S01E12: Så blir Tesla Model 3

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
Jocce skrev:
Källa på detta eller gissning?

Är det som sagt ens tillåtet med endast HUD, när det gäller varningslampor, blinkersindikering osv?
Det finns ingen information om HUD ännu - allt som rör HUD är spekulationer.

Tesla kan tänkas uppfylla lagarnas absoluta minimumnivå genom att ha en tunn list med LED-lampor för blinkersindikering etc. men resten i HUD...
Precis. Man kan också tänka sig att föraren kan välja att få upp utvald info via HUD via någon inställning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3

Inlägg av Jocce »

zyax skrev:
Gissning. Skrev ordet känns för att beskriva det. Allt med M3 är ju gissningar ännu då det troligen inte ens finns en fysisk bil ännu, än mindre är den mjukvarumässigt klar.
Okej, tänkte mest på din mening:

"HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet."

Där lät det mindre som en gissning ;)

Jag är fortfarande i tron att det inte kommer bli HUD som primär "körinformationskälla".
Finns det ens HUDar idag som klarar avancerad (läs: "snygg") grafik?

Hur bra klarar sig en HUD i extremt solljus? Tidigare varianter för bilar har ju inte varit tip-top där, men det är ganska många år sedan jag använde en sådan mycket!



/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3

Inlägg av zyax »

Jocce skrev:
zyax skrev:
Gissning. Skrev ordet känns för att beskriva det. Allt med M3 är ju gissningar ännu då det troligen inte ens finns en fysisk bil ännu, än mindre är den mjukvarumässigt klar.
Okej, tänkte mest på din mening:

"HUD kommer det att bli, instrumentpanel är helt uteslutet."

Där lät det mindre som en gissning ;)

Jag är fortfarande i tron att det inte kommer bli HUD som primär "körinformationskälla".
Finns det ens HUDar idag som klarar avancerad (läs: "snygg") grafik?

Hur bra klarar sig en HUD i extremt solljus? Tidigare varianter för bilar har ju inte varit tip-top där, men det är ganska många år sedan jag använde en sådan mycket!

/Jocce
Vad ska du med snygg grafik till, det är väl istället för en instrumentpanel du har en HUD. När jag kollade runt på egna HUD-system tyckte jag att Continental hade en helt ok lösning. vad Tesla kommer att visa i HUD är nog väldigt lite om inte användaren konfigurerar det.

Continentals video:
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3

Inlägg av Jocce »

zyax skrev:
Vad ska du med snygg grafik till, det är väl istället för en instrumentpanel du har en HUD. När jag kollade runt på egna HUD-system tyckte jag att Continental hade en helt ok lösning. vad Tesla kommer att visa i HUD är nog väldigt lite om inte användaren konfigurerar det.

Continentals video:
Om den ska visa saker permanent (vilket förvisso kanske bara är farten den behöver visa) så tror jag generellt folk vill ha det "snyggt".


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S01E12: Så blir Tesla Model 3

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
zyax skrev:
Vad ska du med snygg grafik till, det är väl istället för en instrumentpanel du har en HUD. När jag kollade runt på egna HUD-system tyckte jag att Continental hade en helt ok lösning. vad Tesla kommer att visa i HUD är nog väldigt lite om inte användaren konfigurerar det.

Continentals video:
Om den ska visa saker permanent (vilket förvisso kanske bara är farten den behöver visa) så tror jag generellt folk vill ha det "snyggt".


/Jocce
Håller med, ska jag betala för det så ska det se proffsigt ut och inte "hemmabygge"-stil helt enkelt...
Flera av dom jag kollat på har tex sett ganska bedrövliga ut och inte gett intryck av en slutprodukt sas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar