Blixten slog ner nära

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Blixten slog ner nära

Inlägg av TiborBlomhall »

I går slog blixten ner i närheten av vårt hus. Kanske några hundra meter. Tillräckligt nära för att slå ut antennförstärkaren jag har mellan takantennen och våra Tv-apparater. Fick åka och köpa en ny idag på NetOnNet för 279:-

Tur att jag drog ur laddsladdarna ur båda våra elbilar innan det började åska annars skulle det i värsta fall kunnat bli rejält dyrare!

Dra alltid ur laddsladden ur din elbil när det börjar åska!

https://teslaclubsweden.se/askan-gar/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av evilirish »

Jag stod och laddade på en SuC närmare midnatt på midsommarafton när åskan slog någon kilometer ifrån. All ström försvann under en sekund i hela området. Fick gå ut och dra ur -> koppla in igen, sen laddades det på som innan. SuC är kanske bättre avskärmad för åsknedslag iofs..
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av TiborBlomhall »

Det har hänt att bilar blivit grillade på Supercharger också. Tesla stod dock då för kostnaderna.

https://insideevs.com/news/326655/when- ... l-s-video/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av evilirish »

Värt att nämna är kanske att det var en loaner från Tesla. Såhär i efterhand så hade jag nog inte stannat där med egna bilen (hade inte behövt med min 100D).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av mati »

Just det, tack för påminnelsen. Jag brukar glömma det. Vi har de senaste veckorna haft några blixtnedslag riktigt nära. Så nära att man inte kunne uppfatta någon som helst fördröjning mellan blixten och smällen. Men jag var så upptagen med att trösta en rädd hund att jag inte hann tänka på bilarna. :oops: :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av +46 »

Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Precis, den är riktigt bra. Men jag använder den bara för hundens skull. Har aldrig tänkt på bilarna i det sammanhanget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av +46 »

mati skrev:
+46 skrev:
Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Precis, den är riktigt bra. Men jag använder den bara för hundens skull. Har aldrig tänkt på bilarna i det sammanhanget.
Jag brukar ha min inställd på 20 km radie. Då hinner man dra ut alla sladdar, stänga av elen till laddboxen och växelriktaren, mm + ta in hundarna.
Hänt ett par ggr att det har larmat mitt i natten. Sist det hände glömde jag dra ut sladden till routern och givetvis så pajade den.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Teslaspolen »

+46 skrev:
Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Tack för tipset!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
+46 skrev:
Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Tack för tipset!
Med tanke på din profilbild så är du omgiven av blixtrar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av TiborBlomhall »

+46 skrev:
Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Stort tack för tipset! Nerladdat, installerat.

Jag skulle dock egentligen vilja ha en app som med ett enkelt överblick kan säga om det kommer åska i natt eller inte. Så man kan kika på den när man pluggar in bilen på laddning. (Eller egentligen bilen som borde berätta)

Typ som http://varningar.vader-alarm.se där man kan slå in sitt postnummer och se om det finns vädervarningar utfärdade.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av kikat »

Eller så installerar man överspänningsskydd så slipper man oroa sig. Den lilla kostnaden som ett överspänningsskydd kostar lär man tjäna in många gånger om. Är ju inte alltid man är hemma när åskan går och vissa saker som ex. värmepump, växelriktare, laddbox går ju normalt sätt inte att dra ur sladden till. Att dra säkringar hjälper ingenting mot åsknedslag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av TiborBlomhall »

Överspänningsskydd skyddar mot blixtar på avstånd. Men de har en övre gräns. Mot riktigt nära blixtnedslag finns bara ett skydd: dra ur laddsladden.

Men naturligtvis ja, överspänningsskydd är jättebra och skyddar bra och man bör skaffa dem. Tro bara inte att "japp, nu slipper jag oroa mig".
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av +46 »

TiborBlomhall skrev:
Överspänningsskydd skyddar mot blixtar på avstånd. Men de har en övre gräns. Mot riktigt nära blixtnedslag finns bara ett skydd: dra ur laddsladden.

Men naturligtvis ja, överspänningsskydd är jättebra och skyddar bra och man bör skaffa dem. Tro bara inte att "japp, nu slipper jag oroa mig".
Kan bara hålla med. Bor man dessutom som vi utan grannar på flera kilometers avstånd och med egen kraftledning så smäller det ordentligt och ofta. Finns inget överspänningsskydd i världen som skyddar. Tre ggr har Vattenfall fått byta transformator. Tror inte det finns någon apparat, maskin eller elektronikpryl som inte har pajat hemma hos oss.
Har numera 4-poliga fasbrytare till alla fasta installationer. För övriga prylar är det bara att dra ut sladdarna. Glömmer man någon så har den garanterat pajat.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Niklas Z »

Kan berätta en liten anekdot.
För några år sedan var jag i den antika byggnaden Pantheon i Rom. Den har en oval öppning upptill, ovanför den stora öppna ytan i byggnaden. Då slog blixten ner i byggnaden. Som tur var har den åskledare, som tog hand om blixten, men det var en fruktansvärd smäll och ett enormt skarpt ljussken. Jag (och antagligen alla andra inne i byggnaden) trodde att den sprängts av terrorister och höll på att rasa in. Alla började instinktivt springa mot porten. Men det var som sagt blixten som slog ner. Utan tvekan det starkaste minnet från den resan. Att få uppleva den enorma urladdningen var, i efterhand, en otroligt mäktig upplevelse. Inte svårt att förstå att blixten kan ställa till med stora skador, efter att ha upplevt den så nära.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Gr1pen »

1,21 Gigawatt borde ladda bilen på nolltid.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Mickep »

Hur blir det då med batterier och solanläggningar som är kopplade mot nätet? (om man bor långt ifrån med egen elledning)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av mickeisol »

Jodå, blixten kan rensa totalt.

Har en släkting nere i västerås en bit ut på landet som fick sitt hus akut elsanerat i början av 20 talet.
När han kom hem från jobbet så såg telefontrådarna efter vägen konstiga ut, det hängde bara korta stumpar längs med stolparna.
Och när han kom hem var hela huset rökfyllt all elektrisk utrustning var borta, tv:en hade exploderat telefonen hade smält ihop till en plastklump tvättmaskin torktumlare ja allt.
Säkringskåpet var det en grushög i och alla elledningar i huset hade försvunnit. Det var en otrolig tur att det inte tog eld i huset.

Så jag drar ut elkabeln till invertern, laddstationerna (har kopplat via "bjelke metoden"), drar ut kablarna till datorutrustning andutrustning till fiber etc när åskan kommer.
Man springer som en kanin runt gården.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Curik »

TiborBlomhall skrev:
+46 skrev:
Jag kan varmt rekommendera appen - My Lightning Tracker
Stort tack för tipset! Nerladdat, installerat.

Jag skulle dock egentligen vilja ha en app som med ett enkelt överblick kan säga om det kommer åska i natt eller inte. Så man kan kika på den när man pluggar in bilen på laddning. (Eller egentligen bilen som borde berätta)

Typ som http://varningar.vader-alarm.se där man kan slå in sitt postnummer och se om det finns vädervarningar utfärdade.
Jag brukade kolla SMHI innan men tröttnade på det också. Byggde in det i mitt hemsystem istället så nu kommer det en notifikation till mobiltelefonen om jag borde koppla ur.

Hade ju helst sett att bilen hade detta inbyggt dock.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Jerker »

En av mina bröder bodde under en period på landet. En dag, de var hemma och satt i köket där också proppskåpet satt, så slog blixten ner. Ut ur proppskåpet slog ett eldklot ut och lyste upp hela rummet. Elen och telefonen slogs ut. Mobilen saknade täckning, så mobilmasten var också utslagen. Senare visade det sig att på en radie på många kilometer var all telefoni och el utslaget. Blixten hade slagit ner i ett litet hus några hundra meter från min brors hus. Det fattade eld och en man som bodde där brändes inne. Kanske dog han ögonblickligen.

Det tog lång tid innan nån kunde larma vare sig brandkår eller el- och telefonbolag. Ingen i grannskapet kunde meddela sig med omvärlden och de som var tillräckligt långt borta för att inte ha drabbats såg inte eldsvådan och visste inte att telefonerna var utslagna.

Riktigt otäckt!
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Blixten slog ner nära

Inlägg av Blixten »

Om vi alla håller in röstkommando-knappen & säger ”Bug report” och tipsar Tesls ingenjörer om att lägga till en lightning warning så kanske något händer om några uppdateringar..? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Skriv svar