Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Momsregistrera BRF pga laddning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inläggav Mickep » 08 apr 2021 16:28

Om man använder en extern lev som debiterar. Vilka regler gäller då? Finns det någon som gjort så här?
Tänkte föreslå att brf sätter upp en/två delad 22kW laddare på gästparkeringen som är vid en gavel och den som vill ladda betalar med kreditkort.(öppen för alla tillsvidare)
Vad blir billigast för föreningen? (nu har ingen elbil och jag tror få/ingen kommer skaffa de närmsta åren utan det är enbart för att förbereda - att byta ut motorvärmaren skulle innebära enorma kostnader att dra ny el.)
Mickep

Inläggav Teslaägare yps » 08 apr 2021 17:08

Mickep skrev:Om man använder en extern lev som debiterar. Vilka regler gäller då? Finns det någon som gjort så här?
Tänkte föreslå att brf sätter upp en/två delad 22kW laddare på gästparkeringen som är vid en gavel och den som vill ladda betalar med kreditkort.(öppen för alla tillsvidare)
Vad blir billigast för föreningen? (nu har ingen elbil och jag tror få/ingen kommer skaffa de närmsta åren utan det är enbart för att förbereda - att byta ut motorvärmaren skulle innebära enorma kostnader att dra ny el.)

Den enorma kostnaden får du hälften i bidrag från Naturvårdsverket, då ät inte så dyrt att byta till smarta laddboxar med motorvärmaruttag, tex ChargeAmps Halo med lastbalansering.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 08 apr 2021 19:46

ChristerSjo skrev:
themax skrev:
jeppe_sthlm skrev:Det där är faktiskt ingen dum lösning! Ska ta och klura på den som alternativ till våra något trubbiga intervaller.

Anledningen att vi gjort så är att vi tidigare hade motorvärmaruttag på alla platser, och där elen ingick. Vi fakturerar kvartalsvis så egentligen är det 300 kWh/kvartal som ingår (då kan även förbrukningen till de som använder motorvärmare tillåtas fluktuera mellan månaderna – kanske medlemmen överskrider en månad, men inte nästa). Det innebär naturligtvis också att den som kör väldigt lite med sin laddbara bil klarar sig under vår brytgräns.

Vi är öppna med att vi kan komma att förändra priset. Föreningen ska vare sig gå med förlust eller vinst, och just nu verkar 1:- per kWh passa rätt bra för att matcha det.

1 kr/kWh låter lågt om man ser till förhållande där jag bor. Vattenfall tar 77 öre/kWh (inkl moms) för nätet och det skulle innebära att man måste ha ett pris på 23 öre/kWh för handeln av el. Detta är svårt att uppnå.
Vi räknade på ca 1.30, men om man går över till tidstariff + spotpris och ser till att styra laddningen till nattetid kan man nog komma ner i 1kr
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Referralkod: JESPER42420

Inläggav Teslaägare themax » 08 apr 2021 20:06

ChristerSjo skrev:
1 kr/kWh låter lågt om man ser till förhållande där jag bor.

Ja, det är lågt men vi har satt det priset medvetet och kommunicerat att priset kan komma att höjas. Vi matchar hela tiden mot våra faktiska kostnader och hittills har 1:- funkat bra. Vi har också ännu bara tre kvartal som vi fakturerat (fjärde faktureras nu) så det är först nu vi kan göra en helårsjämförelse. Trenden pekar dock mot en höjning till 1:25 till sommaren.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Teslaägare espresso » 08 apr 2021 23:07

Hur gör ni med ingående moms på elräkningen till föreningen?
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare

Inläggav Teslaägare themax » 09 apr 2021 07:31

espresso skrev:Hur gör ni med ingående moms på elräkningen till föreningen?

Så vitt jag vet är det inte helt avgjort ännu. Eftersom vi ännu ej nåt gränsen så behöver vi inte gräva vidare just för tillfället i alla fall.

https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/byrakrati-som-ingen-tjanar-pa
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Teslaägare espresso » 09 apr 2021 12:01

Tack, den artikeln hade jag inte läst. Så utifrån Bostadsrätterna tolkar jag det så att det är en okej tolkning att ingående och utgående moms tar ut varandra om man debiterar enligt självkostnadsprincipen (dvs. nollad momsdeklaration). Med årsregistrering blir det ju en smal sak att lösa. Och enligt Fastighetsägarna ska Skatterättsnämnden återkomma i frågan om ingående moms på ledningar m.m. Moms på t.ex. el-/vattenmätare måste ju bli/vara avdragsgill, de är ju en förutsättning för att fastställa momsen. Har ju potential att bli en hyfsad förlustaffär för staten detta, jmf. t.ex. parkeringshus i nya bostadsrättsföreningar.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare

Föregående

Återgå till Hemmaladdning