Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Moderator: Redaktion
- krillokrokodil
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
- Ort: Härryda kommun
Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Hej!
Jag är ny här, beställde en Model 3 igår och har idag beställt en Easee box från Tibber. Behöver nu lite hjälp med att välja rätt sladd.
Min utrustning:
* Model 3 long range
* Easee laddbox
* 25A huvudsäkring
Skulle vilja ha en sladd med laddknapp för det verkar smidigast. Jag har förstått att flera beställer från Metron?
Är denna då rätt? https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... 2a1-phase/ (tänker eftersom steget under verkar vara 20A och jag har 25A på huvudsäkringen)
Glömde fråga på Tesla vilka sladdar som kommer med bilen, får man t.ex. en reseladdare med?
Tack på förhand!
Jag är ny här, beställde en Model 3 igår och har idag beställt en Easee box från Tibber. Behöver nu lite hjälp med att välja rätt sladd.
Min utrustning:
* Model 3 long range
* Easee laddbox
* 25A huvudsäkring
Skulle vilja ha en sladd med laddknapp för det verkar smidigast. Jag har förstått att flera beställer från Metron?
Är denna då rätt? https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... 2a1-phase/ (tänker eftersom steget under verkar vara 20A och jag har 25A på huvudsäkringen)
Glömde fråga på Tesla vilka sladdar som kommer med bilen, får man t.ex. en reseladdare med?
Tack på förhand!
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Du behöver bara en 16A sladd, bilen kan ändå "bara" ladda med 11kW dvs 16A så det är onödigt att gå upp.
Renault Zoe är i stort sett den enda bil som säljs idag som kan ladda med mer än 11kW och detta kommer vara standarden lång tid framöver.
Så det finns ingen vits att överdimensionera kabel, samma sak när det gäller el installationen.
Se till att han drar för 16A bara finns ingen vits att dra högre än så om du inte har en Zoe stående på din gård.
Här har du ett alternativ, dock är handsken blå men denna kabel har jag och den funkar utmärkt.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
EDIT: Jag hade kanske hållit mig borta från kabeln du länkade, knappen går på batteri samt att det också förmodligen är en 2,5mm2 kabel men dom specar den som 20A vilket inte känns så seriöst.
Renault Zoe är i stort sett den enda bil som säljs idag som kan ladda med mer än 11kW och detta kommer vara standarden lång tid framöver.
Så det finns ingen vits att överdimensionera kabel, samma sak när det gäller el installationen.
Se till att han drar för 16A bara finns ingen vits att dra högre än så om du inte har en Zoe stående på din gård.
Här har du ett alternativ, dock är handsken blå men denna kabel har jag och den funkar utmärkt.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
EDIT: Jag hade kanske hållit mig borta från kabeln du länkade, knappen går på batteri samt att det också förmodligen är en 2,5mm2 kabel men dom specar den som 20A vilket inte känns så seriöst.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- krillokrokodil
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
- Ort: Härryda kommun
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Tack, toppeninfo för en som inte är grym på elektroniken. Bra tips om kabeln där också, skall kolla på den!LasseTM skrev:Du behöver bara en 16A sladd, bilen kan ändå "bara" ladda med 11kW dvs 16A så det är onödigt att gå upp.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Jag har sådana här, Teslaöppningen funkar jättrebra, inget batteri.
Smidig kabel är det också.
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... knapp-11kw
Smidig kabel är det också.
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... knapp-11kw
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.
Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.
Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
- krillokrokodil
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
- Ort: Härryda kommun
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Ok men nu blev jag förvirrad igen, då kan alltså bilen ta mer än 11kW från väggen även om den delar upp laddstrategin inne i bilen? Easee-bozen klarar ju 22kW (inte mitt hus, med 25A-säkring kan jag maxa 17 kW tror jag)Daven skrev:Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.
Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Nej, den kan inte ta mer än 11kw.
Det den kan göra är att tex ta enfas 7,4kw(32A), och då dela/applicera 3,7kw(16A) på två faser i bilen.
Det den kan göra är att tex ta enfas 7,4kw(32A), och då dela/applicera 3,7kw(16A) på två faser i bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
En kablen som klarar 11kW är beräknad på de tre faserna = 3,7kW per fasledare i kablen vilket blir totalt 11kW. Men laddar man på en laddpunk som är 7,4kW en fas så kommer det att gå 7,4kW på en av ledarna i kablen till bilen vilket är mer än kablen är designad för.
Så det kan bli ett problem om du laddar på en publik laddare som du inte vet förutsättningarna på.
Men om du använder den endast på ställen med 11kW trefas så är det inget problem med en sådan kabel. Det är så jag ska göra när jag får upp min easee på väggen med kabel som är specad för 11kW.
Hoppas det förklarade lite noggrannare.
Så det kan bli ett problem om du laddar på en publik laddare som du inte vet förutsättningarna på.
Men om du använder den endast på ställen med 11kW trefas så är det inget problem med en sådan kabel. Det är så jag ska göra när jag får upp min easee på väggen med kabel som är specad för 11kW.
Hoppas det förklarade lite noggrannare.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.krillokrokodil skrev:Hej!
Glömde fråga på Tesla vilka sladdar som kommer med bilen, får man t.ex. en reseladdare med?
Tack på förhand!
Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
- krillokrokodil
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
- Ort: Härryda kommun
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?LarsL skrev:
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.
Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Inget fel på den som följer med, förutom att den saknat Tesla-knapp (lite komiskt). Anledningen att ”man” köper en extra är att det är smidigt att ha en extra sladd hemma till laddboxen om den saknar fast sladd. När den används varje dag hemma så är det väldigt bra att ha en Tesla-knapp på den så att kabeln kan hakas loss snabbt utan att använda telefon eller skärmen i bilen.krillokrokodil skrev:Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?LarsL skrev:
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.
Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Att den delar upp en fas på två faser i bilen är fel ordval. Det den gör är väl att fördela fasen på två av de inbyggda laddarna.Daven skrev:Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.
Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Sen talar kabeln om för boxen hur många ampere den klara, inte hur många watt den klarar. Så en kabel som inte klarar 32 A kommer inte att bli överbelastad även om det bara är en fas på 32 A som erbjuds. Men detta fall måste vara otroligt sällsynt i sverige. En 32 A kabel till en model 3 är lite onödigt om man bara har det i fall att.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Tänkte först köra på den blåa Mennekes som jag fick med min M3, men blev att jag köpte en kabel från Metron. Dels så ville jag ha en lite längre på 10-12 meter (blev en på 11m), och dels ville jag för min hemmaladdning ha en med Tesla-knapp. Är jag ute på stan eller bygden spelar det inte så stor roll, men då jag laddar hemma i 9 fall av 10, så ville jag gärna ha en med Tesla-knapp till min Easee-box.krillokrokodil skrev:Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?LarsL skrev:
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.
Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik