Hjälp med gäster!
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: Hjälp med gäster!
Oh! Hon Chelsea Sexton, hon som var med och utvecklade EV-one. Hon e me i filmen who killed the electric car
Hjälp med gäster!
Tack för många fina tips på personer att ha med i programmen - många bra namn och vi är redan igång att kontakta folk.
Om ni har ingångar så får ni väldigt gärna hjälpa till - överst på mitt block över superspännande potentiella gäster står Christian von Koenigsegg, men där har vi dessvärre ännu inte riktigt hittat någon bra ingång. Så om du har honom på Facebook eller känner nån som känner nån, alternativt om just du som läser detta råkar vara Christian von Koenigsegg, tveka inte att PM:a mig
Om ni har ingångar så får ni väldigt gärna hjälpa till - överst på mitt block över superspännande potentiella gäster står Christian von Koenigsegg, men där har vi dessvärre ännu inte riktigt hittat någon bra ingång. Så om du har honom på Facebook eller känner nån som känner nån, alternativt om just du som läser detta råkar vara Christian von Koenigsegg, tveka inte att PM:a mig
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Det skulle kanske vara intressant att höra hur ett stort svenskt energiföretag resonerar. Såväl vad gäller utbyggnad av laddstationer, betalningsmodeller och tekniska lösningar (induktion, batterilagring, mm)Herr X skrev:Tack för många fina tips på personer att ha med i programmen - många bra namn och vi är redan igång att kontakta folk.
Om ni har ingångar så får ni väldigt gärna hjälpa till - överst på mitt block över superspännande potentiella gäster står Kristian von Koenigsegg, men där har vi dessvärre ännu inte riktigt hittat någon bra ingång. Så om du har honom på Facebook eller känner nån som känner nån, alternativt om just du som läser detta råkar vara Kristian von Koenigsegg, tveka inte att PM:a mig
Ansvarig chef för Affärsutveckling på Vattenfall är Mattias Tingvall (bild)
Installerat 13,2 kWp solceller
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hjälp med gäster!
Någon som jag skulle tycka vore väldigt intressant att få som gäst vore Peter Carlsson. Om jag minns rätt så har vi en på forumet som känner honom väl. Han var över och jobbade lite hos Tesla om jag minns rätt. Ska se om jag hittar honom. Det var länge sen han skrev något tror jag...
Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sson#p6067
Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sson#p6067
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hjälp med gäster!
Kalle skrev:Han Petter Carlsson som satt i teslas ledning förut kan va intresant att snacka med. (va det inte nån här på forumst som hadde bott hos honnom i usa under en sommar?)
lator skrev:Någon som jag skulle tycka vore väldigt intressant att få som gäst vore Peter Carlsson. Om jag minns rätt så har vi en på forumet som känner honom väl. Han var över och jobbade lite hos Tesla om jag minns rätt. Ska se om jag hittar honom. Det var länge sen han skrev något tror jag...
Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.
Ja! Henrik va de ja! (han som så retligt viste hur model 3 såg ut långt före oss andra )
+1 på Petter Carlsson,
fast han kanske inte kan säga så mycket beroende av vad han har för non-disclosure agreements me tesla.
Re: Hjälp med gäster!
Observera att han heter Peter, inte Petter. Annars kanske det blir en kort intervjuKalle skrev:Kalle skrev:Han Petter Carlsson som satt i teslas ledning förut kan va intresant att snacka med. (va det inte nån här på forumst som hadde bott hos honnom i usa under en sommar?)lator skrev:Någon som jag skulle tycka vore väldigt intressant att få som gäst vore Peter Carlsson. Om jag minns rätt så har vi en på forumet som känner honom väl. Han var över och jobbade lite hos Tesla om jag minns rätt. Ska se om jag hittar honom. Det var länge sen han skrev något tror jag...
Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.
Ja! Henrik va de ja! (han som så retligt viste hur model 3 såg ut långt före oss andra )
+1 på Petter Carlsson,
fast han kanske inte kan säga så mycket beroende av vad han har för non-disclosure agreements me tesla.
Peter Carlsson håller ju även på att jobba med att skapa en Gigafactory här i Sverige så han hade utan tvekan varit en mycket bra kandidat till programmet:
http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonom ... ik-6792052
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Hjälp med gäster!
Vad sägs om vår miljöminister. Vore kul att höra hur regeringen/mp ser på elbilar och eventuella incitament för att göra övergången till miljövänligare bilar så snabb som möjligt, eller om målet är att alla ska cykla.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Hjälp med gäster!
Eftersom man själva (iallafall jag) trakasserar min omgivning både privat och arbetskollegor om miljön/elbilar mm kanske man skulle intervjua (stor)företag om deras miljöpolicy som ibland kanske bara är tomma ord på ett papper?
Det jag tänker på att om någon kan räkna hem något i pengar eller goodwill är det aktiva företag om nu inte politiker hoppar på tåget och tar bollen kanske man kan flytta focus till kapitalet?
Det jag tänker på att om någon kan räkna hem något i pengar eller goodwill är det aktiva företag om nu inte politiker hoppar på tåget och tar bollen kanske man kan flytta focus till kapitalet?
Re: Hjälp med gäster!
Är snarare Anna Johansson (S) vår infrastrukturminister som sitter på kassan vi vill åt.JonasH skrev:Vad sägs om vår miljöminister. Vore kul att höra hur regeringen/mp ser på elbilar och eventuella incitament för att göra övergången till miljövänligare bilar så snabb som möjligt, eller om målet är att alla ska cykla.
Hur de når henne har jag gett dem. Om hon vill vara med eller ej det får framtiden avgöra.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Hjälp med gäster!
Alex Bergström ställer nog upp på en telefonare. Har intressanta reflekteringar om elbilar.
http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
2022 Model 3 RWD - White on white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Re: Hjälp med gäster!
Jag har läst det där tidigare och tycker att det är ganska ointelligent. Skribentens ugångspunkt är att elbilar är så bra, miljövänliga och bekväma att folk inte kommer vilja åka den stökiga, långsamma och på sina håll obehagliga kollektivtrafiken. Därför måste vi på olika sätt tvinga folk till detta långsamma elände eftersom det inte kan konkurrera på egna meriter.Molarin skrev:Alex Bergström ställer nog upp på en telefonare. Har intressanta reflekteringar om elbilar.
http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
Jag menar att hela utgångspunkten här är felaktig - kollektivtrafiken kan visst konkurrera på egna meriter. Om folk väljer bilen trots att kollektivtrafiken är snabbare så får man väl ta och lyssna på de som bilpendlar för att förstå hur man kan förbättra sig.
Konkurrens har historiskt fungerat väldigt bra för att förbättra och förenkla både varor och tjänster, och i de fall man försökt åstadkomma förbättringar genom att begränsa konkurrens genom tvång, exempelvis som i Sovjetunionen, har man inte riktigt lyckats lika väl (understatement).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Jag tycker du ska släpa dig till Karlstad 29/1 o göra ett "reportage" från Tesla Värmland träffen
Re: Hjälp med gäster!
Varför inte Ylva Johansson och ta upp autonoma bilar, hon vill inte komma till futurepodden (reklam) men Teslapodden är större och mer känd.
Teslas autonoma, Volvos göteborgsprojekt drive now, Scanias mål om "transport som tjänst" 2030 är några exempel (de har sålt uppkopplade lastbilar sedan 2008), ubers autonoma taxis, och de 150 000 svenskar som arbetar inom transport idag.
Kostnadsdrivaren i person- och godstrafik är chauffören, kör dyrt och ska ha lön. Att ersätta med autonom körning är en given utveckling.
MIT släppte i veckan en rapport som visar att det räcker med 3 000 autonoma "samåkningsbilar" för att ersätta kapaciteten i new yorks 15 000 taxibilar.
Det kommer hända och de kommersiella krafterna bakom är så stora att det kommer gå fortare än vad många tror.
2018 är autonoma bilar kommersiellt lättillgängliga och 2021 är det inte en vild gissning att Sverige har 75 000 nya arbetslösa fd chaufförer
Berör det något i Futurepodden avsnitt 1 men Teslapodden har en större och mer insatt publik, tror det hade kunnat bli ett kul avsnitt som ser på effekterna av den förändring som Tesla leder. Elbilar är såklart kul och bra men autonoma bilar kommer förändra samhället och troligt på kortare tid än vad de flesta tror.
Mvh en som pratar Artificiell Intelligens hela dagarna
Skickat från min iPad med Tapatalk
Teslas autonoma, Volvos göteborgsprojekt drive now, Scanias mål om "transport som tjänst" 2030 är några exempel (de har sålt uppkopplade lastbilar sedan 2008), ubers autonoma taxis, och de 150 000 svenskar som arbetar inom transport idag.
Kostnadsdrivaren i person- och godstrafik är chauffören, kör dyrt och ska ha lön. Att ersätta med autonom körning är en given utveckling.
MIT släppte i veckan en rapport som visar att det räcker med 3 000 autonoma "samåkningsbilar" för att ersätta kapaciteten i new yorks 15 000 taxibilar.
Det kommer hända och de kommersiella krafterna bakom är så stora att det kommer gå fortare än vad många tror.
2018 är autonoma bilar kommersiellt lättillgängliga och 2021 är det inte en vild gissning att Sverige har 75 000 nya arbetslösa fd chaufförer
Berör det något i Futurepodden avsnitt 1 men Teslapodden har en större och mer insatt publik, tror det hade kunnat bli ett kul avsnitt som ser på effekterna av den förändring som Tesla leder. Elbilar är såklart kul och bra men autonoma bilar kommer förändra samhället och troligt på kortare tid än vad de flesta tror.
Mvh en som pratar Artificiell Intelligens hela dagarna
Skickat från min iPad med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Hjälp med gäster!
Håller helt med dig här. Vi är inne på detta i diskussionen i avsnitt 1, men har också pratat om autonom drift i andra avsnitt. Du talar om 75 000 chaufförer, men det är bara en frisk västanvind mot vad som kommer hända när e-handeln kommer få tillgång till autonoma transportbilar. Automatiska fjärrlager kommer etableras nära alla större orter så att man kan skicka ut varor oerhört snabbt. När du kan beställa vad som helst och ha det utanför dörren en halvtimma senare, kommer någon då vilja åka till ett köpcenter för att handla?Frettoo skrev:Varför inte Ylva Johansson och ta upp autonoma bilar, hon vill inte komma till futurepodden (reklam) men Teslapodden är större och mer känd.
Teslas autonoma, Volvos göteborgsprojekt drive now, Scanias mål om "transport som tjänst" 2030 är några exempel (de har sålt uppkopplade lastbilar sedan 2008), ubers autonoma taxis, och de 150 000 svenskar som arbetar inom transport idag.
Kostnadsdrivaren i person- och godstrafik är chauffören, kör dyrt och ska ha lön. Att ersätta med autonom körning är en given utveckling.
MIT släppte i veckan en rapport som visar att det räcker med 3 000 autonoma "samåkningsbilar" för att ersätta kapaciteten i new yorks 15 000 taxibilar.
Det kommer hända och de kommersiella krafterna bakom är så stora att det kommer gå fortare än vad många tror.
2018 är autonoma bilar kommersiellt lättillgängliga och 2021 är det inte en vild gissning att Sverige har 75 000 nya arbetslösa fd chaufförer
Berör det något i Futurepodden avsnitt 1 men Teslapodden har en större och mer insatt publik, tror det hade kunnat bli ett kul avsnitt som ser på effekterna av den förändring som Tesla leder. Elbilar är såklart kul och bra men autonoma bilar kommer förändra samhället och troligt på kortare tid än vad de flesta tror.
Handeln kommer att skakas i sina grundvalar och det kommer vara ett blodbad, inte bara för transportnäringen utan en mängd yrkesgrupper kommer stå utan arbete kort tid efter att autonoma bilar gjort sitt intåg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Men det kommer ny yrken som är intressantare och mer välbetalda, bara man accepterar utvecklingen.Herr X skrev:Håller helt med dig här. Vi är inne på detta i diskussionen i avsnitt 1, men har också pratat om autonom drift i andra avsnitt. Du talar om 75 000 chaufförer, men det är bara en frisk västanvind mot vad som kommer hända när e-handeln kommer få tillgång till autonoma transportbilar. Automatiska fjärrlager kommer etableras nära alla större orter så att man kan skicka ut varor oerhört snabbt. När du kan beställa vad som helst och ha det utanför dörren en halvtimma senare, kommer någon då vilja åka till ett köpcenter för att handla?
Handeln kommer att skakas i sina grundvalar och det kommer vara ett blodbad, inte bara för transportnäringen utan en mängd yrkesgrupper kommer stå utan arbete kort tid efter att autonoma bilar gjort sitt intåg.
Re: Hjälp med gäster!
Det är också helt sant, så för samhället i stort finns det ingen anledning att springa runt och vara stressad över vad folk ska arbeta med i framtiden. Så länge man tillåter fri handel så kommer vi hitta på olika saker att sysselsätta oss med.LarsL skrev:Men det kommer ny yrken som är intressantare och mer välbetalda, bara man accepterar utvecklingen.
Men det blir ju fortfarande tufft för dem som råkar ut för omställningen - de nya jobb som dyker upp, kommer dels inte komma omedelbart, och kommer dessutom säkerligen kräva utbildning/särskilda kvalifikationer. Den grupp som blir arbetslösa kommer inte med lätthet kunna konverteras. Ett särskilt stort problem blir senare års stora mängder flyktingmigranter - de få enkla jobb som finns kvar efter autonoma bilar har slagit ut transportnäringen och handeln, kommer säkerligen i huvudsak inte gå till första generationens invandrare, utan till personer som behärskar språket etc. Stora grupper som redan idag har svårt att komma in i samhället, kommer ha problem under många generationer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Om vi får autonomabilar på bredfront så kommer det finnas många jobb för att hantera och serva dem. En autonom taxi kommer tex behöva städas och transportbilar fyllas på med varor osv. Det här är väldigt enkla jobb, enklare än dagens taxi och lastbilsjobb.
Hjälp med gäster!
Jo men det är inte dagens chaufförer som själva som servar och städar sina egna bilar, utan detta görs redan av annan personal (enskilda taxichaufförer städar nog dock sina egna bilar).LarsL skrev:Om vi får autonomabilar på bredfront så kommer det finnas många jobb för att hantera och serva dem. En autonom taxi kommer tex behöva städas och transportbilar fyllas på med varor osv. Det här är väldigt enkla jobb, enklare än dagens taxi och lastbilsjobb.
Full autonomi leder till att beläggningen på varje fordon kan maximeras, vilket innebär att färre fordon behövs. Därför riskerar även folk som sysslar med städning och fordonsunderhåll få sig en släng av sleven.
Påfyllning av varor i transportbilar kan nog i väldigt stor grad göras av robotar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Fast om det blir billigare att resa och billigare att få hem varor så kommer fler göra det oftare. Då behövs det behövs fler bilar än idag och fler som tar hand om dem och övervakar dem.
Re: Hjälp med gäster!
Kan ni inte ta den där forskaren från KTH eller varför inte Matsson från DI? Vore ju kul att höra
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Hjälp med gäster!
"Den där forskaren från KTH" är förhållandevis ospecifikt. Har du något namn, emailadress och tankar kring varför forskaren ska vara med?Challe76a skrev:Kan ni inte ta den där forskaren från KTH eller varför inte Matsson från DI? Vore ju kul att höra
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Tror de är Katja Tasala Grandin som de syftar på. I dagens industri finns en artikel "Elbilen - en riktig klimatbov". Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i poddenHerr X skrev:"Den där forskaren från KTH" är förhållandevis ospecifikt. Har du något namn, emailadress och tankar kring varför forskaren ska vara med?Challe76a skrev:Kan ni inte ta den där forskaren från KTH eller varför inte Matsson från DI? Vore ju kul att höra
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hjälp med gäster!
Fast forskningen verkade ju rimlig, det var bara journalisten som inte riktigt kunde läsa.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hjälp med gäster!
Vi har gärna med elbilskritiker, så länge det är någon substans i kritiken. Så här långt uppfattar jag att många kritiker bygger sin kritik på myter, missuppfattningar eller egenintressen. Jag tror ingen tycker att det är intressant att lyssna på en person som sitter och rabblar myter och som inte läst upp sig på den forskning som finns.chaffis75 skrev:Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i podden
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.