Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Anders Nyberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2021 13:55

Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av Anders Nyberg »

Hej

Jag har precis skaffat en model 3, och en Easee laddare. Har dessutom solceller. Har inspirerad av en del andra forumtrådar knåpat ihop en lösning med hjälp av ett python skript som helt enkelt laddar bilen när det finns överskottsel från mina solceller. Men detta innebär ju ett par saker:

1. Ökat antal start/stop av laddningen, då både solinstrålning och husets övriga elförbrukning variera. Inte så att man startar och stoppar varje sekund, men det blir ju lite av och på då och då.
2. Varierande laddström. Jag styr genom att sätta laddströmmen från laddboxen, så det kommer ju variera över tiden. Styr detta var 30 sekund mellan 6 till 10 A.

Nu funderar jag lite över om dessa start/stop och varierande laddström på något sätt kan slita batteriet extra mycket, så som t ex super charging eller att ladda batteriet till 100% kan göra. Hur resonerar ni kring detta?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Äldre bly syra batterier används ibland den tekniken att ladda med många avbrott. Detta för att minska gasbildning.

Men Litium batterier har inte någon gasbildning.

De primära beståndsdelarna i en Litium cell utgörs
av katod, anod och elektrolyt.

Det finns ett flertal olika kemiska cellförlopp och material
baserade på litium där sammansättningen påverkar batteriets energidensitet och risker

I princip ska ju elektronerna bara puttas tillbaka, borde inte spela någon större roll i vilken takt det görs.

Vid snabbladding blir ju värmen ett problem, skulle laddningen pausas svalnar batteriet lite.

I kyla kanske det kan slita något mer om batterilådan blir kall.

Men runt 15-25 plusgrader borde det inte vara något bekymmer.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av tor-ake »

Så som ett Litiumjonbatteri fungerar är djupet på laddcykeln avgörande för livslängden - grundare cykeldjup ger lägre degradering, ju grundare dess bättre. Den andra faktorn är temperaturen, skall vara nära rumstemperatur, ju närmare dess bättre.

Det enda jag kan tänka mig att ständiga variationer påverkar är genom temperaturen i packet, men vid så låga C som det är frågan om, i kombination med att varje cell i packet är termiskt styrd av cirkulerande kylvätska kan jag inte tänka mig att det har någon som helst inverkan.

Betänk att när bilen är ute i t.ex. stadstrafik pendlar den ständigt mellan gissningsvis 40kW urladdning och 20kW laddning (regenerering), eller på autobahn mellan 150kW urladdning och 75kW regenerering. Att gå mellan 0 och 7kW (mindre än 0.1C) kan rimligen inte ha någon nämnvärd inverkan jämfört med att ligga på konstant 7kW.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av Elmil »

En tänkbar risk skulle kanske kunna vara nr1, att kontaktor eller reläer i någon av batteri/laddare/laddbox fallerar i förtid pga många till/från-slag.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av tor-ake »

Bra poäng.

Jag plockade fram specen på en slumpmässigt vald kontaktor för 230/400V, och livslängden är 1.000.000 omkopplingar mekaniskt, och 60.000 omkopplingar elektriskt, dvs med full last. Så om vi räknar att boxen skall hålla i 10 år, och alla tillslag/frånslag är vid full last, så bör man inte göra mer än 16 till/frånslag eller 8 laddsessioner per dag. Om boxen är sån att den ber bilen sluta ladda först, så att ingen ström flyter genom kontaktorn, då kanske den klarar 273 omkopplingar eller 136 laddsessioner per dag.

Så om du kopplar till/från var 30e sekund är det nog inte så bra för kontaktorn, men om du startar och stoppar några få gånger per dag lär det inte vara något problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av Gustafsson »

Var det inte just det som var problemet med Garoladdarna? Frekventa av och på ledde till haveri i Teslans BMS?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Anders Nyberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2021 13:55

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av Anders Nyberg »

Hej. Tack för många kloka inlägg. Jag slår ju inte av på var 30:e sekund, utan loopen som kollar om jag skall slå av/på eller justera laddströmen görs var 30:e sekund. Om jag fortfarande har överskott från solcellerna så fortsätter ju laddningen utan avbrott. Så av/på sker endast när antingen solen går imoln och kommer fram, eller om jag har någon annan stor strömförbrukare i huset (värmepanna, spis+ugn m.m.) som slår av/på. Men skall hålla lite koll på log-filen från programmet och se hur många på/av av laddningen det blir under normala dagar. Ett alternativ är ju också att lägga in en begränsning i programmet på säg max 5 av/på per dygn, efter det så får man helt enkelt sluta ladda eller gå över till att manuellt styra laddningen
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Starta/stoppa laddning - skadligt för batteriet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Eller om du nöjer dig med att styra ned till minst 6A för elbilen, och sedan ökar på stegvis. Då blir det en komplett laddcykel, men med lite olika nivåer på effekten.

Vill minnas att Tesla kan styra sin likriktare i ombordladdaren med små 0,5 A steg. Ingen kontaktor som behöver gå till och från, och batteriet håller sig varmt.
Skriv svar