Brf och timpris

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Kolla gärna. Jag har inget om schema när jag tittar på en laddare inloggad som admin.

Vi har dock "Enegic by Skåreby" som operatör, tror det gör skillnad. Borde ta tag i att prata med dem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Brf och timpris

Inlägg av Xyborg »

Oddbjorn skrev:
Vi har inte testat än. Vet faktiskt inte om det går men ska göra ett test framöver.

Som admin kan du ställa in det genom tex easee appen.
Logga in som admin, välj laddaren och schema. Och välj fördröjd start.

Som sagt har inte testat än men vad jag förstår kan admin ändra denna inställning men inte användare i easee charge.
Konstigt, jag har nu en användare som admin - men jag hittar inte ens valet schema i huvud taget i appen. Varken som min användare som är administratör eller som min användare som är "anläggningsägare".
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Vad har du för operatör?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LimeKicker
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2021 21:44

Re: Brf och timpris

Inlägg av LimeKicker »

Ingen förening som testat att koppla upp sina boxar mot mot Monta? De ska stödja ”sann” timpris debitering och vi funderar på att använda dem i vår förening men skulle gärna höra med om vad andra haft för erfarenheter.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

LimeKicker skrev:
Ingen förening som testat att koppla upp sina boxar mot mot Monta? De ska stödja ”sann” timpris debitering och vi funderar på att använda dem i vår förening men skulle gärna höra med om vad andra haft för erfarenheter.
Det bygger ju lite på att din förening har timprisabonnemang också. Upplägget med Monta känns lite bökigt iom att man måste betala in pengar i förskott som man sedan laddar för.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Brf och timpris

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skaffade ett demokonto på monta idag. Spontant verkar det som en rätt vettig tjänst, men jag fattade inte riktigt vilken nivå på abonnemang man behöver om man bara vill få till fakturering av förbrukning med timmätning.

Måste styrningen av boxarna ske i Monta för satt det ska rocka, eller går det att behålla lastbalansering och styrning av boxarna i chargeamps (eller motsvarande lösning)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Som jag förstod det så kan du inte få FAKTURERING i efterskott utan debitering sker direkt vid varje laddtillfälle?

Fick en demo i höstas tror jag det var, men jag minns inte detaljerna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

Kan ju säga nu att Wayblers mjukvara funger bra för timdebitering även med andra laddboxar.
Dynamiskt pris.jpg
Man får sätt den röda linjen där man drar sin gräns för hur mycket man vill betala helt enkelt. Priset är spotpriset + en marginal som föreningen själva sätter för att täcka andra kostnader.
Alla användare har ett konto med en fast månadsavgift och sedan tillkommer de man laddat för och allt utom månadsavgiften går tillbaka till föreningen. Det nklaste är att lägga till ett kort i appen, även Amex går bra ;)

Lite reklam men det fungerar bra och enkelt för föreningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Funkar med Easee? Vad är månadskostnaden?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

jonasl skrev: 11 sep 2023 14:43
Funkar med Easee? Vad är månadskostnaden?
Jag tror det funkar med Easee men allt går ju via deras cloud-lösning, måste kolla med mjukvarukillarna om just Easee.
Månadskostnaden kan variera lite beroende på men jag tror att det normala är 89 kr/mån för ladd-abonnemang och 39 kr för motorvärmar versionen. Inga löften om priset utan det får ni vid intresse ta med våra säljare :)
Ingen extra kostnad för föreningen och bara aktiva abonnemang som kostar något, dvs ni kan ha 20 laddare men bara 3 användare och då är det bara de 3 som betalar resten betalar först när dom börjar använda tjänsten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Brf och timpris

Inlägg av krille »

Pontus skrev: 11 sep 2023 16:07
Jag tror det funkar med Easee men allt går ju via deras cloud-lösning, måste kolla med mjukvarukillarna om just Easee.
Månadskostnaden kan variera lite beroende på men jag tror att det normala är 89 kr/mån för ladd-abonnemang och 39 kr för motorvärmar versionen. Inga löften om priset utan det får ni vid intresse ta med våra säljare :)
Ingen extra kostnad för föreningen och bara aktiva abonnemang som kostar något, dvs ni kan ha 20 laddare men bara 3 användare och då är det bara de 3 som betalar resten betalar först när dom börjar använda tjänsten.
Det låter ju lockande med månadsavgift per användare snarare än per box... (även om jag tycker det låter lite högt). Vet du om det fungerar med Zaptec Pro? I så fall kanske det skulle vara intressant för min Brf (som jag sköter ladd-admin för nu)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

krille skrev: 11 sep 2023 18:30
Pontus skrev: 11 sep 2023 16:07
Jag tror det funkar med Easee men allt går ju via deras cloud-lösning, måste kolla med mjukvarukillarna om just Easee.
Månadskostnaden kan variera lite beroende på men jag tror att det normala är 89 kr/mån för ladd-abonnemang och 39 kr för motorvärmar versionen. Inga löften om priset utan det får ni vid intresse ta med våra säljare :)
Ingen extra kostnad för föreningen och bara aktiva abonnemang som kostar något, dvs ni kan ha 20 laddare men bara 3 användare och då är det bara de 3 som betalar resten betalar först när dom börjar använda tjänsten.
Det låter ju lockande med månadsavgift per användare snarare än per box... (även om jag tycker det låter lite högt). Vet du om det fungerar med Zaptec Pro? I så fall kanske det skulle vara intressant för min Brf (som jag sköter ladd-admin för nu)
Det fungerar bra om det är en fullt uppkopplad OCPP box, kan inte alla deras modeller utantill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Brf och timpris

Inlägg av krille »

Pontus skrev: 12 sep 2023 11:40
Det fungerar bra om det är en fullt uppkopplad OCPP box, kan inte alla deras modeller utantill.
Då ska det nog vara lugnt, det är deras mest kompetenta box…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Brf och timpris

Inlägg av jeppe_sthlm »

Pontus skrev:
Kan ju säga nu att Wayblers mjukvara funger bra för timdebitering även med andra laddboxar.
Dynamiskt pris.jpg
Man får sätt den röda linjen där man drar sin gräns för hur mycket man vill betala helt enkelt. Priset är spotpriset + en marginal som föreningen själva sätter för att täcka andra kostnader.
Alla användare har ett konto med en fast månadsavgift och sedan tillkommer de man laddat för och allt utom månadsavgiften går tillbaka till föreningen. Det nklaste är att lägga till ett kort i appen, även Amex går bra ;)

Lite reklam men det fungerar bra och enkelt för föreningen.
Kan man köpa mjukvaran som en separat tjänst och ansluta till befintlig anläggning? Nu kanske jag letade dåligt, men på hemsidan hittar jag bara laddboxar/kompletta laddlösningar
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Brf och timpris

Inlägg av Dinsdale »

Det finns helt klart en marknad för att tälja guld på laddboxar i bostadsrättsföreningar. Kanske borde starta eget :-) Eller göra något med öppen källkod.

90 kr/mån om man tar det som exempel är ändå 30 kWh om strömmen kostar 3 kr/kWh. Kostar strömmen 2 kr/kWh är det 45 kWh. Månadskostnaden måste tjänas in på skillnaden mellan högsta och lägsta timpris. Jag tycker jag noterat att det numer ofta är billigare mitt på dagen än mitt i natten. Och mitt på dagen är ju folk inte hemma. Jobbar de hemma behöver de inte åka med bilen och då behöver de heller inte ladda.

Om föreningen har effektabonnemang behöver debiteringen även ta hänsyn till effektavgiften, där toppen kan drabba en enskild hyresgäst om man ska hårdra det. Sen har anläggningen nån form av maxeffekt man kan ta ut också. Säkringen eller om man bromsar för att inte gå över snitt-effektavgiften. Det kan ju innebära att om flera tecknat sig för 90 kr/mån så kan de ändå inte nyttja effekten fullt ut eftersom grannen också vill ladda vid exakt samma tidpunkt. Och då minskar besparingen för båda, men de får fortfarande betala fullt pris.

Kan man verkligen spara så pass mycket på att ladda med timpris att det är värt 90 kr/mån om man inte kör jättelånga sträckor? Man betalar i många föreningar redan flera hundra kronor extra för att ens ha en plats med laddbox.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Brf och timpris

Inlägg av Pontus »

Dinsdale skrev: 13 sep 2023 06:19
Det finns helt klart en marknad för att tälja guld på laddboxar i bostadsrättsföreningar. Kanske borde starta eget :-) Eller göra något med öppen källkod.

90 kr/mån om man tar det som exempel är ändå 30 kWh om strömmen kostar 3 kr/kWh. Kostar strömmen 2 kr/kWh är det 45 kWh. Månadskostnaden måste tjänas in på skillnaden mellan högsta och lägsta timpris. Jag tycker jag noterat att det numer ofta är billigare mitt på dagen än mitt i natten. Och mitt på dagen är ju folk inte hemma. Jobbar de hemma behöver de inte åka med bilen och då behöver de heller inte ladda.

Om föreningen har effektabonnemang behöver debiteringen även ta hänsyn till effektavgiften, där toppen kan drabba en enskild hyresgäst om man ska hårdra det. Sen har anläggningen nån form av maxeffekt man kan ta ut också. Säkringen eller om man bromsar för att inte gå över snitt-effektavgiften. Det kan ju innebära att om flera tecknat sig för 90 kr/mån så kan de ändå inte nyttja effekten fullt ut eftersom grannen också vill ladda vid exakt samma tidpunkt. Och då minskar besparingen för båda, men de får fortfarande betala fullt pris.

Kan man verkligen spara så pass mycket på att ladda med timpris att det är värt 90 kr/mån om man inte kör jättelånga sträckor? Man betalar i många föreningar redan flera hundra kronor extra för att ens ha en plats med laddbox.
I den här kostnaden kan ju nämnas att det ingår administrering och att alla betalningar osv sköts åt föreningen. Dessutom kan så finns ju support fram till klockan 21 (tror jag) 7 dagar i veckan. Då är ju 90 kr/mån inte mycket för att ett företag ska kunna leva på det. 90 kr räcker till typ 50 kr i lön + pension. Så även om det känns som mycket för den enskilde användaren så blir det inte mycket kvar efter alla skatter.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kiaev6
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 nov 2023 08:22

Re: Brf och timpris

Inlägg av Kiaev6 »

Vi har gått över till timpris i vår Brf, vi hittade ingen lösning på marknaden som passade oss så vi tog fram en egen. Den finns nu tillgänglig för alla på www.stromize.com


Det finns en app för att enkelt hantera Brfens användare, skriva in era priser och exportera debiteringsunderlag.
1EF645AD-44E0-4B73-B69D-FBD8CADE8F45.png
De boende kan logga in med appen och ställa in till vilken prisnivå man vill ladda. Laddning startar automatiskt när priset är lägre än det pris användaren valt.
7FF53A7F-6F0C-4634-B5BE-2EF77F2A0DEB.png
I appen kan man även se sin laddhistorik, starta laddning manuellt.


Tidigare skötte vi debiteringen manuellt vilket var tidskrävande. Vintertid med höga elpriser så har de boende kapat sina kostnader med 50%( jämfört med det rörliga månadspriset vi hade tidigare).
2309C915-777E-406C-A1AD-CB047C92F352.png
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brf och timpris

Inlägg av jonasl »

Hur resonerar ni kring effektavgifter? Finns stöd för högre överföringskostnad dagtid vardagar under delar av året?

Jag har just ställt in laddschema på vår förenings boxar. 1 nov - 31 mars är det 70 öre inkl moms i överföringsavgift under höglasttid (06-22). Det går fortfarande att forcera igång laddningen om man måste men det är rätt sällan det kommer behövas tror jag. De allra flesta kommer hem, pluggar in och kör nästa morgon.

För effekten betalar vi 100 kr inkl moms för varje månads toppeffekt. Om vi inte styr ner med lastbalanseringen kan det kosta ganska många hundralappar eller till och med tusenlappar extra varje månad - speciellt nu när "alla" drar igång kl 22.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar