Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Dinsdale »

Solstralen skrev:
Tack för alla bra tips, ska ta mig en funderare på hur jag bäst ska gå vidare med det här! Låter som att det bästa är att se om jag kan hitta 2-3 andra som kan tänka sig att betala räntekostnaden/avskrivningen för en laddpunkt från dag ett. Sen ska jag nog också se om det går att hitta en billigare leverantör som ändå känns seriös. Om inte det funkar så är ju faktiskt en motion som Dinsdale föreslog en bra idé, förutsatt då att årsstämman då röstar för för den. Jag hade gärna engagerat mig i styrelsen om bara dygnet hade haft lite fler timmar...
Det räcker att majoriteten av de närvarande på stämman röstar för förslaget, du behöver inte övertyga majoriteten av alla medlemmar i bostadsrättsföreningen. Det är därför inte helt osannolikt att man kan driva igenom hjärtefrågor via stämman som är viktiga för en högljudd minoritet, men där majoriteten inte bryr sig och då helt enkelt inte går och röstar nej. Begära extrastämma (det räcker att 10% av medlemmarna kräver det så måste man hålla en sån) enbart för hjärtefrågan är en variant exempelvis.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av nek0 »

Jag installerade en laddbox och betalade allt själv.
Grävde för kabeln själv och kopplade allt till min ägna elmätare.
Kolla med din BRF om du kan göra som jag.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av clecab »

För att gå runt anläggningsbesluts problematiken så startade vi enkelt en laddförening där i stadgarna står att bara medlemmar i samfälligheten kan bli medlemmar i den nya laddföreningen. Sedan så skrev vi ett avtal med samfälligheten om att få låna väggar och koppla in oss och dela på deras servise.

Vi har 4 boxar och delar på 25A med lastfördelare. 8 medlemmar som använder dem typ 2ggr i veckan. Laddar förstås nattetid. Det finns ytterligare plats för 4 boxar på väggar innan vi måste börja på parkeringen. Hela föreningen har 40 medlemmar. Vi var 4 som gick in med 30kkr och installerade allt. Sedan så fick vi bidrag. Nya medlemmar får köpa in sig. Sedan så har vi 900kr/år i medlemsavgift och laddar till självkostandspris.

Alla är nöjda både de med elbilar och de utan.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Bjelke »

Intressant, det öppnar ju upp för att bara dom som är brukare betalar för det, bokstavligen
med det upplägget :)
Jag tänker att det skulle kunna vara aktuellt även där anläggningsbeslut inte är problemet (men däremot
avundsjuka eller skepsis osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar