För mig har 0-100 tiderna ingen som helst betydelse, när vi kommer ner på de här tiderna. Det är alltså andra saker som av gör utrymme, dragkrok och räckvidd... men framför allt priset.Lophornis skrev:Kollar man på hemsidan ang Model 3 så står det lite saker ang utrustning, säkerhet och prestanda. En sak så står är att den ska gå 0-100km/h på under 6sek. Vem kommer vilja köpa Model X 75kwh då för den har 0-100 på 6,2sek?
S01E12: Så blir Tesla Model 3
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Så länge Tesla är ensamma på marknaden i det här räckvidds- och användbarhets-segmentet så kannibaliserar nog alla deras modeller på varandra. Många Model S-köpare har ju köpt den av andra skäl än att den är snabb och rymlig och hade övervägt något annat om alternativ funnits.
Men med de volymerna Tesla siktar på med Model 3 så tror jag inte det håller dem sömnlösa om S/X-försäljningen tappar lite till förmån för 3.
Men med de volymerna Tesla siktar på med Model 3 så tror jag inte det håller dem sömnlösa om S/X-försäljningen tappar lite till förmån för 3.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Ska bli lite kul att se hur begagnatmarknaden på S & X blir när 3:an rullar ut här, speciellt när dom får upp takten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Nu har jag äntligen lyssnat. 10 km långsam löpning i ösregn, 56:36, med er i öronen
Jag är övertygad om att avsaknaden av instrumentkluster framför föraren primärt är av kostnadsskäl. Det är billigare med HUD som ni var inne på, och även avsevärt mycket enklare att anpassa till högertrafik. De tidigare bilarna har varit för komplicerade att tillverka och nu gör de allt för att göra det enkelt. Hong Kong, UK, Australien är väl alla marknader de hoppas på misstänker jag, sen finns det ju andra suspekta länder där de kör på fel sida också.
Att ha "backspegelskärmar" som bara syns när det "finns något att visa" skulle göra mig tokig, i tät trafik skulle de flippa fram och tillbaka sin bild hela tiden. Men var bilden istället ska visas är en relevant fråga när de verkar välja att ta bort den skärmen som hade känts självklar.
En kul variant av förstärkt verklighet som de skulle kunna ha HUDen till är vid navigering, att i korsningar och vid avfarter markera "rätt väg", att markera vilka filer som leder dit man ska osv.
Tror precis som ni att de kommer ha så få varianter som möjligt av bilarna och styra mycket uppgraderingar med mjukvara. Utvecklingen är en stor del av kostnaden och att då potentiellt kunna ta hem de pengarna även efter att tillvalet initialt valts bort är ju fantastiskt, kanske blir det ägare två som aktiverar större batteri eller AP istället för den som köpte bilen först. Kommer också hålla upp andrahandsvärdet tror jag!
Att uppgradera motoreffekten är dock en gråzon, bilen är ju registerrad med den effekt den levererades med. Fast där är de ju redan och tassar iofs, S85D fick väl mer effekt via en mjukvaruppdatering, och såvitt jag vet så har inte de som gjort L-uppgraeringen av sina P85D gjort ny regbesiktning och fört in nya uppgifter i registreringsbeviset?
Det blir också intressant när bilarna blir äldre, garantin inte gäller och mjukvaran knäcks, kan man då fuluppgradera bilen hos halvskumma bilhandlare?
Jag är övertygad om att avsaknaden av instrumentkluster framför föraren primärt är av kostnadsskäl. Det är billigare med HUD som ni var inne på, och även avsevärt mycket enklare att anpassa till högertrafik. De tidigare bilarna har varit för komplicerade att tillverka och nu gör de allt för att göra det enkelt. Hong Kong, UK, Australien är väl alla marknader de hoppas på misstänker jag, sen finns det ju andra suspekta länder där de kör på fel sida också.
Att ha "backspegelskärmar" som bara syns när det "finns något att visa" skulle göra mig tokig, i tät trafik skulle de flippa fram och tillbaka sin bild hela tiden. Men var bilden istället ska visas är en relevant fråga när de verkar välja att ta bort den skärmen som hade känts självklar.
En kul variant av förstärkt verklighet som de skulle kunna ha HUDen till är vid navigering, att i korsningar och vid avfarter markera "rätt väg", att markera vilka filer som leder dit man ska osv.
Tror precis som ni att de kommer ha så få varianter som möjligt av bilarna och styra mycket uppgraderingar med mjukvara. Utvecklingen är en stor del av kostnaden och att då potentiellt kunna ta hem de pengarna även efter att tillvalet initialt valts bort är ju fantastiskt, kanske blir det ägare två som aktiverar större batteri eller AP istället för den som köpte bilen först. Kommer också hålla upp andrahandsvärdet tror jag!
Att uppgradera motoreffekten är dock en gråzon, bilen är ju registerrad med den effekt den levererades med. Fast där är de ju redan och tassar iofs, S85D fick väl mer effekt via en mjukvaruppdatering, och såvitt jag vet så har inte de som gjort L-uppgraeringen av sina P85D gjort ny regbesiktning och fört in nya uppgifter i registreringsbeviset?
Det blir också intressant när bilarna blir äldre, garantin inte gäller och mjukvaran knäcks, kan man då fuluppgradera bilen hos halvskumma bilhandlare?
Model Y LR AWD 2022
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Bra och skoj lyssning som vanligt! (Speciellt när man blir omnämnd igen! Med lite tur kanske ni får fler saker skickade )
Gällande HUD - Kan absolut vara ett alternativ, men tvivlar på att det blir det ENDA som används för att visa instrument osv.
Är det ens tillåtet att inte ha en skärm eller liknande.
Även en bra HUD har ju sina begränsningar (sätt på dig ett par polariserande solglasögon t.ex. )...
Jag personligen tror på en skärm som i S och X innanför ratten, kanske dock i annan form och storlek. Eventuellt HUD som tillval, men kommer det som tillval (eller standard) på 3, kommer det garanterat på S och X också.
/Jocce
Gällande HUD - Kan absolut vara ett alternativ, men tvivlar på att det blir det ENDA som används för att visa instrument osv.
Är det ens tillåtet att inte ha en skärm eller liknande.
Även en bra HUD har ju sina begränsningar (sätt på dig ett par polariserande solglasögon t.ex. )...
Jag personligen tror på en skärm som i S och X innanför ratten, kanske dock i annan form och storlek. Eventuellt HUD som tillval, men kommer det som tillval (eller standard) på 3, kommer det garanterat på S och X också.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Du vet var vi bor... keep it comin'Jocce skrev:Bra och skoj lyssning som vanligt! (Speciellt när man blir omnämnd igen! Med lite tur kanske ni får fler saker skickade
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet. HUD går att mjukvarumodifiera det gör det ju med en skärm också, men skärm och HUD känns som det logiska för ett "mjukvaruföretag" som Tesla. Skärm i mitten och HUD som komplement, det känns sådär "Elonskt obvious".Jocce skrev:Bra och skoj lyssning som vanligt! (Speciellt när man blir omnämnd igen! Med lite tur kanske ni får fler saker skickade )
Gällande HUD - Kan absolut vara ett alternativ, men tvivlar på att det blir det ENDA som används för att visa instrument osv.
Är det ens tillåtet att inte ha en skärm eller liknande.
Även en bra HUD har ju sina begränsningar (sätt på dig ett par polariserande solglasögon t.ex. )...
Jag personligen tror på en skärm som i S och X innanför ratten, kanske dock i annan form och storlek. Eventuellt HUD som tillval, men kommer det som tillval (eller standard) på 3, kommer det garanterat på S och X också.
/Jocce
_________
Västvärlden går för övrigt inte mot undergången utan Trump-inslag, västvärlden går mot undergången med Trump-inslag. Enda botemedlet mot löjliga pajasar är utbildning. Vi ligger alltså tyvärr sämre till i framtiden än vi gör nu då skolan bara blir sämre och sämre.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Källa på detta eller gissning?zyax skrev:
HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet. HUD går att mjukvarumodifiera det gör det ju med en skärm också, men skärm och HUD känns som det logiska för ett "mjukvaruföretag" som Tesla. Skärm i mitten och HUD som komplement, det känns sådär "Elonskt obvious".
Är det som sagt ens tillåtet med endast HUD, när det gäller varningslampor, blinkersindikering osv?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Det finns ingen information om HUD ännu - allt som rör HUD är spekulationer.Jocce skrev:Källa på detta eller gissning?
Är det som sagt ens tillåtet med endast HUD, när det gäller varningslampor, blinkersindikering osv?
Tesla kan tänkas uppfylla lagarnas absoluta minimumnivå genom att ha en tunn list med LED-lampor för blinkersindikering etc. men resten i HUD...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Gissning. Skrev ordet känns för att beskriva det. Allt med M3 är ju gissningar ännu då det troligen inte ens finns en fysisk bil ännu, än mindre är den mjukvarumässigt klar.Jocce skrev:Källa på detta eller gissning?zyax skrev:
HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet. HUD går att mjukvarumodifiera det gör det ju med en skärm också, men skärm och HUD känns som det logiska för ett "mjukvaruföretag" som Tesla. Skärm i mitten och HUD som komplement, det känns sådär "Elonskt obvious".
Är det som sagt ens tillåtet med endast HUD, när det gäller varningslampor, blinkersindikering osv?
/Jocce
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Precis. Man kan också tänka sig att föraren kan välja att få upp utvald info via HUD via någon inställning.Herr X skrev:Det finns ingen information om HUD ännu - allt som rör HUD är spekulationer.Jocce skrev:Källa på detta eller gissning?
Är det som sagt ens tillåtet med endast HUD, när det gäller varningslampor, blinkersindikering osv?
Tesla kan tänkas uppfylla lagarnas absoluta minimumnivå genom att ha en tunn list med LED-lampor för blinkersindikering etc. men resten i HUD...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Okej, tänkte mest på din mening:zyax skrev:Gissning. Skrev ordet känns för att beskriva det. Allt med M3 är ju gissningar ännu då det troligen inte ens finns en fysisk bil ännu, än mindre är den mjukvarumässigt klar.
"HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet."
Där lät det mindre som en gissning
Jag är fortfarande i tron att det inte kommer bli HUD som primär "körinformationskälla".
Finns det ens HUDar idag som klarar avancerad (läs: "snygg") grafik?
Hur bra klarar sig en HUD i extremt solljus? Tidigare varianter för bilar har ju inte varit tip-top där, men det är ganska många år sedan jag använde en sådan mycket!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Vad ska du med snygg grafik till, det är väl istället för en instrumentpanel du har en HUD. När jag kollade runt på egna HUD-system tyckte jag att Continental hade en helt ok lösning. vad Tesla kommer att visa i HUD är nog väldigt lite om inte användaren konfigurerar det.Jocce skrev:Okej, tänkte mest på din mening:zyax skrev:Gissning. Skrev ordet känns för att beskriva det. Allt med M3 är ju gissningar ännu då det troligen inte ens finns en fysisk bil ännu, än mindre är den mjukvarumässigt klar.
"HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet."
Där lät det mindre som en gissning
Jag är fortfarande i tron att det inte kommer bli HUD som primär "körinformationskälla".
Finns det ens HUDar idag som klarar avancerad (läs: "snygg") grafik?
Hur bra klarar sig en HUD i extremt solljus? Tidigare varianter för bilar har ju inte varit tip-top där, men det är ganska många år sedan jag använde en sådan mycket!
/Jocce
Continentals video:
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Om den ska visa saker permanent (vilket förvisso kanske bara är farten den behöver visa) så tror jag generellt folk vill ha det "snyggt".zyax skrev:Vad ska du med snygg grafik till, det är väl istället för en instrumentpanel du har en HUD. När jag kollade runt på egna HUD-system tyckte jag att Continental hade en helt ok lösning. vad Tesla kommer att visa i HUD är nog väldigt lite om inte användaren konfigurerar det.
Continentals video:
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3
Håller med, ska jag betala för det så ska det se proffsigt ut och inte "hemmabygge"-stil helt enkelt...Jocce skrev:Om den ska visa saker permanent (vilket förvisso kanske bara är farten den behöver visa) så tror jag generellt folk vill ha det "snyggt".zyax skrev:Vad ska du med snygg grafik till, det är väl istället för en instrumentpanel du har en HUD. När jag kollade runt på egna HUD-system tyckte jag att Continental hade en helt ok lösning. vad Tesla kommer att visa i HUD är nog väldigt lite om inte användaren konfigurerar det.
Continentals video:
/Jocce
Flera av dom jag kollat på har tex sett ganska bedrövliga ut och inte gett intryck av en slutprodukt sas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19