Jag funderar på vilken laddbox jag skall installera till min elbil. Har hittat två alternativ som jag tycker är intressanta. Easee med watty lastbalansering eller Chargestorm Connected från CTEK tillsammans med EnergyHub från Ferroamp fasbalansering.
Jag har idag inte solceller men planerar att installera detta nästa år, så då får jag installera en inverter eller så kan jag använda EnergyHuben som inverter.
Som jag ser det finns det fördelar med de olika lösningarna. Easee boxen kan användas tillsammans med Tibber för att använda el när det är som billigast. Detta känns som det enklare alternativet.
EnergyHub lösningen är ju mer avancerad eftersom den kan ge fasbalansering och därmed gör att jag kanske kan ha en mindre huvudsäkring alternativ få högre effekt att ladda bilen med eftersom ev obalanser på faserna inte påverkar möjligheten att ladda bilen. Risken som jag ser här är att elbolaget inför effekttariff så det är den utnyttjade effekten som påverkar kostnaden mer än huvudsäkringen. Här finns det ju även möjligheter att ha ett batteri anslutet till EnergyHuben, men det förstår jag inte är så lönsamt i dagsläget.
Är det någon här som har erfarenheter av Chargestorm/Energyhub tillsammans med solpaneler och kan rekommendera det?
Easee eller Chargestorm/EnergyHub?
Moderator: Redaktion
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?
Jag tittade på Ferroamp när vi skulle välja solcellsanläggning. Landade i att det blev för dyrt i förhållande till mervärdet och att en hel del av funktionaliteten skulle komma ”senare”.
Blev Easee, Tibber pulse, Fronius växelriktare och BYD batteri istället.
Blev Easee, Tibber pulse, Fronius växelriktare och BYD batteri istället.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?
Och jag valde tvärtom, har FerroAmp (pga just fasutjämningen) och Nilar-batterier.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?
Är du nöjd med denna lösning? Vad har du för laddbox?kenjon skrev:Och jag valde tvärtom, har FerroAmp (pga just fasutjämningen) och Nilar-batterier.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?
Japp, jag är nöjd. Skulle hellre viljat ha Teslas PowerWall
Jag har testat lite olika laddboxar, just nu Teslas v2. Dum box men jag har inga större krav.
Jag har testat lite olika laddboxar, just nu Teslas v2. Dum box men jag har inga större krav.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- mindfeeder
- Teslaägare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
- Ort: Sundsvall
Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?
Vad blev det för lösning kungjohan?kungjohan skrev:Jag funderar på vilken laddbox jag skall installera till min elbil. Har hittat två alternativ som jag tycker är intressanta. Easee med watty lastbalansering eller Chargestorm Connected från CTEK tillsammans med EnergyHub från Ferroamp fasbalansering.
Som jag skrev i viewtopic.php?f=29&t=26192&p=550811&hil ... rm#p550811 så var MyEnergy och Ferroamp inte en bra kombination, så jag funderar på CTEK istället. Tar gärna emot insikter och förslag på lösningar.