Hjälp med val av laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Moonphase »

Hej

Är ny i detta forum. Har beställt och väntar på en MY. Är lite kluven kring val av laddbox och tänkte att jag kanske kan få lite tips här:

Bor i Kedjehus med 20A säkring 3fas. Har fjärrvärme och FTX ventilation men ingen pool, bastu eller andra energitunga apparater

2 grannar har Tesla WC och båda kör med 16A laddning och ingen av dem har upplevt problem med att säkringar har gått. Men jag tänker att jag vill kunna sova gott om natten utan att behöva bry mig om ifall en säkring går

Har kortat ner mina val till dessa två

1. Tesla WC, manuellt dra ner till 12A vid behov

2. Easee med laddbalansering. Här är det lite mer krångligt:
A. Har tänkt att byta till Tibber men vill inte vara låst till dem i framtiden därav valet av pulse eller equalizer (eller någon annan balanserare för den delen). Lastbalanseraren kommer stå inne i elskåpet ute och jag läste nåstans att Wifi och speciellt radiokommunikationen för equalizer är dålig. Stämmer detta?
B. Kan jag ha 20A sladd till laddboxen från elmätaren och 20A kabel (framtidssäkra) eller räcker det med 16A. I och med att jag har 20A säkring så är det väl onödigt att ha 20A uppsättning eftersom man aldrig kommer ha all ström enbart till bilen eller har jag fel?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Anderzzon »

Moonphase skrev:
Hej

Är ny i detta forum. Har beställt och väntar på en MY. Är lite kluven kring val av laddbox och tänkte att jag kanske kan få lite tips här:

Bor i Kedjehus med 20A säkring 3fas. Har fjärrvärme och FTX ventilation men ingen pool, bastu eller andra energitunga apparater

2 grannar har Tesla WC och båda kör med 16A laddning och ingen av dem har upplevt problem med att säkringar har gått. Men jag tänker att jag vill kunna sova gott om natten utan att behöva bry mig om ifall en säkring går

Har kortat ner mina val till dessa två

1. Tesla WC, manuellt dra ner till 12A vid behov

2. Easee med laddbalansering. Här är det lite mer krångligt:
A. Har tänkt att byta till Tibber men vill inte vara låst till dem i framtiden därav valet av pulse eller equalizer (eller någon annan balanserare för den delen). Lastbalanseraren kommer stå inne i elskåpet ute och jag läste nåstans att Wifi och speciellt radiokommunikationen för equalizer är dålig. Stämmer detta?
B. Kan jag ha 20A sladd till laddboxen från elmätaren och 20A kabel (framtidssäkra) eller räcker det med 16A. I och med att jag har 20A säkring så är det väl onödigt att ha 20A uppsättning eftersom man aldrig kommer ha all ström enbart till bilen eller har jag fel?

Tacksam för svar
Jag tycker det viktigaste är att sladden har en Tesla-knapp, annars blir man galen på att behöva låsa upp sladden via appen eller skärmen.
Vi har valt en Easee och sedan köpt en sladd men Tesla-knapp. I efterhand var det dock dyrare än att köpa en Teslabox så vill man spara pengar är det nog inte Easee rätt val.
Jag skulle inte snåla in på kabeldragningen. I Easee kan man ju ställa effekten i appen så det kan bli konstigt om nästa ägare ställer upp den utan att kolla vilken kabel som är dragen. Tveksam om någon elektriker ens skulle gå med på det.
Jag kan ha fel men jag tror att du kan använda Pulse även om du inte har Tibbers elavtal. Är supernöjd med den och kommer sänka vår huvudräkning från 25 till 20A. Ska bara ta tag i att boka in en elektriker…
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av jonasl »

Hugget som stucket, har man hygglig koll så är det helt funktionellt att köra med en Wallcharger som man ställer ner effekten lite på. 3x10A är ändå riktigt bra fart som låter dig ladda ungefär 70kWh på 10 timmar. Och då har du som sagt Teslaknappen.

OM du installerar en Easee och har nära mellan elcentral och laddbox så tycker jag du sa se till att installera kablage som klarar 32A eftersom boxen fixar 22kW. Och köpa en Metron-kabel med Teslaknapp för att slippa greja med telefonen eller inne i bilen för att koppla loss kabeln.

Gillar du att pula med hemautomation och tycker det är självklart att kunna styra boxen med en app så är Easee också trevligt - men behovet är minimalt med Teslan skulle jag säga eftersom du kan göra i princip samma saker i bilens app.

Jag har Easee men det beror på att det är den lösningen som vi valde i vår bostadsrättsförening där många andra faktorer påverkar och Teslas WC inte ens är ett alternativ. Hade jag bott så att jag kopplat den till mitt eget abonnemang hade jag antagligen valt en WC, Gen2 kostar ju bara 3000 kr ny dessutom!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av [JM] »

Moonphase skrev:
Hej

Är ny i detta forum. Har beställt och väntar på en MY. Är lite kluven kring val av laddbox och tänkte att jag kanske kan få lite tips här:

Bor i Kedjehus med 20A säkring 3fas. Har fjärrvärme och FTX ventilation men ingen pool, bastu eller andra energitunga apparater

2 grannar har Tesla WC och båda kör med 16A laddning och ingen av dem har upplevt problem med att säkringar har gått. Men jag tänker att jag vill kunna sova gott om natten utan att behöva bry mig om ifall en säkring går

Har kortat ner mina val till dessa två

1. Tesla WC, manuellt dra ner till 12A vid behov

2. Easee med laddbalansering. Här är det lite mer krångligt:
A. Har tänkt att byta till Tibber men vill inte vara låst till dem i framtiden därav valet av pulse eller equalizer (eller någon annan balanserare för den delen). Lastbalanseraren kommer stå inne i elskåpet ute och jag läste nåstans att Wifi och speciellt radiokommunikationen för equalizer är dålig. Stämmer detta?
B. Kan jag ha 20A sladd till laddboxen från elmätaren och 20A kabel (framtidssäkra) eller räcker det med 16A. I och med att jag har 20A säkring så är det väl onödigt att ha 20A uppsättning eftersom man aldrig kommer ha all ström enbart till bilen eller har jag fel?

Tacksam för svar
Med 12A kan du i princip ladda 0 till 100% på 9 timmar.

Hur mkt kör du varje dag?
Behöver du verkligen ladda 0 till 100% varje natt?
Kör du 30 mil per dag?
Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Moonphase »

[JM] skrev:
Moonphase skrev:
Hej

Är ny i detta forum. Har beställt och väntar på en MY. Är lite kluven kring val av laddbox och tänkte att jag kanske kan få lite tips här:

Bor i Kedjehus med 20A säkring 3fas. Har fjärrvärme och FTX ventilation men ingen pool, bastu eller andra energitunga apparater

2 grannar har Tesla WC och båda kör med 16A laddning och ingen av dem har upplevt problem med att säkringar har gått. Men jag tänker att jag vill kunna sova gott om natten utan att behöva bry mig om ifall en säkring går

Har kortat ner mina val till dessa två

1. Tesla WC, manuellt dra ner till 12A vid behov

2. Easee med laddbalansering. Här är det lite mer krångligt:
A. Har tänkt att byta till Tibber men vill inte vara låst till dem i framtiden därav valet av pulse eller equalizer (eller någon annan balanserare för den delen). Lastbalanseraren kommer stå inne i elskåpet ute och jag läste nåstans att Wifi och speciellt radiokommunikationen för equalizer är dålig. Stämmer detta?
B. Kan jag ha 20A sladd till laddboxen från elmätaren och 20A kabel (framtidssäkra) eller räcker det med 16A. I och med att jag har 20A säkring så är det väl onödigt att ha 20A uppsättning eftersom man aldrig kommer ha all ström enbart till bilen eller har jag fel?

Tacksam för svar
Med 12A kan du i princip ladda 0 till 100% på 9 timmar.

Hur mkt kör du varje dag?
Behöver du verkligen ladda 0 till 100% varje natt?
Kör du 30 mil per dag?
Kör inte mycket och jag kommer antagligen ladda en gång i veckan. Tänkte mest på att på att om jag laddar snabbare kommer jag slippa höga elpriser på morgonen (om jag startar laddningen efter midnatt). Tänkte byta till Tibber och ladda när det är som billigast
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av slugger75 »

Du behöver inte byta till just Tibber, du kan ta nåt annat elbolag som har timdebitering.

Sen kan du använda t.ex. gratisappen Gridio, så laddar den automatiskt när det är billigast.

Annars håller jag med om det som sades ovan att man absolut vill ha en Teslaknapp på sladden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Moonphase »

slugger75 skrev:
Du behöver inte byta till just Tibber, du kan ta nåt annat elbolag som har timdebitering.

Sen kan du använda t.ex. gratisappen Gridio, så laddar den automatiskt när det är billigast.

Annars håller jag med om det som sades ovan att man absolut vill ha en Teslaknapp på sladden.
Kände inte till Gridio. Tack för tipset.
Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Moonphase »

jonasl skrev:
Hugget som stucket, har man hygglig koll så är det helt funktionellt att köra med en Wallcharger som man ställer ner effekten lite på. 3x10A är ändå riktigt bra fart som låter dig ladda ungefär 70kWh på 10 timmar. Och då har du som sagt Teslaknappen.

OM du installerar en Easee och har nära mellan elcentral och laddbox så tycker jag du sa se till att installera kablage som klarar 32A eftersom boxen fixar 22kW. Och köpa en Metron-kabel med Teslaknapp för att slippa greja med telefonen eller inne i bilen för att koppla loss kabeln.

Gillar du att pula med hemautomation och tycker det är självklart att kunna styra boxen med en app så är Easee också trevligt - men behovet är minimalt med Teslan skulle jag säga eftersom du kan göra i princip samma saker i bilens app.

Jag har Easee men det beror på att det är den lösningen som vi valde i vår bostadsrättsförening där många andra faktorer påverkar och Teslas WC inte ens är ett alternativ. Hade jag bott så att jag kopplat den till mitt eget abonnemang hade jag antagligen valt en WC, Gen2 kostar ju bara 3000 kr ny dessutom!
Men jag har bara 20A säkring och kommer att använda max 16A för laddningen. Varför ska jag ha 32A kablage?
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Grodan »

Om du i framtiden vill ladda en bil med 22kW så behöver du inte en elektriker för att byta kabel.
Dock är en 5 x 2,5mm2 kabel för 16A betydligt smidigare att dra än en 5 x 10mm2 för 32A (tror det behövs 10mm2 för 32A)
Kolla detta med din elektriker.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av LarsL »

Om det är kort sträcka till laddboxen kostar inte kabel särskilt mycket mer om den är 20 eller 32 A än 16 (alltså kvmm på den som gör att den klarar strömmen). Installationen blir ju då lite mer framtidssäker om kabeln är lite grövre. Har du 20A som huvudsäkring så är 20A ut till boxen smart. Då kan du om du någon gång vill använda allt till laddning. Jag har iofs bara 16A… så jag lever inte efter vad jag säger.

En uppkopplad box är trevligt att ha. Pulse emot huset så att laddboxen kan styra laddningen till faser med låg belastning eller sänka laddströmmen automatiskt. Drar jag igång spisen (1-fas plattor) så flyttar boxen laddningen till de två andra faserna och fortsätter ladda.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av jonasl »

Moonphase skrev:
Men jag har bara 20A säkring och kommer att använda max 16A för laddningen. Varför ska jag ha 32A kablage?
För att extrakostnaden är minimal för den framtidssäkringen som det innebär. Det är mycket jobb att byta.

Jag tror att abonnemangsformerna och kostnaderna för effekt kommer förändras mycket i framtiden. Kanske blir det billigare att säkra upp men dyrare att använda mycket effekt, i alla fall under höglasttimmar. Kanske blir det mer viktigt att kunna ladda mycket på kort tid för att effekt är billigt t.ex. 01-03? Vem vet? Du kan betala några hundralappar extra nu och vara säker på att slippa byta matningen senare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Hoppsan_84 »

Tveksam till att du vill säkra upp mer än 25A
Det kräver G3 säkringar och för tex mitt nätbolag måste matningen klara vad G3 säkringen klarar max.

Jag gillar att framtidssäkra installationen men det kan vara bra att veta vad som behövs för att kunna använda denna framtidssäkring.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av krille »

Hoppsan_84 skrev:
Tveksam till att du vill säkra upp mer än 25A
Det kräver G3 säkringar och för tex mitt nätbolag måste matningen klara vad G3 säkringen klarar max.

Jag gillar att framtidssäkra installationen men det kan vara bra att veta vad som behövs för att kunna använda denna framtidssäkring.
Om man skaffar solceller och/eller batteri så kan man ladda med 22 kW utan att säkra upp huvudsäkringen, förutsatt att man har en bil som klarar av att ta emot det förstås. Poängen är dock att skillnaden i materialkostnad för 11 kW eller 22 kW till boxen är minimal. Arbetskostnaden är densamma... Så det är riska att det är dumsnålt att spara in där.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av [JM] »

Med tanke på att de flesta 2,5mm2 trefaskablar är specificerade att klara 25A ifall man monterar dom utanpåliggande på vägg eller i nedgrävda rör i mark så behövar man alltså inte alltid ta i så man kräks vid installationen.

Kabellängd, placering osv påverkar mkt men de flesta elektriker orkar inte anstänga sig utan säljer på det överspecade alternativet till ovetande kunder så man kan ta sjysst betalt...

Här är en kabelkalkylator ifall man vill få en guide.
https://tools.ferroamp.com/cable_calculator/

Väljer man istallationstyp A1 eller A2 (dvs i isolerad vägg) så får man worst case och det är oftast det som elektrikerna installerar efter.

Men om kablen ligger i marken eller utanpåliggande så blir det kanske onödigt grova kablar.

Edit:
Appropå ladda billigt så blir det rätt dyrt att höja huvudsäkringen från 20A till 25A bara för att kunna ladda med högre effekt.
Brukar kosta några tusenlappar att höja huvudsäkringen.
Med tanke på att det kostar ca:
1kr/kwh * 1500mil/år * 2kw/mil = 3000kr/år att ladda en genomsnittlig elbil för en genomsittlig körsträcka så kan man normalt tjäna mer på att styra laddning till billigare tid eller styra effekten med tibber /watty eller liknande lösningar.
Skriv svar