Vi satte in två Easee och en Easee Equalizer. Tänkte passa på att dela lite erfarenheter.
Vi har två tre-fasladdande bilar i hushållet.
Min förhoppning med att sätta in Equalizern var att integrationen mot Easee-boxarna skulle ske sömnlöst.
Så är förvisso fallet men effektiviteten lämnar lite att önska.
När jag laddar en bil lastbalanserar boxarna
1. genom att först gå ner i ampere på samtliga tre faser
2. därefter gå över till en fas om möjligt och som sista utväg
3. pausa laddningen
Vid lastbalansering av två boxar hoppar den över steg ett utan går direkt på enfasladdning, även om det finns gott om kapacitet att köra ex 6A trefas.
Det innebär att snabbaste laddningen uppnås genom att ladda en bil i taget. Värt att uppmärksamma om ni planerar installera flera boxar och maxxa laddning vid vissa tider, ex timdebitering.
Funkar det på samma sätt med Tibber pulse eller andra lastbalanserare vid flera anslutna boxar?
Lite screens:
Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Moderator: Redaktion
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Lastbalansering, praktiska erfarenheter
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Om ställer boxarna till trefas i stället för auto går boxarna inte över till enfas. Ja dom kanske stoppar laddningen lite oftare men du slipper problem med långsam laddning.
(Har samma setup som du)
(Har samma setup som du)
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Är det denna du menar?
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Om jag tittar på din lastbalanserarbild så ser det ut som om boxen tror att huset bara har 16A (11 kW).
Och eftersom både fas 1 och 3 ligger över 10A så går det inte att starta en 3-fas laddning (minsta laddström är 6A enligt standarden).
Men jag kanske har missförstått hur det fungerar?
Och eftersom både fas 1 och 3 ligger över 10A så går det inte att starta en 3-fas laddning (minsta laddström är 6A enligt standarden).
Men jag kanske har missförstått hur det fungerar?
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Korrekt, vi har 16A huvudsäkring. Borde det inte kunna köra 3x6A på bägge boxarna? Enfasladdningen startar även när vi har noll förbrukning på huset i övrigt.msb skrev:Om jag tittar på din lastbalanserarbild så ser det ut som om boxen tror att huset bara har 16A (11 kW).
Och eftersom både fas 1 och 3 ligger över 10A så går det inte att starta en 3-fas laddning (minsta laddström är 6A enligt standarden).
Men jag kanske har missförstått hur det fungerar?
EDIT: förbrukningsbilden visar hur det ser ut när två boxar laddar enfas, därav belastningen på fas 1 och 3.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Nu har elektrikern ändrat inställningen remote. Jag var tydligen inte betrodd att göra det själv.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Lastbalansering, praktiska erfarenheter
Absolut. Trodde det var när det ser ut som i din bild det inte fungerade.CrazyGang skrev:Korrekt, vi har 16A huvudsäkring. Borde det inte kunna köra 3x6A på bägge boxarna? Enfasladdningen startar även när vi har noll förbrukning på huset i övrigt.msb skrev:Om jag tittar på din lastbalanserarbild så ser det ut som om boxen tror att huset bara har 16A (11 kW).
Och eftersom både fas 1 och 3 ligger över 10A så går det inte att starta en 3-fas laddning (minsta laddström är 6A enligt standarden).
Men jag kanske har missförstått hur det fungerar?
Jag kan köra två Garo samtidigt och de drar ner lika mycket på båda. Kanske man måste berätta för Easee boxarna att de är två. Min mamma har bara en easee så jag har inte letat efter en sån konfig.