Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Jerker »

Vi var på elbilsmässan och som så många så passade vi på att delta i lite tävlingar och utlottningar. I Gruppsols monter lottade de ut deras nya laddbox:
laddbox.jpg
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av bonath »

Grattis!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Credde »

Kul och grattis!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

Det ska bli intressant att se hur bra den fungerar i praktiken. På deras hemsida står den här infon:
Smart Solar Charger är integrerad mot Ferroamp Energyhub och Huawei Fusion Solar. Smart Energy Cloud möjliggör att ladda elbilen med 100% solel, lägsta spotpriser och turboladdning med el från både solel, batterilager och nätel.

Vår egenutvecklade app Smart Energy Cloud och laddbox Smart Solar Charger tar smartness och design till en ny nivå.

Genom Smart Energy Cloud kan du på ett enkelt sätt övervaka, styra och optimera energiförbrukningen och kostnaden för hela ditt hem och din elbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Gustafsson »

Vilket flyt! Grattis
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Teslaspolen »

Grattis!

Den får du skriva om när du provat på den ett tag!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av martinot »

Härligt! Stort Grattis!! :D

Tror det är en OEM av en polsk box jag sett med mycket liknande design, men kanske med egen firmware/mjukvara.

Spännande oavsett, och återkoppla gärna i tråden när du fått den på plats samt hunnit att testa lite!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Härligt! Stort Grattis!! :D

Tror det är en OEM av en polsk box jag sett med mycket liknande design, men kanske med egen firmware/mjukvara.

Spännande oavsett, och återkoppla gärna i tråden när du fått den på plats samt hunnit att testa lite!
OK, jag ska avlägga rapport!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av mati »

Det var som tusan. Grattis. :)
Ingick ingen elbil i vinsten? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det var som tusan. Grattis. :)
Ingick ingen elbil i vinsten? :lol:
:D Nej, tyvärr! :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Det var som tusan. Grattis. :)
Ingick ingen elbil i vinsten? :lol:
:D Nej, tyvärr! :shock:
Dåligt :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av tor »

Är det laddning med CCS (alltså likström) med den? Är det inte ferroamp som gör ett lokalt likströmsnät med solcell, husbatteri och elbil? Eller blandar jag ihop det kanske.

Grattis oavsett!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av mati »

Det står på deras hemsida att den är integrerad med Ferroamp. Men det sitter väl ingen CSS-kontakt på den? Så det är väl snarare en integrationslösning mot en massa andra system på nåt vis. Men det som kommer ut är ändå AC.
Rätta mig om jag har fel.
En mycket intressant pryl oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

Det är ju en vanlig typ 2-handske på den, alltså levererar den växelström. Jag vet inte exakt vad som menas med integrationen till Ferroamp eller till Huawei men det är väl så att mjukvaran kan prata med dessa båda växelriktare och utnyttja vissa egenskaper som de har. Det återstår att se. Men jag antar att man ska kunna ladda med 16A när solen skiner utan att det innebär att man drar 16A från nätet och alltså via huvudsäkringen.

Vi ska ha Huaweis växelriktare när vi får solcellerna.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Pontus »

Vad är turboladdning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Vad är turboladdning?
Ja, det är ju en bra fråga. Får se när jag får boxen, vad det står i bruksanvisningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Vad är turboladdning?
Det får man bara när man har en Taycan turbo. ;)
Annars är det väl bara ytterligare ett tillskott till begreppsförvirringen. Långsamladdning, snabbladdning, supersnabbladning, ultrasnabbladdning, och ny alltså turboladdning som troligen inte är nåt annat än vanligt 16A trefas.
Jag föreslår dessutom warpladdning, hyperspeedladdning, ludicrousladdning och plaidladdning. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av DeltaUV »

mati skrev:
Pontus skrev:
Vad är turboladdning?
Det får man bara när man har en Taycan turbo. ;)
Annars är det väl bara ytterligare ett tillskott till begreppsförvirringen. Långsamladdning, snabbladdning, supersnabbladning, ultrasnabbladdning, och ny alltså turboladdning som troligen inte är nåt annat än vanligt 16A trefas.
Jag föreslår dessutom warpladdning, hyperspeedladdning, ludicrousladdning och plaidladdning. :mrgreen:
Glöm inte "Fulladdning" :-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av jonasl »

Haha, det blir ju lite roligt. Svårt att veta om fulladdning avser ful-laddning eller full-laddning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av tor »

Jerker skrev:
Det är ju en vanlig typ 2-handske på den, alltså levererar den växelström. Jag vet inte exakt vad som menas med integrationen till Ferroamp eller till Huawei men det är väl så att mjukvaran kan prata med dessa båda växelriktare och utnyttja vissa egenskaper som de har. Det återstår att se. Men jag antar att man ska kunna ladda med 16A när solen skiner utan att det innebär att man drar 16A från nätet och alltså via huvudsäkringen.

Vi ska ha Huaweis växelriktare när vi får solcellerna.
Ok, synd. Hade det varit CCS och likström "direkt" från solceller så hade ju "turboladdning" och optimerat för solceller varit ännu mer på sin plats. Finns det någon sådan laddare än? Borde ju också vara det som krävs för riktig V2G (för dom bilar som kan det)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

Nu börjar det förhoppningsvis närma sig installation av solcellerna. Har fått allt levererat och väntar bara på ett installationsteam.

Så nu har jag också fått laddboxen. Det visade sig vara en sån här fast med deras logga på:

https://enelion.com/en/product/stilo/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Nu börjar det förhoppningsvis närma sig installation av solcellerna. Har fått allt levererat och väntar bara på ett installationsteam.

Så nu har jag också fått laddboxen. Det visade sig vara en sån här fast med deras logga på:

https://enelion.com/en/product/stilo/
Den var ju faktiskt riktig elegant, kanske inte så mycket häftiga funktioner som dom lät påskina, men snygg iaf :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! :-D

Inlägg av Jerker »

En uppdatering om denna laddbox och mina solceller.

Att köpa solceller av Gruppsol, som nu byter namn till Raymond Solar eftersom de ska satsa internationellt, har inte varit nån rolig resa.

Vi skrev kontrakt precis före jul förra året för leverans första vecka i april. När det närmade sig leverans hade vi en del kontakt men sen blev det knäpptyst. Vi hörde av oss och undrade, men de hade bara svävande svar om covidnedstängningen i Kina, två förlorade containrar med solpaneler, inga installatörer etc. och detta fortgick så under hela våren. På elbilsmässan träffade vi dem och det skulle bli leverans vilken dag som helst! Vi vann den där laddboxen. Den kom till oss tillsammans med installationsgrejer till solcellerna i slutet av juni, och vi "var först på listan" som skulle få solceller när nästa leverans kom till Sverige. Inte förrän i augusti kom solcellerna och först 5 veckor efter det blev det monteringsdags en måndag med besked om det på fredagen innan. (Jag hade ringt på fredagen och varit rejält förbannad, vilket plötsligt lösgjorde resurser!)

Då visade det sig också att ingen föranmälan till vattenfall om att vi skulle ha solceller var gjord. Detta trots att den som skulle vara ansvarig för installationen via ett mail lovade mig att det skulle bli gjort en dag i mars (nu är det sent på fredag så jag fixar det på måndag). Det hör till saken att Vattenfall i vår region har c:a ett halvårs leveranstid på installation av ny mätare, så vi kanske får elproduktion nån gång i vår.

Samtidigt fick vi också laddboxen installerad. Men jag har inte fått nån som helst information om hur man ska kunna appstyra den, för det ska man enligt specen. De har bara pratat lite svävande om att de utvecklar en egen app som ska kunna integrera den med solcellerna bl.a bl.a. Går man in på deras hemsida är nu laddboxen borttagen. Så jag fick väl det enda exemplar de hade och nu har de lagt ned produkten.

Jag har inte fått nån information om inloggning på solcellsanläggningen. Jag skulle få inloggningar via mail om "ett par dar" sade de och nu har det gått en månad utan nåt mail.

Det går inte att få några svar när man ringer eftersom den man ska prata med inte är inne, man får oftast inget svar när man mailar.

Jag är riktigt skitförbannad på Gruppsol/Raymond Solar. Allt har strulat med dem.

Min bror beställde solceller av ett annat företag nu i höst. Två veckor efter att de beställde satt solpanelerna på taket.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Teslaspolen »

Känns väl till den där frustrationen. Hade något halvt liknande med ett annat företag som skulle installera fönster. Strul strul strul eftersom deras kommunikation, speciellt internt, var icke existerande.

Usch, det går åt en massa egen energi på sådant här strul. Hoppas det löser sig snart åt dig.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Walker »

Många lycksökare i branschen, tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar