Utelåst ur min laddbox (Garo)

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslaspolen »

Hej på er!

Jag är i farten med att koppla ihop och upp energiprylar för lite smartare elanvänding, och nu var det dags för laddboxen som står vid fjällstugan.

Boxen har ett eget WiFi nät det är tänkt att man ska koppla upp sig på först för att sedan koppla den mot husets WiFi. Tidigare har WiFi inte nått fram till parkeringen, så det har inte gått att göra trots att jag har för flera år sedan varit inne och kikat i dess webb UI.

Hur som, jag lät boxen stå i "dumt" läge och sedan gick tiden, covid kom, osv. Så det är först nu jag tar tag i saken.

Nu till problemet, boxen har som sagt ett lösenordskyddat WiFi nät, och lösenordet var skrivet på en lapp under ett låst lock på boxen. Låste upp den idag och fann att lappens text var helt bortsuddad av fukt/vatten.

Det finns ingen enhet kvar som kan ha haft lösenordet i sig. En möjlig chans är att jag tog bild av koden och den ligger begravd någonstans på en fotohårddisk... Men utöver att gräva igenom tusentals bilder; kan det finnas något annat sätt att ta sig in i boxen? Kartong, manual osv slängde nog elektrikern efter installation.

Det är en Garo GLBDCWM-T222WO.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av wannabee »

Teslaspolen skrev:
Hej på er!

Jag är i farten med att koppla ihop och upp energiprylar för lite smartare elanvänding, och nu var det dags för laddboxen som står vid fjällstugan.

Boxen har ett eget WiFi nät det är tänkt att man ska koppla upp sig på först för att sedan koppla den mot husets WiFi. Tidigare har WiFi inte nått fram till parkeringen, så det har inte gått att göra trots att jag har för flera år sedan varit inne och kikat i dess webb UI.

Hur som, jag lät boxen stå i "dumt" läge och sedan gick tiden, covid kom, osv. Så det är först nu jag tar tag i saken.

Nu till problemet, boxen har som sagt ett lösenordskyddat WiFi nät, och lösenordet var skrivet på en lapp under ett låst lock på boxen. Låste upp den idag och fann att lappens text var helt bortsuddad av fukt/vatten.

Det finns ingen enhet kvar som kan ha haft lösenordet i sig. En möjlig chans är att jag tog bild av koden och den ligger begravd någonstans på en fotohårddisk... Men utöver att gräva igenom tusentals bilder; kan det finnas något annat sätt att ta sig in i boxen? Kartong, manual osv slängde nog elektrikern efter installation.


Det är en Garo GLBDCWM-T222WO.
Verkar sitta en resetknapp i boxen, titta på sidan 23 här:

https://www.garo.se/storage/D0B1E8CB55B ... %204.2.pdf

SW3 - Reset button,
Press down > 3 sec to
reset WiFi back to default
Access Point mode.
See label behind sliding
front cover for SSID name
and password.
Gissar att boxen måste vara ansluten till nätet när man gör detta (kretskortet måste vara spänningssatt), så jag skulle använda en icke ledande plastpinne som är några decimeter för att trycka på knappen. Förslagsvis öppnar man lådan med spänningen bruten så man kommer åt kortet och sedan slår man på spänningen innan man resettar kortet, sedan kan man bryta strömmen igen och skruva ihop lådan och slå på spänningen igen.

Glöm inte att skriva upp default SSID namn och lösenord som sitter innanför nån skjutbar frontlucka innan du skruva ihop boxen igen (om de inte går att läsa när boxen är hopskruvad, men det gör det troligen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslaspolen »

Jo, men då återställs den väl till standard lösen, vilket är det lösenordet jag saknar, eller?

Det var inte något enkelt, som "password", utan slumpade bokstäver och siffror.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av wannabee »

Teslaspolen skrev:
Jo, men då återställs den väl till standard lösen, vilket är det lösenordet jag saknar, eller?

Det var inte något enkelt, som "password", utan slumpade bokstäver och siffror.
See label behind sliding
front cover for SSID name
and password.

Det står här enligt manualen, kan du identifiera var det står på din box? Det lär inte vara någon papperslapp där texten försvinner av väta (tycker jag )

Jag har tyvärr en annan sorts box så hur din ser ut i verkligheten vet jag inte.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av wannabee »



28 sekunder in i den här videon är det en bild på etiketten, är det den som är förstörd av väta, det borde den inte vara om det är blött där inne så är nog boxen paj?
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Knix »

Det borde gå komma åt den med nätverkskabel och bärbar dator. Jag kör min garo fast ansluten till husets router. Fungerar utmärkt utan lösenord.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslared »

Enligt videon så nämns det också att uppgiftrna finns inne i boxen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslaspolen »

wannabee skrev:


28 sekunder in i den här videon är det en bild på etiketten, är det den som är förstörd av väta, det borde den inte vara om det är blött där inne så är nog boxen paj?
Japp, det är den som är helt utsuddad.
20220928_175014.jpg
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av CrazyGang »

Hade samma box. Min klisterlapp blev också helt förstörd. Usel design… :evil:
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av wannabee »

Teslaspolen skrev:
wannabee skrev:


28 sekunder in i den här videon är det en bild på etiketten, är det den som är förstörd av väta, det borde den inte vara om det är blött där inne så är nog boxen paj?
Japp, det är den som är helt utsuddad.
Det är inte den etiketten som visas i filmen 28 sekunder in, de pratar om två ställen för etiketten. Den i filmen sitter inne i höljet man ser ju ett kretskort bredvid etiketten, din bild visar ju någon mätare som syns genom ett fönster, så du är inte inne i boxen där elektroniken sitter.
garo.jpg
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslaspolen »

wannabee skrev:
Teslaspolen skrev:
wannabee skrev:


28 sekunder in i den här videon är det en bild på etiketten, är det den som är förstörd av väta, det borde den inte vara om det är blött där inne så är nog boxen paj?
Japp, det är den som är helt utsuddad.
20220928_175014.jpg
Det är inte den etiketten som visas i filmen 28 sekunder in, de pratar om två ställen för etiketten. Den i filmen sitter inne i höljet man ser ju ett kretskort bredvid etiketten, din bild visar ju någon mätare som syns genom ett fönster, så du är inte inne i boxen där elektroniken sitter.
Jag såg det precis efter :oops: Lite mer isärskruvning än jag helst vill syssla med på kort tid, snabb vistelse över natten just nu. Men jag ska absolut se efter vid tillfälle om det inte löser sig på annat vis.

Jag antar att det är på samma ställe som jag hittar en ethernet port?

---

For the record, jag ville sätta upp en Easee box, och elektrikern tryckte på Garo (som dom gör...). Så här i efterhand skulle vi absolut ha valt Easee + Pulse/Equaliser istället för krånglig (och jag gissar på väldigt dyr) lösning med datakabel till elskåpet och ingen app/uppkoppling direkt.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av wannabee »

Teslaspolen skrev:
wannabee skrev:
Teslaspolen skrev:
wannabee skrev:


28 sekunder in i den här videon är det en bild på etiketten, är det den som är förstörd av väta, det borde den inte vara om det är blött där inne så är nog boxen paj?
Japp, det är den som är helt utsuddad.
Bilagan 20220928_175014.jpg finns inte längre
Det är inte den etiketten som visas i filmen 28 sekunder in, de pratar om två ställen för etiketten. Den i filmen sitter inne i höljet man ser ju ett kretskort bredvid etiketten, din bild visar ju någon mätare som syns genom ett fönster, så du är inte inne i boxen där elektroniken sitter.
Jag såg det precis efter :oops: Lite mer isärskruvning än jag helst vill syssla med på kort tid, snabb vistelse över natten just nu. Men jag ska absolut se efter vid tillfälle om det inte löser sig på annat vis.

Jag antar att det är på samma ställe som jag hittar en ethernet port?

---

For the record, jag ville sätta upp en Easee box, och elektrikern tryckte på Garo (som dom gör...). Så här i efterhand skulle vi absolut ha valt Easee + Pulse/Equaliser istället för krånglig (och jag gissar på väldigt dyr) lösning med datakabel till elskåpet och ingen app/uppkoppling direkt.

Ja RJ45 anslutningen sitter på wifi kortet (din fotade placering visas i filmen precis före min bild från 28 sekunder in, såg jag nu, så de visar båda etiketterna i filmen)
garo rj45.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslaspolen »

Man låser upp det mörkfärgade locket, men hur tar man bort det helt? Det krävs för att komma åt alla skruvar för att ta av fronten på boxen.

Tittade på en del installationsvideor, men de säger bara att luckan "klickar" fast vid installation. Jag vill ju inte ha sönder något, så hur tar man bort luckan igen? För bara låser man upp den glider den ned kanske 1 dm och stannar där för åtkomst till elmätare, och lappen till den numera utsuddade WiFi koden.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Dafro »

Kollade på min box igår. Det är bara att använda lite mer våld på den så glider den hela vägen ner.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utelåst ur min laddbox (Garo)

Inlägg av Teslaspolen »

Mycket riktigt, inne bland elektroniken i boxen gömdes det ytterligare en lapp med standard SSID och lösen som fungerade.

Super, tack för hjälpen forumet!
Skriv svar