ChargeAmps Halo och lastbalansering

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.

Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.

De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.

Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.

Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.

Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.

Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.

Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.

Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.

VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
Rätt tjusigt, ser ju nästan fast installerat ut ju :) smart med Makita-laddaren, den idéen ska jag sno :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering

Inlägg av mikaELbil »

Off Grid Byggaren skrev:
Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.

Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.

De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.

Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.

Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.

Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.

Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.

Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.

Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.

VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
20220817_190114.jpg
Jag har valt Easee med deras Equalizer. Det ska bara minska/stänga av den fasen som är belastad till max. Övriga faser fortsätter att ladda. Med appen kan man dessutom se belastningen som huset har på alla faser samtidigt, och hur mycket som finns tillgängligt. Allt i realtid. Dessutom pratar Equalizern direkt med laddaren. Nackdelen är väl att din elmätare måste ha en HAN-port och att nätägaren stödjer detta. Min nätägare bytte kostnadsfritt till en sådan mätare.

https://easee.com/se/tillbehor/equalizer/
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering

Inlägg av carlf »

mikaELbil skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Problemet med lastbalansering är ju att om en fas till hushållet överstiger inställt värde så slår laddningen ifrån.

Kör du 11 kW till elbilen tar den 16A på alla faser. Kör du då igång tvättmaskinen kan det bli 10A till.

De flesta hushåll har relativt små huvudsäkringar, 16-20A är inte ovanligt.

Kör någon dammsugare eller hårfön så slår det av laddningen.

Jag tror det skulle funka bättre att hushålla lite med effekten, kanske 5,5 kW med 3x8A till elbilen skulle funka bättre.

Det kör jag själv med två elbilar som laddar olika tider samt 20A huvudsäkring utan laststyrning. Vi har bergvärme som uppvärmning.

Däremot har jag tidstyrning då vi har effektavgift mellan 07.00-19.00 på vardagar.

Jag kör faktiskt med Audi reseladdare, då detta är det ända jag fått att fungera med Audi e-tron laddningstimer.

Har byggt en egen tidstyrning med tidur och kontaktorer bara.

VW iD4 funkar också, kommer dock en varning i appen varje dag att det inte finns ström i laddboxen när vi kopplar in laddkabeln före 19.00
20220817_190114.jpg
Jag har valt Easee med deras Equalizer. Det ska bara minska/stänga av den fasen som är belastad till max. Övriga faser fortsätter att ladda. Med appen kan man dessutom se belastningen som huset har på alla faser samtidigt, och hur mycket som finns tillgängligt. Allt i realtid. Dessutom pratar Equalizern direkt med laddaren. Nackdelen är väl att din elmätare måste ha en HAN-port och att nätägaren stödjer detta. Min nätägare bytte kostnadsfritt till en sådan mätare.

https://easee.com/se/tillbehor/equalizer/
Ja, Easee verkar klart mest flexibel. Tyvärr har jag gammal elmätare ännu.
Och så var det det där med sladden och kabelstöket.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: ChargeAmps Halo och lastbalansering

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det börjar komma en hel del smarta produkter för att styra laddningen.

Det har ju blivit rätt vanligt med 3-fas laddning på BEV i Sverige.

Vissa laddboxar kan stoppa laddningen och sedan starta om med 1-fas laddning istället.

Eller 2-fas ibland, men många BEV vill alltid få ström på fas L1 för att funka.

En del kan flytta runt 1-fas laddningen på olika faser.

Rent eltekniskt stoppas laddningen kort och en kontaktor växlar sedan över till lägre belastad fas.

Men användningen av hushållsel kan variera snabbt.

Viktigt är att laddboxen med tillhörande styrsystem verkligen är 100% kompatibel med just din elbil.

Blir säkert bättre framöver med standarder som följs ordentligt utan egna specialtillägg som en del har idag.
Skriv svar