Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av krillokrokodil »

Hej!

Jag är ny här, beställde en Model 3 igår och har idag beställt en Easee box från Tibber. Behöver nu lite hjälp med att välja rätt sladd.
Min utrustning:

* Model 3 long range
* Easee laddbox
* 25A huvudsäkring

Skulle vilja ha en sladd med laddknapp för det verkar smidigast. Jag har förstått att flera beställer från Metron?
Är denna då rätt? https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... 2a1-phase/ (tänker eftersom steget under verkar vara 20A och jag har 25A på huvudsäkringen)

Glömde fråga på Tesla vilka sladdar som kommer med bilen, får man t.ex. en reseladdare med?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av LasseTM »

Du behöver bara en 16A sladd, bilen kan ändå "bara" ladda med 11kW dvs 16A så det är onödigt att gå upp.
Renault Zoe är i stort sett den enda bil som säljs idag som kan ladda med mer än 11kW och detta kommer vara standarden lång tid framöver.
Så det finns ingen vits att överdimensionera kabel, samma sak när det gäller el installationen.
Se till att han drar för 16A bara finns ingen vits att dra högre än så om du inte har en Zoe stående på din gård.

Här har du ett alternativ, dock är handsken blå men denna kabel har jag och den funkar utmärkt.

https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a


EDIT: Jag hade kanske hållit mig borta från kabeln du länkade, knappen går på batteri samt att det också förmodligen är en 2,5mm2 kabel men dom specar den som 20A vilket inte känns så seriöst.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av krillokrokodil »

LasseTM skrev:
Du behöver bara en 16A sladd, bilen kan ändå "bara" ladda med 11kW dvs 16A så det är onödigt att gå upp.
Tack, toppeninfo för en som inte är grym på elektroniken. Bra tips om kabeln där också, skall kolla på den!
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av johani »

Jag har sådana här, Teslaöppningen funkar jättrebra, inget batteri.
Smidig kabel är det också.
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... knapp-11kw
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av Daven »

Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.

Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av krillokrokodil »

Daven skrev:
Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.

Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Ok men nu blev jag förvirrad igen, då kan alltså bilen ta mer än 11kW från väggen även om den delar upp laddstrategin inne i bilen? Easee-bozen klarar ju 22kW (inte mitt hus, med 25A-säkring kan jag maxa 17 kW tror jag)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av taliz »

Nej, den kan inte ta mer än 11kw.
Det den kan göra är att tex ta enfas 7,4kw(32A), och då dela/applicera 3,7kw(16A) på två faser i bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av Daven »

En kablen som klarar 11kW är beräknad på de tre faserna = 3,7kW per fasledare i kablen vilket blir totalt 11kW. Men laddar man på en laddpunk som är 7,4kW en fas så kommer det att gå 7,4kW på en av ledarna i kablen till bilen vilket är mer än kablen är designad för.
Så det kan bli ett problem om du laddar på en publik laddare som du inte vet förutsättningarna på.
Men om du använder den endast på ställen med 11kW trefas så är det inget problem med en sådan kabel. Det är så jag ska göra när jag får upp min easee på väggen med kabel som är specad för 11kW.

Hoppas det förklarade lite noggrannare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av LarsL »

krillokrokodil skrev:
Hej!

Glömde fråga på Tesla vilka sladdar som kommer med bilen, får man t.ex. en reseladdare med?

Tack på förhand!
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.

Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av krillokrokodil »

LarsL skrev:

Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.

Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av LarsL »

krillokrokodil skrev:
LarsL skrev:

Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.

Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?
Inget fel på den som följer med, förutom att den saknat Tesla-knapp (lite komiskt). Anledningen att ”man” köper en extra är att det är smidigt att ha en extra sladd hemma till laddboxen om den saknar fast sladd. När den används varje dag hemma så är det väldigt bra att ha en Tesla-knapp på den så att kabeln kan hakas loss snabbt utan att använda telefon eller skärmen i bilen.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av gnutten »

Daven skrev:
Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.

Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Att den delar upp en fas på två faser i bilen är fel ordval. Det den gör är väl att fördela fasen på två av de inbyggda laddarna.

Sen talar kabeln om för boxen hur många ampere den klara, inte hur många watt den klarar. Så en kabel som inte klarar 32 A kommer inte att bli överbelastad även om det bara är en fas på 32 A som erbjuds. Men detta fall måste vara otroligt sällsynt i sverige. En 32 A kabel till en model 3 är lite onödigt om man bara har det i fall att.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare

Inlägg av martinot »

krillokrokodil skrev:
LarsL skrev:

Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.

Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?
Tänkte först köra på den blåa Mennekes som jag fick med min M3, men blev att jag köpte en kabel från Metron. Dels så ville jag ha en lite längre på 10-12 meter (blev en på 11m), och dels ville jag för min hemmaladdning ha en med Tesla-knapp. Är jag ute på stan eller bygden spelar det inte så stor roll, men då jag laddar hemma i 9 fall av 10, så ville jag gärna ha en med Tesla-knapp till min Easee-box.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar