Laddning i brf.garage

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av R2_m3 »

Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt :) )
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Skiljer det så lite är inte valet svårt, tycker jag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av martinot »

yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Smidig lösning att både få Typ2 för elbilar och Schuko för motorvärmare i samma lösning! :)

Något som borde tilltala både elbilister, pluginhybrider och fossilbilar (bra för miljön med motorvärmare på vintern).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Anderzzon »

yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Dinsdale »

R2_m3 skrev:
Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt :) )
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
I vår förening har vi har installerat Zaptec, vi har förberett samtliga 26 platser med fästplattor för att slippa krångla med att flytta hyresgäster. Vi tog så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, jag har för mig det blev 10 eller 12.

Zaptec har enligt säljaren inte den begränsningen att de fastnar på 1 fas när en sådan bil ansluts, de lastbalanserar om så att man alltid får maximal effekt.

Tog in offert på Chargeamps och Vattenfall Incharge också, men vi fastnade för fästplattorna och lastbalanseringen som var precis de saker vi efterfrågade. Zaptec var dessutom billigast, och installationen i garaget gick smidigt.

Laddboxarna klarar 22 kW, vi kommer ställa in lastbalanseringen så att den stryper laddningen under effekttopparna men tillåter upp till 63A i dalen mellan de två topparna. På så vis får vi maximal laddeffekt utan att det kostar oss någon extra effektavgift. I praktiken kommer det innebära snabbladdning nattetid och mitt på dagen, men knappt ingen laddning alls runt frukost och långsam laddning på kvällen när folk lagar mat. Över tid kanske vi får skruva på det där, men som det ser ut i dagsläget finns det rejält med billig el att tillgå.

Installationen av laddboxar finansieras fullt ut av garagehyrorna och ström får man betala efter förbrukning. De medlemmar som inte har bil eller parkerar på gatan behöver alltså inte betala en krona, och de som betalar dyrt för garageplats slipper hyreshöjning. Däremot får man betala för förbrukningen (på samma räkning som för imd el, laddboxen blir en extra elmätare bara).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
R2_m3 skrev:
Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt :) )
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
I vår förening har vi har installerat Zaptec, vi har förberett samtliga 26 platser med fästplattor för att slippa krångla med att flytta hyresgäster. Vi tog så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, jag har för mig det blev 10 eller 12.

Zaptec har enligt säljaren inte den begränsningen att de fastnar på 1 fas när en sådan bil ansluts, de lastbalanserar om så att man alltid får maximal effekt.

Tog in offert på Chargeamps och Vattenfall Incharge också, men vi fastnade för fästplattorna och lastbalanseringen som var precis de saker vi efterfrågade. Zaptec var dessutom billigast, och installationen i garaget gick smidigt.

Laddboxarna klarar 22 kW, vi kommer ställa in lastbalanseringen så att den stryper laddningen under effekttopparna men tillåter upp till 63A i dalen mellan de två topparna. På så vis får vi maximal laddeffekt utan att det kostar oss någon extra effektavgift. I praktiken kommer det innebära snabbladdning nattetid och mitt på dagen, men knappt ingen laddning alls runt frukost och långsam laddning på kvällen när folk lagar mat. Över tid kanske vi får skruva på det där, men som det ser ut i dagsläget finns det rejält med billig el att tillgå.

Installationen av laddboxar finansieras fullt ut av garagehyrorna och ström får man betala efter förbrukning. De medlemmar som inte har bil eller parkerar på gatan behöver alltså inte betala en krona, och de som betalar dyrt för garageplats slipper hyreshöjning. Däremot får man betala för förbrukningen (på samma räkning som för imd el, laddboxen blir en extra elmätare bara).
Smart lösning med fästplattor och framdragen färdiginstallerad el till varje parkeringsplats, men utan att BRF idag behöver bekosta och lägga ut så mycket kapital för laddboxar till precis alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av yps »

Anderzzon skrev:
yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.
Som jag uppfattat det, så tar Schuko uttagen 10A, och inte 16A i lastbalanseraren. Däremot hra typ2 uttagen förtur framför schuko om det skulle bli för mycket allokerat (enligt supporten), men har inte riktigt kunnat verifiera detta ännu. Vi kanske kan diskutera erfarenheter av Halo i en egen tråd framöver, skulle vara kul att hitta föreningar och dela erfarenheter med.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Anderzzon »

yps skrev:
Anderzzon skrev:
yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.
Som jag uppfattat det, så tar Schuko uttagen 10A, och inte 16A i lastbalanseraren. Däremot hra typ2 uttagen förtur framför schuko om det skulle bli för mycket allokerat (enligt supporten), men har inte riktigt kunnat verifiera detta ännu. Vi kanske kan diskutera erfarenheter av Halo i en egen tråd framöver, skulle vara kul att hitta föreningar och dela erfarenheter med.
Ja 10A låter rimligare. Ah så kan det nog absolut vara. Vi undersökte inte detta så noggrant eftersom vi har varmgarage.

Ja absolut! Vi har t.ex identifierat ett problem med lastbalanseringen när man har flera matningar som vi inte har fått någon återkoppling från Chargeamp om ännu
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev:

Smart lösning med fästplattor och framdragen färdiginstallerad el till varje parkeringsplats, men utan att BRF idag behöver bekosta och lägga ut så mycket kapital för laddboxar till precis alla.
Fästplattorna är jättesmarta, tom en lekman kan flytta laddboxarna (det bör man dock inte göra utan ta dit en elektriker, men det är verkligen enkelt).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av jeppe_sthlm »

Smart med fästplattor och flyttbara boxar. Frågan är dock om man kvalificerar till bidrag med en sådan lösning? Man får ju bara bidrag för en box som går att ladda i och kostnaden per uttag hade någon form av scooring. Tänker att kostnaden per driftsatt uttag kan bli för hög med den extra dragningen och plattorna. Beror naturligtvis på skalan på lösningen.

Nackdelen med att inte köpa driftsatta boxar är att det finns en risk att bidraget är borta när det är dags att utöka om ett par år.

Bidrag kan ju slå lite tokigt ibland - lösningen känns ju väldigt hållbar annars.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av [JM] »

Här är ett annat sätt att se på problemet.

En normal elbil drar idag ca 2kwh/mil.
Normalbilisten kör ca 1500mil per år.

Räknar vi på en större SUV som i worst case drar ca 3kWh/mil och någon som kör 2000mil per år så går det åt 2000×3=6000kWh per år.

Om man laddar det på 8 timmar med en enfas, 3,7kW, laddstolpe så tar det: 6000/(3,7×8)=203 nätter att ladda denna energi.

Det motsvarar att man behöver ladda 4 av 7 nätter per vecka med en 3,7kW för en "törstig" elbil som kör 2000 mil per år.
Om det dessutom är ett varmgarage så behöver man inte heller ta hänsyn till kalla batterier på vintern, förvärmning osv.

11kW anslutning är alltså overkill. Men kan ibland vara trevligt att ha när man behöver fylla på snabbt som påpekats tidigare i tråden.

Edit: Sen är kanske inte alla elbilar kan ta 1 fas 16A vilket gör det mera lämpligt att dra fram 3-fas ändå.
Användarvisningsbild
The51craw
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 aug 2021 15:30

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av The51craw »

Jag skrev en motion till bfr där jag bor, och föreslog installation av laddare till elbilar i föreningens garage. Det blev ett ramaskri på föreningsmötet. 'Elbilar brukar ju börja brinna när de laddas, det vet ju alla!'. Förslaget röstades ner med ett par hundra röster mot två, varav jag lade den ena ja-rösten.

Året efter renoverades garaget, och styrelsen meddelade att de bland annat bytte ut elkablar och säkringar för att klara en högre effektförbrukning. Så jag skrev direkt till styrelsen och frågade om vi kunde komma fram till en lösning där jag finansierar min egen laddning i garaget. Det blev avslag med motivationen att föreningen planerar att någon gång i framtiden installera laddning för elbilar.

Nu har OKQ8 installerat 22kW laddstolpar tvärs över gatan från vårt garage, så jag skrev till styrelsen igen och påpekade att det vore bättre att sikta på underhållsladdning i stället. Jag väntar ännu på någon form av reaktion från dem, och hoppas på att få ett vanligt vägguttag i stolpen bredvid min garageplats. Tesla rekommenderar ju att man installerar underhållsladdare därför att det är bra för bilen och dess batteri. Jag vill också kunna ha sentry mode på, med tanke på den negativa inställningen till elbilar hos de andra som parkerar i garaget...

Jag undrar om politikerna över huvud taget tänker på oss som bor i lägenhet, när det gäller laddning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Bjelke »

Sur förening med troligen en massa gamlingar i styrelsen som inte
vill ändra på något någonsin, beklagar sorgen och inser för sjuttioelfte gången att det är
trevligt att bo i egen villa...
Du kämpar tyvärr i motvind men tänker rätt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar