Är det ngn som har koll på vad försäkringsbolagen säger om laddning hemma?
Vi har fjällstuga o sommarställe via min resp. min frus familj. Vi är ensamma om elbil i båda familjerna och jag är lite osugen på att betala för två laddboxar till utan funderar på att installera trefasuttag istället.
Min svåger säger att försäkringsbolagen kan vägra ersättning om ngt händer vid laddning via ngt annat än laddbox. Är det någon som vet om detta stämmer?
Jag har surfat runt o kollat på lite olika bolags hemsidor men får inte riktigt klarhet i detta
Försäkringsbolag och laddning
Moderator: Redaktion
Re: Försäkringsbolag och laddning
Undrar också då jag just nu laddar via schuko
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Försäkringsbolag och laddning
Blåa och röda CEE-uttagen är gjorda för högre last under lång tid. Det är inga konstigheter - finns till och med boxar som är gjorda för anslutning till dem, t.ex. Ctek Njord.
Att Shukoladdning inte anses lika ok är för att det är lätt att göra fel, timers, elmätare, klena förlängningskablar, gamla risiga uttag osv kan ställa till det. Har man koll (vilket förstås inte alla har och därför måste det avrådas) så är det ingen fara.
Att Shukoladdning inte anses lika ok är för att det är lätt att göra fel, timers, elmätare, klena förlängningskablar, gamla risiga uttag osv kan ställa till det. Har man koll (vilket förstås inte alla har och därför måste det avrådas) så är det ingen fara.
Model Y LR AWD 2022
Re: Försäkringsbolag och laddning
Oj, det där såg inte så kul ut. Jag är dock inte så superorolig för egen del, om man laddar på låg effekt vid ett fåtal tillfällen i ett fräscht uttag borde det inte vara så mycket större risk än en laddbox. Dock vill man ju veta att försäkringen gäller om det ändå händer något allvarligt. Har nu mailat mitt försäkringsbolag för info men vore ju bra att veta om det finns en allmän uppfattning bland försäkringsbolagen.
Re: Försäkringsbolag och laddning
Precis, det är i själva små kontaktytorna som största risken är, de kan vara oxiderade eller dålig kontakt bara. Känn om kontakten blir varm inom ca 30 minuter och dra ner strömmen i sådana fall. Ladda med max 10 A, helst lägre. Helst ingen förlängningssladd. Då borde du varit normalt aktsam.Teslared skrev:Så här kan det bli, installerad av behörig elektriker!
Hur uppstod detta? Hög ampere?