3 fas
Moderator: Redaktion
Re: 3 fas
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/SomTam skrev:Säkert frågat massor men sök funkar dåligt…
Om man ska ladda hos någon som har ett 3 fas uttag, vad behöver jag köpa för att kunna ladda bilen? Nån adapter?
Ny model y.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: 3 fas
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: 3 fas
Den fungerar nog inte så bra i det här användningsfallet.loftux skrev:
Jag använder en sån här:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... gAsk7sWmRD
Re: 3 fas
Maw skrev:Den fungerar nog inte så bra i det här användningsfallet.loftux skrev:
Jag använder en sån här:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... gAsk7sWmRD
Har du köpt den från Ali? Jag är väldigt skeptisk till att köpa därifrån, många som blivit lurade.
Billigaste 3-fasladdaren jag sett med "seriös" leverantör än nog den här: https://www.polestar.com/se/shop/106
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 3 fas
Varför inte Teslas original ? Eller har de slutat sälja trefasvarianten?. Kan kanske säljas på forumet ibland...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 3 fas
Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: 3 fas
flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 3 fas
Ja, jag har köpt den och åtminstone 3-4 andra köp på Ali och det har gått bra. Kände inte till att det kunde vara problem.joel80 skrev:Maw skrev:Den fungerar nog inte så bra i det här användningsfallet.loftux skrev:
Jag använder en sån här:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... gAsk7sWmRD
Har du köpt den från Ali? Jag är väldigt skeptisk till att köpa därifrån, många som blivit lurade.
Billigaste 3-fasladdaren jag sett med "seriös" leverantör än nog den här: https://www.polestar.com/se/shop/106
Den enda sida jag haft problem med någon gång har varit en oberoende säljare på Amazon men å andra sidan har jag säkert handlat 100 ggr på Amazon. Jag fick dessutom tillbaka pengarna av Amazon efter ett litet tag.
Re: 3 fas
Den jula adaptern funkar med blå kabeln man får i bilen och sen bara in i 3 fas uttaget? Det blir inga problem då?flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Inte lust slänga 5000 spänn på en kabel som kommer användas kanske 2-3 ggr per år… 200kr för en adapter låter roligare
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 3 fas
Jula adaptern ger dig vanlig enfas. Bara att koppla i den vanliga medföljande sladden, det är en vanlig shukokontakt. Tex Teslas ger ju trefasladdning, vilket förstås är mycket bättre.SomTam skrev:Den jula adaptern funkar med blå kabeln man får i bilen och sen bara in i 3 fas uttaget? Det blir inga problem då?flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Inte lust slänga 5000 spänn på en kabel som kommer användas kanske 2-3 ggr per år… 200kr för en adapter låter roligare
Enfas belastar ju nätet betydligt mer och propparna ryker lätt om man inte vet vilken last som den använda fasen utsätts för. Jag brukar begränsa till 8A enfas, men om jag vet vad jag kopplar in i kan jag skriva upp till maximala 13 A
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 3 fas
Inte den blå Menkes-kabeln (type 2) utan med ”laddaren” man får med för vanligt hushållsuttag (tesla Mobile Connector):SomTam skrev:Den jula adaptern funkar med blå kabeln man får i bilen och sen bara in i 3 fas uttaget? Det blir inga problem då?flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Inte lust slänga 5000 spänn på en kabel som kommer användas kanske 2-3 ggr per år… 200kr för en adapter låter roligare
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ge ... ningskabel
Ja. Det funkar. Du får dock bara 1-fas-laddning och man vill nog max köra 10A eller kanske 13A.
Vill du få aningen högre fart (16A / 1-fas) så köp denna:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Och en sån här: (finns säkert på andra bättre ställen om man letar runt lite)
https://www.esska.se/shop/Overgangskabe ... 0100-16480
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: 3 fas
Länken till biltema är lite underlig https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Man måste svepa två steg för att den skall visa 3-fas till schuko (blå i ena ändan). Kostar 105 kr, använder den tillsammans med schuko laddkabel. Laddat flertalet gånger med den, blir 1-fas 16A men räcker utmärkt.
Man måste svepa två steg för att den skall visa 3-fas till schuko (blå i ena ändan). Kostar 105 kr, använder den tillsammans med schuko laddkabel. Laddat flertalet gånger med den, blir 1-fas 16A men räcker utmärkt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 3 fas
Med den medföljande schuko får du väl bara 13 A som mest, ca 2,8 kW, men med blå adapter 3,7 kW (16A).flamman skrev:Inte den blå Menkes-kabeln utan med ”laddaren” man får med för vanligt hushållsuttag (tesla Mobile Connector):SomTam skrev:Den jula adaptern funkar med blå kabeln man får i bilen och sen bara in i 3 fas uttaget? Det blir inga problem då?flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Inte lust slänga 5000 spänn på en kabel som kommer användas kanske 2-3 ggr per år… 200kr för en adapter låter roligare
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ge ... ningskabel
Ja. Det funkar. Du får dock bara 1-fas-laddning, dvs max 3,7kW.
Vill du få lite högre fart (16A / 1-fas) så köp denna:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Och en sån här: (finns säkert på andra bättre ställen om man letar runt lite)
https://www.esska.se/shop/Overgangskabe ... 0100-16480
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 3 fas
Helt rätt, skrev lite snabbt. Uppdaterar mitt inlägg!Gustafsson skrev:Med den medföljande schuko får du väl bara 13 A som mest, ca 2,8 kW, men med blå adapter 3,7 kW (16A).flamman skrev:Inte den blå Menkes-kabeln utan med ”laddaren” man får med för vanligt hushållsuttag (tesla Mobile Connector):SomTam skrev:Den jula adaptern funkar med blå kabeln man får i bilen och sen bara in i 3 fas uttaget? Det blir inga problem då?flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Inte lust slänga 5000 spänn på en kabel som kommer användas kanske 2-3 ggr per år… 200kr för en adapter låter roligare
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ge ... ningskabel
Ja. Det funkar. Du får dock bara 1-fas-laddning, dvs max 3,7kW.
Vill du få lite högre fart (16A / 1-fas) så köp denna:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Och en sån här: (finns säkert på andra bättre ställen om man letar runt lite)
https://www.esska.se/shop/Overgangskabe ... 0100-16480
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: 3 fas
Räcker utmärkt är ju helt beroende på tid.loftux skrev:Länken till biltema är lite underlig https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Man måste svepa två steg för att den skall visa 3-fas till schuko (blå i ena ändan). Kostar 105 kr, använder den tillsammans med schuko laddkabel. Laddat flertalet gånger med den, blir 1-fas 16A men räcker utmärkt.
Med en 3-fas går det 3x så snabbt, ibland kan det vara bra, ibland är det sak samma.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 3 fas
Håller med om att det är fett nice med lite längre kabel då man inte alltid kan parkera så nära alla 3-fas CEE-uttag som man önskar.joel80 skrev:Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Har en liknande sådan här på 12m alltid liggandes i frunken på bilen, och grymt nöjd med den. Finns dock att beställa i valfri längd från 1m - 20m.
Bättre portabel EVSE hittar man inte misstänker jag. Haft den i 3 år, och tagit med från en elbil till nästa. Då blir skillnaden i några få tusenlappar ganska obetydlig i längden. Även kabeln är otroligt lätt, skön och flexibel jämfört med många av de andra som jag testat.
https://evconnect.se/collections/portab ... 8674018375
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 3 fas
Den såg riktigt bra ut, bara svårt att kanske komma ihåg hur man ställer in olika styrka. Det där med hur många blink det ska vara.martinot skrev:Håller med om att det är fett nice med lite längre kabel då man inte alltid kan parkera så nära alla 3-fas CEE-uttag som man önskar.joel80 skrev:Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Har en liknande sådan här på 12m alltid liggandes i frunken på bilen, och grymt nöjd med den. Finns dock att beställa i valfri längd från 1m - 20m.
Bättre portabel EVSE hittar man inte misstänker jag. Haft den i 3 år, och tagit med från en elbil till nästa. Då blir skillnaden i några få tusenlappar ganska obetydlig i längden. Även kabeln är otroligt lätt, skön och flexibel jämfört med många av de andra som jag testat.
https://evconnect.se/collections/portab ... 8674018375
Bra förslag ändå, men det slutade med att jag gick på Cdon-sladden men köper en 5m CEE trefas förlängning för ett par hundringar. Det kändes som en helt okej lösning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 3 fas
Det där är bara en om-etiketterad Metronkabel om jag förstått rätt. Att ställa in strömstyrkan är lättare än man tror, på handtaget på originalet sitter en etikett där det står (bla) "6/8/10/13/16 A" ojmr. Antalet blink är ordningen i den listan. Jag skrev ihop en komihåglapp till mig själv när laddaren var ny och oanvänd, men den har jag akdrig behövt att ta fram efter att jag insåg det där...joel80 skrev:Den såg riktigt bra ut, bara svårt att kanske komma ihåg hur man ställer in olika styrka. Det där med hur många blink det ska vara.martinot skrev:Håller med om att det är fett nice med lite längre kabel då man inte alltid kan parkera så nära alla 3-fas CEE-uttag som man önskar.joel80 skrev:Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Har en liknande sådan här på 12m alltid liggandes i frunken på bilen, och grymt nöjd med den. Finns dock att beställa i valfri längd från 1m - 20m.
Bättre portabel EVSE hittar man inte misstänker jag. Haft den i 3 år, och tagit med från en elbil till nästa. Då blir skillnaden i några få tusenlappar ganska obetydlig i längden. Även kabeln är otroligt lätt, skön och flexibel jämfört med många av de andra som jag testat.
https://evconnect.se/collections/portab ... 8674018375
Bra förslag ändå, men det slutade med att jag gick på Cdon-sladden men köper en 5m CEE trefas förlängning för ett par hundringar. Det kändes som en helt okej lösning.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: 3 fas
Behöver du förlägnare till 3-fas köp en CEE förlängningssladd istället, det blir billigare och funkar lika bra i det här fallet.joel80 skrev:flamman skrev:Vill man köpa motsv Ali Express men från Svensk sida så finns denna:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Annars en adapter Cee-schuko och använda den man får med bilen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Re: 3 fas
Skall man har riktigt långt så är det bra med en förlängningssladd, men i vardagen och speciellt här i Sverige som har en hel del regn, så är det skönt att slippa ha en skarv liggandes på marken när det regnar och pölar bildas.LarsL skrev:
Behöver du förlägnare till 3-fas köp en CEE förlängningssladd istället, det blir billigare och funkar lika bra i det här fallet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 3 fas
Jo, det är grymt smidig och härlig kabel! Skönt att slippa både låda/klump mitt på, skarvar och och annat! Även skön kabel i sig.joel80 skrev:Den såg riktigt bra ut, bara svårt att kanske komma ihåg hur man ställer in olika styrka. Det där med hur många blink det ska vara.
Normalt ställer man ju laddeffekten i bilen eller i appen så ser inte riktigt behovet att ställa in det på kabeln, men annars så har krille helt rätt.
Har testat på min Metron (som mycket riktigt är den EVSE som EVConnect brandar om och säljer under eget märke) för skoj skull och var väldigt enkelt precis som du säger.krille skrev:Det där är bara en om-etiketterad Metronkabel om jag förstått rätt. Att ställa in strömstyrkan är lättare än man tror, på handtaget på originalet sitter en etikett där det står (bla) "6/8/10/13/16 A" ojmr. Antalet blink är ordningen i den listan. Jag skrev ihop en komihåglapp till mig själv när laddaren var ny och oanvänd, men den har jag akdrig behövt att ta fram efter att jag insåg det där...
Men normalt ställer jag alltid i bilen, så ser inte riktigt behovet för de flesta bilar (men bra för de som inte kan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 3 fas
Jag har vanligtvis vår bil i ett varmt garage, så det här med att köra bilen till Norrland och eventuellt -30 minusgrader är ett dilemma. Det finns snabbladdare i närheten av stället (Tesla och EON) där vi ska spendera julen, men bör man ändå ha en laddare inkopplad?
Huset har en tillgänglig CEE-kontakt (16A) tillgängligt på fasaden, så jag har funderat lite på nedanstående:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Fördelen med ovanstående är att den klarar ner till -30 grader och är kompakt, man kan ju då använda type 2-kabeln som vi fick med ID4:an.
Men denna finns ju också att köpa (klarar ner till -25 grader):
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Vilken tycker ni är bäst?
Huset har en tillgänglig CEE-kontakt (16A) tillgängligt på fasaden, så jag har funderat lite på nedanstående:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Fördelen med ovanstående är att den klarar ner till -30 grader och är kompakt, man kan ju då använda type 2-kabeln som vi fick med ID4:an.
Men denna finns ju också att köpa (klarar ner till -25 grader):
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Vilken tycker ni är bäst?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 fas
Du bör absolut ha laddaren inkopplad, koppla också in laddningen direkt du anländer med varmt batteri.Bankiren skrev:Jag har vanligtvis vår bil i ett varmt garage, så det här med att köra bilen till Norrland och eventuellt -30 minusgrader är ett dilemma. Det finns snabbladdare i närheten av stället (Tesla och EON) där vi ska spendera julen, men bör man ändå ha en laddare inkopplad?
Huset har en tillgänglig CEE-kontakt (16A) tillgängligt på fasaden, så jag har funderat lite på nedanstående:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Fördelen med ovanstående är att den klarar ner till -30 grader och är kompakt, man kan ju då använda type 2-kabeln som vi fick med ID4:an.
Men denna finns ju också att köpa (klarar ner till -25 grader):
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Vilken tycker ni är bäst?
Snabbladdarna kan du skippa, det finns ingen anledning att sitta och ha tråkigt vid en laddplats och ladda dyra kWh om du har ett uttag du kan använda där du bor.
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3 fas
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.fth skrev:Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2