S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av djFabbe »

chpaulin skrev:
Tyckte att det var ett mycket intressant avsnitt även om jag kan hålla med om att det var ganska få minuter om Tesla :)

Måste få inflika lite på mina tankar kring den politiska förändring vi börjar se i fler och fler länder, missnöjet får styra vad man skriver på valsedeln. Man låter några få frågor (som för individerna är mycket viktiga) diktera vem/vilka som skall få styra landet i samtliga frågor.

För mig så är denna utveckling väldigt skrämmande när det bara är en fråga som bestämmer vad man skall rösta på och majoriteten vill tro på "quick fixes" och har bara sina egna behov i fokus. Några enkla exempel; pensionärer som röstar på det parti som lovar störst höjning av pensionen, Studenter som röstar på högre studiemedel, Föräldrar för högre barnbidrag och så vidare. Nästan alla dessa frågor är dessutom inrikesfrågor och man helt glömmer av att sitt land inte är ensamt utan en del av en planet som krymper med tiden och där vi alla delar på dess resurser.

Jag brukar tipsa dem som tänker rösta på Parti A/Person A för att de lovat fixa deras reella (eller upplevda) problem att istället tänka större. Vart borde du lägga din röst om du tänkte på dina barns framtid och den värld där de skall leva i som kommer vara ännu mindre än vad den är idag. Ett litet land som Sverige kommer inte klara av de prövningar vi har framöver utan att vi genomför saker som kanske inte är det bästa för ditt liv och situation just nu men är rätt val för helheten och på sikt.

Såg en presentation på TED om "Good country index" där man mäter vad olika länder gör för gott i världen och just nu är väldigt många västerländska länder påväg i helt fel riktning. Mindre fokus på världsekonomi, fredsbevarande, återuppbyggande och mer introverta och med tron att man kan isolera sig från omvärlden och på så sätt göra "{insert country here} great again".

https://www.youtube.com/watch?v=1X7fZoDs9KU
https://goodcountry.org/index/overall-rankings
+1 på i princip allt du skriver. Ska kolla in TED-talket!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av djFabbe »

bullen skrev:
Sitter o lyssnar på er på flyget. Och jag kan nog hålla med om att det blev lite för mycket politik o för lite Tesla. Men hela samhället stannade ju upp o alla pratade Trump så ni är mer än ursäktade! Låt det bara inte bli en vana. Men Fabbe jag skrattade inom mig när du pratade om "Alla ska med" kampanjen. Jag tänker ofta på den och ser framför mig bilden med killen som hänger efter sista vagnen. Min fråga som hela tiden dyker upp är. Ok alla ska med. Men vem f-n ska dra? Om alla kommer med tåget men ingen drar det framåt är det rätt värdelöst. O Anders, Maslows behovstrappa har hängt med sen högskolan o kul o bli påmind om denBild
Ursäkta flummigt inlägg, men jag gillar er!! Kör hårt!
Du har så rätt! Frågan om vem som ska dra är minst lika viktig! Bra formulerat, det uttrycket kommer jag stjäla till framtida diskussioner! :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av Bjelke »

djFabbe skrev:
bullen skrev:
Sitter o lyssnar på er på flyget. Och jag kan nog hålla med om att det blev lite för mycket politik o för lite Tesla. Men hela samhället stannade ju upp o alla pratade Trump så ni är mer än ursäktade! Låt det bara inte bli en vana. Men Fabbe jag skrattade inom mig när du pratade om "Alla ska med" kampanjen. Jag tänker ofta på den och ser framför mig bilden med killen som hänger efter sista vagnen. Min fråga som hela tiden dyker upp är. Ok alla ska med. Men vem f-n ska dra? Om alla kommer med tåget men ingen drar det framåt är det rätt värdelöst. O Anders, Maslows behovstrappa har hängt med sen högskolan o kul o bli påmind om denBild
Ursäkta flummigt inlägg, men jag gillar er!! Kör hårt!
Du har så rätt! Frågan om vem som ska dra är minst lika viktig! Bra formulerat, det uttrycket kommer jag stjäla till framtida diskussioner! :)
:lol: ja det var en rätt så kul bild man får upp i huvudet lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av djFabbe »

apkungen skrev:
Idag var avsnittet väldigt kontroversiellt! Ojoj! Jag har inte gett mig in i diskussionen på länge men nu måste jag skriva av mig lite:

"Trump är bra för USA"
Min analys till att Trump har blivit president är pga människors synsätt på världen idag. Den är så negativ att man blir mörkrädd. "Make America great again", vaddå igen? Det har aldrig varit bra och det var definitivt inte bättre förr. Folk lever längre, har bättre utbildning och tjänar mer (HDI), landet är mindre rasistiskt, folk får älska vem de vill och i många stater gifta sig med vem de vill, mordnivån är lägre än den varit på över 50år, kvinnor har bättre rättigheter och så här ser det ut i hela världen, det blir bättre, det är färre personer än någonsin som dör i krig osv. Det ligger i människans natur att vara negativ, alla fokuserar på det negativa och med internet och så mycket negativ info så tror folk att allt är skit och röstar då på något de tror kan göra världen bättre. Och om världen är så dålig idag kan ju inte sittande regering göra den bra imorn.

Jag tror verkligen inte Trump kommer att vara bra för USA på något sätt. Han har sagt så mycket idiotiska saker att det inte kan bli bra. Rasistisk, kvinnofientlig osv. Det är bara att titta på vad som hände när Trump vann. Folk gav sig ut på gatorna och skrev "nigg**" på folks bilar, sexuellt ofredade kvinnor osv. Det var hemskt att se.

Kanske är det så i USA att politiken har rört sig för långt bort från folket, vad vet jag men i Sverige är det iaf inte så, vår statsminister är Svetsare liksom :p. Känns mest som en konstig undanflykt till att det skulle vara bra med en sån som Trump.

Folk tror också att invandringen är ett så enormt problem, jag fattar inte vad de får det ifrån, visst är det en påfrestning ekonomiskt tex men en globaliserad värld där man kan röra sig mer fritt, där vi tillåter invandring, det är det vi måste sträva mot, det finns inget annat alternativ. Invandring är bra för ekonomin. Sverige har tagit emot massor med flyktingar, Tyskland också, två länder som det går väldigt bra för. Japan har det desdå kärvare. Unga människor utvandrar och eftersom de inte tillåter invandring får de inte in unga människor. Befolkningen åldras, populationen minskar, deflationen ökar och tillväxten avstannar... Och personligen tränar jag väldigt mycket parkour ute i Tensta, väldigt många med utländsk bakgrund, jag har aldrig haft några problem av något slag eller känt mig otrygg över huvudtaget. Utländska kidsen, vid parkourparken, lyssnar faktiskt bättre på mig än svenska barn om man nu ska generalisera. Det finns bara EN sak som jag upplever som negativt hos många med utländsk bakgrund och det är kvinnosynen, det finns väldigt få kvinnor ute och rör sig i Tensta och det är lite obehagligt tycker jag. Men skulle det ha varit bättre för dessa kvinnor om de skulle ha varit kvar i länderna de har påbrå från, nej jag skulle inte tro det. Och att utländska män skulle vara farliga för "våra svenska kvinnor" är också bara snack. Läste statistik på att svenska kvinnor våldtas av svenska män i 9 av 10 fall samtidigt som 3 av 10 män i Sverige har utländsk bakgrund.

Det enda Trump var bra för var för min plånbok för jag satsade pengar på att han skulle vinna via Unibet som hade 5.0 i odds dagen innan...

"Jobben försvinner"
Bara för att maskiner tar över vissa jobb försvinner inte pengarna. Som ni var inne på så kan folk göra andra saker istället. Det där med att kratta löv tyckte jag var ett dåligt exempel men kolla på skolorna, sjukhusen, äldreboende, polis, brankår osv osv alla går på knäna, sverige är i förfall (nej de går faktiskt inte på knäna, nu är jag sådär larvigt pesimistisk igen) men de skulle definitivt må bra av ett gäng extra händer!


P.S. Personligen får jag nog av politik i vardagen och gillar mer diskussioner om teknik. Jag blir så upprörd av sånt här haha!
Jag tror både jag och Anders (men kanske mest jag) håller med dig i stort i det du skriver. Jag nämner ju tex några av de tokiga saker han sagt i avsnittet. Samtidigt är det svårt att värdera vem Trump verkligen är då svensk mediabevakning varit bitvis ganska knasig...

Problemet med veckans avsnitt var ju i viss mån att vi fick tidsbrist och inte hann komma in tillräckligt på Tesla. Undertecknad (som är betydligt mer kritisk till Trump) kanske skulle protesterat lite mer (idén från början var att Anders skulle vara mer pro Trump och jag emot), men också det blev svårt när tiden började rinna ut.

Tack för all feedback! Vi lovar bot och bättring och återkommer med ett Teslaspäckat nästa avnitt! :-)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Jag tror verkligen inte Trump kommer att vara bra för USA på något sätt. Han har sagt så mycket idiotiska saker att det inte kan bli bra. Rasistisk, kvinnofientlig osv. Det är bara att titta på vad som hände när Trump vann. Folk gav sig ut på gatorna och skrev "nigg**" på folks bilar, sexuellt ofredade kvinnor osv. Det var hemskt att se.
For the sake of the record: jag tycker också att Trump är en idiot och tror också att hans politik är destruktiv på många sätt - få människor ställer sig nog också bakom hans vansinniga uttalanden etc. Min tes handlade om att klyftan mellan väljare och politiker börjar bli farlig, och att valet av Trump kanske skulle kunna bidra till att dämpa det folkliga missnöjet innan det är för sent. Trump är en dumskalle, men jag tror inte att han kommer bli västvärldens undergång. Däremot kan nästa president bli det, om den politiska "eliten" fortsätter att se ner på stora väljargrupper.
apkungen skrev:
"Jobben försvinner"
Bara för att maskiner tar över vissa jobb försvinner inte pengarna. Som ni var inne på så kan folk göra andra saker istället. Det där med att kratta löv tyckte jag var ett dåligt exempel men kolla på skolorna, sjukhusen, äldreboende, polis, brankår osv osv
Poängen var naturligtvis inte att alla ska kratta löv i framtiden, utan att det vimlar av saker i samhället som behöver göras. När några jobb försvinner tillkommer andra eftersom vi då har möjlighet att höja vår levnadsstandard. Så har hänt historiskt och det finns ingen anledning att tro att det inte kommer hända framöver.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av Alfred »

Herr X skrev:
For the sake of the record: jag tycker också att Trump är en idiot och tror också att hans politik är destruktiv på många sätt - få människor ställer sig nog också bakom hans vansinniga uttalanden etc. Min tes handlade om att klyftan mellan väljare och politiker börjar bli farlig, och att valet av Trump kanske skulle kunna bidra till att dämpa det folkliga missnöjet innan det är för sent. Trump är en dumskalle, men jag tror inte att han kommer bli västvärldens undergång. Däremot kan nästa president bli det, om den politiska "eliten" fortsätter att se ner på stora väljargrupper.
Herr X skrev:
Poängen var naturligtvis inte att alla ska kratta löv i framtiden, utan att det vimlar av saker i samhället som behöver göras. När några jobb försvinner tillkommer andra eftersom vi då har möjlighet att höja vår levnadsstandard. Så har hänt historiskt och det finns ingen anledning att tro att det inte kommer hända framöver.
För att förtydliga mitt första griniga inlägg: Jag är supertacksam för att ni väljer att lägga er fritid på att spela in en Tesla-podd åt alla oss som är ohälsosamt överintresserade av detta fascinerande bolag. Kudos!

Och jag har inte betalat er något, så om jag inte gillar vad ni gör så kan jag såklart sluta lyssna istället för att gnälla på folks ideella arbete. Det är ju inte som att jag gör någon bättre podd själv.

Min poäng är dock som följer: Trots att jag älskar politik, makrofrågor och automatisering, söker jag andra källor än Tesla-podden för generella resonemang och analyser som inte är knutna till bolaget Tesla. Om du vill lägga ut orden om vad du tror om makrotrender och framtid, starta en podd för det och då är mitt tips att ta med dig någon som är lika intresserad som du och kan säga emot. Fabbe har massor av styrkor (verkar störtskön!), men han är inte en motpol till dig i politiska frågor, varken inrikes eller utrikes, nutid eller framtid.

Med Tesla-podden hoppas jag att ni vill nå alla som är intresserade av elbilar, Tesla, Elon Musk, hållbar energi, entreprenörskap etc. Det har åtminstone varit mina förväntningar och jag tycker att ni levt upp till det väl med de första 7-8 avsnitten.

På sistone har episoderna dock innehållit alltmer åsikter från dig i politiska frågor, och du lägger ofta fram dina resonemang som sanning med en friskrivning på slutet. Jag ville göra er medvetna om förskjutningen och retoriskt fråga om ni inte vill att folk som tycker annorlunda än er politiskt ska vara med i målgruppen för Tesla-podden. För nu håller ni på att alienera dem och folk som inte bryr sig om politik alls.

Det spelar ingen roll om ni båda röstar högerut eller om jag gör det. Jag är rätt säker på att det finns folk som inte uppskattar oemotsagd jargong på Socialdemokraternas bekostnad (alla ska med), men som gärna vill ha en Tesla-podd. Så varför uppehålla sig vid irrelevanta politiska skämt när det finns så mycket att säga som är relevant för alla Tesla-intresserade?

Annars krymper målgruppen ner mot folk som Schweiz-trollet här ovan. Kanske en bra karikatyr för er att tänka på som anledning för varför ni inte ska sticka iväg för långt OT?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av djFabbe »

Alfred skrev:
Herr X skrev:
For the sake of the record: jag tycker också att Trump är en idiot och tror också att hans politik är destruktiv på många sätt - få människor ställer sig nog också bakom hans vansinniga uttalanden etc. Min tes handlade om att klyftan mellan väljare och politiker börjar bli farlig, och att valet av Trump kanske skulle kunna bidra till att dämpa det folkliga missnöjet innan det är för sent. Trump är en dumskalle, men jag tror inte att han kommer bli västvärldens undergång. Däremot kan nästa president bli det, om den politiska "eliten" fortsätter att se ner på stora väljargrupper.
Herr X skrev:
Poängen var naturligtvis inte att alla ska kratta löv i framtiden, utan att det vimlar av saker i samhället som behöver göras. När några jobb försvinner tillkommer andra eftersom vi då har möjlighet att höja vår levnadsstandard. Så har hänt historiskt och det finns ingen anledning att tro att det inte kommer hända framöver.
För att förtydliga mitt första griniga inlägg: Jag är supertacksam för att ni väljer att lägga er fritid på att spela in en Tesla-podd åt alla oss som är ohälsosamt överintresserade av detta fascinerande bolag. Kudos!

Och jag har inte betalat er något, så om jag inte gillar vad ni gör så kan jag såklart sluta lyssna istället för att gnälla på folks ideella arbete. Det är ju inte som att jag gör någon bättre podd själv.

Min poäng är dock som följer: Trots att jag älskar politik, makrofrågor och automatisering, söker jag andra källor än Tesla-podden för generella resonemang och analyser som inte är knutna till bolaget Tesla. Om du vill lägga ut orden om vad du tror om makrotrender och framtid, starta en podd för det och då är mitt tips att ta med dig någon som är lika intresserad som du och kan säga emot. Fabbe har massor av styrkor (verkar störtskön!), men han är inte en motpol till dig i politiska frågor, varken inrikes eller utrikes, nutid eller framtid.

Med Tesla-podden hoppas jag att ni vill nå alla som är intresserade av elbilar, Tesla, Elon Musk, hållbar energi, entreprenörskap etc. Det har åtminstone varit mina förväntningar och jag tycker att ni levt upp till det väl med de första 7-8 avsnitten.

På sistone har episoderna dock innehållit alltmer åsikter från dig i politiska frågor, och du lägger ofta fram dina resonemang som sanning med en friskrivning på slutet. Jag ville göra er medvetna om förskjutningen och retoriskt fråga om ni inte vill att folk som tycker annorlunda än er politiskt ska vara med i målgruppen för Tesla-podden. För nu håller ni på att alienera dem och folk som inte bryr sig om politik alls.

Det spelar ingen roll om ni båda röstar högerut eller om jag gör det. Jag är rätt säker på att det finns folk som inte uppskattar oemotsagd jargong på Socialdemokraternas bekostnad (alla ska med), men som gärna vill ha en Tesla-podd. Så varför uppehålla sig vid irrelevanta politiska skämt när det finns så mycket att säga som är relevant för alla Tesla-intresserade?

Annars krymper målgruppen ner mot folk som Schweiz-trollet här ovan. Kanske en bra karikatyr för er att tänka på som anledning för varför ni inte ska sticka iväg för långt OT?
Du har så rätt! Tack för din feedback. I fortsättningen blir det mer Tesla i Teslapodden. Vi kommer bog behöva göra någon form av offentlig avbön i nästa avsnitt! ;)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av DSV »

Intressant Anders förutspår att kantklippning av gräsmattan är en robot övermäktig i samma andetag som en körandet av lastbil inte är det :)

Själv har jag för få kollegor att ha fikarastdiskussioner med i allmänhet så jag lyssnar gärna på utsvävningar inom andra områden också men förstår kritiken. Ni får starta en podd till ;-)
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av kofoten »

Även om det var mycket politik så var det ändå intressant att lyssna på 8-)
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av JFAH »

https://electrek.co/2016/11/22/elon-mus ... la-spacex/

Jodå. Trump är säkert det bästa som kan hända tesla. /s
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av Herr X »

Alfred skrev:
På sistone har episoderna dock innehållit alltmer åsikter
Teslapodden är en podd som utgår ifrån mina, Fabians och våra gästers synpunkter, idéer och tankar kring Tesla och annat. Lyssna tillbaka på de tidigare avsnitten och du kommer att höra att vi redan från det allra första avsnittet talar om hur vi tror att autonom drift kommer påverka samhället i framtiden, baserat på våra åsikter, erfarenheter och tankar. Vår podd är ingen torr sammanställning av känd fakta, utan samtal mellan två personer som är intressanta för några men tråkiga för andra. Jag har också full förståelse för att politik polariserar, men det är helt ofrånkomligt att det blir mycket politiska diskussioner när hela miljöfrågan är så politiserad och fylld med politiska subventioner och incitament.
Vid det här laget har du en känsla för hur jag och Fabian ser på samhället i stort och om du inte kan acceptera vår syn på sakernas tillstånd så är det fritt fram att starta Faktateslapodden, Teslapodden 2 eller helt enkelt låta bli att lyssna. Alternativt är du och alla andra välkomna att diskutera programmen här eller på andra platser - det är självklart fullt tillåtet att tycka på ett annat sätt än vad vi gör.

Både jag och Fabian är också helt på det klara med att disponeringen av förra avsnittet blev för mycket fokus på Trump generellt och för lite tid till hur Trump kommer påverka Tesla. Vi lovar att bli bättre på att disponera tiden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: S01E13: Trump - det bästa som kan hända Tesla?

Inlägg av Alfred »

Herr X skrev:
Alfred skrev:
På sistone har episoderna dock innehållit alltmer åsikter
Teslapodden är en podd som utgår ifrån mina, Fabians och våra gästers synpunkter, idéer och tankar kring Tesla och annat. Lyssna tillbaka på de tidigare avsnitten och du kommer att höra att vi redan från det allra första avsnittet talar om hur vi tror att autonom drift kommer påverka samhället i framtiden, baserat på våra åsikter, erfarenheter och tankar. Vår podd är ingen torr sammanställning av känd fakta, utan samtal mellan två personer som är intressanta för några men tråkiga för andra. Jag har också full förståelse för att politik polariserar, men det är helt ofrånkomligt att det blir mycket politiska diskussioner när hela miljöfrågan är så politiserad och fylld med politiska subventioner och incitament.
Vid det här laget har du en känsla för hur jag och Fabian ser på samhället i stort och om du inte kan acceptera vår syn på sakernas tillstånd så är det fritt fram att starta Faktateslapodden, Teslapodden 2 eller helt enkelt låta bli att lyssna. Alternativt är du och alla andra välkomna att diskutera programmen här eller på andra platser - det är självklart fullt tillåtet att tycka på ett annat sätt än vad vi gör.

Både jag och Fabian är också helt på det klara med att disponeringen av förra avsnittet blev för mycket fokus på Trump generellt och för lite tid till hur Trump kommer påverka Tesla. Vi lovar att bli bättre på att disponera tiden.
Du har helt rätt. Jag vill jättegärna ha era åsikter om Tesla-rykten och liknande. Lite mindre intresserad av dem OT. Men om jag inte gillar podden är det ju bara att sluta lyssna.

Tack igen för att ni tar er tid, anledningen att jag bryr mig är ju för att jag väldigt gärna vill lyssna på en bra Tesla-podd och att den varit så bra till en början. Låter bra att ni tagit till er synpunkterna, hoppas jag/vi inte tagit lusten ifrån er. För i grund och botten är det så grymt att ni gör det överhuvudtaget!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar