern så hade jag varit nöjd.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Sebastian+ »

Herr X skrev:
Maw skrev:
Elon har ju för övrigt sagt att det är helt meningslöst att ha längre räckvidd än 400 miles i samband med att MS plaid+ skrotades
Även om Elon är husgud så har han faktiskt inte alltid rätt :)
Jag hade uppskattat 100 mils räckvidd. Då hade den kanske gått 50 mil i motvind och snöstorm. Eftersom superladdarna inte står med exakt 50 mils mellanrum, så kanske den effektiva räckvidden blir 45 mil under de förutsättningarna. Det hade passat mig!
Lyssnar på podden och tycker du har rätt i det mesta. Men detta låter nästan som scenarierna du brukar göra dig lustig över? ;)

”Jag kan inte ha elbil för att jag åker till fjällen med husvagn en gång om året och vägrar stanna för en bensträckare”.

Hade du verkligen velat släpa runt på ett 130-150 kWh batteri varje dag för att du ska slippa stanna den dagen du ska köra 45 mil i snöstorm, motvind och -15 grader?

Låter dels onödigt dyrt dels dåligt för miljön.

Hade i så fall hellre sett en ”Nio-lösning” (eller gammal skrotad tesla-lösning) där man kör runt med 50 kWh till vardags och sedan kunde åka till en station för att skifta till ett 100 kWh i semestertider eller kanske 150 kWh för en roadtrip i Europa :)

Tycker dock att det funkar fantastiskt redan idag. Ca 80 kWh i en M3 räcker och blir över. Blåsan, barnen och magsäcken brukar tröttna innan batteriet ger upp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Bjelke »

Och för mig sätter även ryggen stopp efter ett par timmar, räcker förvisso med typ 5-10
minuter så kan jag köra ett par timmar till, det blir då typ 50 mil innan vi behöver stanna
lite längre för själva laddningen vilket brukar sammanfalla med hunger och då är det ju
nästan 50 nya mil till som gäller, sedan pallar ingen av oss mer, så ungefär 100 mil på en dag
landar vi på då, och då har vi egentligen inte förlorat något alls på laddtider jämfört med fossilare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Jwe »

Mest miljönytta med elbil gör den elbil som ersätter fossilares årliga mångmilakörning.
Ett sådant körande kräver snabbladdning.
Frekvent snabbladdande leder till att Tesla begränsar laddhastigheten så kraftigt att ovanstående körmönster blir i praktiken omöjligt.
Stor batterikapacitet reducerar behov av snabbladdning och följande konsekvens.
Således ett inte oviktigt argument förutom friheten ett stort batteri medför.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
Frekvent snabbladdande leder till att Tesla begränsar laddhastigheten så kraftigt att ovanstående körmönster blir i praktiken omöjligt.
Att 85-batteriet begränsats är förvisso sant, men övriga batterier verkar inte ha drabbats av detta, trots att många av dem körts mycket och snabbladdats frekvent.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Jwe »

85 batteriet var det första massproducerade……..

Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?

En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
85 batteriet var det första massproducerade……..

Har Tesla tagit bort varningen för snabbladdning i handboken?

En varning som lades till i handboken någon gång 2018 - 2019 dvs ca 4-5 år efter de första 85 batterierna introducerats.
Dessförinnan var snabbladdning ofarlig och till och med det rekommenderade skonsamma laddningsalternativet.
Således tydligen en betydande fördröjning innan man har facit på denna problematik. Vilket är logiskt, erfarenhet kräver tid och mängd.
Visst, men det finns många andra bilar nu som körts riktigt långt. Det är inte rimligt att extrapolera från ett visst batteri.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Jwe »

Det borde vara mer rimligt att extrapolera från gjorda erfarenheter än från pågående och framtida.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
Det borde vara mer rimligt att extrapolera från gjorda erfarenheter än från pågående och framtida.
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.

Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
juristen
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av juristen »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.

Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
Kan vi vara säkra på detta? Finns det någon källa? Det är väl kanske också så att 85-batterierna är de enda som är såpass gamla att man faktiskt kan dra några slutsatser, och att vi inte ännu vet hur de nyare batterierna kommer påverkas av tidens tand och antal snabbladdningar? Jag tar iaf inte för givet att det inte kommer komma nerfningar på laddhastighet för fler batterier med tiden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu går elbilen 100 mil

Inlägg av MWall »

juristen skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte så att alla bilar som gått över ett visst miltal eller snabbladdats mer än ett visst antal gånger (eller kWh) är 85-batterier och inga andra. Så det finns gjorda erfarenheter av andra batterier också.
Precis, 85-nerfningen har mer att göra med den förhållandevis "dåliga" kemi som användes i det batteriet än med hur många gånger det snabbladdats.

Mitt 90-batteri från 2016 blev också nerfat en period, men återfick full effekt efter några månader, och laddar fortfarande med max effekt >135kW efter >16000 mil varav kanske 50% på SuC, och det finns många exempel på äldre Teslor än så som gått betydligt längre, med betydligt fler snabbladdningar, som fortfarande tar emot full effekt på SuC.
Kan vi vara säkra på detta? Finns det någon källa? Det är väl kanske också så att 85-batterierna är de enda som är såpass gamla att man faktiskt kan dra några slutsatser, och att vi inte ännu vet hur de nyare batterierna kommer påverkas av tidens tand och antal snabbladdningar? Jag tar iaf inte för givet att det inte kommer komma nerfningar på laddhastighet för fler batterier med tiden.

För några år sen hyllades 85-batteriet som överlägset 90-batteriet då det senare verkade ha högre degradering. Svänger fort. :D
Skriv svar