Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Denna semi-portabla laddbox verkar hantera lastbalansering baserat på uppmätta spänningsfall till boxen. Dvs, utan någon extern lastavkännare.
Någon som provat hur pålitlig denna metod är i praktiken?
https://evtun.com/chargers/accelev-3-ph ... -22kw.html
https://www.evsolution.se/produkt/ladds ... lansering/
Någon som provat hur pålitlig denna metod är i praktiken?
https://evtun.com/chargers/accelev-3-ph ... -22kw.html
https://www.evsolution.se/produkt/ladds ... lansering/
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Låter ju kanon om det funkar, någon som provat den?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Det fungerar nog till en viss gräns.
Det som man måste komma ihåg är att vårt elnät varierar lite i spänning och med alla sol anläggningar som matar ut på nätet så kan där bli snabba spännings variationer som skulle kunna påverka den.
Som jag ser det och jag kan ha fel, så för det där ska fungera så får de köra med ganska konservativ tolkning av mätdata för att inte riskera säkringarna. D.v.s långsammare laddning än vad som kanske hade varit möjlig.
Vet man att man har hög last på sitt elnät så hade jag nog inte gått på denna modellen, men den ger säkert ett visst överbelastningsskydd.
Det som man måste komma ihåg är att vårt elnät varierar lite i spänning och med alla sol anläggningar som matar ut på nätet så kan där bli snabba spännings variationer som skulle kunna påverka den.
Som jag ser det och jag kan ha fel, så för det där ska fungera så får de köra med ganska konservativ tolkning av mätdata för att inte riskera säkringarna. D.v.s långsammare laddning än vad som kanske hade varit möjlig.
Vet man att man har hög last på sitt elnät så hade jag nog inte gått på denna modellen, men den ger säkert ett visst överbelastningsskydd.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Jag gjorde en tråd tidigare och eftersökte information om denna lite udda box som påstår sig ha funktioner både för att göra två faser till en samt att kunna läsa av batteriets % och sluta ladda vid vald nivå (vilket är bra för knasiga bilar som saknar denna funktion...), men det var inte mycket intresse av den då.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Fungerar det så är det ju helt fantastiskt bra, och enormt smidigt att skippa kostnaden och installationen av riktiga enheter för effektmätning.
Men jag är, precis som Teslaspolen ovan, lite tveksam och frågande till hur väl det gör det i praktiken?
Ingen som vill testa ett köp och rapportera tillbaka i tråden? Hade varit riktigt intressant!
Men jag är, precis som Teslaspolen ovan, lite tveksam och frågande till hur väl det gör det i praktiken?
Ingen som vill testa ett köp och rapportera tillbaka i tråden? Hade varit riktigt intressant!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Finns lite gamla erfarenheter av den första versionen på elbilsforumet: http://elbil.forum24.se/elbil-about8702-0-asc-0.html
Elbilist sedan 2014
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Jag har en liggande i garaget, pga att jag körde Nissan Leaf då, som bara har enfasladdning. För bilar med trefasladdning är den inte intressant.
För att få ut 8 kW krävs det en 32A-handske/uttag, vilket inte är så vanligt hemma.
Jag testade inte lastbalansering eftersom jag inte hade det behovet då.
För att få ut 8 kW krävs det en 32A-handske/uttag, vilket inte är så vanligt hemma.
Jag testade inte lastbalansering eftersom jag inte hade det behovet då.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Accelev v2 - inbyggd lastbalansering
Nej tyvärr. Såg meddelande också men gick inte att få fram tangentbordet i Teslan...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri