ChargeAmps Halo och lastbalansering
Moderator: Redaktion
ChargeAmps Halo och lastbalansering
Hej!
På G att installera laddbox och har följande funderingar kring ChargeAmps Halo (11 kW), som jag lutar åt (framför t ex Easee) pga design, gedigen konstruktion, fast kabel mm). Frågar inte efter Tibber och timdebitering etc. Har 25A huvudsäkring men även direktverkande el så tror det vore bra med lastbalansering/lastvakt. Men har några undringar.
- allmän feedback från er med Halo, nöjda med stabilitet och funktioner?
- ni som har denna modell, kör ni med ChargeAmps egna ”Amp Guard” lastbart/balansering? https://chargeamps.com/sv/produkt/charg ... amp-guard/
- fungerar lastbalanseringen bra utan fast LAN-kabel mellan ”Amp Guard” och Halo?
- hur installeras lastbalanseringsprylen, i huvudsäkringsskåpet eller i elcentral? Jag har en gammal elcentral med porslinssäkringar och ingen ledig plats. Fristående bredvid då eller?
Andra tips på installation?
På G att installera laddbox och har följande funderingar kring ChargeAmps Halo (11 kW), som jag lutar åt (framför t ex Easee) pga design, gedigen konstruktion, fast kabel mm). Frågar inte efter Tibber och timdebitering etc. Har 25A huvudsäkring men även direktverkande el så tror det vore bra med lastbalansering/lastvakt. Men har några undringar.
- allmän feedback från er med Halo, nöjda med stabilitet och funktioner?
- ni som har denna modell, kör ni med ChargeAmps egna ”Amp Guard” lastbart/balansering? https://chargeamps.com/sv/produkt/charg ... amp-guard/
- fungerar lastbalanseringen bra utan fast LAN-kabel mellan ”Amp Guard” och Halo?
- hur installeras lastbalanseringsprylen, i huvudsäkringsskåpet eller i elcentral? Jag har en gammal elcentral med porslinssäkringar och ingen ledig plats. Fristående bredvid då eller?
Andra tips på installation?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 719
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Mina föräldrar installerade en Halo, om man stoppar laddningen i bilen (eller laddningen bara når önskad procent) så går det inte starta laddningen igen utan att man drar ur sladden och kopplar i den igen. I Teslaappen står det bara "kan inte kommunicera med laddaren, kontrollera skärmen i bilen". Där står det att laddaren inte är redo. Väldigt störande. Däremot om man pluggar in sladden och låter den börja ladda direkt så funkar det fint.
De kör med amp guard, jag är dock osäker på om den har kontakt med nätet då appen inte visar nån som helst information och den delen av portalen som borde visa info därifrån inte visar något alls. Det finns ingen möjlighet i appen eller webportalen att se konfigurationen heller, så det går inte avgöra om det funkar eller ej vilket är rätt dåligt. Det finns ett (lösenordsskyddat) wifi som amp guard har skapat, det brukar väl typiskt sett tyda på att enheten inte hittar wifi. Möjligt att det hela har ett samband, har inte haft möjlighet att felsöka ännu.
Amp guard installeras vid huvudsäkringen, installatören sätter klämmor runt sladdarna till de tre faserna. Det ger omedelbar feedback, till skillnad från mätare som ansluts till han-porten som bara uppdateras en gång var 3-10 sek. Däremot pratar lastbalanseraren med laddaren via nätet så du måste ha wifi i garaget. Och den är, liksom i princip alla andra lastbalanserare, sjukt överprissatt. Det är helt uppenbart en raspberry pi 2,3 eller 4 som döljer sig innanför höljet, en sån kostar bara några hundralappar. Kan vara en klon också som har exakt samma layout på usbportarna.
Den (Halon) var mycket större i verkligheten än vad jag trodde också, men det är onekligen smidigt med sladden. Praktisk hållare medföljer. Hade det bara funkat att stoppa laddning och starta igen från appen (så man kan förvärma när man ska iväg och så) hade den varit helt ok. Lastbalanseraren säkert också.
Sammantaget är jag inte jätteimponerad och har själv beställt en Zaptec Go med enegic lastbalanserare istället, får se hur det fungerar.
De kör med amp guard, jag är dock osäker på om den har kontakt med nätet då appen inte visar nån som helst information och den delen av portalen som borde visa info därifrån inte visar något alls. Det finns ingen möjlighet i appen eller webportalen att se konfigurationen heller, så det går inte avgöra om det funkar eller ej vilket är rätt dåligt. Det finns ett (lösenordsskyddat) wifi som amp guard har skapat, det brukar väl typiskt sett tyda på att enheten inte hittar wifi. Möjligt att det hela har ett samband, har inte haft möjlighet att felsöka ännu.
Amp guard installeras vid huvudsäkringen, installatören sätter klämmor runt sladdarna till de tre faserna. Det ger omedelbar feedback, till skillnad från mätare som ansluts till han-porten som bara uppdateras en gång var 3-10 sek. Däremot pratar lastbalanseraren med laddaren via nätet så du måste ha wifi i garaget. Och den är, liksom i princip alla andra lastbalanserare, sjukt överprissatt. Det är helt uppenbart en raspberry pi 2,3 eller 4 som döljer sig innanför höljet, en sån kostar bara några hundralappar. Kan vara en klon också som har exakt samma layout på usbportarna.
Den (Halon) var mycket större i verkligheten än vad jag trodde också, men det är onekligen smidigt med sladden. Praktisk hållare medföljer. Hade det bara funkat att stoppa laddning och starta igen från appen (så man kan förvärma när man ska iväg och så) hade den varit helt ok. Lastbalanseraren säkert också.
Sammantaget är jag inte jätteimponerad och har själv beställt en Zaptec Go med enegic lastbalanserare istället, får se hur det fungerar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Tack för svar!!Dinsdale skrev:Mina föräldrar installerade en Halo, om man stoppar laddningen i bilen (eller laddningen bara når önskad procent) så går det inte starta laddningen igen utan att man drar ur sladden och kopplar i den igen. I Teslaappen står det bara "kan inte kommunicera med laddaren, kontrollera skärmen i bilen". Där står det att laddaren inte är redo. Väldigt störande. Däremot om man pluggar in sladden och låter den börja ladda direkt så funkar det fint.
De kör med amp guard, jag är dock osäker på om den har kontakt med nätet då appen inte visar nån som helst information och den delen av portalen som borde visa info därifrån inte visar något alls. Det finns ingen möjlighet i appen eller webportalen att se konfigurationen heller, så det går inte avgöra om det funkar eller ej vilket är rätt dåligt. Det finns ett (lösenordsskyddat) wifi som amp guard har skapat, det brukar väl typiskt sett tyda på att enheten inte hittar wifi. Möjligt att det hela har ett samband, har inte haft möjlighet att felsöka ännu.
Amp guard installeras vid huvudsäkringen, installatören sätter klämmor runt sladdarna till de tre faserna. Det ger omedelbar feedback, till skillnad från mätare som ansluts till han-porten som bara uppdateras en gång var 3-10 sek. Däremot pratar lastbalanseraren med laddaren via nätet så du måste ha wifi i garaget. Och den är, liksom i princip alla andra lastbalanserare, sjukt överprissatt. Det är helt uppenbart en raspberry pi 2,3 eller 4 som döljer sig innanför höljet, en sån kostar bara några hundralappar. Kan vara en klon också som har exakt samma layout på usbportarna.
Den (Halon) var mycket större i verkligheten än vad jag trodde också, men det är onekligen smidigt med sladden. Praktisk hållare medföljer. Hade det bara funkat att stoppa laddning och starta igen från appen (så man kan förvärma när man ska iväg och så) hade den varit helt ok. Lastbalanseraren säkert också.
Sammantaget är jag inte jätteimponerad och har själv beställt en Zaptec Go med enegic lastbalanserare istället, får se hur det fungerar.
Verkar som att Halo är lite yxig, men det är
boxen kanske inte ensam om. Hade Easee haft integrerad kabel(vinda) och lite annan design hade den lockat mer.
Men hur som.
Verkar ju knepigt om man inte ser laddströmmen så man vet om Amp Guard är aktiv eller ens fungerar?
Amp Guard ska alltså in i utomhusskåpet vid huvudsäkringen? Kanske måste mäta att den faktiskt går in…
Inga andra kommunikationskablar som behövs mellan Amp Guard och Halo då alltså, allt kan gå via wifi? Har stark signal, tror jag.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 719
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Amp guard (läs: vilken som helst lastbalanserare) behöver inte monteras i utomhusskåpet. Det är bara sensorerna eller hanportskontakten (telefonkabel) som måste in där. Hos mina föräldrar monterades amp guard invändigt, sen borrade man hål eller nyttjade befintliga hål för de små sladdarna som går till kabelklämmorna plus strömförsörjningen till raspberry pi-datorn.
I Halo-appen finns ingen info alls om lastbalanseringen annat än att man kan se vad boxen f.n. matar ut vid laddning. Däremot kan man gå in på charge.me eller vad det var på datorn och där finns en del av sidan som ser ut som att den borde visa en graf med information från lastbalanseraren. Den är helt tom hos mina föräldrar.
Halo är ändå väldigt vanligt förekommande. Känns som att den inte borde vara det om man måste gå ut och koppla i och ur sladden kl 02 på natten bara för att kunna ladda när elen är billig. Det kanske är en bugg eller ett fel på installationen, det är svårt att säga. Men jag hade ingen lust att felsöka det på ett ställe till så jag chansade på Zaptec Go till sommarstugan istället. Vi har installerat Zaptec Pro med lastbalansering i bostadsrättsföreningen och den installationen fungerar väldigt väl. Jag hoppas det samma gäller en privat installation.
Easee är annars en box som väldigt många har. Populär lösning kanske betyder fungerande lösning?
Man kan för övrigt låsa fast kabeln i alla vanligt förekommande laddboxar, kompletterar man med en liten kabelupphängare får man i princip samma sak som Halo med fast kabel. Prismässigt verkar det kosta samma att köpa annan box + kabel som att köpa Halo.
I Halo-appen finns ingen info alls om lastbalanseringen annat än att man kan se vad boxen f.n. matar ut vid laddning. Däremot kan man gå in på charge.me eller vad det var på datorn och där finns en del av sidan som ser ut som att den borde visa en graf med information från lastbalanseraren. Den är helt tom hos mina föräldrar.
Halo är ändå väldigt vanligt förekommande. Känns som att den inte borde vara det om man måste gå ut och koppla i och ur sladden kl 02 på natten bara för att kunna ladda när elen är billig. Det kanske är en bugg eller ett fel på installationen, det är svårt att säga. Men jag hade ingen lust att felsöka det på ett ställe till så jag chansade på Zaptec Go till sommarstugan istället. Vi har installerat Zaptec Pro med lastbalansering i bostadsrättsföreningen och den installationen fungerar väldigt väl. Jag hoppas det samma gäller en privat installation.
Easee är annars en box som väldigt många har. Populär lösning kanske betyder fungerande lösning?
Man kan för övrigt låsa fast kabeln i alla vanligt förekommande laddboxar, kompletterar man med en liten kabelupphängare får man i princip samma sak som Halo med fast kabel. Prismässigt verkar det kosta samma att köpa annan box + kabel som att köpa Halo.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Hmm. Måste det vara kabel mellan utomhusskåp och inomhusprylen så funkar det inte hos mig, elskåpet sitter skitdumt till utanför ett helkaklat badrum och inga vettiga andra rum innanför i närheten. Har dessutom en gammal elmätare nåt år till. Kanske kan sätta hela Amp Guard-prylen i utomhusskåpet då?Dinsdale skrev:Amp guard (läs: vilken som helst lastbalanserare) behöver inte monteras i utomhusskåpet. Det är bara sensorerna eller hanportskontakten (telefonkabel) som måste in där. Hos mina föräldrar monterades amp guard invändigt, sen borrade man hål eller nyttjade befintliga hål för de små sladdarna som går till kabelklämmorna plus strömförsörjningen till raspberry pi-datorn.
I Halo-appen finns ingen info alls om lastbalanseringen annat än att man kan se vad boxen f.n. matar ut vid laddning. Däremot kan man gå in på charge.me eller vad det var på datorn och där finns en del av sidan som ser ut som att den borde visa en graf med information från lastbalanseraren. Den är helt tom hos mina föräldrar.
Halo är ändå väldigt vanligt förekommande. Känns som att den inte borde vara det om man måste gå ut och koppla i och ur sladden kl 02 på natten bara för att kunna ladda när elen är billig. Det kanske är en bugg eller ett fel på installationen, det är svårt att säga. Men jag hade ingen lust att felsöka det på ett ställe till så jag chansade på Zaptec Go till sommarstugan istället. Vi har installerat Zaptec Pro med lastbalansering i bostadsrättsföreningen och den installationen fungerar väldigt väl. Jag hoppas det samma gäller en privat installation.
Easee är annars en box som väldigt många har. Populär lösning kanske betyder fungerande lösning?
Man kan för övrigt låsa fast kabeln i alla vanligt förekommande laddboxar, kompletterar man med en liten kabelupphängare får man i princip samma sak som Halo med fast kabel. Prismässigt verkar det kosta samma att köpa annan box + kabel som att köpa Halo.
Jag har även kikat på Easee som verkar klart smidig, men vill helst slippa separat kabelhållare etc eftersom väggen jag ska ha boxen på är sjukt smal, bara 40-50 cm mellan garageport och ett stuprör.
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Man kan ha kablen runt en easee också. Här är det en klumpig kabel monterad på våran ena box.
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Ser ju helt ok ut, men jag kommer behöva 7m kabel och har en smalare väggstump än vad du har där.Daven skrev:Man kan ha kablen runt en easee också. Här är det en klumpig kabel monterad på våran ena box.
Får klura lite.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Jag har den och har inga problem att starta laddning på natten. Låter appen vara ”lastbalansering”.Har ett schema som startar kl 01. Ett plus att det finns ett vanligt uttag i den så man kan köra motorvärmare till andra bilen på schema och även högtryckstvätten när andan faller på.
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Har du upplevt några stabilitetsproblem?Joakimgabrielsson skrev:Jag har den och har inga problem att starta laddning på natten. Låter appen vara ”lastbalansering”.Har ett schema som startar kl 01. Ett plus att det finns ett vanligt uttag i den så man kan köra motorvärmare till andra bilen på schema och även högtryckstvätten när andan faller på.
Läste någonstans att det kan hända att boxen tappar Wi-Fi-kontakten, och att det är knöligt att starta om den.
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Jag tycker att funktionalitet är viktigare än design, och att en lös kabel är bättre än en fast. Kabeln går att låsa fast elektriskt, och en lös går att byta enkelt om den går sönder. Lastbalanseringen via en Raspberry PI som kostar 7000-8000 ser jag som ett dåligt skämt. Jag har fler Raspberry-pidatorer hemma än jag vågar räkna och vet att de kommer att ge upp på ett eller annat sätt efter ett tag. Minneskort som ger upp eller andra problem.
Att det dessutom kräver att wifi finns, är kopplat rätt och att både laddbox, lastbalanserande PIs wifi och en molntjänskt ska fungera för att lastbalanseringen ska fungera ger inget förtroende alls.
Att det dessutom kräver att wifi finns, är kopplat rätt och att både laddbox, lastbalanserande PIs wifi och en molntjänskt ska fungera för att lastbalanseringen ska fungera ger inget förtroende alls.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Frågan om lös eller fast kabel är ju mycket en smaksak, det finns fördelar med lös, det håller jag med dig om.larkar skrev:Jag tycker att funktionalitet är viktigare än design, och att en lös kabel är bättre än en fast. Kabeln går att låsa fast elektriskt, och en lös går att byta enkelt om den går sönder. Lastbalanseringen via en Raspberry PI som kostar 7000-8000 ser jag som ett dåligt skämt. Jag har fler Raspberry-pidatorer hemma än jag vågar räkna och vet att de kommer att ge upp på ett eller annat sätt efter ett tag. Minneskort som ger upp eller andra problem.
Att det dessutom kräver att wifi finns, är kopplat rätt och att både laddbox, lastbalanserande PIs wifi och en molntjänskt ska fungera för att lastbalanseringen ska fungera ger inget förtroende alls.
Gällande kostnaden och att man betalar 7000-8000 för en generisk och billig komponent, det kan ju stämma. Om man inte gör avdrag för denna del av installationen. Och om man inte kan programmera eller bygga samt installera en likvärdig utrustning själv så är ju alternativet att köpa?
Vet du om ChargeAmps lastbalansering faktiskt går via en molntjänst? Har fått för mig att det var så på Easee men inte ChargeAmps.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Ett starkt argument emot ChargeAmps är att deras API är nedstängt. Vill man göra något så måste det gå genom dom själva, om det alls går.
Finns bättre alternativ.
Finns bättre alternativ.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Alternativet är att köpa en annan produkt.
Lastbalansering anser jag vara en av de viktigaste detaljerna med en laddbox.
Synd att alla "tester" i tidningar och liknande mest fokuserar på design och att det ska finnas en app.
Lastbalansering anser jag vara en av de viktigaste detaljerna med en laddbox.
Synd att alla "tester" i tidningar och liknande mest fokuserar på design och att det ska finnas en app.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Hade du några bra förslag på alternativ som är:
- små och smidiga
- integrerad kabel
- möjliggör installation av lastbalansering där det är långt mellan huvudsäkring, elskåp och laddbox och kabel inte kan dras mellan box och lastbalansering
?
- små och smidiga
- integrerad kabel
- möjliggör installation av lastbalansering där det är långt mellan huvudsäkring, elskåp och laddbox och kabel inte kan dras mellan box och lastbalansering
?
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
carlf skrev:Hade du några bra förslag på alternativ som är:
- små och smidiga
- integrerad kabel
- möjliggör installation av lastbalansering där det är långt mellan huvudsäkring, elskåp och laddbox och kabel inte kan dras mellan box och lastbalansering
?
Har en Charge amp Halo och har inte haft några problem på 1 1/2 år.
Köpte även lastbalanseraren men installerade den inte. (Kan sälja den om bestämmer dig för att köpa) Tycker att det fungerar utmärkt utan.
Har märkt att jag oftast inte laddar med mer än 4kw över natten
Gillar även som Joakimgabrielsson skriver att det finns ett extra uttag. Använder det till vår laddhybrid och laddningen går automatiskt över till den när huvudladdningen är klar.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Vad är det som är nedsängt i deras API menar du? För mig är ett stängt API något som jag inte alls kan få tillgång till men så är ju inte fallet med ChargeAmps. Men det kanske är något jag missar här som jag ännu inte behövt.Teslaspolen skrev:Ett starkt argument emot ChargeAmps är att deras API är nedstängt. Vill man göra något så måste det gå genom dom själva, om det alls går.
Finns bättre alternativ.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Integrerad kabel är väl icke önskvärt? Blir det strul i den så blir hela boxen oanvändbar. Bättre med en box som kan låsa fast en kabel i.carlf skrev:Hade du några bra förslag på alternativ som är:
- små och smidiga
- integrerad kabel
- möjliggör installation av lastbalansering där det är långt mellan huvudsäkring, elskåp och laddbox och kabel inte kan dras mellan box och lastbalansering
?
Easee? Zaptec? Tillsammans med en Watty, Tibber Pulse eller liknande elmätare.
Det var ett tag sedan nu, men såvitt jag minns så var det omöjligt att t.ex para ihop den med hemautomation för att ordna egen lastbalansering. Istället tyckte ChargeAmps man skulle köpa deras egen konstruktion att installera professionellt i elskåpet. Tror bara hårdvaran för det låg över 7000 Kr.agehall skrev:Vad är det som är nedsängt i deras API menar du? För mig är ett stängt API något som jag inte alls kan få tillgång till men så är ju inte fallet med ChargeAmps. Men det kanske är något jag missar här som jag ännu inte behövt.Teslaspolen skrev:Ett starkt argument emot ChargeAmps är att deras API är nedstängt. Vill man göra något så måste det gå genom dom själva, om det alls går.
Finns bättre alternativ.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Om jag fattar rätt säljer ChargeAmps 7,5m utbyteskabel som reservdel för 1390:-. Det är ok pris tycker jag. Om man inte rullar iväg och sliter loss hela boxen ser jag inte problemet.Teslaspolen skrev:Integrerad kabel är väl icke önskvärt? Blir det strul i den så blir hela boxen oanvändbar. Bättre med en box som kan låsa fast en kabel i.carlf skrev:Hade du några bra förslag på alternativ som är:
- små och smidiga
- integrerad kabel
- möjliggör installation av lastbalansering där det är långt mellan huvudsäkring, elskåp och laddbox och kabel inte kan dras mellan box och lastbalansering
?
Easee? Zaptec? Tillsammans med en Watty, Tibber Pulse eller liknande elmätare.
Det var ett tag sedan nu, men såvitt jag minns så var det omöjligt att t.ex para ihop den med hemautomation för att ordna egen lastbalansering. Istället tyckte ChargeAmps man skulle köpa deras egen konstruktion att installera professionellt i elskåpet. Tror bara hårdvaran för det låg över 7000 Kr.agehall skrev:Vad är det som är nedsängt i deras API menar du? För mig är ett stängt API något som jag inte alls kan få tillgång till men så är ju inte fallet med ChargeAmps. Men det kanske är något jag missar här som jag ännu inte behövt.Teslaspolen skrev:Ett starkt argument emot ChargeAmps är att deras API är nedstängt. Vill man göra något så måste det gå genom dom själva, om det alls går.
Finns bättre alternativ.
Att jag gillar designen på Halo är mest pga integrerad kabelvinda. Det går att linda kabeln snyggt och prydligt och man behöver inte ta så mycket väggyta i anspråk med separata anordningar. Easee plus en kabelhållare blir lite mycket just på min vägg.
Jag har ettt semi-smart hem med Homekit som grund. Vad för typ av automation tänker du är användbar för en hemmagjord lastbalansering? Typ ”stäng av strömmen till lastboxen så länge spisen och värmepumpen kör för fullt”?
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Jag tycker att det är bra med fast kabel, även om en lös går att låsa är det ju inte svårt att ”bryta” loss den och det är väl inga problem att köpa en kabel med uttag tänker jag.larkar skrev:Jag tycker att funktionalitet är viktigare än design, och att en lös kabel är bättre än en fast. Kabeln går att låsa fast elektriskt, och en lös går att byta enkelt om den går sönder. Lastbalanseringen via en Raspberry PI som kostar 7000-8000 ser jag som ett dåligt skämt. Jag har fler Raspberry-pidatorer hemma än jag vågar räkna och vet att de kommer att ge upp på ett eller annat sätt efter ett tag. Minneskort som ger upp eller andra problem.
Att det dessutom kräver att wifi finns, är kopplat rätt och att både laddbox, lastbalanserande PIs wifi och en molntjänskt ska fungera för att lastbalanseringen ska fungera ger inget förtroende alls.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.
Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.
VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.
Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.
VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Men det är ju precis därför man vill ha effektvakt/lastbalansering på elbilsladdaren. Hellre en temporär och automatisk drop i laddningshastighet än att vakna upp till ett strömlöst hus…Off Grid Byggaren skrev:Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Med det sagt så har du säkert rätt, jag skulle kunna köra en valfri box och ställa ner strömstyrkan till 8A. Men det känns lite trist att i en snar framtid inte ha möjligheten att ladda på full fart de timmar det är lägre taxa. Eller att behöva ha koll på bilens effektuttag manuellt när det finns lösningar som fixar det.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Jo det är ju bekvämt att få allt automatiskt. Det gäller att hitta en laddbox som verkligen är kompatibel med just din bil.carlf skrev:Men det är ju precis därför man vill ha effektvakt/lastbalansering på elbilsladdaren. Hellre en temporär och automatisk drop i laddningshastighet än att vakna upp till ett strömlöst hus…Off Grid Byggaren skrev:Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Med det sagt så har du säkert rätt, jag skulle kunna köra en valfri box och ställa ner strömstyrkan till 8A. Men det känns lite trist att i en snar framtid inte ha möjligheten att ladda på full fart de timmar det är lägre taxa. Eller att behöva ha koll på bilens effektuttag manuellt när det finns lösningar som fixar det.
Och en elektriker som vågar skruva upp laststyrningen lite. Finns ju lite mariginal på huvudsäkringarna.
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Viss justering kan man ju göra när elektrikern åkt hem, har jag hört.Off Grid Byggaren skrev:Jo det är ju bekvämt att få allt automatiskt. Det gäller att hitta en laddbox som verkligen är kompatibel med just din bil.carlf skrev:Men det är ju precis därför man vill ha effektvakt/lastbalansering på elbilsladdaren. Hellre en temporär och automatisk drop i laddningshastighet än att vakna upp till ett strömlöst hus…Off Grid Byggaren skrev:Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.
Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.
De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.
Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.
Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.
Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.
Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.
Med det sagt så har du säkert rätt, jag skulle kunna köra en valfri box och ställa ner strömstyrkan till 8A. Men det känns lite trist att i en snar framtid inte ha möjligheten att ladda på full fart de timmar det är lägre taxa. Eller att behöva ha koll på bilens effektuttag manuellt när det finns lösningar som fixar det.
Och en elektriker som vågar skruva upp laststyrningen lite. Finns ju lite mariginal på huvudsäkringarna.
Jag kör lastbalansering för som du säger om man ska hinna fyllaupp en e-tron på de få timmar det är lågt pris krävs 11kw.
27,8 kWp solceller
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
Vi har 10 m i stugan och det blir ju inte mer än tre varv om man låter det hänga ner till marken. Har en GARO men samma princip.carlf skrev:Ser ju helt ok ut, men jag kommer behöva 7m kabel och har en smalare väggstump än vad du har där.Daven skrev:Man kan ha kablen runt en easee också. Här är det en klumpig kabel monterad på våran ena box.
Får klura lite.
27,8 kWp solceller
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 719
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering
I en inte alltför avlägsen framtid kommer vi alla dessvärre få betala effektavgift, en del nätagare tar redan idag ut det dygnet runt. Då blir det inte längre möjligt att pressa in 11kW på de billiga timmarna, om man inte kör väldigt mycket eller använder närmare 11kW till annat på dyrtid förstås. Av den anledningen bör man inte lägga för mycket pengar på en lastbalansering. Jag tycker personligen Chargeamps prissättning för deras raspberry pi är snudd på ocker. Den enda lastbalanserare som är prisvärd är Tibbers Pulse för tusenlappen.carlf skrev:Men det känns lite trist att i en snar framtid inte ha möjligheten att ladda på full fart de timmar det är lägre taxa.
Det är helt uppenbart att man prissatt lastbalanserarna för att mjölka bidraget.
Dock borde den fungera bra med just Halo kan man tycka, iom att det är samma företag som säljer båda produkterna. Det verkar dock inte göra det hos mina föräldrar, får ta och felsöka vid tillfälle.
Model 3 SR+ 18" 2021