V2G vilka?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

V2G vilka?

Inlägg av Thed75 »

Vilka bilar kan man driva huset med?
Smidigt om det blir extra dyrt eller avbrott nån dag att kunna koppla in bilen
Har ett elverk vid elavbrott som har gått drygt 18tim/år(bor lantligt)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: V2G vilka?

Inlägg av Maw »

Thed75 skrev:
Vilka bilar kan man driva huset med?
Smidigt om det blir extra dyrt eller avbrott nån dag att kunna koppla in bilen
Har ett elverk vid elavbrott som har gått drygt 18tim/år(bor lantligt)
Ford F150 Lightning är den enda jag känner till där tillverkaren säger att man kan driva huset med bilen och säljer en färdig lösning för det. Inte här i Sverige förstås.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Mer info om V2G.

Are bidirectional EV chargers ready for the home market?

Shawn McLaughlin, CEO of Colorado-based Emporia Energy, said in an interview it will have a 240-volt bidirectional home charger on sale in the U.S., priced at less than $1,500, in the second half of 2023.
https://techcrunch-com.cdn.ampproject.o ... arket/amp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2G vilka?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det endast 18 timmar per år och du har ett fungerande elverk så skulle jag fortsätta använda det.

V2G har ju precis börjat lanseras, kostsamt och troligtvis en del barnsjukdomar med ny teknik.

Kia och Hundaiy har ju 1-fas 3,6 Kw eluttag, som kan tillfälligt kopplas in som V2L

Förutsatt att elbilen är hemma och laddad när det blir elavbrott.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2G vilka?

Inlägg av Teslaspolen »

Det som är intressant idag är bilar med V2L, dvs ett eluttag med lite mer kräm i än vad du får ut genom 12v kontakten i bilen. Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är väl de som finns ute på vägarna idag. Du kan få ut enfas 16 ampere, dvs 3700 watt ur dom.

Honda e och någon mer har ett lite kraftigare uttag inne i bilen, men det är inte riktigt samma sak, begränsat till ~1500 watt.
Zalman3 skrev:
Mer info om V2G.

Are bidirectional EV chargers ready for the home market?

Shawn McLaughlin, CEO of Colorado-based Emporia Energy, said in an interview it will have a 240-volt bidirectional home charger on sale in the U.S., priced at less than $1,500, in the second half of 2023.
https://techcrunch-com.cdn.ampproject.o ... arket/amp/
Helt ointressant utanför nordamerika och är heller inte relaterat till vilka bilar som stödjer det, dvs ingen du kan köpa idag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Det som är intressant idag är bilar med V2L, dvs ett eluttag med lite mer kräm i än vad du får ut genom 12v kontakten i bilen. Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är väl de som finns ute på vägarna idag. Du kan få ut enfas 16 ampere, dvs 3700 watt ur dom.

Honda e och någon mer har ett lite kraftigare uttag inne i bilen, men det är inte riktigt samma sak, begränsat till ~1500 watt.
Zalman3 skrev:
Mer info om V2G.

Are bidirectional EV chargers ready for the home market?

Shawn McLaughlin, CEO of Colorado-based Emporia Energy, said in an interview it will have a 240-volt bidirectional home charger on sale in the U.S., priced at less than $1,500, in the second half of 2023.
https://techcrunch-com.cdn.ampproject.o ... arket/amp/
Helt ointressant utanför nordamerika och är heller inte relaterat till vilka bilar som stödjer det, dvs ingen du kan köpa idag.
Jag tycker det är intressant eftersom det visar att laddboxen inte behöver bli så dyr.
Screenshot_20220828-111149_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

MG Marvel, MG ZS EV och MG 5 har V2L.
V2L är inte dyrt eftersom de billiga MG bilarna har det som standard.
Screenshot_20220828-111553_Chrome.jpg
Screenshot_20220828-111653_Chrome.jpg
Screenshot_20220828-111804_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2G vilka?

Inlägg av Teslaspolen »

Tråkigt att råka köpa bil av ett företag som ägs av en totalitär diktatur.
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det som är intressant idag är bilar med V2L, dvs ett eluttag med lite mer kräm i än vad du får ut genom 12v kontakten i bilen. Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är väl de som finns ute på vägarna idag. Du kan få ut enfas 16 ampere, dvs 3700 watt ur dom.

Honda e och någon mer har ett lite kraftigare uttag inne i bilen, men det är inte riktigt samma sak, begränsat till ~1500 watt.
Zalman3 skrev:
Mer info om V2G.

Are bidirectional EV chargers ready for the home market?

Shawn McLaughlin, CEO of Colorado-based Emporia Energy, said in an interview it will have a 240-volt bidirectional home charger on sale in the U.S., priced at less than $1,500, in the second half of 2023.
https://techcrunch-com.cdn.ampproject.o ... arket/amp/
Helt ointressant utanför nordamerika och är heller inte relaterat till vilka bilar som stödjer det, dvs ingen du kan köpa idag.
Jag tycker det är intressant eftersom det visar att laddboxen inte behöver bli så dyr.
Screenshot_20220828-111149_Chrome.jpg
Kom ihåg att i USA listar dom priser utan moms och andra avgifter.

V2G är på gång, men det kommer först vara intressant för privatpersoner när det sker via bilens ombordladdare och typ-2 handsken, inte speciallösningar och konstigheter med DC boxar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

I oktober kommer ju Polestar 3 med V2G.
En 11kW laddbox kan kosta ner mot 3.600kr.
Och en box som kan köra bägge vägar borde inte vara så mycket dyrare i stora serier.

Förstår egentligen inte varför V2G ska bli dyrt.
För vad är skillnaden på att som villaägare leverera ström från solcellerna till nätet. Eller ström från elbilen?

Finns ju många invertrar idag som har anslutning för ett hemmabatteri. Att då ansluta en elbil som "hemmabatteri" borde inte vara svårt.

Känns mest som elbolagen är livrädda för att få konkurrens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2G vilka?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
I oktober kommer ju Polestar 3 med V2G.
En 11kW laddbox kan kosta ner mot 3.600kr.
Och en box som kan köra bägge vägar borde inte vara så mycket dyrare i stora serier.

Förstår egentligen inte varför V2G ska bli dyrt.
För vad är skillnaden på att som villaägare leverera ström från solcellerna till nätet. Eller ström från elbilen?

Finns ju många invertrar idag som har anslutning för ett hemmabatteri. Att då ansluta en elbil som "hemmabatteri" borde inte vara svårt.

Känns mest som elbolagen är livrädda för att få konkurrens.
... Va?

En laddbox för 3600 Kr? Källa på det? Ta det dubbla priset så får du, kanske, en kompetent laddbox idag. En traditionell, enväga laddbox, fast med smarta funktioner. Att sia om framtiden, "om", " kanske" tillför bara massa brus till en annars intressant diskussion. Du har blivit tillsagd i mångtalet andra trådar och ämnen. Ge dig nu.

Ännu en gång, V2G finns inte idag för privatpersoner. Och om du inte missat det så råder fri konkurrens hos elhandelsbolagen, det är ingen marknadsinlåsning så som gäller i t.ex USA.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 762
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: V2G vilka?

Inlägg av Jaegaern »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
I oktober kommer ju Polestar 3 med V2G.
En 11kW laddbox kan kosta ner mot 3.600kr.
Och en box som kan köra bägge vägar borde inte vara så mycket dyrare i stora serier.

Förstår egentligen inte varför V2G ska bli dyrt.
För vad är skillnaden på att som villaägare leverera ström från solcellerna till nätet. Eller ström från elbilen?

Finns ju många invertrar idag som har anslutning för ett hemmabatteri. Att då ansluta en elbil som "hemmabatteri" borde inte vara svårt.

Känns mest som elbolagen är livrädda för att få konkurrens.
... Va?

En laddbox för 3600 Kr? Källa på det? Ta det dubbla priset så får du, kanske, en kompetent laddbox idag. En traditionell, enväga laddbox, fast med smarta funktioner. Att sia om framtiden, "om", " kanske" tillför bara massa brus till en annars intressant diskussion. Du har blivit tillsagd i mångtalet andra trådar och ämnen. Ge dig nu.

Ännu en gång, V2G finns inte idag för privatpersoner. Och om du inte missat det så råder fri konkurrens hos elhandelsbolagen, det är ingen marknadsinlåsning så som gäller i t.ex USA.
Teslas laddbox kostar ju 5200SEK inkl moms, den har kabel och allt. Så om någon börjar tillverka laddboxar i samma skala och prestanda som Teslas, samt inte inkluderar kabel, är inte 3600SEK inkl moms något konstigt, tycker jag.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: V2G vilka?

Inlägg av Jwe »

Håller med om det angående Kina.
Förresten: är inte de flesta Tesla som levereras nu från Kina?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
I oktober kommer ju Polestar 3 med V2G.
En 11kW laddbox kan kosta ner mot 3.600kr.
Och en box som kan köra bägge vägar borde inte vara så mycket dyrare i stora serier.

Förstår egentligen inte varför V2G ska bli dyrt.
För vad är skillnaden på att som villaägare leverera ström från solcellerna till nätet. Eller ström från elbilen?

Finns ju många invertrar idag som har anslutning för ett hemmabatteri. Att då ansluta en elbil som "hemmabatteri" borde inte vara svårt.

Känns mest som elbolagen är livrädda för att få konkurrens.
... Va?

En laddbox för 3600 Kr? Källa på det? Ta det dubbla priset så får du, kanske, en kompetent laddbox idag. En traditionell, enväga laddbox, fast med smarta funktioner. Att sia om framtiden, "om", " kanske" tillför bara massa brus till en annars intressant diskussion. Du har blivit tillsagd i mångtalet andra trådar och ämnen. Ge dig nu.

Ännu en gång, V2G finns inte idag för privatpersoner. Och om du inte missat det så råder fri konkurrens hos elhandelsbolagen, det är ingen marknadsinlåsning så som gäller i t.ex USA.

Syrran fick en offert på en Seat 11kW laddbox för 3.600kr plus frakt, förra året.
Gissar att det är denna.
Kan ju iofs varit ett kampanjpris i samband med bilköp.
För 5.499kr vill de ha nu.
https://cupra.elli.eco/sv-SE/shop/konfigurator
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2G vilka?

Inlägg av mati »

Jwe skrev:
Håller med om det angående Kina.
Förresten: är inte de flesta Tesla som levereras nu från Kina?
En kinabil är ingenting jag vill ha i mitt garage heller. Även om jag tycker att Polestar gör fina bilar. Men där går en gräns för mig.
Alla förstår dock inte det. Svärfar röt till häromdagen och sa att Hyundai är ju koreanskt, och Nordkorea är ju också en diktatur. Ingen skillnad alltså.
Ja, hm, alltså jo....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: V2G vilka?

Inlägg av Maw »

mati skrev:
En kinabil är ingenting jag vill ha i mitt garage heller.
Du kan ju alltid låta en ev. kinabil stå ute på nätterna ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V2G vilka?

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Frågan är var jordledaren är ansluten, troligen inte till jord i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2G vilka?

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Frågan är var jordledaren är ansluten, troligen inte till jord i alla fall.
Mycket bra fråga. Det har jag också funderat på i min Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V2G vilka?

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Frågan är var jordledaren är ansluten, troligen inte till jord i alla fall.
Mycket bra fråga. Det har jag också funderat på i min Ioniq 5.
Möjligen är jorden ansluten till bilens chassi, men det är ju isolerat från marken/jord.
När man laddar en elbil, blir den då jordad via laddkabeln?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 927
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: V2G vilka?

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Undrar vad de tänkt använda det där skåpet till?
Och framförallt varför de valde att sätta in en säkring.

V2L är avsäkrat i bilen och det hade räckt med ett vägguttag där över hålet.

Vidare så behövs ingen separat jordning om man bara har ett fåtal små förbrukare, men tänker man koppla upp sig mot flera så skulle jag nog komplettera detta med ett jordspett eller rent av en reservkraftsomkopplare så man istället kopplar hela V2L systemet på delar av husets anläggning via en fas direkt i centralen.

Dvs man delar upp centralen i två delar där en är uppbyggd med personskyddsautomater och vid avbrott kan man få mata vitala delar som kyl/frys, valda uttag och lampor, cirkulationspump om man har tex en vedpanna kopplad till vattenburen värme mm direkt via V2L.

Då har man ett system som man faktiskt har nytta av istället för ett uttag som skall kopplas via skarvsladdar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2G vilka?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
mati skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Frågan är var jordledaren är ansluten, troligen inte till jord i alla fall.
Mycket bra fråga. Det har jag också funderat på i min Ioniq 5.
Möjligen är jorden ansluten till bilens chassi, men det är ju isolerat från marken/jord.
När man laddar en elbil, blir den då jordad via laddkabeln?
Det blir väl flytande jord då, dvs eg ingen alls… typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2G vilka?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mikebike skrev:
mati skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
Enkel, billig och säker V2L lösning. Sätt ett elintag på väggen ute.
Borra hål i väggen och sätt upp ett elskåp med 10A säkring inne.
Helt separerat från det vanliga elsystemet.
V2L.jpg
Frågan är var jordledaren är ansluten, troligen inte till jord i alla fall.
Mycket bra fråga. Det har jag också funderat på i min Ioniq 5.
Möjligen är jorden ansluten till bilens chassi, men det är ju isolerat från marken/jord.
När man laddar en elbil, blir den då jordad via laddkabeln?
Det blir väl flytande jord då, dvs eg ingen alls… typ…
Det är alltså vatten istället för jord.
Har du ett jordat uttag? Nä, mitt är vattnat. Nästan lika bra. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2G vilka?

Inlägg av Bjelke »

Exakt! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2G vilka?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns ingen IEC standard för V2L ännu.

Allt som hör till bilen styrs av fordonsdirektiv till skillnad mot allt i en byggnad där elinstallationsreglerna gäller.

Möjligen om det finns något skydd i bilen vid jordfel, finns skisser på nätet som antyder att kontrollstiften i typ 2 kontakten används på något vis.

Background Information
V2L technology was first introduced with Hyundai’s new E-GMP dedicated electric vehicle platform. The E-GMP now supports a bi-directional vehicle charge port, which with the aid of Hyundai’s genuine V2L External Adaptor; your electric vehicle can now be used as an external power source to power several electrical devices / equipment or appliances.

The V2L system can supply AC power up to a maximum of 3.6kW (or 15 Amps) power consumption. The vehicle is equipped with a system failsafe to prevent V2L overloading.

When using this V2L, it is important to apply the same caution as you would when using electrical appliances / electrical equipment within your home or place of work.

*IMPORTANT* - Vehicle-To-Load (V2L) should NEVER be connected to the electricity grid (domestic residence or work). V2L works in a similar way to a portable generator or a large inverter, NOT as battery storage for your home or place of work. Safety & hazard information

General safety information & hazards Associated with the V2L External Adaptor & system.
The same electricity risks apply with the V2L system as they do with standard 3-Pin power outlets in the home or work. RISKS OF ELECTROCUTION FROM IMPROPER USE.
The electrical power from the 3-Pin plug outlet of the V2L External Adaptor has the same hazards as normal utility-supplied electricity in your home or work.
NEVER “BACKFEED”- this is a dangerous practice to provide power to your home by connecting your V2L to an appliance power outlet (like a dryer power outlet) and allowing electrical power to flow in reverse (backwards) through the electrical distribution (& circuit breaker) board and is redistributed throughout the house – Risk of electrocution or fire.
NEVER use the V2L External Adaptor, vehicle charging port or 3-pin outlet power plug while in use with wet hands. It can increase the risk of electrocution. Always handle the V2L External Adaptor with dry hands.
NEVER use or allow the V2L External Adaptor to get wet by water (e.g : rain, sprinklers etc), this can increase the risk of electrocution.
NEVER insert metal objects into the V2L External Adaptor connectors or in the vehicle charging port, as this action can damage the connection terminals and increase the risk of electrocution.
NEVER disassemble the V2L External Adaptor. There is a risk of fire &/or electrocution resulting in injury or death.
NEVER use the V2L External Adaptor if the connection is or feels loose.
NEVER leave electrical equipment / appliance connected and operating on the V2L External Adaptor unattended.
DO NOT use if the electrical cord of the electrical equipment / appliance is damaged or broken. There is a risk of fire and/or risk of electrocution.
ALWAYS inspect the V2L External Adaptor for damage, cracks to the casing, damaged terminals, signs of corrosion and contamination BEFORE USING. Ensure there is no foreign substance such as water or dust on/in the V2L terminals, vehicle charging port or 3-pin power outlet BEFORE connecting.
Always RECOMMENDED that only one (1) electrical equipment / appliance is connected and supplied electrical power at any one time by the V2L External Adaptor. There is a risk of electrical overload if electrical multi-plug boards are used.
Always RECOMMENDED to plug electrical equipment / appliance directly into the V2L External Adaptor.
Where possible, avoid the use of an electrical extension cord with the V2L External Adaptor.
However, should the situation require the use of an electrical extension cord, carefully inspect the electrical extension cord to make sure it is in a good condition, not damaged, cut or abraded. Has an earth (3-Pin Plug) is not twisted or overlapped and is appropriately rated for the intended use.

DO NOT overload electrical extension cords, as this can increase the risk of a fire.
NEVER use electrical equipment / appliance if their 3-Pin plug is damaged, bent, worn, or corroded pins.
NEVER use the V2L with electrical equipment / appliance in wet and damp locations.
NEVER use electrical equipment that has been submerged in water.
Any electrical equipment must be thoroughly dry and properly evaluated before use.
Power OFF and disconnect the V2L External Adaptor if any electrical equipment / appliance have a strange odor or begin to smoke while they are powered ON or operating.
NEVER drop the V2L External Adaptor, as this can risk damage to internal components.
NEVER use electrical equipment that requires a continuous power supply, such as medical equipment. The power supply may be interrupted depending on the vehicle’s condition.
NEVER use high power electrical equipment / appliances such as an air conditioner, washing machine or dryer.
Electrical equipment used outdoors - only use electrical equipment with a waterproof function/rating or use it in a waterproof environment. Do Not use in environments with rain or high humidity.
If there is a risk of lightning, do not use the V2L system outside the vehicle.
When the V2L is in operation, the vehicle’s cooling fan can operate automatically even if the vehicle is turned off. Do not put your hands near the cooling fan while it is operating
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2G vilka?

Inlägg av mati »

Jag har redan brutit mot åtminstone två av reglerna ovan. För det första har jag använt en grenkontakt och dessutom kom det ett skyfall häromdagen när bilen stod ute med V2L igång och en massa verktyg inkopplade.
Det hände inget uppseendeväckande. :shock: :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar