Grund analys i senaste podden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av OfarligTesla »

wannabee skrev:

Om du kollar på kartorna en bit upp så skulle du veta att de kör längst i Stockholm..

Varför ska alla utanför Stockholm typ utrotas tycker du?
Du hävdar att det är maximal nytta för miljön om man tredubblar priset endast för Stockholm, det innebär rent logiskt att du också hävdar att de som bor utanför Stockholm hade kört mer ifall priset tredubblades där också vilket jag inte får ihop. Mest troligen hade alla kört mindre ifall priset tredubblades vilket för miljön hade varit ännu bättre.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av wannabee »

OfarligTesla skrev:
wannabee skrev:

Om du kollar på kartorna en bit upp så skulle du veta att de kör längst i Stockholm..

Varför ska alla utanför Stockholm typ utrotas tycker du?
Du hävdar att det är maximal nytta för miljön om man tredubblar priset endast för Stockholm, det innebär rent logiskt att du också hävdar att de som bor utanför Stockholm hade kört mer ifall priset tredubblades där också vilket jag inte får ihop. Mest troligen hade alla kört mindre ifall priset tredubblades vilket för miljön hade varit ännu bättre.
Jag skiter i miljön, typ men jag tycker det varit bra om vi gjort som Norge och tagit bort skatten på elbilar. Jag skulle helst se att Sverige inte köper någon olja alls från arabländer (eller Norge) på sikt. Då hade det varit bra om inte Miljöpartiet helt sabbat elproduktionen i landet. (Tyvärr har ju båda blocken tillåtit Miljöpartiet att bestämma mycket mer tokigheter än som deras 5% berättigat dem till, så de andra partierna är ju inte heller utan skuld)

För min egen del får de gärna höja bensin/diesel till 1000kr litern, men jag är ju inte så dum att jag inte förstår hur mycket det skulle påverka andra människor och via dem skulle ju även jag påverkas om butiksbiträdet inte kan ta sig till jobbet och åkeriet inte kör ut varorna till affären osv.

Tyvärr måste ju en massa skattepengar gå till transferiatet (har hittepåjobb) så vi måste ha hög skatt för att försörja dessa med meningslösa jobb.

På TikTok såg jag en Schweitzare intervjuas på gatan i Australien, han sa att de hade 25% skatt och varje år tittade de på vilka jobb som inte längre behövdes inom förvaltningen och gjorde sig av med dessa. Australiern som intervjuade sa att de hade 47% skatt i Australien, vi ligger väl också där någonstans.

Om någon undrar vad jag talar om så finns det en bra genomgång här:




Angående reduktionsplikten har jag informerats om att staten måste betala skadestånd till företaget som sköter tillverkningen av det som blandas i och att man därför väntar med att minska mängden till de inte längre behöver betala skadestånd - vet inte om detta är korrekt eller ej.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av dstr »

chaffis75 skrev:
Intressant man kör så mycket i sth län. Vad beror de på? Många bilar till säljare som finns i andra delar av landet eller vad är de som gör de?
Min spaning:

Hemma i Sollentuna så tar jag bilen spontant när jag behöver något. Bauhaus 17.00 en söndagseftermiddag. En extra vända till Bolaget på lördag lunch. Handla. Glömde något på affären, åker en extra vända. Skjutsar ungarna, för det är ju bara någon mil. Åker och hämtar paketet på DHL. En vända till Biltema. Just fan, behövde klippa mig också. Ett j*vla sick-sackande helt enkelt.

Hemma i Arboga så stänger de få affärer som finns här 18.00. På söndagarna är det helt stängt. När jag väl tar bilen till Eskilstuna eller Västerås så klarar jag av alla ärenden i samma veva. Jag kuskar inte 4 mil enkel resa spontant...
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av tesla newbie »

wannabee skrev:
Om man vill maximera påverkan på miljön vore det väl bättre att tredubbla bensinpriset i Stockholm jämfört med resten av landet typ, där finns ju kollektivtrafik överallt som alternativ.
Visst finns det kollektivtrafik, men den är bara snabbare än bilen om man åker från förorten in till stan och vice versa. Man ska också helst bo intill tunnelbanestationen. För mig som pendlar mellan två förorter till Stockholm så är kollektivtrafik värdelöst. Dessutom så drar min Tesla inte mycket mer än tunnelbanan per passagerarkilometer enligt Tibors artikel: https://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/

Min MY LR drar ofta under 140 wh/km på sommaren när jag kör till jobbet.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av LarsOJ »

Om man vill dämpa inflationen så är kraftigt sänkt dieselpris den enklaste vägen.

Lantbruket, all tung industri, transport osv. bara puffar de skenande bränslekostnaderna vidare till konsumentledet.

Om man gillar 20% iga matprishöjningar om året så ska vi göra som de flesta här verkar vilja och fortsätta MP/sosseriet väg att höja dieselpriset varje år.

Och apropå reduktionsplikten:

” Inget tyder på att ett behållande av elbilssubventionerna och reduktionsplikten skulle vara bra för klimatet. Det skriver John Hassler, professor i nationalekonomi.”

https://www.svd.se/a/2Bpx4R/john-hassle ... t-budgeten
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av Dafro »

TiborBlomhall skrev:
chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Intressant man kör så mycket i sth län. Vad beror de på? Många bilar till säljare som finns i andra delar av landet eller vad är de som gör de?
Jag gissar nu men jag misstänker alla pendlare. Pendla in från förorterna varje dag till jobbet och hem igen blir snabbt många mil. Jag skulle tro att uppe i norr är enstaka resor längre - men folk åker inte lika ofta.
Vad är det för indata? Tänkte rom det är så att många tjänstebilar och personalbilar står på leasingfirmor typ autoplan skrivna i i Stockholm eller är detta bara privatbilar?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av TiborBlomhall »

Datat kommer från Statistiska Centralbyrån. Liknande data om olika län brukar de klara placera de flesta leasingbilar i rätt län förutom typ stora företag som registrerar alla bilar på huvudkontoret. Men det är ju inte bara Stockholm - hela södra Sverige kör ju mer bil än de i norr.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av B99 »

TiborBlomhall skrev:
Datat kommer från Statistiska Centralbyrån. Liknande data om olika län brukar de klara placera de flesta leasingbilar i rätt län förutom typ stora företag som registrerar alla bilar på huvudkontoret. Men det är ju inte bara Stockholm - hela södra Sverige kör ju mer bil än de i norr.
Men det styrker ju min teori, om man fortsätter att använda fossilbilar i södra Sverige där man har alternativa transportmedel så är reglerna felaktiga. Reduktionsplikten träffar inte det egentliga problemet.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av iAkita »

B99 skrev:
SD vann säkert 10% och MP förlorade kanske 5% pga reduktionsplikten i senaste valet, då måste man fundera på om man har tappat kontakten med väljarna.
Precis som man måste fundera på om man tappat kontakten med verkligheten och de problem vi står inför om man föreslår en reducering av reduktionsplikten på de nivåer som SD förespråkar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av LarsOJ »

iAkita skrev:
B99 skrev:
SD vann säkert 10% och MP förlorade kanske 5% pga reduktionsplikten i senaste valet, då måste man fundera på om man har tappat kontakten med väljarna.
Precis som man måste fundera på om man tappat kontakten med verkligheten och de problem vi står inför om man föreslår en reducering av reduktionsplikten på de nivåer som SD förespråkar?
Vilka problem är det vi står inför? Klimathotet?

” Inget tyder på att ett behållande av elbilssubventionerna och reduktionsplikten skulle vara bra för klimatet. Det skriver John Hassler, professor i nationalekonomi.”

Är du klimatfientlig eller bara anti SD?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Stödet skulle gå till att folk kan få råd att byta till elbil. Här skulle stödet på något sätt vara riktad emot glesbygd där man är beroende av bilen.

Jag tror ju inte på biobränslen som ersättning för fossiltbränsle då det helt enkelt inte finns tillräcklig mängd. Det gjordes en uträkning kring det här för några år sedan på forumet.
Tror inte heller på en massa biobränselen som är dyra och drar mycket energi för att både framställa och transportera. En klar återvändsgränd.

Tycker man skall reducera alla biobränslen till 0% i drivmedel för våra personbilar. Bättre att på olika sätt hellre styra bort från fossila bränslen till förmån för elbilar.

Den lilla mängd biobränslen som kan framställas relativt effektivt och klimatvänligt (gäller inte den stora mängden biobränslen) bör hellre sparas till de transportfordon som inte lika lätt kan elektrifieras.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Kom också ihåg att det är betydligt lättare och fler i Sthlm och storstäder som enklare och oftare använder sig av taxi, bilpooler och biluthyrning (de som behöver ta sig fram med bil i bland, men inte vill bekosta bil och parkering på fulltid). Då blir det naturligtvis bilar som nyttjas i högre grad och körs längre jämfört med privatägda bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av wannabee »

martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Kom också ihåg att det är betydligt lättare och fler i Sthlm och storstäder som enklare och oftare använder sig av taxi, bilpooler och biluthyrning (de som behöver ta sig fram med bil i bland, men inte vill bekosta bil och parkering på fulltid). Då blir det naturligtvis bilar som nyttjas i högre grad och körs längre jämfört med privatägda bilar.
Man skulle kanske behöva även en karta med antal bilar per capita för olika delar av landet? Det skulle kanske ge en mer rättvisande bild.
i02n_00.png
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
martinot skrev:
Kom också ihåg att det är betydligt lättare och fler i Sthlm och storstäder som enklare och oftare använder sig av taxi, bilpooler och biluthyrning (de som behöver ta sig fram med bil i bland, men inte vill bekosta bil och parkering på fulltid). Då blir det naturligtvis bilar som nyttjas i högre grad och körs längre jämfört med privatägda bilar.
Man skulle kanske behöva även en karta med antal bilar per capita för olika delar av landet? Det skulle kanske ge en mer rättvisande bild.
Helt klart!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av Dafro »

TiborBlomhall skrev:
Datat kommer från Statistiska Centralbyrån. Liknande data om olika län brukar de klara placera de flesta leasingbilar i rätt län förutom typ stora företag som registrerar alla bilar på huvudkontoret. Men det är ju inte bara Stockholm - hela södra Sverige kör ju mer bil än de i norr.
Tack, och det låter rimligt.
27,8 kWp solceller
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av iAkita »

LarsOJ skrev:
iAkita skrev:
B99 skrev:
SD vann säkert 10% och MP förlorade kanske 5% pga reduktionsplikten i senaste valet, då måste man fundera på om man har tappat kontakten med väljarna.
Precis som man måste fundera på om man tappat kontakten med verkligheten och de problem vi står inför om man föreslår en reducering av reduktionsplikten på de nivåer som SD förespråkar?
Vilka problem är det vi står inför? Klimathotet?

” Inget tyder på att ett behållande av elbilssubventionerna och reduktionsplikten skulle vara bra för klimatet. Det skriver John Hassler, professor i nationalekonomi.”

Är du klimatfientlig eller bara anti SD?
Inte ens SD själva förnekar att det kommer leda till ökade koldioxidutsläpp. Och sen kommer du dragande med ett citat från en nationalekonom :roll:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av Swede1 »

Vad är det för podd ni diskuterar?
iAkita skrev:
B99 skrev:
SD vann säkert 10% och MP förlorade kanske 5% pga reduktionsplikten i senaste valet, då måste man fundera på om man har tappat kontakten med väljarna.
Precis som man måste fundera på om man tappat kontakten med verkligheten och de problem vi står inför om man föreslår en reducering av reduktionsplikten på de nivåer som SD förespråkar?
https://samtiden.nu/2022/11/antligen-do ... ysteri-ut/

Det verkar som vi kan få en mer sansad klimatdebatt i Sverige. SD:s landsbygdspolitiska talesperson Mattias Karlsson dömer ut FN:s kraftfulla klimatvarning och beskriver den som överdriven och ska tas med en nypa salt.

Plötsligt har det blivit möjligt att diskutera sakligt om miljö och klimat. Man behöver inte buga för närmast religiösa hållningar som dömer ut allt ifrågasättande som något från djävulen själv.

//
Från tidigare inlägg:

Oj den här Markus Allard har energi, intressant analys med transferiatet, dessutom vill han ha folkomröstningar!!! Han har liknande slutsats som jag, undrar om han vet hur Schweiz fungerar?

Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 3 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av chaffis75 »

wannabee skrev:
martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Kom också ihåg att det är betydligt lättare och fler i Sthlm och storstäder som enklare och oftare använder sig av taxi, bilpooler och biluthyrning (de som behöver ta sig fram med bil i bland, men inte vill bekosta bil och parkering på fulltid). Då blir det naturligtvis bilar som nyttjas i högre grad och körs längre jämfört med privatägda bilar.
Man skulle kanske behöva även en karta med antal bilar per capita för olika delar av landet? Det skulle kanske ge en mer rättvisande bild.
i02n_00.png
Kombinationen av dessa två kartor är ju klart intressant.. Man får ju inte glömma att de fakriskt är miljöfördelar att bilar utnyttjas i högre grad än att bara stå stilla (ja sålänge de inte körs mer bara för att liksom).
Man borde kanske snarast skapa en karta med hur många mil i snitt man kör per person boende i länet oavsett om man har körkort eller ej såklart eftersom man kan se de som de är min dotter på 11 år som använde bilen när jag körde henne till träningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av Arctic Drifter »

chaffis75 skrev:
wannabee skrev:
martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Kom också ihåg att det är betydligt lättare och fler i Sthlm och storstäder som enklare och oftare använder sig av taxi, bilpooler och biluthyrning (de som behöver ta sig fram med bil i bland, men inte vill bekosta bil och parkering på fulltid). Då blir det naturligtvis bilar som nyttjas i högre grad och körs längre jämfört med privatägda bilar.
Man skulle kanske behöva även en karta med antal bilar per capita för olika delar av landet? Det skulle kanske ge en mer rättvisande bild.
i02n_00.png
Kombinationen av dessa två kartor är ju klart intressant.. Man får ju inte glömma att de fakriskt är miljöfördelar att bilar utnyttjas i högre grad än att bara stå stilla (ja sålänge de inte körs mer bara för att liksom).
Man borde kanske snarast skapa en karta med hur många mil i snitt man kör per person boende i länet oavsett om man har körkort eller ej såklart eftersom man kan se de som de är min dotter på 11 år som använde bilen när jag körde henne till träningen.
Det är ju kombon som är intressant.

Jag pendlade 7 mil per dag med bil när vi bodde i Stockholms innerstad, det var för att tjäna 30 min per dag jämfört med att åka kollektivt.
Nu pendlar jag 17 mil per dag med bil, det är för att tjäna 3 h/dag jämfört med att åka kollektivt och då har jag räknat transporttid, inget dötid som att jag får vänta på bussen, då får vi lägga på en timme till.

MEN, vi har inte dåliga kommunikationer och långa resvägar bara i Norrland, gäller glesbygd generellt.

I Sthlm hade vi en bil, nu har vi tre. Så vårat snitt är klart lägre per bil här då en rullar 120 mil/år. Men familjen kör fler mil per år och jag hävdar att det är mer nyttobetonat än vad det var i Sthlm.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av Alfred »

Swede1 skrev:
Vad är det för podd ni diskuterar?
iAkita skrev:
B99 skrev:
SD vann säkert 10% och MP förlorade kanske 5% pga reduktionsplikten i senaste valet, då måste man fundera på om man har tappat kontakten med väljarna.
Precis som man måste fundera på om man tappat kontakten med verkligheten och de problem vi står inför om man föreslår en reducering av reduktionsplikten på de nivåer som SD förespråkar?
https://samtiden.nu/2022/11/antligen-do ... ysteri-ut/

Det verkar som vi kan få en mer sansad klimatdebatt i Sverige. SD:s landsbygdspolitiska talesperson Mattias Karlsson dömer ut FN:s kraftfulla klimatvarning och beskriver den som överdriven och ska tas med en nypa salt.

Plötsligt har det blivit möjligt att diskutera sakligt om miljö och klimat. Man behöver inte buga för närmast religiösa hållningar som dömer ut allt ifrågasättande som något från djävulen själv.

//
Från tidigare inlägg:

Oj den här Markus Allard har energi, intressant analys med transferiatet, dessutom vill han ha folkomröstningar!!! Han har liknande slutsats som jag, undrar om han vet hur Schweiz fungerar?

Det är inte att få en sansad klimatdebatt att ett av Sveriges största partier nu börjar hitta på att det inte är fastslaget bortom all rimlig bevisbörda att vi har mänskligt orsakade klimatförändringar, att det krävs snabba och omfattande åtgärder för att hålla oss under en klimatförändring på 2 grader (1.5 grader är i princip redan kört) samt att det kommer bli betydligt dyrare för alla – inklusive bilberoende glesbygdsbor – att inte göra något åt klimatförändringarna. Vad skulle världens forskare och FN:s klimatpanel ha att vinna på att hitta på detta problem?

Det är inte svårt att förstå vad Mattias Karlsson och SD har att vinna på att låtsas som om detta inte redan är en avgjord fråga. Genom att påstå att det inte är säkert att det verkligen är ett problem och att det därför inte är rimligt att genomföra åtgärder om de innebär den minsta uppoffring för någon, kan man enkelt vinna röster från folk som tycker att dieseln är dyr nu och gärna håller med om att allt hursomhelst är Kinas fel oavsett hur det egentligen ligger till. Dessa väljare är ändå inte intresserade av att förstå sanningshalten – det räcker med påståendet för att vinna rösterna.

Det är exakt samma playbook som tobaksindustrin och oljeindustrin använt förut. Det räcker att så tvivel och erbjuda en alternativ bekvämare sanning. Men det är fruktansvärt oansvarigt och hemskt att det nu blivit en blockfråga där ena sidan i kammaren är beroende av ett parti som alltså aktivt förnekar klimatförändringarna i sina egna partikontrollerade mediekanaler och vars företrädare anser sig veta bättre än den samlade forskningen eftersom de "klickat sig vidare på olika inlägg".
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
wannabee skrev:
martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Kom också ihåg att det är betydligt lättare och fler i Sthlm och storstäder som enklare och oftare använder sig av taxi, bilpooler och biluthyrning (de som behöver ta sig fram med bil i bland, men inte vill bekosta bil och parkering på fulltid). Då blir det naturligtvis bilar som nyttjas i högre grad och körs längre jämfört med privatägda bilar.
Man skulle kanske behöva även en karta med antal bilar per capita för olika delar av landet? Det skulle kanske ge en mer rättvisande bild.
i02n_00.png
Kombinationen av dessa två kartor är ju klart intressant.. Man får ju inte glömma att de fakriskt är miljöfördelar att bilar utnyttjas i högre grad än att bara stå stilla (ja sålänge de inte körs mer bara för att liksom).
Man borde kanske snarast skapa en karta med hur många mil i snitt man kör per person boende i länet oavsett om man har körkort eller ej såklart eftersom man kan se de som de är min dotter på 11 år som använde bilen när jag körde henne till träningen.
Jo, man borde fördela de körda milen på alla över 18 inom kommunen/länet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av martinot »

Arctic Drifter skrev:
I Sthlm hade vi en bil, nu har vi tre. Så vårat snitt är klart lägre per bil här då en rullar 120 mil/år. Men familjen kör fler mil per år och jag hävdar att det är mer nyttobetonat än vad det var i Sthlm.
När vi bodde inne i city så hade vi i början endast en bil, och senare två bilar när vi fick barn. Nu bor vi på landet utanför storstäder, och har nu tre bilar.

Tror det är väldigt liknande för många. Man har färre bilar när man bor inne i stan (dyrare med parkering, etc.), men de nyttjas förmodligen mera mil per bil i stan än de bilar som körs på landet (där man har både plats och behov för fler).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av MangeT »

Utsläppsrätter är exakt samma playbook som avlatsbrev från Katolska kyrkan.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av fth »

MangeT skrev:
Utsläppsrätter är exakt samma playbook som avlatsbrev från Katolska kyrkan.
Nja, det kan man väl ändå inte hävda?

Handeln med utsläppsrätter gynnar ju dom som gått längst i att faktiskt minska sina utsläpp och missgynnar dom som ligger efter.

Tanken är väl alltså i grund och botten bra, problemet är väl snarare att det har missbrukats genom att t.ex. dela ut gratis utsläppsrätter till industrier som man hävdat annars inte skulle kunna konkurrera med företag utanför EU?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Grund analys i senaste podden

Inlägg av iAkita »

Swede1 skrev:
Det verkar som vi kan få en mer sansad klimatdebatt i Sverige. SD:s landsbygdspolitiska talesperson Mattias Karlsson dömer ut FN:s kraftfulla klimatvarning och beskriver den som överdriven och ska tas med en nypa salt.
Hmm, ska man lita på FNs klimatpanel och all forskning den grundar sina slutsatser och uttalanden på, eller på Mattias Karlssons magkänsla? Helt omöjligt att veta ju... :roll:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar