Enfas värmepump och Easee-box

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

infelicitas skrev:
kenny skrev:

det är en sprillans ny IVT-pump.. men ja, det är riktigt jävla idiotiskt, jag ska gräva mer i den specifika frågan med leverantören så jag åtminstone förstår varför den beter sig så.
eltillskottet är inte aktivt utan det är pumpen som kör väldigt ofta på allt från 60-90%. jag misstänker faktiskt att eltilskottet ligger på egna faser. till och med när våra vattenfilter backspolar så varnar tibber för att en av faserna överbelastas pga att värmepumpen kör och så ironiskt nog är jetpumpen till hyroforen 3-fas, så jag kan inte välja att låta den köra på bara de andra faserna.

jag fattar dock inte att den kör så mycket, men det kan vara så enkelt som att vårt hus är gammalt och dåligt isolerat kanske. jag har inte ritkigt greppat hur luft/vatten-pumparna justerar sin effekt, men det är ju en fråga för ett annat forum.
Du har antagligen en rumsgivare och/eller en returtempsgivare och sedan så har pumpen ett spann som den kan gå imellan och optimerar sig mot utetemperatur. Var glad att den är reglerbar istället, den kunde haft fast effekt och då gått till och från. :)
Jag har ingen exakt fakta, men enfas är mycket vanligare i europa/världen än 3-fas så man anpassar produkten efter marknaden. D.v.s. "alla" kan installera en 1-faspump men många kan inte installera en 3-faspump.

Det finns ju garanterat 3-fas-modeller men de kostar säkert lite mer.
ja det är precis som du säger, har dock ingen inomhusgivare men vetefan om den gör så massivt stor skillnad.

jag börjar tänka mer och mer att utöver att det hade varit gött med 3-fas så uppstår problematiken troligen pga dålig isolering i huset kombinerat med för få och underdimensionerade radiatorer, så förhoppningsvis bir situationen bättre efterhand som vi renoverar.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

gnutten skrev:
Det går bra att köra effektvakt på två faser om du kopplar bort sensorn på den tredje.

Dvs både koppla bort fasen från boxen och lastsensorn från fasen.

Gillar inte ordet lastbalansering som ofta används eftersom det kan leda till det här missförståndet.
tyvärr kan jag inte stänga av övervakningen på en av faserna vad jag vet pga att jag har Tibbers Pulse, hade man haft Watty hade man ju kunnat ta bort ena kännaren bara ja. kanske kan få Tibber att implementera det, annars får jag väl skriva en egen integration.. :)

men bra att du poängterade det, för jag hade inte tänkt på den detaljen att även om jag börjar köra boxen på två faser så kommer övervakningen ske på tre så det löser inte direkt något problem i prakiken såvida jag inte stänger övervakningen helt.

gällande begreppet lastbalansering kan jag bara hålla med dig, jag misstolkade ju hur detta skulle bete sig helt och hållet baserat på begreppet "lastbalansering".
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av JockeX »

Byt till trefaspump, kolla om du inte kan byta in den på nått sätt eller sälj den på blocket.

Sträva alltid efter att sprida lasten så mycket som möjligt på dina tre faser.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av flamman »

Någon som vet om det är laddbox och/eller bilen som måste ha stöd för att koppla bort en fas helt och köra med 2 faser? Anledningen till att jag frågar är att jag har liknande situation med en värmepump som drar upp emot 12A på en fas.
Så en tanke jag har är att helt enkelt bara koppla in 2 faser mot laddboxen, t.ex. genom att ha slå av en av faserna på 3-fas-säkringen för just laddboxen. (Har inte gjort lösningen men tänker att man drar 3 kablar fram till boxen såklart, bara att man låter en av faserna/säkringarna vara avstängd)
Känns lite ”bond-lösning” men blir enkelt om det funkar. Då kan värmepumpen köra på bäst den vill på sin fas utan att störas och elbilen kan ladda på de andra två faserna med ganska hög effekt ostört.
Frågan är om det går att göra så? Kommer laddboxen då köra på med 2-faser mot bilen och kommer bilen acceptera det och ladda på?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av gnutten »

Eftersom det inte är ett driftläge som finns i standarden är det enda du kan göra att prova din kombination av box och bil. Tesla vet vi funkar i alla fall.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av root »

flamman skrev:
Någon som vet om det är laddbox och/eller bilen som måste ha stöd för att koppla bort en fas helt och köra med 2 faser? Anledningen till att jag frågar är att jag har liknande situation med en värmepump som drar upp emot 12A på en fas.
Så en tanke jag har är att helt enkelt bara koppla in 2 faser mot laddboxen, t.ex. genom att ha slå av en av faserna på 3-fas-säkringen för just laddboxen. (Har inte gjort lösningen men tänker att man drar 3 kablar fram till boxen såklart, bara att man låter en av faserna/säkringarna vara avstängd)
Känns lite ”bond-lösning” men blir enkelt om det funkar. Då kan värmepumpen köra på bäst den vill på sin fas utan att störas och elbilen kan ladda på de andra två faserna med ganska hög effekt ostört.
Frågan är om det går att göra så? Kommer laddboxen då köra på med 2-faser mot bilen och kommer bilen acceptera det och ladda på?
Vi säljer PhaseBox, den gör det du frågar efter. Den kan koppla om faserna så att bilen laddas på tex 2 faser. Den kopplar in de två lägst belastade faserna i så fall, oavsett vilka de är. Tex kan bilen laddas på L1+L3. Om det inte finns effekt för laddning i alla tre faserna går den ner på 2 faser, eller tom en fas om det bara finns effekt i en fas. Detta sker automatiskt eller manuellt beroende på hur man ställer in det.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av bjornnilsson »

Från hemsidan https://phasebox.se/:

Med PhaseBox introducerar vi en helt unik funktion: Automatisk Fasoptimering. Optimerigen hjälper till så att tillgänglig effekt utnyttjas på bästa sätt. Fasoptimeringen sker helt automatiskt när du laddar.

Fasoptimering är alltså ordet.. Lastbalansering tycker jag borde innebära samma sak men uppenbarligen inte.

Jag har skrivit till Tibber gällande kombon Eease och Watty (i mitt fall) för att förstå ifall det kanske ändå är så att det gömmer sig en smula fasoptimering någonstans i den kombinationen.. Återkommer vid svar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av martinot »

root skrev:

Vi säljer PhaseBox, den gör det du frågar efter. Den kan koppla om faserna så att bilen laddas på tex 2 faser. Den kopplar in de två lägst belastade faserna i så fall, oavsett vilka de är. Tex kan bilen laddas på L1+L3. Om det inte finns effekt för laddning i alla tre faserna går den ner på 2 faser, eller tom en fas om det bara finns effekt i en fas. Detta sker automatiskt eller manuellt beroende på hur man ställer in det.
Snyggt jobbat! Så skall det se ut! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av flamman »

bjornnilsson skrev:
Från hemsidan https://phasebox.se/:

Med PhaseBox introducerar vi en helt unik funktion: Automatisk Fasoptimering. Optimerigen hjälper till så att tillgänglig effekt utnyttjas på bästa sätt. Fasoptimeringen sker helt automatiskt när du laddar.

Fasoptimering är alltså ordet.. Lastbalansering tycker jag borde innebära samma sak men uppenbarligen inte.

Jag har skrivit till Tibber gällande kombon Eease och Watty (i mitt fall) för att förstå ifall det kanske ändå är så att det gömmer sig en smula fasoptimering någonstans i den kombinationen.. Återkommer vid svar.
Lastbalansering som ord förvillar och betyder inte det man tror nej. Effektjustering eller effektvakt är kanske ett bättre ord. Den justerar effekten över alla 3 faserna och det är alltid samma effekt som tas ut från alla 3 faser (så iofsig är lasten i balans mellan faserna, dvs lastbalansering….).

Hursom, fattade inte riktigt vad skillnaden är mot fasoptimering som ska finnas i PhaseBox. Såg på illustrationerna ut som att den ändå belastar varje fas lika mkt. Det den dock verkade ha var att kunna köra på bara 2 faser och därmed hantera det vi pratar om här att man har en 1-fas-VP som tar i princip all tillgänglig effekt på den fasen. Frågan är ju om PhaseBox kan hantera det dynamiskt och gå från 3-fas till 2-fas under pågående laddning (när VP går igång). Tolkar det inte som att den kan flytta last mellan faser (som väl finns någon annan dyr box som kan har jag fått för mig).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av root »

flamman skrev:
bjornnilsson skrev:
Från hemsidan https://phasebox.se/:

Med PhaseBox introducerar vi en helt unik funktion: Automatisk Fasoptimering. Optimerigen hjälper till så att tillgänglig effekt utnyttjas på bästa sätt. Fasoptimeringen sker helt automatiskt när du laddar.

Fasoptimering är alltså ordet.. Lastbalansering tycker jag borde innebära samma sak men uppenbarligen inte.

Jag har skrivit till Tibber gällande kombon Eease och Watty (i mitt fall) för att förstå ifall det kanske ändå är så att det gömmer sig en smula fasoptimering någonstans i den kombinationen.. Återkommer vid svar.
Lastbalansering som ord förvillar och betyder inte det man tror nej. Effektjustering eller effektvakt är kanske ett bättre ord. Den justerar effekten över alla 3 faserna och det är alltid samma effekt som tas ut från alla 3 faser (så iofsig är lasten i balans mellan faserna, dvs lastbalansering….).

Hursom, fattade inte riktigt vad skillnaden är mot fasoptimering som ska finnas i PhaseBox. Såg på illustrationerna ut som att den ändå belastar varje fas lika mkt. Det den dock verkade ha var att kunna köra på bara 2 faser och därmed hantera det vi pratar om här att man har en 1-fas-VP som tar i princip all tillgänglig effekt på den fasen. Frågan är ju om PhaseBox kan hantera det dynamiskt och gå från 3-fas till 2-fas under pågående laddning (när VP går igång). Tolkar det inte som att den kan flytta last mellan faser (som väl finns någon annan dyr box som kan har jag fått för mig).
Det är riktigt att varje ansluten fas belastas lika mycket i PhaseBox. Om man tar ditt exempel skulle lastbalanseringen bryta laddningen när tillgänglig ström i någon fas blir lägre än 6 Ampere, tex när VPn startar. När PhaseBox återstartar märker den att den inte kan köra trefas, och då försöker den med tvåfas på de lägst belastade faserna. Dvs den tar omtag varje gång lastbalanseringen inte kan reglera längre utan avbryter. Om inte heller tvåfas är möjligt försöker den med en-fas, hela tiden med de lägst belastade faserna. Den kopplar alltså om på riktigt, om tex L3 är lägst belastad kopplar den om så att matningens L3 går in i bilens L1.

Så till detta med orden och deras betydelse.. Jag håller vilt med om att "lastbalansering" egentligen är fel uttryck. Problemet är att branschen i stort kallar det så. När vi skrev texten till PhaseBox kallade vi det för "effektreglering", vilket jag tycker är korrekt. Problemet var att många trodde att det var något annat än "lastbalansering", så vi har ändrat till lastbalansering. Effektvakt är för mig inte "reglering", utan att man slår av och på förbrukaren hårt. En effektreglerande laddbox är lite mer sofistikerad då den reglerar strömmen från full effekt ned till 6 Ampere. Om det inte räcker slår den av. (Eller pausar laddningen med en Tesla på PhaseBox som kan skicka paus utan att laddningen bryts)
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av KalleL »

kenny, har du provat att ställa upp gränsen för lastbalanseringen i Tibber-appen till 21 eller kanske 22 A? Det kanske skulle räcka för att inte få lika många helstopp. Om nu VP maxar på 14-15 A, och det inte är så mycket annat som belastar den fasen medan du laddar bilen, så kanske den oftare lyckas bibehålla 6A ur den marginalen.

Jag har samma lösning (Tibber, Pulse, Easee, 20A) men en mer välartad värmepump (NIBE F730). Jag har inte kollat hur snabbt och känsligt laddströmmen till bilen regleras ner när man når taket, men kanske stryper den så snart man börjar nosa på gränsen.

Jag har ibland fått larm om att en fas är överbelastad, t.ex. när jag haft induktionsplatta på boost-läge medan ugnen är på. Då har jag gått in i appen och fått skrämselhicka av att det står typ 24 A på fas 1. Men någon huvudsäkring har ännu inte gått. Så i alla fall i mitt hus finns det lite marginal och huvudsäkringarna brukar väl också vara av det långsamma slaget.

Fast det kan väl vara värt att inhandla ett par extra 20A-proppar inför försöken kanske...
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenjon »

Det heter lastbalansering för att den balanserar mellan olika förbrukare, inte mellan olika faser. Det gör däremot FerroAmps Energy Hub, den kan flytta omkring förbrukningen mellan de olika faserna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Allaaan
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 dec 2021 01:03

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Allaaan »

KalleL skrev:
kenny, har du provat att ställa upp gränsen för lastbalanseringen i Tibber-appen till 21 eller kanske 22 A? Det kanske skulle räcka för att inte få lika många helstopp. Om nu VP maxar på 14-15 A, och det inte är så mycket annat som belastar den fasen medan du laddar bilen, så kanske den oftare lyckas bibehålla 6A ur den marginalen.

Jag har samma lösning (Tibber, Pulse, Easee, 20A) men en mer välartad värmepump (NIBE F730). Jag har inte kollat hur snabbt och känsligt laddströmmen till bilen regleras ner när man når taket, men kanske stryper den så snart man börjar nosa på gränsen.

Jag har ibland fått larm om att en fas är överbelastad, t.ex. när jag haft induktionsplatta på boost-läge medan ugnen är på. Då har jag gått in i appen och fått skrämselhicka av att det står typ 24 A på fas 1. Men någon huvudsäkring har ännu inte gått. Så i alla fall i mitt hus finns det lite marginal och huvudsäkringarna brukar väl också vara av det långsamma slaget.

Fast det kan väl vara värt att inhandla ett par extra 20A-proppar inför försöken kanske...
En 20A trög smältpropp kan man belasta med 40A i ca 300sec = 5 min.
- Man kan belasta samma säkring med 30A i över 5000sec = 1,39 timmar.

Så att dina säkringar inte gått vid 24A under några minuter är inga konstigheter
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av bjornnilsson »

Klistrar in svar från Tibber;

Hej

Watty reglerar ner alla faser lika mycket även fast bara t.ex L1 är överbelastad. Den kan alltså inte dynamiskt byta fas efter utrymme. Vi jobbar tillsammans med Easee för att göra denna funktionen mer nyanserad

mvh

Karin

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av jonasl »

Undrar vad "nyanserad" betyder.

Är det enligt standard att köra olika ström på olika faser? Jag har ingen aning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenjon »

Ström är något som blir när man kopplar in en belastning, så ja, det är alltid olika ström på faserna, såvida man inte enbart kör med trefasanslutna grejor som belastar lika.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av apkungen »

Mitt tips är att ställa in på två faser och koppla bort lastbalanseringen. Man kan ju ändå ställa in strömmen manuellt. Ex 10A per fas på de två övriga tror jag skulle funka utan att säkringar går. Det ger ju ändå 4,5 kW.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av flamman »

apkungen skrev:
Mitt tips är att ställa in på två faser och koppla bort lastbalanseringen. Man kan ju ändå ställa in strömmen manuellt. Ex 10A per fas på de två övriga tror jag skulle funka utan att säkringar går. Det ger ju ändå 4,5 kW.
Kan man göra det på en eeasee-box? Dvs ställa in den att bara använda 2 faser?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av jonasl »

kenjon skrev:
Ström är något som blir när man kopplar in en belastning, så ja, det är alltid olika ström på faserna, såvida man inte enbart kör med trefasanslutna grejor som belastar lika.
Jag menar givetvis om BILEN kan ladda med olika strömstyrka (A) på olika faser enligt laddstandarden eller om det är orsaken till att Easee-boxen beter sig som den gör. Att det är olika belastning på olika faser i centralen inser även jag, det är ju grundproblemet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av andersd »

Nej, med de protokoll som finns ute i för idag, så finns det inget sätt för laddstationen att be bilen dra olika mycket per fas. Protokollen (idag) kan bara ange en strömgräns och den ants då gälla alla enskilda faser.
Skriv svar