Hej
Laddar bilen med en wallbox och tillhörande lastbalansering. Får dock inte lastbalansering att funka alls. Den hittas inte i appen för wallbox.
Vid installation hittades dock en Mid mätare istället och efter förra helgens uppdatering av wallbox försvann även den i appen.
Någon som har likadana problem? Någon som vet om lastbalansering behöver några inställningar för att kommunicera med wallbox?
Tacksam för svar
Wallbox problem
Moderator: Redaktion
Re: Wallbox problem
Var extremt meck att få mitt att fungera och en dyr räkning till elektrikern...
Är väl Power Sharing och Power Boost man ska ha aktiverat tror jag. Sen måste man ju pröjsa €10 per månad också. Aktiveras via Wallbox webbinterface.
Är väl Power Sharing och Power Boost man ska ha aktiverat tror jag. Sen måste man ju pröjsa €10 per månad också. Aktiveras via Wallbox webbinterface.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Wallbox problem
Hej!
Tack för svar.
Ok men ingen av dessa lyser inne i appen. Alltså dom är inte klickbara alls!
Ända som gick att klicka på från början vad Mid mätare i appen som sedan försvann vid uppdatering av wallbox
Hittar ingen sådan funktion inne på My wallbox på hemsidan heller. Vart hittar jag detta för att köpa den tjänsten isåfall?
Mvh Erik
Tack för svar.
Ok men ingen av dessa lyser inne i appen. Alltså dom är inte klickbara alls!
Ända som gick att klicka på från början vad Mid mätare i appen som sedan försvann vid uppdatering av wallbox
Hittar ingen sådan funktion inne på My wallbox på hemsidan heller. Vart hittar jag detta för att köpa den tjänsten isåfall?
Mvh Erik
Re: Wallbox problem
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Re: Wallbox problem
Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.EV2022 skrev:Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Wallbox problem
EV2022 skrev:Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Hej
Har endast denna https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... 70231.html
Har ingen mer elmätare och den som jag länkade till ska vara powerboost nämligen???
Mvh Erik
Re: Wallbox problem
Nej, det stämmer inte. Vi har dynamisk lastbalansering o betalar ingen avgift. Wallbox skickade ut ett mejl för någon vecka sedan där de förtydligade att alla månadsavgifter var borttagna för det som tidigare kostade vilket då var om man ville använda en betallösning för att kunna ta betalt för sin el om någon laddade. Numera ingår detta också utan kostnad.Legato skrev:Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.EV2022 skrev:Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Jag skulle ringa Wallbox support och fråga dem om detta case. För i vårt fall så hade elektrikern inte installerat energimätaren helt korrekt vilket framkom efter kontakt med supporten. Energimätaren här är alltså en Powerboost bara två olika ord för samma sak.
Senast redigerad av EV2022, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Wallbox problem
OK, vad märkligt! Vet att Powerboost var en av de funktioner som var specade att de krävde månadsavgift. Men, bra, då ska jag avaktivera abonnemanget. Tack för info!EV2022 skrev:Nej, det stämmer inte. Vi har dynamisk lastbalansering o betalar ingen avgift. Wallbox skickade ut ett mejl för någon vecka sedan där de förtydligade att alla månadsavgifter var borttagna för det som tidigare kostade vilket då var om man ville använda en betallösning för att kunna ta betalt för sin el om någon laddade. Numera ingår detta också utan kostnad.Legato skrev:Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.EV2022 skrev:Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Jag skulle ringa Wallbox support och fråga dem om detta case. För i vårt fall så hade elektrikern inte installerat energimätaren helt korrekt vilket framkom efter kontakt med supporten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Wallbox problem
Ja kolla det. Men jag tror det redan är avaktiverat automatiskt faktiskt. För det står i emailet att från och med den 15 nov 2022 så ingår Dynamic power sharing utan kostnad i alla Wallbox laddareLegato skrev:OK, vad märkligt! Vet att Powerboost var en av de funktioner som var specade att de krävde månadsavgift. Men, bra, då ska jag avaktivera abonnemanget. Tack för info!EV2022 skrev:Nej, det stämmer inte. Vi har dynamisk lastbalansering o betalar ingen avgift. Wallbox skickade ut ett mejl för någon vecka sedan där de förtydligade att alla månadsavgifter var borttagna för det som tidigare kostade vilket då var om man ville använda en betallösning för att kunna ta betalt för sin el om någon laddade. Numera ingår detta också utan kostnad.Legato skrev:Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.EV2022 skrev:Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?
Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.
Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Jag skulle ringa Wallbox support och fråga dem om detta case. För i vårt fall så hade elektrikern inte installerat energimätaren helt korrekt vilket framkom efter kontakt med supporten.
Edit: hittade mejlet nu