Laddbox vid flytt

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Laddbox vid flytt

Inlägg av arena999 »

Vad är normalt vid flytt från hus? Hör laddboxen till huset eller det är lugnt att ta med den?
I vårt nya hus (nyproduktion) ska de ha ett jäkla pris för att sätta in laddbox plus att de inte kan (vill) sätta Teslaladdaren.
Nya ägarna säger sig inte ha något mervärde av min Teslabox så det är lugnt för dem om jag tar med den.

Hur har ni andra gjort?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av slugger75 »

arena999 skrev:
Vad är normalt vid flytt från hus? Hör laddboxen till huset eller det är lugnt att ta med den?
I vårt nya hus (nyproduktion) ska de ha ett jäkla pris för att sätta in laddbox plus att de inte kan (vill) sätta Teslaladdaren.
Nya ägarna säger sig inte ha något mervärde av min Teslabox så det är lugnt för dem om jag tar med den.

Hur har ni andra gjort?
Tagit med laddboxen och hittat en elektriker som vill koppla in den i nya huset.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av Johlei »

Fast installerad utrustning ingår i köpet såvida annat inte har avtalats uttryckligen, såvitt jag vet. Normalt även vitvaror även om de numera ofta är inkopplade med vanlig schuko.

Har du installerat boxen enligt Bjelkemetoden är den inte fast installerad, men jag kan tänka mig att en köpare skulle bli upprörd om de inte förstått på förhand att du tänker ta med boxen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av R2_m3 »

och har du fått bidrag för installationen så kan man definitivt inte ta med den :) Kan nog bara få ett bidrag /fastighet så i så fall skulle inte köparen kunna få bidrag ifall han installerar en.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av slugger75 »

Öööh?

TS skriver ju att köparna inte vill ha den.

Nej TS kommer inte få bidrag för boxen så klart men det var ju inte det frågan handlade om.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av patohr »

Måste ju kosta mer att få dit en elektriker för att montera ner den och sedan montera upp den igen i nya kåken. Med tanke på att du får en ny laddbox för 5-6000 kr installerad och klar.

Sen personligen tycker jag att laddboxen tillhör huset och bör sitta kvar. Köparna kanske tror att den bara funkar med Tesla - Vet dom att den funkar för alla dagens hybrid/elbilar?
Senast redigerad av patohr, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av dstr »

Jag har inte bränt installationspengen på vår fastighet, så när vi flyttar så tar jag med den.

Annars hade jag låtit den sitta kvar.
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av patohr »

dstr skrev:
Jag har inte bränt installationspengen på vår fastighet, så när vi flyttar så tar jag med den.

Annars hade jag låtit den sitta kvar.
Det finns väl inget som säger att du inte får ansöka om bidrag i nästa fastighet? Bidraget gäller per laddpunkt. Så teoretiskt kan du ansöka om bidrag för varje ny laddbox du installerar.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddbox vid flytt

Inlägg av bjornnilsson »

Min laddbox är monterad med trefas-handske så när vi åker mellan våra två bostäder tar jag med mig laddboxen enligt tidigare nämnda metod. Tänkte först att det skulle vara supermeckigt och övervägde installera laddboxar i varje hus + köpa en trefas reseladdare att ha med i bilen, men den här lösningen fungerar faktiskt riktigt bra och sparar en del slantar som jag inte vill lägga ut just nu. Har samma Wifi i båda husen så den poppar igång automagiskt i båda bostäderna. Plus att det är rätt skönt att ha möjlighet att ladda trefas på vägen ifall nödläge uppstår.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar