Viktigt med WiFi ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Viktigt med WiFi ?

Inlägg av riro »

Vi har i BRF'en installerat laddboxar till alla p-platser men då det är ett garage är ju mobiltäckning sisådär måttligt bra.
Vårt teknikrum med diverse nätansluten utrustning finns i garaget och där finns det en router som börjar bli lite till åren och det börjar bli dags att byta.

Så frågan är om det är viktigt med wifi när man laddar / står på parkerad längre tid?


Skulle inte vara så stor mer-kostnad att köpa några accesspunkter och bygga ett enkelt gäst-nät för medlemmarnas bilar... men man vill ju samtidigt hålla allting så enkelt som möjligt.
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Viktigt med WiFi

Inlägg av holden »

Fördelen med Wi-Fi är att man kan uppdatera bilens programvara direkt via appen när det kommer en uppdatering, annars får du köra ut ur garaget och ansluta till mobilen i 20-25 minuter för att uppdatera. Inte särskilt viktigt men rätt bekvämt med Wi-Fi således.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av Curik »

Jag brukar göra som holden och kör ett varv med bilen uppkopplad mot telefonen. Är väl inga större problem men fast Wifi hade varit smidigare, absolut.
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av riro »

Tänker på andra saker som att se status etc, är det mest nice-to-have ?
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av thebishop »

Nice att kunna köra värme/AC om garaget inte är temperaturreglerat. Eller att kolla laddning. Eller kunna köra summon, beroende på hur det ser ut.

Men det är ju alla lyxproblem och förmodligen inte viktigt. Däremot nice som andra skrivit med nedladdning mjukvara / kartor. Vår m3 brukar få kämpa lite.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av jonasl »

Hur kommunicerar laddboxarna? Många kör wifi/4g och då behöver det ju ändå finnas en uppkoppling.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av riro »

jonasl skrev:
Hur kommunicerar laddboxarna? Många kör wifi/4g och då behöver det ju ändå finnas en uppkoppling.
Dom sitter med ethernetkabel till en switch, själva boxarna kan vi styra via en molntjänst.
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av jonasl »

OK! Det låter ju som att det redan finns en router på plats då, enklast är ju att dra ut ethernetkabel och placera ut några accesspunkter bara, skulle inte kosta mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av riro »

Visst är det så enkelt...

Men jag vill inte släppa in alla på samma nät som vi kör styr/regler för hela huset så ska det till ett wifi för boende så behöver man en lite roligare router etc.
Om wifi inte är viktigt så kan vi skaffa en enklare modell.

(jobbar med IT-infrastruktur och har gjort det de senaste 25+ åren)
Model Y LR Svart/Svart 19"
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av Java »

riro skrev:
Visst är det så enkelt...

Men jag vill inte släppa in alla på samma nät som vi kör styr/regler för hela huset så ska det till ett wifi för boende så behöver man en lite roligare router etc.
Om wifi inte är viktigt så kan vi skaffa en enklare modell.

(jobbar med IT-infrastruktur och har gjort det de senaste 25+ åren)
Efter alla de arbetsåren inom IT.... och du har inte skapat ett dedikerat nät för allt skit som måste vara uppkopplat?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av martinot »

riro skrev:
Vi har i BRF'en installerat laddboxar till alla p-platser men då det är ett garage är ju mobiltäckning sisådär måttligt bra.
Vårt teknikrum med diverse nätansluten utrustning finns i garaget och där finns det en router som börjar bli lite till åren och det börjar bli dags att byta.

Så frågan är om det är viktigt med wifi när man laddar / står på parkerad längre tid?


Skulle inte vara så stor mer-kostnad att köpa några accesspunkter och bygga ett enkelt gäst-nät för medlemmarnas bilar... men man vill ju samtidigt hålla allting så enkelt som möjligt.
Jag skulle absolut vilja kunna se bilen laddstatus och SoC. Extremt viktigt som elbilsägare att kunna göra så. Fungerar inte 4G så är ju WiFi nyckeln för att kunna få till det. Så jag (utan att bo i BRF numera) skulle utan tvekan svara Ja på den frågan.

Finns pålitlig mobiltäckning (vilket det inte verkar göra i erat fall, tyvärr) så är det dock inte alls lika viktigt, utan mer ett bra plus.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av martinot »

riro skrev:
Visst är det så enkelt...

Men jag vill inte släppa in alla på samma nät som vi kör styr/regler för hela huset så ska det till ett wifi för boende så behöver man en lite roligare router etc.
Skaffa tex. denna router för 984 pix ex. moms så kan du sätta upp separata VLANs till dina olika WiFi/nät:

https://www.routerboard.se/ethernet/10- ... as-rm.html

Skaffa sedan ett gäng vettiga AP som tex. några av dessa:

https://eu.store.ui.com/collections/uni ... ifi-6-mesh

https://eu.store.ui.com/collections/uni ... ofessional
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av agehall »

Jag skulle tro att det blir lite overkill att blanda in VLAN i lösningen. Min rekommendation är att dra separata kablar istället. VLAN är skitbra om man vet vad man gör men det kan lätt skapa konstiga problem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Viktigt med WiFi ?

Inlägg av riro »

martinot skrev:
Java skrev:
riro skrev:
Men jag vill inte släppa in alla på samma nät som vi kör styr/regler för hela huset så ska det till ett wifi för boende så behöver man en lite roligare router etc.
Om wifi inte är viktigt så kan vi skaffa en enklare modell.
Efter alla de arbetsåren inom IT.... och du har inte skapat ett dedikerat nät för allt skit som måste vara uppkopplat?
Just precis det vi gjort, ett nät utan någonting annat än styr/regler. Enkelt och "vem som helst" kan ta hand om det.

Funderingen var inte om hur man bygger nät utan om WiFi är viktigt.


Får leverans av bilen inom kort så jag får nog helt enkelt köra runt lite i garaget och se om 4G-täckningen duger som den är, duger den för en Tesla borde den duga för de flesta märken och modeller...
Model Y LR Svart/Svart 19"
Skriv svar