Teslaägare laddar fritt hemma

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av lduns »

Så säger Skellefteå kraft! https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... /#box-no-1

Nybliven elbilsägare och sitter och funderar över vad jag ska välja - både med laddbox och avtal.

Vad har ni för erfarenheter?

Testat ovan från SkeKraft?
Andra förslag?

Tack på förhand för inspel!
Min första Tesla blev en Model Y
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av Remuz »

Jag har haft det i tre år. Fick avdrag med strax under 200kr på varje faktura. Har kvar dom som leverantör nu, men utan rabatten tyvärr.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av OlleBack »

Remuz skrev:
Jag har haft det i tre år. Fick avdrag med strax under 200kr på varje faktura. Har kvar dom som leverantör nu, men utan rabatten tyvärr.
Same same
Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av lduns »

OlleBack skrev:
Remuz skrev:
Jag har haft det i tre år. Fick avdrag med strax under 200kr på varje faktura. Har kvar dom som leverantör nu, men utan rabatten tyvärr.
Same same
Såg att det var typ 192 kr/månad tillbaka. Missade att det var begränsat till 3 år... (eller?)
Min första Tesla blev en Model Y
Användarvisningsbild
koded
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2020 15:42

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av koded »

Det verkar bara gälla det rörliga priset.

Bor man lägenhet eller något lågförbrukabde med eget elavtal så är de ju kalas.

Har svårt att se stt det blir billigare jämfört med ett timabonnemang . Framförallt när elpriset är så volatilt.
[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
Gridio
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 aug 2021 09:20
Kontakt:

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av Gridio »

lduns skrev:
Så säger Skellefteå kraft! https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... /#box-no-1

Nybliven elbilsägare och sitter och funderar över vad jag ska välja - både med laddbox och avtal.

Vad har ni för erfarenheter?

Testat ovan från SkeKraft?
Andra förslag?

Tack på förhand för inspel!
En smidig lösning är ett valfritt spotpris avtal och smartladdning med till exempel Gridio. http://www.gridio.io.
Då kan du ha vilken laddare du vill och göra stora besparingar. Över 50kr/vecka är inte ovanligt.
Faktum är att med smartladdning så har det till och med blivit billigare att ladda bilen än innan energikrisen.

Har du frågor är det bara är skjuta.

Med vänlig hälsning,
/Sven-Olof Englund
sven@gridio.io
Stockholm 18 oktoober.png
Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av lduns »

Gridio skrev:
lduns skrev:
Så säger Skellefteå kraft! https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... /#box-no-1

Nybliven elbilsägare och sitter och funderar över vad jag ska välja - både med laddbox och avtal.

Vad har ni för erfarenheter?

Testat ovan från SkeKraft?
Andra förslag?

Tack på förhand för inspel!
En smidig lösning är ett valfritt spotpris avtal och smartladdning med till exempel Gridio. http://www.gridio.io.
Då kan du ha vilken laddare du vill och göra stora besparingar. Över 50kr/vecka är inte ovanligt.
Faktum är att med smartladdning så har det till och med blivit billigare att ladda bilen än innan energikrisen.

Har du frågor är det bara är skjuta.

Med vänlig hälsning,
/Sven-Olof Englund
sven@gridio.io
Vad kommer tjänsten att kosta och när börjar den debiteras?
/L
Min första Tesla blev en Model Y
Gridio
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 aug 2021 09:20
Kontakt:

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av Gridio »

lduns skrev:
Gridio skrev:
lduns skrev:
Så säger Skellefteå kraft! https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... /#box-no-1


Vad kommer tjänsten att kosta och när börjar den debiteras?
/L
Hej,
Tillsvidare är tjänsten och appen helt gratis och utan förpliktelser från användarna.
I nuläget har vi inte bestämt oss för hur det ska finansieras men en möjlighet är att det går att få ekonomi i tjänsten genom inkomster från nätbolagen för lastbalansering.
I all händelse kommer vi vara transparenta och tydliga med detta.

Men som sagt tillsvidare är det fritt fram att prova på och ge oss feedback så vi kan bli bättre.

Inatt är det synnerligen goda möjligheter att spara pengar med Gridios smartladdning.

Med vänlig hälsning,
/Sven-Olof Englund
sven@gridio.io
http://www.gridio.io
Off the cliff.png
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har ni några planer på att integrera med laddboxar istället för bilarna? Vi har t.ex. ChargeAmps i vår förening. Till webbtjänsten finns ett API, som skall kunna styra det mesta.

Hade ju varit riktigt snyggt om ni kunde titta på en integration mot den - då skulle vi kunna styra laddningen på alla bilar mot bästa pris, istället för att bara kunna sätta ett schema.

Antar dock att det kräver lite mer logik när man går mot en hel anläggning än mot en enskild bil, men se det som en utmaning :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av CrazyGang »

lduns skrev:
Så säger Skellefteå kraft! https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... /#box-no-1

Nybliven elbilsägare och sitter och funderar över vad jag ska välja - både med laddbox och avtal.

Vad har ni för erfarenheter?

Testat ovan från SkeKraft?
Andra förslag?

Tack på förhand för inspel!
När jag tittade på SK-avtalet så blev påslaget på elpriset såpass mycket högre än alternativet (Tibber) att det åt upp hela vinsten med att ”ladda gratis”.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Gridio
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 aug 2021 09:20
Kontakt:

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av Gridio »

jeppe_sthlm skrev:
Har ni några planer på att integrera med laddboxar istället för bilarna? Vi har t.ex. ChargeAmps i vår förening. Till webbtjänsten finns ett API, som skall kunna styra det mesta.

Hade ju varit riktigt snyggt om ni kunde titta på en integration mot den - då skulle vi kunna styra laddningen på alla bilar mot bästa pris, istället för att bara kunna sätta ett schema.

Antar dock att det kräver lite mer logik när man går mot en hel anläggning än mot en enskild bil, men se det som en utmaning :-)
Hej Jeppe,

Det är absolut något som vi jobbar på.
ChargeAmps och ABB blir sannolikt våra första integreringar.

(Skickar ett dm.)

Med vänlig hälsning,
Sven-Olof Englund
www.gridio.io
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av jonasl »

Jag tror det kommer bli intressant för större installationer att kunna styra laddningen, t.ex. i en BRF med många boxar är det helt klart önskvärt att kunna styra i den mån det går. Både för att få låga elpriser och för att få jämn belastning.

Vet inte exakt hur det skulle kunna fungera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Gridio
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 aug 2021 09:20
Kontakt:

Re: Teslaägare laddar fritt hemma

Inlägg av Gridio »

jonasl skrev:
Jag tror det kommer bli intressant för större installationer att kunna styra laddningen, t.ex. i en BRF med många boxar är det helt klart önskvärt att kunna styra i den mån det går. Både för att få låga elpriser och för att få jämn belastning.

Vet inte exakt hur det skulle kunna fungera.
Hej,

Helt klart tror jag att det kommer bli mycket vanligt framöver och ha nytta av smarta lösningar. Tillexempel Charge Amps som Jeppe nämnde är ju uppkopplade och går att styra med fiffiga algoritmer. Inte superklurigt egentligen.

Till att börja med gör man redan stor nät och samhällsnytta om man laddar smart då priserna är som lägst.

Med vänlig hälsning,

/Sven
www.gridio.io
Skriv svar