Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten :) ... så nej så blir det inte.
När vi satte upp vår första laddbox (Tesla WC, dock utan bidrag) så passade jag på att även sätta upp ett 16A CEE-uttag. Så även jag är "förberedd" på elmätning/skatt. :) Men som du är inne på så ser jag faktiskt inte ett syfte med det. Lättare att höja skatten för all el som hela hushållen förbrukar (mer skatt till staten), eller/och höja vägtrafikskatterna.

Tror som du att det är mer lathet/misstag som lett till texten, när ansvariga tjänstemän (de är människor de också, och vi är lata av vår natur) gjort lite för mycket "copy n' paste" när de jobbat med sina dokument i datorerna.

Sedan är Skatteverket av tradition lite mer nitiska i tolkningar av alla regler och förordningar, och väljer historiskt ofta gärna tolkningar till nackdel för medborgarna om något är oklart.

Fått intrycket att Naturvårdsverket sett lite mer pragmatiskt på det hela, och godkänt allt som verkar riktigt och "sunt förnuft" i förhållande till intentionen med bidraget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

martinot skrev:
Klintan skrev:
Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Så kan det vara.

Eller så är de på Naturvårdsverket lite generösare och smidigare att ha ett göra med (trevliga och hjälpsamma när jag pratat med de), medans de på Skatteverket är lite striktare i att regler tolkas ordentligt och efterlevs "by the book" (så som SKV tolkar reglerna och förordningarna iaf.).
Alltså.. Det är ju faktiskt en förordning, och den skall följas. Texten är glasklar för en yrkesman. Hastighetsgränserna gäller, är det 110, så är det 110. Man kan välja att köra fortare, men det innebär inte att poliser i vissa distrikt tycker att det är ok, och andra inte. Den krassa verkligheten är NVV inte följer förordningens tekniska krav. De följer dem inte heller för företag eller BRF. Alla i branschen vet om det, men vissa väljer att lågflyga. Som att man kör för fort när man tror att farbror blå troligen inte finns i närheten. Jag tror snarare att det är så här:

Kund: Hej elektrikern, jag behöver laddbox!
Elektriker: Inga problem, jag har dessa, och de är godkända för bidrag.
Kund.. Ahh.. Men jag vill inte ha någon av dem, jag vill ha den här jag hittat på nätet istället!
Elektriker.. mmmm.. ok.. Men du riskerar att du inte får bidrag..
Kund: Skitsnack, elektriker2 säger att det är ok! Så antingen säljer du till mig eller så går jag till elektriker2
Kund: Dessutom har jag läst på Internet att Naturvårdverket ger bidrag på allting, bara man kan koppla in RP486..(!)
Elektriker: Öhh...

Elektriker genomgår nu en inre kris. Ta risken, kanske få in lite pengar, eller tappa kunden. Eller gå in i en timmes diskussion som inte leder någonstans.

Vad hade du gjort?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Rikardr »

Nu verkar Tesla ha gjort det väldigt svårt att få bidrag för boxen... Nu står det i Tesla shop att "För att kunna köpa denna produkt måste du vara Tesla-ägare. Logga in på ditt Tesla-konto som din bil är registrerad på för att bekräfta din status som ägare." Så elektrikern måste ha en Tesla för att kunna köpa en Wall Connector som han sedan ska sälja till mig. Min elektriker vill inte köpa en Tesla - ännu :D Någon som har ett tips på lösning? Kan ju köpa boxen själv såklart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

Rikardr skrev:
Nu verkar Tesla ha gjort det väldigt svårt att få bidrag för boxen... Nu står det i Tesla shop att "För att kunna köpa denna produkt måste du vara Tesla-ägare. Logga in på ditt Tesla-konto som din bil är registrerad på för att bekräfta din status som ägare." Så elektrikern måste ha en Tesla för att kunna köpa en Wall Connector som han sedan ska sälja till mig. Min elektriker vill inte köpa en Tesla - ännu :D Någon som har ett tips på lösning? Kan ju köpa boxen själv såklart.
Köpte Tesla WC första gången för att jag inte visste att det fanns bättre boxar, men idag vet jag. Kör numera på en Easee som jag kan varmt rekommendera.

Även om man är en Tesla-fanboy, så är just deras boxar bland de sämre på marknaden. Välj någon annan istället är mitt råd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
Rikardr skrev:
Nu verkar Tesla ha gjort det väldigt svårt att få bidrag för boxen... Nu står det i Tesla shop att "För att kunna köpa denna produkt måste du vara Tesla-ägare. Logga in på ditt Tesla-konto som din bil är registrerad på för att bekräfta din status som ägare." Så elektrikern måste ha en Tesla för att kunna köpa en Wall Connector som han sedan ska sälja till mig. Min elektriker vill inte köpa en Tesla - ännu :D Någon som har ett tips på lösning? Kan ju köpa boxen själv såklart.
Köpte Tesla WC första gången för att jag inte visste att det fanns bättre boxar, men idag vet jag. Kör numera på en Easee som jag kan varmt rekommendera.

Även om man är en Tesla-fanboy, så är just deras boxar bland de sämre på marknaden. Välj någon annan istället är mitt råd.
Beror ju på vilket behov man har. Den nya Gen 3 boxen som de säljer nu är ju faktiskt otroligt prisvärd då den numera inkluderar jordfelsbrytare typ B och wifi-uppkoppling för samma pris som innan. Har man behov av lastbalansering så finns det andra boxar som är mer lämpade för det men om inte så är Wall Connector ett bra och billigt alternativ.

Det som är lite oklart är väl om Gen 3 klarar kraven för grönt avdrag. De skriver att den är förberedd för att ta betalt för laddning vilket jag tolkar som att den borde kunna kvalificera för avdraget.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

Vad kan du styra via WiFi-uppkopplingen hos WC V3 då?

Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.

Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
Vad kan du styra via WiFi-uppkopplingen hos WC V3 då?

Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.

Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
Lite oklart från Teslas dokumentation vad som kan kontrolleras. Hoppas det kommer mer uppgifter på det framöver. Man loggar in på ett webinterface på boxen.

Bara för den inte funkar för dig så betyder det inte att boxen generellt är dålig. Olika användare har olika behov och förutsättningar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

ReNewAble skrev:
martinot skrev:
Vad kan du styra via WiFi-uppkopplingen hos WC V3 då?

Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.

Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
Lite oklart från Teslas dokumentation vad som kan kontrolleras. Hoppas det kommer mer uppgifter på det framöver. Man loggar in på ett webinterface på boxen.

Bara för den inte funkar för dig så betyder det inte att boxen generellt är dålig. Olika användare har olika behov och förutsättningar.
Den kanske fungerar för mig. Den nya alltså (har den gamla V2). Säger inte det.

Säger bara att det är svårt för mig (och troligen andra) att avgöra det förens det finns en klarhet i funktionaliteten hos V3. För mig är den totalt okänd i dagsläget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Bjelke »

Finns dom öht här än?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av ReNewAble »

Bjelke skrev:
Finns dom öht här än?
Ja Tesla säljer dem nu på deras webbsida. Manualer etc för EU-länder inkl Sverige finns också.

Däremot är det väldigt dåligt beskrivet om webinterfacet. Man kan se att det verkar möjligt att ställa laddströmmen men vad mer för möjligheter man har är oklart.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av ReNewAble »

Tesla har nu ändrat under beskrivningen av Wall Connector Gen 3 och säger att den kvalificerar för grönt avdrag.
7DFE6E5E-2B0D-47C9-8644-C019AEF1C7F6.jpeg
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
iampelle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 apr 2021 21:01
Ort: Västra Frölunda

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av iampelle »

Ville bara säga att jag fick avdrag för WC2 installerad i januari. Det märkliga är att först fick jag avslag med motiveringen
Skatteverket har mottagit underlag som visar att den laddbox som har
installerats ej är förberedd för elmätning och debitering. Villket är ett av
grundkraven för att skattereduktion för Grön teknik ska kunna medges är att
laddboxen är förberedd för elmätning och debitering. Då aktuell laddboxen inte
uppfyller kraven kan ingen skattereduktion medges.
Men idag damp det ner ett nytt brev där det står
Skatteverket har beslutat följande preliminära skattereduktion efter omprövning
...
Du har fått preliminär skattereduktion grön teknik om 4921kr, då underlag har kommit in som visar att laddningspunkten Tesla wallconnector ger rätt till grön teknik.
Det konstiga är att jag inte gnällt eller skickat in något kompletterande. Kanske någon av er som klagat? ;)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av ChristerSjo »

Problemet, som vissa har påpekat, att förberedd för elmätning och debitering är inte definierat. Alla prylar som förbrukar el är med rätt tillsats möjliga att mäta och debitera och därmed förberedda för både elmätning och debitering.

Ja jag vet jag kanske hårdrar det lite :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
Problemet, som vissa har påpekat, att förberedd för elmätning och debitering är inte definierat. Alla prylar som förbrukar el är med rätt tillsats möjliga att mäta och debitera och därmed förberedda för både elmätning och debitering.

Ja jag vet jag kanske hårdrar det lite :D
En mycket bra poäng. Tycker hela den saken varit extremt luddigt uttryck från start.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av ReNewAble »

Det är ju bra om nu Skatteverket ändrar sig avs WC Gen 2. Kanske Tesla som har tryckt på?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Bengt »

WallConnector gen 3 är den Som nu levereras Sverige, och Tesla har efter påtryckningar från mig (och säkert andra) fått den godkänd av Skattteverket.

Det som nu återstår är att tillåta andra än Teslaägare att beställa WC och det ska enligt vad jag hört idag från Tesla möjliggöras inom några månader, så efter sommaren kan nog en elektriker installera med fullt ROT-avdrag.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Lipo »

Bengt skrev:
WallConnector gen 3 är den Som nu levereras Sverige, och Tesla har efter påtryckningar från mig (och säkert andra) fått den godkänd av Skattteverket.

Det som nu återstår är att tillåta andra än Teslaägare att beställa WC och det ska enligt vad jag hört idag från Tesla möjliggöras inom några månader, så efter sommaren kan nog en elektriker installera med fullt ROT-avdrag.
Går att lösa redan idag. Servicecenter kan beställa hem laddaren för elektriker att sedan hämta ut och betala och lägga på fakturan för installation. Fick hjälp med detta förra veckan. Oklart hur det fungerar om man inte har ett sc i närheten dock.
Användarvisningsbild
Jonthe83
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2016 12:06

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Jonthe83 »

Köp laddaren via elektriker och ta allt på samma faktura. Alla kan beställa laddbox på Teslas hemsida nuförtiden. Vackert Tesla och alla i forumet som tryckt på!!

Köp bara laddaren:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/wall-connector
Eller med installation från exempelvis:
https://www.jarfallaenergi.se/product/t ... typ2-22kw/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av LarsL »

iampelle skrev:
Ville bara säga att jag fick avdrag för WC2 installerad i januari. Det märkliga är att först fick jag avslag med motiveringen
Skatteverket har mottagit underlag som visar att den laddbox som har
installerats ej är förberedd för elmätning och debitering. Villket är ett av
grundkraven för att skattereduktion för Grön teknik ska kunna medges är att
laddboxen är förberedd för elmätning och debitering. Då aktuell laddboxen inte
uppfyller kraven kan ingen skattereduktion medges.
Men idag damp det ner ett nytt brev där det står
Skatteverket har beslutat följande preliminära skattereduktion efter omprövning
...
Du har fått preliminär skattereduktion grön teknik om 4921kr, då underlag har kommit in som visar att laddningspunkten Tesla wallconnector ger rätt till grön teknik.
Det konstiga är att jag inte gnällt eller skickat in något kompletterande. Kanske någon av er som klagat? ;)
Skatteverket har väl gjort samma resa som naturvårdsverket gjorde. Synd att de inte kan prata med varandra direkt när de för över ansvar för olika saker.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Bengt »

Tesla har haft en dialog med Skatteverket efter ett samtal jag hade med skatteverket. Det verkade ta skruv.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

Bengt skrev:
Tesla har haft en dialog med Skatteverket efter ett samtal jag hade med skatteverket. Det verkade ta skruv.
Gott jobbat! :)

Tror att det där otydliga kravet på energimätning kan vara ett gamalt copy-n-paste-misstag från tidigare regler för andra typer av laddbidrag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PatrikFalk
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2021 12:56

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av PatrikFalk »

Är inne på att byta ut min Gen2 till Gen3 för att få jordfelsbrytare typ b "på köpet"
Är det någon som kan bekräfta att de fått rotavdraget på Gen3?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Tars »

PatrikFalk skrev:
Är inne på att byta ut min Gen2 till Gen3 för att få jordfelsbrytare typ b "på köpet"
Är det någon som kan bekräfta att de fått rotavdraget på Gen3?
Har den inbyggd jordfelsbrytare?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
PatrikFalk
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2021 12:56

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av PatrikFalk »

Tars skrev:
PatrikFalk skrev:
Är inne på att byta ut min Gen2 till Gen3 för att få jordfelsbrytare typ b "på köpet"
Är det någon som kan bekräfta att de fått rotavdraget på Gen3?
Har den inbyggd jordfelsbrytare?
Ja
wc.jpg
Användarvisningsbild
PatrikFalk
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2021 12:56

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av PatrikFalk »

Är det ingen som fått rotavdrag för generation 3?
Skriv svar