Hemmaladdning med två elbilar

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Figman
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2021 11:30

Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av Figman »

Väntar på en M3 LR och är på gång att köpa en mindre elbil som andrabil (beg Zoe). Är ny här och funderar på om jag behöver två laddare och isf vilken/vilka laddare?
Har 16A i huset, luft/vatten värmepump där elpatron går in gradvis på vintern från ca -5.

Lastbalanserare kanske behövs?
Behöver man köpa Tesla WC för garantins skull?
Tacksam för tips :geek:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av MWall »

Du behöver inte två laddare om du inte absolut måste ladda ofta. Hur mycket kör du?

Vi har haft två elbilar i 4 år och klarat oss med en Wall Connector. De allra flesta dagar laddar vi ingen bil alls. Före Corona gick Teslan 4500 mil om år och i3:an ca 1200.

Du behöver inte en Wall Connector för garantin vad jag vet. Men konstigare saker har väl hänt så det kan inte uteslutas... :)
Användarvisningsbild
Figman
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2021 11:30

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av Figman »

Ca 3000 mil/år med M3. Mest kortare sträckor med den andra, dock litet batteri på den. Så kanske funkar med en laddbox. Vad rekommenderas?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av MWall »

Figman skrev:
Ca 3000 mil/år med M3. Mest kortare sträckor med den andra, dock litet batteri på den. Så kanske funkar med en laddbox. Vad rekommenderas?

Jag är en enkel man som är nöjd med en Wall Connector. Den gör det den ska utan krångel. Men de som är lite mer noga och orkar fippla med en massa fiffigheter sägs föredra Easee eller vad den heter.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av Klintan »

Vi har två Easee Home, de är inställda att dela på 12A trefas. Med två trefasbilar som laddar samtidigt får de dela på effekten, så fort en är klar så kan den andra ladda med full effekt. Har ingen lastvakt till boxarna men däremot en till värmepumpen. Har 20A huvudsäkring. Fungerar bra. Lätt installation, boxarna kommunicerar trådlöst med varandra.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av LarsL »

Kör också begränsning till 12 A och 1-fas laddning utan lastbalansering. Kommer köpa till en Watty nu när de kommer in igen så låter jag systemet sköta allt.

Du behöver inte WC för att garantin ska gälla. Men det kanske underlättar felsökningen. Har däremot inte hört någon som haft nytta av det ännu.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av MangeT »

Undvik GARO. Har fått byta ombordladdare i bilen två gånger. Sedan byte till Tesla WC så fungerar det bra hittills. Ena gången fick jag betala för byte av ombordladdare själv och andra gången stod Tesla för bytet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av Alfa »

Figman skrev:
Väntar på en M3 LR och är på gång att köpa en mindre elbil som andrabil (beg Zoe). Är ny här och funderar på om jag behöver två laddare och isf vilken/vilka laddare?
Har 16A i huset, luft/vatten värmepump där elpatron går in gradvis på vintern från ca -5.

Lastbalanserare kanske behövs?
Behöver man köpa Tesla WC för garantins skull?
Tacksam för tips :geek:
Jag har laddat två elbilar hemma i många år. Den ena laddas i ett vanligt trefasuttag och den andra i ett vanligt enfasuttag. Sladdarna hänger framme hela tiden. Jättesmidigt.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av markuswesterberg »

Alfa skrev:
Figman skrev:
Väntar på en M3 LR och är på gång att köpa en mindre elbil som andrabil (beg Zoe). Är ny här och funderar på om jag behöver två laddare och isf vilken/vilka laddare?
Har 16A i huset, luft/vatten värmepump där elpatron går in gradvis på vintern från ca -5.

Lastbalanserare kanske behövs?
Behöver man köpa Tesla WC för garantins skull?
Tacksam för tips :geek:
Jag har laddat två elbilar hemma i många år. Den ena laddas i ett vanligt trefasuttag och den andra i ett vanligt enfasuttag. Sladdarna hänger framme hela tiden. Jättesmidigt.
Farligt att förespråka UMC på TMC Sweden men med 16A huvudsäkringar hade jag absolut kört på laddning i vanliga uttag eller husvagns alt 400V om det finns, men med nedställt till 7-8A max på vardera bil (1-fas). Gör så själv men har bara 1 bil ännu men snart 2 och kommer fortsätta så.

Men den metoden halshuggs snart här ska du se haha.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av LasseTM »

Jag har en M3 hemma som går 2500-3500mil per år och en Zoe som rullar 1000 mil per år.
Kör en Zappi laddare med lastbalansering eftersom jag har 16A huvudsäkring men har även solceller.
Tycker det funkar klockrent 99 av 100 dagar me en laddare.
Men ibland kommer båda hem med tomt batteri då skiter jag i att nattladda och laddar Zoe direkt vid 17 tiden, då är den laddad lagom till 21 då jag går ut kopplar in laddaren i Teslan och låter den nattladda när elpriserna är lägre.
Harvem en 3fas mobil laddare hemma som backup men under mina 5 år med elbil är den i stort sett oanvänd här hemma.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av LarsL »

Inga som helst problem att ladda två bilar med 1-fas från ett 3-fas CEE-uttag. Jag körde så under många år. Min laddström begränsades till 10A.
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av fnw »

Jag har en Easee laddbox till min e-golf och nu är det snart en Model Y på ingång. Garaget används till cyklar och ”förvaring” så boxen sitter på utsidan och e-golfen står på garageuppfarten som rymmer en bil.

E-golfen går som pendlarbil och behöver alltså laddas dagligen söndag-torsdag. Tanken är att parkera teslan på gatan och ladda den en gång i veckan + vid behov.

Blir ju en del flyttande av bilar men finns det någon nackdel med att inte ha teslan inkopplad under veckorna?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av kenjon »

Det är väl bara om man plötsligt får för sej att åka längre än vad batteriet har laddning för just då.
Har du Sentry mode på (Vaktläge) så drar den några procent per dygn (typ 5 eller så tror jag), har du inte det påslaget är det försumbart.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av chaffis75 »

Har också funderat på de där om vi skulle skaffa en till elbil.. Min tanke är att vi bör klara oss med den box vi redan har man n framförallt hade vi provat först att ha två bilar och en laddbox, känner man efter ett tag de är jobbigt så skaffar men en till då istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Har också funderat på de där om vi skulle skaffa en till elbil.. Min tanke är att vi bör klara oss med den box vi redan har man n framförallt hade vi provat först att ha två bilar och en laddbox, känner man efter ett tag de är jobbigt så skaffar men en till då istället.
Exakt. Det är ju smidigt och bekvämt med en box per elbil, men det är ju enkelt att börja testa med den ni har och se om ni är nöjda innan ni beställer en till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av LarsL »

fnw skrev:
Jag har en Easee laddbox till min e-golf och nu är det snart en Model Y på ingång. Garaget används till cyklar och ”förvaring” så boxen sitter på utsidan och e-golfen står på garageuppfarten som rymmer en bil.

E-golfen går som pendlarbil och behöver alltså laddas dagligen söndag-torsdag. Tanken är att parkera teslan på gatan och ladda den en gång i veckan + vid behov.

Blir ju en del flyttande av bilar men finns det någon nackdel med att inte ha teslan inkopplad under veckorna?
Låter ju lätt bara skaffa en Easee och låta systemet styra laddningen.

Jag föredrar att ha bilarna anslutn hela tiden så att jag har koll på deras laddning och kan starta och stopp via telefonen.

Ett alternativ till två boxar är ju att ladda en bil från CEE eller ett vägguttag. Här är det ju en fördel med Teslan som går att ställa ner strömmen på så att man inte blåser proppar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av Jerker »

Det blir detsamma hemma hos mig om ett par veckor. Då flyttar min särbo in med sin e-Golf. 16A huvudsäkring. Men jag ser inga problem alls att dela på kraften. Det är ju bara att ha schema i bilarna. Jag har kombinerat väggutag där jag sätter min 3-fasladdsladd och en enfasladdsladd till e-Golfen. Hur enkelt som helst.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Ett alternativ till två boxar är ju att ladda en bil från CEE eller ett vägguttag. Här är det ju en fördel med Teslan som går att ställa ner strömmen på så att man inte blåser proppar.
Jo, det är bra. Dock så kan min mobila EVSE ställa ner effekten via en knapp på Typ2-handtaget för de bilar som inte stödjer det.

Som permanent och varaktig lösning så är det dock alltid bäst med ett permanent ladduttag/box av Typ2 avsett specifikt för elbilar. Speciellt om man laddar utomhus.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar