Hjälp med gäster!
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: Hjälp med gäster!
"Den där forskaren från KTH" är förhållandevis ospecifikt. Har du något namn, emailadress och tankar kring varför forskaren ska vara med?Challe76a skrev:Kan ni inte ta den där forskaren från KTH eller varför inte Matsson från DI? Vore ju kul att höra
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Tror de är Katja Tasala Grandin som de syftar på. I dagens industri finns en artikel "Elbilen - en riktig klimatbov". Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i poddenHerr X skrev:"Den där forskaren från KTH" är förhållandevis ospecifikt. Har du något namn, emailadress och tankar kring varför forskaren ska vara med?Challe76a skrev:Kan ni inte ta den där forskaren från KTH eller varför inte Matsson från DI? Vore ju kul att höra
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hjälp med gäster!
Fast forskningen verkade ju rimlig, det var bara journalisten som inte riktigt kunde läsa.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hjälp med gäster!
Vi har gärna med elbilskritiker, så länge det är någon substans i kritiken. Så här långt uppfattar jag att många kritiker bygger sin kritik på myter, missuppfattningar eller egenintressen. Jag tror ingen tycker att det är intressant att lyssna på en person som sitter och rabblar myter och som inte läst upp sig på den forskning som finns.chaffis75 skrev:Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i podden
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Låter som att det kunde bli en intressant diskussion, tycker jag. Men kanske bättre i busspodden... Han är vice ordförande i Västtrafik och engagerad i miljö- och kollektivtrafikfrågor. Kör laddhybrid och är sosse.Herr X skrev:Jag har läst det där tidigare och tycker att det är ganska ointelligent. Skribentens ugångspunkt är att elbilar är så bra, miljövänliga och bekväma att folk inte kommer vilja åka den stökiga, långsamma och på sina håll obehagliga kollektivtrafiken. Därför måste vi på olika sätt tvinga folk till detta långsamma elände eftersom det inte kan konkurrera på egna meriter.Molarin skrev:Alex Bergström ställer nog upp på en telefonare. Har intressanta reflekteringar om elbilar.
http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
Jag menar att hela utgångspunkten här är felaktig - kollektivtrafiken kan visst konkurrera på egna meriter. Om folk väljer bilen trots att kollektivtrafiken är snabbare så får man väl ta och lyssna på de som bilpendlar för att förstå hur man kan förbättra sig.
Konkurrens har historiskt fungerat väldigt bra för att förbättra och förenkla både varor och tjänster, och i de fall man försökt åstadkomma förbättringar genom att begränsa konkurrens genom tvång, exempelvis som i Sovjetunionen, har man inte riktigt lyckats lika väl (understatement).
2022 Model 3 RWD - White on white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Re: Hjälp med gäster!
Ursäkte att jag inte lade dit namnet men det var Katja jag menade Jag tror inte hon är så elbilskritisk som vissa journalister kan vara. Det hade varit kul att höra hennes slutsatser ovinklade av DI (Matson) och vad nästa steg blir. Hur ska man utforma ett system som tar hänsyn till LCA för bilar, och skulle man kunna göra det så att det blir samma mätning av en ICE som elbil med en given körsträcka så man som konsument kan ta reda på vilket avtryck ens köp gör på miljön? Dom hade ju två bilar på KTH som man jämförde med, hur var dom byggda? Var det likt en modern elbil idag? Kanske var det som vanligt väldigt tillkrånglat och "High end"? En forskare är ju ofta väldigt saklig till skillnad från journalister och drivs oftast mer av synas och höras publikt.. Men det kan ju också vara så att forskaren ifråga har fått det hela i uppdrag av någon.... Det kan också vara så att hon är upprörd över vinklingen som artikeln tog, vem vet. Jag tror hon skulle ställa upp. Dock måste ni plöja +40 sidor avhandling förstHerr X skrev:Vi har gärna med elbilskritiker, så länge det är någon substans i kritiken. Så här långt uppfattar jag att många kritiker bygger sin kritik på myter, missuppfattningar eller egenintressen. Jag tror ingen tycker att det är intressant att lyssna på en person som sitter och rabblar myter och som inte läst upp sig på den forskning som finns.chaffis75 skrev:Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i podden
http://kth.diva-portal.org/smash/record ... dswid=1591
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Hjälp med gäster!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hjälp med gäster!
Jag tror att även den utgångspunkt du målar upp här är felaktig. Gränsen mellan "elbilar" och "kollektivtrafik" kommer helt suddas ut. Autonoma elfordon av olika slag och storleksklasser (från enmanspoddar till minibussar för kanske 12 personer) kommer vara framtidens kollektivtrafik - effektivare, snabbare, enklare och billigare än dagens kollektivtrafik.Herr X skrev:Jag har läst det där tidigare och tycker att det är ganska ointelligent. Skribentens ugångspunkt är att elbilar är så bra, miljövänliga och bekväma att folk inte kommer vilja åka den stökiga, långsamma och på sina håll obehagliga kollektivtrafiken. Därför måste vi på olika sätt tvinga folk till detta långsamma elände eftersom det inte kan konkurrera på egna meriter.Molarin skrev:Alex Bergström ställer nog upp på en telefonare. Har intressanta reflekteringar om elbilar.
http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
Jag menar att hela utgångspunkten här är felaktig - kollektivtrafiken kan visst konkurrera på egna meriter. Om folk väljer bilen trots att kollektivtrafiken är snabbare så får man väl ta och lyssna på de som bilpendlar för att förstå hur man kan förbättra sig.
Konkurrens har historiskt fungerat väldigt bra för att förbättra och förenkla både varor och tjänster, och i de fall man försökt åstadkomma förbättringar genom att begränsa konkurrens genom tvång, exempelvis som i Sovjetunionen, har man inte riktigt lyckats lika väl (understatement).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hjälp med gäster!
Jag menar ingenting annat, men Västtrafik-gubben talade inte om hur autonoma fordon kommer påverka framtidens kollektivtrafik, utan hur vanliga bilar, fast med elektrisk drivlina, kommer göra det.danni skrev:Jag tror att även den utgångspunkt du målar upp här är felaktig. Gränsen mellan "elbilar" och "kollektivtrafik" kommer helt suddas ut. Autonoma elfordon av olika slag och storleksklasser (från enmanspoddar till minibussar för kanske 12 personer) kommer vara framtidens kollektivtrafik - effektivare, snabbare, enklare och billigare än dagens kollektivtrafik.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Håller helt med dig att de ska vara substans.Herr X skrev:Vi har gärna med elbilskritiker, så länge det är någon substans i kritiken. Så här långt uppfattar jag att många kritiker bygger sin kritik på myter, missuppfattningar eller egenintressen. Jag tror ingen tycker att det är intressant att lyssna på en person som sitter och rabblar myter och som inte läst upp sig på den forskning som finns.chaffis75 skrev:Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i podden
Jag tror ju dock att Katja kan vara mycket mer konkret än vad artikeln är för de är inte skriven av henne som jag förstår det.
Blir kanske ett mer allvarligt avsnitt än vanligt om ni har henne där men kanske inte fel att mixa upp de på de sättet.
Vill också bara säga att jag älskar er pod, lyssnar alltid på dem så snart jag får loss en timme, ofta när jag kör bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hjälp med gäster!
Jag syftade inte på Katja när jag kommenterade det där om substanslösa kritiker, utan på förslaget att vi skulle ha Matsson med som gäst.chaffis75 skrev:Håller helt med dig att de ska vara substans.Herr X skrev:Vi har gärna med elbilskritiker, så länge det är någon substans i kritiken. Så här långt uppfattar jag att många kritiker bygger sin kritik på myter, missuppfattningar eller egenintressen. Jag tror ingen tycker att det är intressant att lyssna på en person som sitter och rabblar myter och som inte läst upp sig på den forskning som finns.chaffis75 skrev:Vore kanske intressant, inte bara ha tesla fans med i podden
Jag tror ju dock att Katja kan vara mycket mer konkret än vad artikeln är för de är inte skriven av henne som jag förstår det.
Blir kanske ett mer allvarligt avsnitt än vanligt om ni har henne där men kanske inte fel att mixa upp de på de sättet.
Tack tack - igår spelade vi in ett avsnitt om problemet med ljudlösa elbilar, och detta blev (enligt mitt eget tycke) det bästa program vi någonsin gjort.chaffis75 skrev:Vill också bara säga att jag älskar er pod, lyssnar alltid på dem så snart jag får loss en timme, ofta när jag kör bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hjälp med gäster!
Spännande. Vill passa på att instämma angående podden, det är en av veckans höjdpunkter.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Hjälp med gäster!
Tycker det är en lysande idé att ta in forskare. Men då gäller det att vara påläst och att diskutera med dem innan så man vet vad de har kommit fram till och kan presentera det på rätt sätt. Det kräver så klart mycket arbete från er sida så jag förstår om ni inte orkar med det, blaska-journalisterna gör det sällan. Att forskare ställer upp och pratar om sina resultat är jag övertygad om så där kommer det inte bli några stora problem.
Re: Hjälp med gäster!
Inte direkt en gäst, men väl ett förslag till ämne för en kommande podcast:
Nu när jag väntar på min X, så upplever jag att det blir en utmaning att hitta rätt "extrautrustning" till bilen.
Här tänker jag helt konkret på praktiska saker som:
/J
Nu när jag väntar på min X, så upplever jag att det blir en utmaning att hitta rätt "extrautrustning" till bilen.
Här tänker jag helt konkret på praktiska saker som:
- Hållare för iPads i baksätet
- Säterskydd, och även
- skydd för baksidan av förarstolarna. Dom verkar ligga risigt till, såhär års, när kidsen drar in enorma mängder med grus och snömodd under kängorna
- Andra intressanta tillbehör man kan/vill ha?
/J